Ny iMac eller eget bygge?

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Ny iMac eller eget bygge?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhesus
Har inte Windows 7 anammat Apples approach, dvs en instans i taskbar/program, ej fönster? Den dagen Apple släpper menyraden längst upp trillar himlen ned

Inte riktigt, men det finns viss analogi. I nuvarande build 7048 (med Aero på) kan man "pin:na" applikationer som ikoner i taskbar:en.

Det blir numera bara en knapp i taskbaren oavsett hur många instanser av applikationen man startar. Men det syns tydligt hur många instanser det är utifrån knappen. Om man pekar på knappen får man se vilka instanserna är som tumbnails och sen välja den man vill åt.

Funkar mycket smidigare än OSX + expose. Samtidigt har Win7 en knapp på taskbaren längst till höger för att se skrivbordet. Om man för kursoren dit får man se överlappande siluetter av alla fönster på skrivbordet. Jag har inte en aning vad det kan vara bra till och det ser förjävligt ut - med många fönster blir det ganska underhållande att sitta o försöka räkna ut vilken kant hör till vilket jävla fönster. Så det är nog hit och miss i nuvarande beta, men bättre än OSX iaf.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Ny iMac eller eget bygge?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastochka

Det blir numera bara en knapp i taskbaren oavsett hur många instanser av applikationen man startar. Men det syns tydligt hur många instanser det är utifrån knappen. Om man pekar på knappen får man se vilka instanserna är som tumbnails och sen välja den man vill åt.

Funkar mycket smidigare än OSX + expose. Samtidigt har Win7 en knapp på taskbaren längst till höger för att se skrivbordet. Om man för kursoren dit får man se överlappande siluetter av alla fönster på skrivbordet. Jag har inte en aning vad det kan vara bra till och det ser förjävligt ut - med många fönster blir det ganska underhållande att sitta o försöka räkna ut vilken kant hör till vilket jävla fönster. Så det är nog hit och miss i nuvarande beta, men bättre än OSX iaf.

Att kunna se skrivborde kan ju vara bra för att exempelvis se sina gadgets. Varför menar du att man ska veta vilket genomskinligt fönster som hör till vilket program?
Windows 7 fungerar riktigt smidigt imho och du kan om du vill använda "gamla" taskbaren göra så att varje ny instans syns i taskbar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastochka
Samtidigt har Win7 en knapp på taskbaren längst till höger för att se skrivbordet. Om man för kursoren dit får man se överlappande siluetter av alla fönster på skrivbordet. Jag har inte en aning vad det kan vara bra till och det ser förjävligt ut - med många fönster blir det ganska underhållande att sitta o försöka räkna ut vilken kant hör till vilket jävla fönster. Så det är nog hit och miss i nuvarande beta, men bättre än OSX iaf.

I OS X så kan man med en enkel rörelse/knapp få alla fönster att snabbt flytta sig åt sidan för att visa skrivbordet för att sen kunna flytta sig tillbaka till sin plats. Snyggare och smidigare än så blir det inte.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ny iMac eller eget bygge?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Proxim
Att kunna se skrivborde kan ju vara bra för att exempelvis se sina gadgets. Varför menar du att man ska veta vilket genomskinligt fönster som hör till vilket program?
Windows 7 fungerar riktigt smidigt imho och du kan om du vill använda "gamla" taskbaren göra så att varje ny instans syns i taskbar.

(-) Hmm... Varför vill jag se kanter av varje fönster på skrivbordet:

(+) Thumbnails i preview är levande, e.g. uppdateras i realtid, which is nice:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
I OS X så kan man med en enkel rörelse/knapp få alla fönster att snabbt flytta sig åt sidan för att visa skrivbordet för att sen kunna flytta sig tillbaka till sin plats. Snyggare och smidigare än så blir det inte.

Menar du expose? Det är bra om man har ett fåtal fönster men blir ett helvete att leta fram det man vill åt bland många små thumbnails samtidigt. Tycker Win7 kompromiss funkar mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ny iMac eller eget bygge?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastochka
Menar du expose? Det är bra om man har ett fåtal fönster men blir ett helvete att leta fram det man vill åt bland många små thumbnails samtidigt. Tycker Win7 kompromiss funkar mycket bättre.

tror att han menade fn+F11

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.