Webhallens återbetalning

Permalänk
Medlem

Webhallens återbetalning

Om jag beställer en grej från webhallen som aldrig kommer och sen ångrar mig så drar dom av 4% av köpesumman om man använder direktbetalning. Får dom verkligen göra det? Är dom inte skyldiga att betala tillbaka hela summan?

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Citat:

08. Fråga: Får jag avbeställa min order?
Svar: Så länge produkten ej har packats går det bra att avbeställa dina varor. Vid avbeställning skickar du ett mail till info@webhallen.com och anger vad du vill avbeställa samt ditt ordernummer. För att underlätta så skriv "Avbeställning" i Subject/Ämnes-raden. Du får alltid ett svar om din avbeställning godkänns. Får du inget svar kontakta kundtjänst på telefon 08-673 60 00. Det går också bra att själv avbeställa ordern genom att följa länken i din orderbekräftelse, alternativt loggar in med ditt användarnamn och lösenord.
OBS! Om du har förskottsbetalat produkten via säker betalning kommer 4% av köpesumman att dras av vilket motsvarar bankernas avgifter.

Från deras FAQ. Är ju dock inte hel fel att prova och ringa och fråga vad som försigår I guess.

Permalänk
Medlem

Klart de får dra av bankens avgifter Du kan inte förvänta dig att 200000 kunder beställer, avbeställer och låter dem få massa utgifter. Samma som att butiker har rätt att låta dig betala fakturaavgifter och frakter.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Det där ville jag kollat upp med banken, för det första låter 4% som väldigt mycket (betalar själv mycket mindre, dock handlar det om kortbetalningar) och för det andra är det mycket möjligt att din/deras bank har regler som säger att deras avgifter ej får vidareföras till kund (vid kortbetalningar är bl.a. Visa mycket hårda på det här och ger ut "böter" om det skulle inträffa - om det sedan fortsätter kan de dra in betalningsmöjligheten helt).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Jag hittade detta i https://lagen.nu/2005:59

"3 § Ett avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen."

"14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Tiden skall räknas från den dag då näringsidkaren tog emot varan eller, vid avtal om en tjänst, konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts."

som dom själv länkar till.

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
Jag hittade detta i https://lagen.nu/2005:59

"3 § Ett avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen."

"14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Tiden skall räknas från den dag då näringsidkaren tog emot varan eller, vid avtal om en tjänst, konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts."

som dom själv länkar till.

Det du refererar till är ÅNGERRÄTT, detta gäller AVBESTÄLLNING, två helt olika saker.

Det är inte banken i sig som tar avgifter, det är betalväxeln (I detta fall Samport, som företaget använder sig av).

Företag har dock rätt att ta ut avgifter vid en eventuell avbeställning.
Du kan även tänka åt ett annat håll, det kostar även pengar för företagen när du beställer via kort/bank-betalning, men det bjuder dom på. Om du sedan själv väljer att avbeställa, varför skall dom stå för den sistnämnda kostnaden?
I vissa fall är det möjligt att produkter har lång leveranstid, någon av partnerna har ett felaktigt lagersaldo eller något annat som ställer till olägenheter.
I dessa ovannämnda fall lär det finnas undantag vilket bör göra att dom inte kan kräva en sådan avgift.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

ta på faktura nästa gång.
så blir de ingen avgift.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apophis_84
Det du refererar till är ÅNGERRÄTT, detta gäller AVBESTÄLLNING, två helt olika saker.

Nej...det är samma sak när det är distansköp, han har ångrat sitt köp...därav säger han att han inte vill ha den längre. D.v.s. ångerrätt...

Hade han däremot varit in i butiken, beställt en icke-lagervara och sedan ångrat sig och avbeställt så är det en annan sak...

Men vid distansköp så är det sak samma om han ångrar sig innan eller efter han faktiskt fått varan...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Du får alltid ett svar om din avbeställning godkänns. Får du inget svar kontakta kundtjänst på telefon 08-673 60 00.

vad är detta för flummigt skrivande?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Nej...det är samma sak när det är distansköp, han har ångrat sitt köp...därav säger han att han inte vill ha den längre. D.v.s. ångerrätt...

Hade han däremot varit in i butiken, beställt en icke-lagervara och sedan ångrat sig och avbeställt så är det en annan sak...

Men vid distansköp så är det sak samma om han ångrar sig innan eller efter han faktiskt fått varan...

Det är INTE samma sak, läs på innan du kommenterar!

Saxxat från KO:

"Distansavtal

Om du köper en vara till exempel på postorder, från TV-shop eller på Internet, har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar. När du handlar varor på distans räknas ångerfristen från den dag då du har fått varan eller en väsentlig del av den."

Som jag förstår TS med texten nedan,
"Om jag beställer en grej från webhallen som aldrig kommer och sen ångrar mig ... " så tyckte jag att det var uppenbart att TS menar avbeställning, alltså ej ångerrätten!

Om TS väljer att ångra sitt köp som han beställt via postorder och som även har skickats från företaget i fråga så kan han ångra sitt köp, och sedan få pengarna för produktens värde tillbaka.
MEN om TS har beställt en vara som ej ännu inte är skickad och vill avbeställa så drar, i detta fall, Webhallen 4% av köpsumman!

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk

Man kan naturligtvis utnyttja ångerrätten innan varan är skickat utan att de kan dra av någon summa för det.

Så svaret är nej, de har inte rätt att dra av några 4% av dig.

Däremot om de specialbyggt en dator har de rätt att ta ut avgifter, men det är en helt annan sak.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_odal
Man kan naturligtvis utnyttja ångerrätten innan varan är skickat utan att de kan dra av någon summa för det.

Så svaret är nej, de har inte rätt att dra av några 4% av dig.

Däremot om de specialbyggt en dator har de rätt att ta ut avgifter, men det är en helt annan sak.

Har du ens läst mitt ovannämnda inlägg? För att nyttja ångerrätten krävs det att varan är skickad från företaget samt även att kunden har tagit emot den!

Om varan inte är skickad, är det avbeställning det handlar om!

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kortleken
Du får alltid ett svar om din avbeställning godkänns. Får du inget svar kontakta kundtjänst på telefon 08-673 60 00.

vad är detta för flummigt skrivande?

Då har den nog inte blivit godkänd.
Man får enligt texten bara svar vid godkännande egentligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Då har den nog inte blivit godkänd.
Man får enligt texten bara svar vid godkännande egentligen.

Jag tror att de menar att om man inte har fått svar så bör man kontakta kundtjänst då mail kan försvinna spårlöst och alltmöjligt kan hända ?

Enda skälet varför en avbeställning ej skulle godkännas är väll för att ordern redan har blivit skickad. Då kan det vara svårt att avbeställa såklart.

Permalänk

Det är hemskt kul hur folk tycks tro att företag inte har rätt till.. någonting alls. "Får man verkligen göra så?!" .. Folk tror att de bara har rättigheter, och inga skyldigheter. Och att det omvända gäller för företag.

Visa signatur

Dator.