Permalänk

Hårddiskråd

Jag ska införskaffa 4st 1TB-diskar hade jag tänkt, för att köra RAID5 på min server.
Har kikat lite på Samsung Spinpoint F1 1TB SATAII. Den har fått bra resultat i diverse tester, och ligger rätt bra i pris.
Det ska tydligen vara bra att sprida inköpen så att diskarna inte kommer från samma batch, men jag vill inte vänta så länge, utan alla ska in på en gång.
Är samsungen ett bra val, eller är det någon som har ett bättre alternativ?

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Det blir nog ett bra val. Om du är orolig kan du väl köpa 1 Samsung, 1 Hitachi, 1 Seagate och 1 Western... men jag tror inte det har någon större sexuell betydelse.
Diskar som lägger av får man räkna med att råka ut för någon gång.

Ska du köra raid5 så bör du dock köpa ett BRA kort (dyrt). Billiga kort för en tusing som använder vanliga CPUn är kassa för detta.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Jag vet. Men hur kasst?
Har ett RocketRaid 1640 som gör just detta. CPU:n är en P4 på 2,53GHz.
Är RAID10 bättre då? Klarar mig nog med 2TB också.

Fast Highpoints kort kör inte en 100% mjukvarulösning, som billiga SI-kort och andra kinakopior, utan fuskar bara lite grann och det står att de ska funka bra för RAID5.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Det beror främst på hur många användare du tänker ha på servern. Och vad annat servern kommer att ha hand om. Det är ju inte värt att spendera en massa pengar på ett raid-kontrollerkort bara för att sedan ha processorn att inte göra något. Är det få användare tycker jag inte att det motiverar att lägga en massa pengar på ett kontrollerkort. Processorn hanterar gott och väll några få hemma användare i en raid5.

Raid10 är mindre krävande, men blir dyrare per lagringsenhet.

Permalänk

Har knappt några användare som sparar saker på servern, och det är väl det som tar mest kraft, då checksummor ska räknas ut?

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Jag har exakt det kortet i min linux-server (en P4/800@3.0GHz) och prestandan är rätt så undermålig i R5 att jag bara kör den som enkelt SATA-kort. Köpte den knölbilligt på Blocket för 170kr så jag hade ingen förhoppning om någon massiv prestanda iaf. Vill man bara ha redundans så visst, men med kryptering påslagen äter det rätt mycket processor på min p4 till att börja med.

Mina $0.02

Edit: kör en R5 och säg vad du får i prestanda. Intressant.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

En sak är säker. Det tar en förbannat lång tid att bygga upp raid-array i denna storlek med zero build.

Kör hd tune sen.

[edit]
glömma det...
raidkortets SCSI-BIOS krockar naturligtvis med moderkortets SCSI-BIOS, och alldeles självklart laddas inte det jag vill, nämligen moderkortets. bah... no boot for me now. Återkommer om/när det är löst.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk

Nu har jag tagit mig tid att flasha om kontrollerkortets EEPROM till senaste BIOS-versionen, och stängde samtidigt av REALLOCATE EDBA samt INT13, så nu bootar datorn fint med allt inkopplat.

Nu har dock ett annat huvudbry dykt upp.
Har skapat en RAID5-array av mina fyra 1TB-diskar, men Windows ser bara en volym på 746GB. Borde det inte vara närmare 2,5TB?

Highpoint-programmet rapporterar en frisk RAID5-array, och varje enskild disk syns som 1TB, och den säger att arrayen består av alla 4 diskar. Hur 17 kan det då bli 746GB?

[edit]
Jag körde hd tune iaf.
Med RAID5 blev det 58-86MB/s read, och max 8,8MB/s write. Asdåligt!
Skrotade RAID5 och skapade en RAID10-array istället. Nu rapporteras rätt storlek iaf. 2TB.
Med det här blev det samma läshastighet, mellan 58 och 86MB/s (antar att busshastigheten sätter stopp?), och skrivning blev runt 30MB/s. +10% i CPU-användning i båda fallen. Glömde kolla med RAID5, men det var nog lite högre skulle jag tro.

Jag kör med RAID10 har jag bestämt.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros