Permalänk
Medlem

Snabbknapp (ar?)

Har en liten specifik fråga. Finns det någon knappkombination på Mac motsvarande alt+tab på Windows? Hittar inte något sådant i Mac-hjälpen, och jag orkar inte gå igenom varenda en av alternativen

För övrigt tycker jag det borde finnas en nobb-tråd där man kan ställa diverse frågor om hur man gör ditt och datt på Mac. Här verkar finnas många "bytare", blivande som äldre, som undrar över en massa småsaker. 1/3 av trådarna är säkert bara sånt.
Efterhand som tråden fylls kan trådskaparen samla frågorna och svaren i första inlägget. Här finns ingen "det bästa och mesta om Mac"-tråd, till skillnad från de andra forumdelarna.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Suck... kommando+tab var det... sorry för posten. Men mitt förslag kvarstår.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

CMD+"</>" knappen funkar för att byta mellan programfönster i samma kategori...

Om du söker mer Windows specifikt.. så gör som jag!

Använder ett program som heter "witch", jag storgillar de o man får total kontroll!

Värt o testa iaf

Visa signatur

Skicka mejl om ni vill nått.. zasz3@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Äpple + Tab trodde jag funkade sedan några år.
(Använder inte alt+tab på windows utan klickar i fönstret istället, fast en del jä*la program ska ju alltid öppna sig i helskärm.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Du kan alltid gå in i systeminställningar/tangentbord och kolla. Där ser du ju alla snabbknappar.

Permalänk
Medlem

ctrl f7 slår på full tab order också

tex så du kan tabba mellan alla alternativ i dialog rutor

Permalänk
Medlem

Najs. Och på tal om tabbar... hur växlar man mellan olika flikar i Safari? Menar genom knappkombination förstås.

Visa signatur

Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

⌘{ och ⌘}

Sånt kan man hitta om man tittar i menyerna...

Permalänk
Medlem

Jag har ställt om så ⌘§ väljer nästa flik. Smidigt och nära ⌘tab.

Som sagt, kolla i menyerna och i system preferences. Det är lättare än att fråga varje gång.

Permalänk
Medlem

Amen sacre bleu. Tyckte jag hade tittat överallt redan, letat igenom hjälpen... men såklart så var det ju en sak jag missat. Gött,hittade det nu iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NakedApe
⌘{ och ⌘}

Dock kan jag inte hitta de där tecknena. har en iBook G4. Gissar att de bara inte är utmärkta, men jag har tryckt på "allt" utan att hitta det. Inte för att det spelar någon roll direkt. Har ö och ä istället för flikarna.

Visa signatur

Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Amen sacre bleu. Tyckte jag hade tittat överallt redan, letat igenom hjälpen... men såklart så var det ju en sak jag missat. Gött,hittade det nu iaf.
Dock kan jag inte hitta de där tecknena. har en iBook G4. Gissar att de bara inte är utmärkta, men jag har tryckt på "allt" utan att hitta det. Inte för att det spelar någon roll direkt. Har ö och ä istället för flikarna.

⌘ symboliserar "command"-knappen, det är möjligt att du har ett äpple ()på din istället. Tecknet i sig finns nog inte mappat till någon knapp men kan hittas i Character Palette eller skrivas in med Unicode Hex Input, koden är 2318, äpplet är F8FF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NakedApe
⌘{ och ⌘}

På svenskt system blir det väl ⌘Ä resp ⌘Ö…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
På svenskt system blir det väl ⌘Ä resp ⌘Ö…

Hmm, blir det? Jag har i och för sig mappat om {[|]} på mitt tangentbord så de sitter där jag är van istället för där Apple satt dem. Men om jag inte missminner mig så sitter de alla på 789 i olika skiftlägen? Varför skulle då Safari mappa om till ÄÖ? Det finns vissa märkligheter i OS X tangentbordshantering som får mig att undra vad som pågår. T.ex. Firefox + vimperator som vägrar att kännas vid var jag satt [ och ] utan envisas med att jag måste trycka å och ¨ (där [] sitter på ett engelskt tangentbord). Om det vore något liknande här borde det väl bli Å och ^som är där { och } bor på ett engelskt tangentbord?

Är rätt ny på OS X själv så jag tar gärna emot förklaringar och förslag på lösningar. Det jag främst irriterar mig på är avsaknaden av Compose-key, inget sätt att skilja på Meta och Alt samt den något omständiga unicode input metoden.