Windows 7 i sex versioner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunt3r
Skippade Vista helt o sitter fortfarande på XP PRO som funkar hur bra som helst, värt att uppgrade till W7 jämfört med XP någon? Lär förmodligen vänta tills första SP i alla fall så man slipper alla barnsjukdomar.

Bara varit skönt att helt strunta i vista. Nog inte så ovanlig företeelse.

7:an ska ju va mer lik xp men sen intresserar ju mest SSD, undra hur bra de går med stödet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
lol wut? Alltså, snarare sagt... err. Ja du det finns inte mycket man kan jämföra denna begränsning i windows 7 med bilar. Enda liknande kan ju vara

Det är som att man endast får använda en pedal åt gången i en bil

Men det stämmer inte för gör man ju ganska ofta... Men vilka program räknas? Jag menar, MSN, Firefox, Wordpad. Där tog det stopp. eller µTorrent, Ventrilo, Steam ... Hur fan ska man starta ett spel på det? Nej det är Urk och Blä, vanliga svenssons använder mer än tre applikationer samtidigt väldigt ofta även om dem inte tänker på det.

I alla versioner får du en hel bil/ fungerande OS. Det är tillbehören som skiljer sig mellan dem.

Det är klart att det är bra att det finns olika versioner.
Varför behöva betala för en version som innehåller mycket som man aldrig behöver använda ?
Jag antar att de flesta som klagar gör det för att de vill ha en version som kostar som Starter-paketet men som innehåller allt.
Premium är nog max skulle jag säga för min del. Jag förutsätter naturligtvis att då man väljer att inte få alla "tillbehör" att man inte heller behöver betala lika mycket.

Permalänk
Medlem

Antagligen kommer MS egna program att inte räknas bara för att man ska använda. Det ger dem fler marknadsdelar för dem vilket de blir glad för.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se studentpriserna på deras programvara, hoppas dom glider in lika lågt som i tidigare fall så man kan kosta på sig en retail istället för OEM.

Permalänk

jag kommer köpa enklast möjliga, räcker med att kunna köra mina Adobe program samt spel, sen blir det Linux för hela slanten.
Windows känns så... begränsat.
Vem vill ha en hel hög med program som man aldrig kommer att använda sig av ?
I många fall så går det ju lika bra med gratis 3:de parts program dessutom.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför de bara kan ha en version för hemanvändare och en för företag. Känns ganska onödigt att ha 6 olika versioner. Hur svårt ska det vara att lägga med funktionen "detta vill jag installera"

Permalänk
Medlem

För er som orkar googla lite så kan ni aktivera remote desktop (som finns på business) på home/home premium. Det krävs att man ändrar en sak i registret (görs med en regfil så inget skrämmande) samt kopierande av termsrv.dll.

Sen fördelen är att då kan du även aktivera/hacka så du kan remota en dator samtidigt som du sitter vid den (eller remota den med två konton samtidigt).
RDP i windows är klart överlägsen alla andra alternativ.

Pof, klart. Iaf vad jag gjort på dom Home Premium jag kommit över som jag behöver fjärrstyra (familj etc).

Permalänk
Avstängd

Så det är Windows Vista Ultimate. Sen är det Enterprise som är samma sak under ett annat namn.
Sen är det en massa olika artificiellt begränsade nedbantade versioner.

Antar att Microsoft kan mjölka mer pengar på detta vis.

Windows 7 Starter är ju roligast, artificiellt begränsad till att bara kunna köra 3 applikationer. Jävla fascister!

Permalänk
Medlem

Sugigt att man bara kommer kunna köra 3 program på framtida standard netbooks.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Basic. Allt annat är onödigt för min del.

Jag tycker att GUI är GPU-accelererat istället för på CPU:n betyder ganska mycket, så basic är det inte ifråga om att skaffa (för min del).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Stor vits att ha kryptering från microsoft, de tillhandahåller ju bakdörrar för myndigheter...

hade varit kul om du kunde backa upp det du skriver med en källa? jag kan hjälpa dig på traven.

BBC har spekulerat i att det skulle kunna finnas en backdoor (http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/4713018.stm) i Bitlocker men ingen har någonsin kunnat bevisa detta. Tro mig, det lär finnas åtskilliga personer som mer än gärna skulle vilja hitta en sådan bara för att kunna sätta dit Microsoft. Skulle det finnas en backdoor så skulle den ha hittats för länge sedan.

Microsoft svarade med följande:
http://blogs.msdn.com/si_team/archive/2006/03/02/542590.aspx

Om du sitter på info som visar på motsatsen så dela med dig. Annars kan du sluta sprida FUD.

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk

jahknee, sålänge källkoden är stängd bör man alltid utgå från att Microsoft (eller något annat företag eller organisation) säljer/ger ut information om hur man knäcker koden till stater, även om man inte har något bevis för att det händer.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
jahknee, sålänge källkoden är stängd bör man alltid utgå från att Microsoft (eller något annat företag eller organisation) säljer/ger ut information om hur man knäcker koden till stater, även om man inte har något bevis för att det händer.

ganska vågat påstående.

som jag skrev i det tidigare inlägget, allt microsoft görs granskas av säkerhetsfolk, hackers, etc. skulle det finnas en backdoor så hade den hittats för länge sedan. Och det skulle ha skadat Microsoft hårt. Finns säkert en och annan som skulle ge sin högra testikel för att vara den som hittar en backdoor i Bitlocker.

Givetvis så är öppen källkod att föredra när det gäller säkerhetslösningar. Men att påstå att Microsoft har implementerat backdoors bara för att det är closed source är lite väl magstarkt.

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Sugigt att man bara kommer kunna köra 3 program på framtida standard netbooks.

vart har du fått detta ifrån?
Mest troligt kommer dom levereas med Home basic eller tillomed premium. Starter edition kommer mest troligt ha samma spridning som XP starter, dvs i asien och afrika och ej den europeiska/amerikanska marknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jahknee
hade varit kul om du kunde backa upp det du skriver med en källa? jag kan hjälpa dig på traven.

BBC har spekulerat i att det skulle kunna finnas en backdoor (http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/4713018.stm) i Bitlocker men ingen har någonsin kunnat bevisa detta. Tro mig, det lär finnas åtskilliga personer som mer än gärna skulle vilja hitta en sådan bara för att kunna sätta dit Microsoft. Skulle det finnas en backdoor så skulle den ha hittats för länge sedan.

Microsoft svarade med följande:
http://blogs.msdn.com/si_team/archive/2006/03/02/542590.aspx

Om du sitter på info som visar på motsatsen så dela med dig. Annars kan du sluta sprida FUD.

Det är upp till mjukvarutillverkare att visa att de kör med ärliga metoder, exempelvis genom att visa källkoden för de delarna. Men det kommer aldrig att hända, så de kan lägga in vad skit de vill.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
Det är upp till mjukvarutillverkare att visa att de kör med ärliga metoder, exempelvis genom att visa källkoden för de delarna. Men det kommer aldrig att hända, så de kan lägga in vad skit de vill.

bara för att de inte ger ut källkoden betyder inte att det inte går att hitta backdoors.

http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_engineering

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk

jag blir exalterad när jag läser så många tätt inkomna nyheter in w7
Blir väl Ultimate för min del, och hoppas det släpps x64-version vid lansering.

Permalänk
Musikälskare

Blir nog första OS:et från MS som jag köper, tycker betan rullar på bra

Antar att man måste köpa 2 licenser för lapptopen + stationära :/ hur nu man ska få ihop pengar till det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

De borda ha skapat:

Media 899:- ( innehåller samma som home premium men ett bättre namn )
Business 1000:- ( Samma som Windows Server )
Complete 1299:- ( Bästa som innehåller allt. Det ska vara snabbast. )

Btw microsoft måste släppa fler versioner pga att fler olika datorer kommer att köra windows så som netbooks och servrar. Jag kan hålla med om att det är för många men det måste iaf minst finnas 3 st. Apple har ju bara en slags datorer och det är sånna datorer som borde ha windows ultimate så därför har dom bara ett OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boibo
vart har du fått detta ifrån?
Mest troligt kommer dom levereas med Home basic eller tillomed premium. Starter edition kommer mest troligt ha samma spridning som XP starter, dvs i asien och afrika och ej den europeiska/amerikanska marknaden.

Varför skulle de i Asien och Afrika bara få kunna köra tre program? Det blir ju inte billigare bara för att du lägger pengar på att göra så att det inte går... >.< Det är bara löjligt av dem.

Mina surt förvärvade slantar får de absolut inte! Jönsar...

Permalänk

Precis som Vista då. Förutom att de istället för Business nu har Professional.

Antar att det blir som med Vista, att Home Premium blir vanligast... eftersom de övriga versionerna inte innehåller något som man behöver.

Jag har Vista Ultimate idag och har jag haft någon nytta av extrafunktionerna där i som inte finns i Home Premium? Njae skulle inte tro det. Det vore väl språkpaketen isåfall, men de finns ju faktiskt till övriga versioner också. ;P

99% av oss som köper Ultimate gör det GIVETVIS för att det låter tufft. Precis som med allt annat man köper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boibo
vart har du fått detta ifrån?
Mest troligt kommer dom levereas med Home basic eller tillomed premium. Starter edition kommer mest troligt ha samma spridning som XP starter, dvs i asien och afrika och ej den europeiska/amerikanska marknaden.

http://www.microsoft.com/presspass/features/2009/feb09/02-03W...

"We’ll also continue to offer Windows Starter edition, which will only be offered pre-installed by an OEM. Windows Starter edition will now be available worldwide. This edition is available only in the OEM channel on new PCs limited to specific types of hardware."

Det är ju dock möjligt att dom skickar med premium, men som många säger det går ju imot idén med netbooks

"We know emerging markets have unique needs and we will offer Windows 7 Home Basic, only in emerging markets, for customers looking for an entry-point Windows experience on a full-size value PC."

emerging markets swec översätter det med tillväxtmarknader och jag tolkar det som u-länder, inte netbooks eftersom det redan är en väletablerad marknad =P. men jag har iofs inte den blekaste.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

installerade betan nu på min 1.5 ghz 750 mb minne

fungerar hur bra som helst, jag har alltid använt xp, vista har gått mig på nerverna.

detta är smidigt, snabbt, men finns ingen anledning byta från xp, det är isf med nytt system

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunt3r
Skippade Vista helt o sitter fortfarande på XP PRO som funkar hur bra som helst, värt att uppgrade till W7 jämfört med XP någon? Lär förmodligen vänta tills första SP i alla fall så man slipper alla barnsjukdomar.

W7 är vista servicepack3

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Så otroligt løjligt att ha så många olika. Endast ultimate borde finnas.
Enda føretaget som fattar hur det skall se ut ær apple.

Permalänk

Kommer windows 7 var nåt för gamers?? För det låter som mer ett arbetar program för företag och studenter/hemma användare. All så vanligt användning.

+ Vad är det som är så jobbigt med vista!? Jag har inte haft nåra problem med vista och tycker det är väldigt behagligt att använda. Det är väl att ni har så dålig tålamod eller har för många för domar.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vilka prisklasser det handlar om.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

flera versioner gör så att dyrare Windows..... home basic kommer att kosta som premium idag .. etc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boman89
Förstår inte varför folk klagar på att det kommer i sex olika versioner??
Det blir ju bara lättare för konsumenter att välja det som passar var och en bäst. Vad är nackdelen med det?

För att det vore ännu enklare om det likt OS X fanns bara en enda version? Med ett humant pris?

Jag ska inte gnälla överdrivet, tycker inte att det är nåt att göra en stor sak av, men det är inte det enklaste sättet för konsumenterna.

Visa signatur

Zepto Znote 6625WD : Intel C2D T7300 2.0GHz, Geforce 8600M GT 512MB, 2 GB DDR2 667MHz/PC5300, Samsung 160 GB Hybrid, Windows XP SP2.

Permalänk

"Microsoft har ännu avslöjat några prisuppgifter eller lanseringsdatum"

Ehhhh..... Va?

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit