Permalänk

Nästintill ljudlösa chassin

Vilka finns i MidiTower/FullTower klassen??

Om man nu inte är så intresserad i kylning eller utrymme utan bara vill ha

* supertysta fläktar
* ljuddämpningskuddar
* gummiupphängda hårddiskar
* extern fläktkontroll
* nätaggregatet installerat längst ner
* allmänt inga vibrationer eller störiga ljud
* relativt snygg

... vad väljer man då?? Detta för ett Core i7 system. Kan tänka mig lägga ner några tusen men problemet är att de flesta chassin i högprisklassen inte har mer än ETT omdöme på sidor såsom prisjakt.

Permalänk
Hedersmedlem

låter som att du söker efter ett Antec P182b med typ Nexus eller Noctua fläktar

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Jag har ett Antec P182 och anser att det är så ljudlöst man kan få en dator idag, om man vill köra på luft och mekaniska hårddiskar.

Jag har

  • Två noctua fläktar i tak och som utblås.

    En Scythe Ninja som CPU kylare

    Hängt upp mina tre hårddiskar

  • (inte min bild dock)

    Corsairs HX520 som PSU

    Kyler mitt ati 1950pro med en thermalright kylare utan fläkt, de i toppen av chassiet räcker för mig då jag inte spelar några grafikkrävande spel.

Hör inte min dator om jag befinner mig >1,5 meter ifrån den

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Hade jag haft pengar hade jag nog satsat på ett Zalman TNN 300.
Fast å andra sidan kanske det finns betydligt billigare chassin, har dock hört att detta ska vara nästintill ljudlöst.
http://www.nordichardware.se/nyhet,8905.html

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

antec p182 skulle ja säga kostar 1400-1700 beroende på vart du köper tänkte själv köpa ett för i mitt nuvarande sittre prolle kylaren o nätagget ganska nära varann vilket leder till att nätagget går onödigt vart vilket medför ljud ! usha!

men p182 skulle ja anse som mest prisvärda chassit i sin prisgrupp!

Permalänk
Medlem

Köpte cosmos 1000 från cooler mater precis, Om du byter till noctune fläktar så blir det nog bra jävla tyst,

Är bra ljuddämpat och diag med en noctune cpu fläkt så låter det väldigt lite, måste bara byta chassi fläktarna med så det blir uber tyst

Och jag har det för ett core i7 system, fördelen med chassit är att det är stort som fan, och rymligt.

Permalänk

Många säger ju att Antec P182 inte alls är så tyst. Vart kommer luften ur - BARA där bak??

Vart placeras nätaggregatet för den?

Har den någon inbyggd möjlighet att hänga upp hårddiskarna?

Permalänk
Medlem

I princip vilken låda som helst går att få tyst. om man vill/kan lägga ner lite energi.
Ta den låda du tycker verkar passa dej själv bäst och modifiera den sen.

Var noga med luftflödet, den behöver inte vara så stort bara det går rätt väg!

Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Många säger ju att Antec P182 inte alls är så tyst. Vart kommer luften ur - BARA där bak??

Vart placeras nätaggregatet för den?

Har den någon inbyggd möjlighet att hänga upp hårddiskarna?

Det är tyst med rätt fläktar.

Luften kommer ut på baksidan och på ovansidan.

Nätagget placeras längst ner i lådan.

Hårddiskarna sitter men typ gummiupphängning.

Varför inte testa den nya häftiga funktionen google för svar på såna där frågor ?

http://lmgtfy.com/?q=P182+%2Breview

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa chassi är Antec Solo, det är mycket bättre än P182 pga hddupphängningen. Jag har själv P182 och det är tyst men ljudet från min raptor tickar ut eftersom jag brukar lämna datorn på över natten med en del program på.

Hur stort grafikkort kommer du ha? Det är väll enda problemet med Solot att det inte slukar så stora grafikkort eller hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Det absolut bästa chassi är Antec Solo, det är mycket bättre än P182 pga hddupphängningen. Jag har själv P182 och det är tyst men ljudet från min raptor tickar ut eftersom jag brukar lämna datorn på över natten med en del program på.

Hur stort grafikkort kommer du ha? Det är väll enda problemet med Solot att det inte slukar så stora grafikkort eller hårddiskar.

Håller helt med fesen. P182 är absolut inte ett dåligt chassi men kräver en hel del arbete för att man ska bli nöjd, det räcker inte att byta fläktarna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

En P182 går att få riktigt tyst om man gör så här:

1. Skaffa en passiv cpu-kylare alt. en med en Nexus/Noctua/Scythe S-Flex fläkt på 5v.
2. Byt ut alla chassifläktar till Nexus/Noctua/Scythe S-Flex och håll dom till ett minimum.
3. Om du inte redan har ett passivt grafikkort köp en accelero S1 och montera.
4. Placera hårddisken/hårddiskarna i Scythe QuietDrive. (Helst bara 1 hårddisk och allra helst SSD.)
5. Skaffa ett passivt alt. väldigt tyst nätagg. (HX520/620 rekommenderas)
6. Spackla igen hålet för takfläkten.
7. Ljudisolera med hjälp av dämpningsmattor.

Nu bör den vara tillräckligt tyst för dom flesta.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

http://www.sweclockers.com/album/?id=2754
Har gått 24/7 i snart ett år utan problem och detta är vad jag kallar en riktigt tyst dator. För mig så är det bara power-dioden som avslöjar att den är igång.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Antec Solo har fått bra kritik men är säkert den tråkigaste burken jag sett - ser ut som något farfar hade ägt.

Däremot kanske det blir en sån. Den har ju fått otroligt bra kritik vad gäller ljudnivå och det är ju *snyft* viktigast.

Det var nån som sa att P182n inte hade separat plats för PSUn, men enligt LSDboys inlägg verkar det ju som om den har det.

Frågan är bara om en passiv Corsair HX620 620W även duger år 2011 då min nästa dator skall inhandlas. Själva chassin kommer väl det eller vad säger ni?

Känns som om allt under 750W kommer ha problem när det blir standard med en fyrakärnig CPU och en fyrakärnig GPU, och överklockning blir vanligare.

Permalänk
Hedersmedlem

Lian Li a20? kostar iofs 4'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Antec Solo har fått bra kritik men är säkert den tråkigaste burken jag sett - ser ut som något farfar hade ägt.

Däremot kanske det blir en sån. Den har ju fått otroligt bra kritik vad gäller ljudnivå och det är ju *snyft* viktigast.

Det var nån som sa att P182n inte hade separat plats för PSUn, men enligt LSDboys inlägg verkar det ju som om den har det.

Frågan är bara om en passiv Corsair HX620 620W även duger år 2011 då min nästa dator skall inhandlas. Själva chassin kommer väl det eller vad säger ni?

Känns som om allt under 750W kommer ha problem när det blir standard med en fyrakärnig CPU och en fyrakärnig GPU, och överklockning blir vanligare.

Det var P180-serien som startade trenden med separata kammare i chassin.

HX620 är inte passivt. Trenden går ju mot strömsnålare processorer och mindre överklockning så du behöver nog inte oroa dig. Fast det kommer förmodligen vara möjligt även i framtiden att bygga datorer som drar monstruösa mängder ström om man verkligen vill...

Permalänk
Medlem

Det där är ett bra bygge ur ljudsynpunkt, men det är inte lådans förtjänst!
Min lilla 3480 är både sval och tyst också!

Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Vilka finns i MidiTower/FullTower klassen??

Om man nu inte är så intresserad i kylning eller utrymme utan bara vill ha

* supertysta fläktar
* ljuddämpningskuddar
* gummiupphängda hårddiskar
* extern fläktkontroll
* nätaggregatet installerat längst ner
* allmänt inga vibrationer eller störiga ljud
* relativt snygg

... vad väljer man då?? Detta för ett Core i7 system. Kan tänka mig lägga ner några tusen men problemet är att de flesta chassin i högprisklassen inte har mer än ETT omdöme på sidor såsom prisjakt.

Nu tänker jag skriva ett långt inlägg om mina erfarenheter i ämnet.

Chassit är, de facto, inte det viktigaste när du ska bygga ett tyst system. Det finns vissa chassin som är bättre än andra för att bygga ett tyst system, och vissa chassin som är snyggare än andra. Antec P182 är långt från ett dåligt chassi, enligt mig är det till och med ett väldigt bra chassi för 1400 pengar. Det har en hel del smarta detaljer, är robust och har många fläktplatser. Det senare är en STOR fördel om du ska bygga ett tyst chassi. Jag själv kör på en P182, och det går som ett klockverk kan tilläggas.

Det absolut viktigaste om du ska bygga ett tyst system är fläktar och hårddiskar. De flesta moderna mekantiska hårddiskarna är inga problem, men om du sätter i äldre diskar kan de låta rätt rejält. Att fläktarna är viktiga säger sig självt...

Just fläktar är ett ämne som är rätt spännande med många omdömen som går åt olika håll, tro det eller ej av precis samma anledning som att alla recensioner på hörlurar och högtalarsystem oftast går åt totalt olika håll. Det där med hur saker låter är mycket subjektivt, olika personer hör olika ljud olika mycket. Jag själv påbörjade ett test på sweclockers där jag jämförde just Noctuas S1200 (eller vad de heter) med Nexus Silent Blaha, slutade dock skriva här då merparten av de som läste tråden inte förstod att det främst var ett test för min egen skull som jag tänkte dela med mig resultatet av och började klaga på allt från testmetoder till dokumenteringen.

Hur som helst: Fläktar – Utterly important. Själv kör jag med 2*Noctua S1200 (de snabba fläktarna med ruskigt vinklade blad anyways) för att blåsa in luft i lådan, två Nexus vad-de-nu-heter för att dra ur luft ur lådan. En Noctua NH-U12P för att kyla min CPU och passivt kylt grafikkort. Alltihop kopplat till en fläktkontroller från Zalman. Den stora skillnaden jag upplever på Noctua- vs. Nexusfläktarna är att utan fläktkontroller låter noctuafläktarna betydligt mycket mer, men drar också betydligt mycket mer luft. Med fläktkontroller får du med noctua möjligheten att välja mellan att blåsa på som fan och låta smått eller att blåsa lite och köra tyst. Nexusfläktarna däremot ger inte det valet, de blåser hur man än bär sig åt väldigt lite, och låter hur man än bär sig åt väldigt lite.

Tanken är ungefär som så att när jag kör datorn dagtid och pressar den lite hårdare av olika anledningar drar jag på ordentligt med fart på de inblåsande fläktarna för att skapa ett övertryck för att hålla damm ute, och när jag kör den på natten drar jag ner alla fläktar till minimi-nivå varpå min dator överröstas av lägenhetens ventilation. I vilket fall som helst så låter burken EXTREMT lite. Vill du ha en tyst dator, lägg lite pengar på fläktar och kringutrustning (tror min tystnadsgaranti kostade mig runt 1500). P182 är inte öht ett måste, men onekligen ett bra grundblock. Dessutom är det ett snyggt grundblock, men vad som är viktigare är att du lägger pengar på bra fläktar och en kontroller att styra dem med.

Kort och gott:
* Supertysta fläktar – Nexus eller Noctua, beroende på vad du är ute efter
* Ljuddämningskuddar – Ett vettigt chassi ska ha tassar att stå på ändå. Skit i.
* Gummiupphängda hårddiskar – Bör alla vettiga chassin ha.
* Extern fläktkontroll – JA!

Jag hoppas detta inlägg gav dig något, det blev inte så väldstrukturerat som jag hoppats. Tiden rann iväg och jag måste börja dra mig mot skolan. Feel free to fråga om det är något du vill veta.

Permalänk

Tack Vattendroppe! Jag har några frågor dock.

Om du nu ändå var beredd på att byta ut samtliga fläktar i chassit, varför valde du en chassi med intag ovanpå. Det luftintaget på P182 lär ju släpa ut väsentligt mer ljud än till exempel en Lian Li med tjock plåt där i stället.

Också, du kör med två Noctua S1200 - en där framme och en där uppe för att blåsa in luft? Vad hette Nexus fläkten? Är det även dessa du hade rekommenderat idag om jag nu vill byta ut fläktarna? Finns där bättre?

Och finns inte en fläktkontroll redan på P182? Vart sitter din fläktkontroll?

Och varför valde du inte en chassi med "starta/slå av/reset" knapp överst på burken.

Kanske du kan plocka ihop en dator som DU anser vara tyst (för 13-15K) åt mig? Jag kommer inte ha några gamla diskar utan satsar på en ny liten samsung hårddisk som jag hört ska vara tyst.

Vore intressant att se hur ditt paket skiljer sig från mitt. Tyvärr är jag nog lite rädd på att byta fläktar själv men tvingas nog dit då jag hade tänkt mig ett passivt kylt grafikkort. Samtidigt behöver jag ett MINIMUM av luftflöde då jag tänkte överklocka en Core i7 till typ 3.6 GHz med en Noctua NH-U12P. Men jag KAN dock acceptera en +20 grader på CPUn i idle bara för att få skitet tyst!

Övriga frågor: kör du med extra ljuddämpningskit? har du vibrationsdämpningsmatta åt din PSU? Hur har du löst problemet med hårddiskarna.

Ni andra får gärna hoppa in! Till exempel vill jag höra åsikter på BigTowers/FullTowers - om de lönar sig.

Mitt tysta paket just nu ser ut så här: (chassin oklar egentligen)

Samsung SH-S223F/RSMN DVD±RW Dual-Layer 22X * 273 kronor

Antec Sonata SOLO Quiet Mini Tower Case * 980

Corsair HX Series CMPSU-620HXEU PSU 620W 120mm Fan ATX2.2 20/24-pin 4/8-pins 12V Modular * 1290

Xilence Vibrationsdämpare Gummi för ATX-nätdel * 119

Gigabyte GA-EX58-UD4P iX58 2PCI 5PCIe *3095

Intel Core i7 920 2.66GHz 8MB Boxed * 3220

Kylare Noctua NH-U12PSE1366 *895

Corsair Dominator Triple Channel 3x2GB (Tot. 6GB) DDR3 1600MHz PC3-12800 8-8-8-24 *2160

Gigabyte ATI HD4850 MC 1GB GDDR3 Heat pipe * 2090

Samsung SpinPoint F1 HD322HJ 320GB 7200rpm * 516

Totalpris: 14 638 kronor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Tack Vattendroppe! Jag har några frågor dock.

Om du nu ändå var beredd på att byta ut samtliga fläktar i chassit, varför valde du en chassi med intag ovanpå. Det luftintaget på P182 lär ju släpa ut väsentligt mer ljud än till exempel en Lian Li med tjock plåt där i stället.

Också, du kör med två Noctua S1200 - en där framme och en där uppe för att blåsa in luft? Vad hette Nexus fläkten? Är det även dessa du hade rekommenderat idag om jag nu vill byta ut fläktarna? Finns där bättre?

Och finns inte en fläktkontroll redan på P182? Vart sitter din fläktkontroll?

Och varför valde du inte en chassi med "starta/slå av/reset" knapp överst på burken.

Kanske du kan plocka ihop en dator som DU anser vara tyst (för 13-15K) åt mig? Jag kommer inte ha några gamla diskar utan satsar på en ny liten samsung hårddisk som jag hört ska vara tyst.

Vore intressant att se hur ditt paket skiljer sig från mitt. Tyvärr är jag nog lite rädd på att byta fläktar själv men tvingas nog dit då jag hade tänkt mig ett passivt kylt grafikkort. Samtidigt behöver jag ett MINIMUM av luftflöde då jag tänkte överklocka en Core i7 till typ 3.6 GHz med en Noctua NH-U12P. Men jag KAN dock acceptera en +20 grader på CPUn i idle bara för att få skitet tyst!

Övriga frågor: kör du med extra ljuddämpningskit? har du vibrationsdämpningsmatta åt din PSU? Hur har du löst problemet med hårddiskarna.

Ni andra får gärna hoppa in! Till exempel vill jag höra åsikter på BigTowers/FullTowers - om de lönar sig.

Mitt tysta paket just nu ser ut så här: (chassin oklar egentligen)

Samsung SH-S223F/RSMN DVD±RW Dual-Layer 22X * 273 kronor

Antec Sonata SOLO Quiet Mini Tower Case * 980

Corsair HX Series CMPSU-620HXEU PSU 620W 120mm Fan ATX2.2 20/24-pin 4/8-pins 12V Modular * 1290

Xilence Vibrationsdämpare Gummi för ATX-nätdel * 119

Gigabyte GA-EX58-UD4P iX58 2PCI 5PCIe *3095

Intel Core i7 920 2.66GHz 8MB Boxed * 3220

Kylare Noctua NH-U12PSE1366 *895

Corsair Dominator Triple Channel 3x2GB (Tot. 6GB) DDR3 1600MHz PC3-12800 8-8-8-24 *2160

Gigabyte ATI HD4850 MC 1GB GDDR3 Heat pipe * 2090

Samsung SpinPoint F1 HD322HJ 320GB 7200rpm * 516

Totalpris: 14 638 kronor

Läs mitt tidigare inlägg står allt du behöver för att få ett chassi riktigt tyst. (P182 speciellt)

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique

Mitt tysta paket just nu ser ut så här: (chassin oklar egentligen)

Du bör ju skaffa en passiv eller mycket tyst kylare till grafikkortet också då det är en av dom fläktarna som brukar väsnas värst.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Tack Vattendroppe! Jag har några frågor dock.

Om du nu ändå var beredd på att byta ut samtliga fläktar i chassit, varför valde du en chassi med intag ovanpå. Det luftintaget på P182 lär ju släpa ut väsentligt mer ljud än till exempel en Lian Li med tjock plåt där i stället.

Också, du kör med två Noctua S1200 - en där framme och en där uppe för att blåsa in luft? Vad hette Nexus fläkten? Är det även dessa du hade rekommenderat idag om jag nu vill byta ut fläktarna? Finns där bättre?

Och finns inte en fläktkontroll redan på P182? Vart sitter din fläktkontroll?

Och varför valde du inte en chassi med "starta/slå av/reset" knapp överst på burken.

Kanske du kan plocka ihop en dator som DU anser vara tyst (för 13-15K) åt mig? Jag kommer inte ha några gamla diskar utan satsar på en ny liten samsung hårddisk som jag hört ska vara tyst.

Vore intressant att se hur ditt paket skiljer sig från mitt. Tyvärr är jag nog lite rädd på att byta fläktar själv men tvingas nog dit då jag hade tänkt mig ett passivt kylt grafikkort. Samtidigt behöver jag ett MINIMUM av luftflöde då jag tänkte överklocka en Core i7 till typ 3.6 GHz med en Noctua NH-U12P. Men jag KAN dock acceptera en +20 grader på CPUn i idle bara för att få skitet tyst!

Övriga frågor: kör du med extra ljuddämpningskit? har du vibrationsdämpningsmatta åt din PSU? Hur har du löst problemet med hårddiskarna.

P182 har en fläktplats i taket, men det är ett utblås. Många väljer att täcka över den fläktplatsen då den ofta inte behövs och varje hål som täcks för är en vinst när det gäller ljudnivån. Om du ställer chassit under skrivbordet så spelare det faktiskt inte så stor roll och fläktplatsen är på ovansidan eller baksidan. Håll dig borta från aluminiumchassin...

Nexus har bara en fläktserie och de heter real silent.

Det finns ingen fläktkontroll i P182, de medföljande fläktarna går att styra men kontrollern följer med fläktarna, inte chassit.

Om placeringen av on/off knappen styr ditt val av chassi så blir du väldigt begränsad. Det är nog svårt att hitta ett chassi ändå.

Ljuddämpningsmattor är inte speciellt effektiva, de kan inte göra en högljudd dator tyst. När du gjort allt annat för att dämpa vibrationerna så kan du överväga dämpmattor, om du inte köper ett alu-chassi för då är det en nödvändighet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Tack Vattendroppe! Jag har några frågor dock.

Om du nu ändå var beredd på att byta ut samtliga fläktar i chassit, varför valde du en chassi med intag ovanpå. Det luftintaget på P182 lär ju släpa ut väsentligt mer ljud än till exempel en Lian Li med tjock plåt där i stället.

Också, du kör med två Noctua S1200 - en där framme och en där uppe för att blåsa in luft? Vad hette Nexus fläkten? Är det även dessa du hade rekommenderat idag om jag nu vill byta ut fläktarna? Finns där bättre?

Och finns inte en fläktkontroll redan på P182? Vart sitter din fläktkontroll?

Och varför valde du inte en chassi med "starta/slå av/reset" knapp överst på burken.

Kanske du kan plocka ihop en dator som DU anser vara tyst (för 13-15K) åt mig? Jag kommer inte ha några gamla diskar utan satsar på en ny liten samsung hårddisk som jag hört ska vara tyst.

Vore intressant att se hur ditt paket skiljer sig från mitt. Tyvärr är jag nog lite rädd på att byta fläktar själv men tvingas nog dit då jag hade tänkt mig ett passivt kylt grafikkort. Samtidigt behöver jag ett MINIMUM av luftflöde då jag tänkte överklocka en Core i7 till typ 3.6 GHz med en Noctua NH-U12P. Men jag KAN dock acceptera en +20 grader på CPUn i idle bara för att få skitet tyst!

Övriga frågor: kör du med extra ljuddämpningskit? har du vibrationsdämpningsmatta åt din PSU? Hur har du löst problemet med hårddiskarna.

Ni andra får gärna hoppa in! Till exempel vill jag höra åsikter på BigTowers/FullTowers - om de lönar sig.

Mitt tysta paket just nu ser ut så här: (chassin oklar egentligen)

Samsung SH-S223F/RSMN DVD±RW Dual-Layer 22X * 273 kronor

Antec Sonata SOLO Quiet Mini Tower Case * 980

Corsair HX Series CMPSU-620HXEU PSU 620W 120mm Fan ATX2.2 20/24-pin 4/8-pins 12V Modular * 1290

Xilence Vibrationsdämpare Gummi för ATX-nätdel * 119

Gigabyte GA-EX58-UD4P iX58 2PCI 5PCIe *3095

Intel Core i7 920 2.66GHz 8MB Boxed * 3220

Kylare Noctua NH-U12PSE1366 *895

Corsair Dominator Triple Channel 3x2GB (Tot. 6GB) DDR3 1600MHz PC3-12800 8-8-8-24 *2160

Gigabyte ATI HD4850 MC 1GB GDDR3 Heat pipe * 2090

Samsung SpinPoint F1 HD322HJ 320GB 7200rpm * 516

Totalpris: 14 638 kronor

Ser ut som ett bra paket, jag kör själv med kombinationen Corsair HX (520) + Solo. Två 92mm Nexus eller Noctua-fläkta för insug och en 120mm Nexus eller Noctua för utblås. Kör med fläktkontroller, eller resistorer för att köra fläktarna på 5V-7V för tyst gång.
Använd gummiupphängningen för hårddisken (finns ju monterat från start).

Detta bör räcka för att få en tystgående burk. Börja där och hör efter. Tycker du att det låter för mycket, kan du då fundera på dämpmattor. Det troligaste är att du skiter i det, då burken är tillräckligt tyst.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arion
Du bör ju skaffa en passiv eller mycket tyst kylare till grafikkortet också då det är en av dom fläktarna som brukar väsnas värst.

Det kanske inte framgår så tydligt men Gigabyte grafikkortet ÄR passivt kylt.

Permalänk
Medlem

Jag är grymt nöjd med mitt Solo, funkar bra och med främre fläktburen ersatt med ett mycket luftigt filter och en Noctua S12 800(@540 rpm) är den nästintill ohörbar i ett tyst rum. Har inte så heta saker i den men det går bra att passivkyla en AMD 4805e och moderkortet med inbyggd HD3200-grafikkort, säkert mer krävande grejor med iom att min idlar på 32C och når väl upp till 52 som allra mest.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Om du nu ändå var beredd på att byta ut samtliga fläktar i chassit, varför valde du en chassi med intag ovanpå. Det luftintaget på P182 lär ju släpa ut väsentligt mer ljud än till exempel en Lian Li med tjock plåt där i stället

Tja, eftersom jag inte har något i lådan som låtar så förstår jag inte vad de ska spela för roll. Det sitter en Nexusfläkt där, och när jag drar ner de på lägsta fart klarar åtminstone inte jag av att göra dem från 0,5m håll

Sen brukar Lian Li's chassin kostar ytterligare 500-1000 kronor, med en total månadsinkomst på 7500 innan hyra är det inte så jädra party att lägga pengar på tyvärr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FlyingFinn
Också, du kör med två Noctua S1200 - en där framme och en där uppe för att blåsa in luft? Vad hette Nexus fläkten? Är det även dessa du hade rekommenderat idag om jag nu vill byta ut fläktarna? Finns där bättre

Uppe och uppe skulle jag väl inte säga, men en på varje frontplats. Vad jag skulle rekommendera för fläktar idag vet jag inte, eftersom jag redan har mina prylar har jag bara koll på vad jag skulle rekommenderat för ungefär tre kvarts år sedan. Men det brukar inte hända så katastrofmycket på marknaden, och varför försöka reparera något som fungerar?

Om det finns bättre kan jag som sagt inte svara på (skulle inte räkna med det jättemycket dock, det där med fläktar är ingen marknad som utvecklas så fruktansvärt mycket). Nexusfläkten jag använder är denna här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Och finns inte en fläktkontroll redan på P182? Vart sitter din fläktkontroll?

Fläktkontrollerna sitter på de medföljande fläktarna, så ska man byta dem (vilket man ska om man vill ha ett riktigt tyst system) så behöver man en ordentlig fläktkontroller också. Min fläktkontroll sitter i en av 5,25''-platserna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Och varför valde du inte en chassi med "starta/slå av/reset" knapp överst på burken.

Därför att jag tycker att det finns viktigare speccs för en dator, om jag nödvändigtvis vill ha knappen på ovansidan drar jag dit en själv! Om man är så petig borde man inte dra sig att köpa lite extra kabel, ev. löda lite, borra en del och limma en skvätt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Kanske du kan plocka ihop en dator som DU anser vara tyst (för 13-15K) åt mig? Jag kommer inte ha några gamla diskar utan satsar på en ny liten samsung hårddisk som jag hört ska vara tyst.

Är nog tyvärr inte i närheten av tillräckligt insatt för att kunna göra ett vettigt system idag, det är sådant man sätter sig in i för studen! Studierna tar lite för mycket tid för att kunna vara kontinuerligt uppdaterad på annat än spetsforskning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Vore intressant att se hur ditt paket skiljer sig från mitt. Tyvärr är jag nog lite rädd på att byta fläktar själv men tvingas nog dit då jag hade tänkt mig ett passivt kylt grafikkort. Samtidigt behöver jag ett MINIMUM av luftflöde då jag tänkte överklocka en Core i7 till typ 3.6 GHz med en Noctua NH-U12P. Men jag KAN dock acceptera en +20 grader på CPUn i idle bara för att få skitet tyst!

+20 på en CPU är förvisso en fruktansvärt låg temp så länge du kör på ett kylsystem som utbyter värme med luften, du får ha det ruskigt svalt i ditt hus/lägenhet för att komma lägre. Jag har runt 16 C i min lägenhet vintertid och idlar ca. 18-19 C. Tyvärr har jag inte kvar den gamla inköpslista på komplett, annars hade jag bara kunnat skicka den

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Övriga frågor: kör du med extra ljuddämpningskit? har du vibrationsdämpningsmatta åt din PSU? Hur har du löst problemet med hårddiskarna.

Vibrationsdämpningstjofräs finns redan i P182, ljuddämpningskit vet jag inte riktigt vad du menar med. Hårddiskarna har jag inget problem med, dels för att jag bara har en (många hårddiskar i arbetsdatorn verkar onödigt när man kan ha en filserver i en garderob istället), dels för att det är en modern.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
En P182 går att få riktigt tyst om man gör så här:

1. Skaffa en passiv cpu-kylare alt. en med en Nexus/Noctua/Scythe S-Flex fläkt på 5v.
2. Byt ut alla chassifläktar till Nexus/Noctua/Scythe S-Flex och håll dom till ett minimum.
3. Om du inte redan har ett passivt grafikkort köp en accelero S1 och montera.
4. Placera hårddisken/hårddiskarna i Scythe QuietDrive. (Helst bara 1 hårddisk och allra helst SSD.)
5. Skaffa ett passivt alt. väldigt tyst nätagg. (HX520/620 rekommenderas)
6. Spackla igen hålet för takfläkten.
7. Ljudisolera med hjälp av dämpningsmattor.

Nu bör den vara tillräckligt tyst för dom flesta.

Du glömde nämna att man ska montera bort plastfästene för frontfästena..

På min p180 så skallrade dessa så man höll på att bli tokig... Nu är min dator tyst och fin... Vet dock inte om dessa plastfästen finns även på p182

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Du glömde nämna att man ska montera bort plastfästene för frontfästena..

På min p180 så skallrade dessa så man höll på att bli tokig... Nu är min dator tyst och fin... Vet dock inte om dessa plastfästen finns även på p182

Jag har dom monterade och har inte märkt att det "skallrar" något.
Ska testa montera utan dom ikväll och se om det blir någon skillnad.
Men tvivlar på det, det enda som här i min dator är lite "blås" från fläktarna.

Edit: Kan tillägga att jag inte har dom fastskruvade utan med gummiploppar som följer med Nexus fläktarna, kan hända att det blir missljud om man skruvar fast dom.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jag har idag ett P182 och ett Cosmos 1000 stående under mitt skrivbord och jag måste säga att jag är imponerad av bägge två. Är du petig med att kabeldragningen ska vara snygg, så är P182 ett måste, då tyskarna på Coolermaster kastade ut hjärnan innan de designade sitt Cosmos (det går i princip inte att dra kablar bakom mobo-plåten pga deras korkade system för att hålla fast chassiesidorna), men klarar du dig med lite mer röra än vad som är optimalt så är det jämt skägg skulle jag säga. Dock behöver du byta fläktar oavsett vilket du väljer, själv rekommenderar jag Nexus, snygga och tysta
Ska själv köpa ett eget Cosmos rätt snart (de jag har nu är flickvännens ^^) så de e la ett rätt gott betyg det med antar jag
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Jag har idag ett P182 och ett Cosmos 1000 stående under mitt skrivbord och jag måste säga att jag är imponerad av bägge två. Är du petig med att kabeldragningen ska vara snygg, så är P182 ett måste, då tyskarna på Coolermaster kastade ut hjärnan innan de designade sitt Cosmos (det går i princip inte att dra kablar bakom mobo-plåten pga deras korkade system för att hålla fast chassiesidorna), men klarar du dig med lite mer röra än vad som är optimalt så är det jämt skägg skulle jag säga. Dock behöver du byta fläktar oavsett vilket du väljer, själv rekommenderar jag Nexus, snygga och tysta
Ska själv köpa ett eget Cosmos rätt snart (de jag har nu är flickvännens ^^) så de e la ett rätt gott betyg det med antar jag
Lycka till!

Hur skiljer sig ljudnivån mellan dom 2?
Har du samma fläktar på båda (och samma antal kanske t.om)?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D