Permalänk
Medlem

Byta ut shell i XP?

Jag vill ha Vista eller Windows 7-ikoner till mitt XP. Hur byter jag ut shellet och vart hittar jag ett nytt? Tack på förhand /M

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Hittas på www.Google.com

Visa signatur

Asus P5Q SE | E8400@4,1 Ghz | HD 3870X2 | 4gb Corsair XMS2 PC2-6400 | WD Green Non Hippie Edition 1TB | WD 500 gb| Corsair TX750W PSU | 3DMark06 18K+ Vätskekyld propp med bryggorna på G

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det funkar med Engelsk user32.dll till svenskt XP?
Han har ju lagt upp olika språkversioner...men inte svensk.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Sist jag böt fick jag formatera, kommer inte ihåg hur dock.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

tips är att inte ens testa med den filen. Jag rekommenderar dig att göra såhär:

1) tanka ner den user32.dll som erbjuds
2) ladda ner http://www.angusj.com/resourcehacker/
3) öppna den user32.dll du laddat ner med reshacker
4) till vänster i programmet ser du en massa mappar, klicka på "icon group"
5) klicka på "100" och sedan högerklickar du på "1033" som dyker upp
6) välj "save : icon group : 100 : 1033" och spara sedan ikonen någonstans på datorn.(tips är att döpa icon 100 till just 100 så du vet vilken som är vilken)
7) upprepa 5-6 med alla andra ikoner du vill ha (jag gissar 101-105)
8) kopiera din egen user32.dll (den hittar du i "c:\windows\system32"
9) spara kopian på två ställen (en ska du ändra och en vill du ha ifall något fuckar upp och du måste återställa
10) öppna den du vill ändra i reshacker, denna gånger utför du punkt 5 men istället för punkt 6 så:
11) välj "replace resource" och leta upp den ikon som den ska bytas ut mot.
12) ersätt resten av ikonerna
13) spara och stäng ner reshacker

Nu kommer kruxet.
Du vill ersätta user32.dll-filen i c:\windows\system32" med den du ändrade MEN ifall du har ett standard windows xp utan modiferingar så kommer "windows file protection"(tror jag det heter) att klaga.
Var väldigt länge sedan jag hade det så minns inte helt hur man gör men om du har en linux-livecd liggandes så gå bara in med den och ersätt filen (+ eventuellt så finns det en kopia nånstans i windows-katalogen, använd sök för att kontrollera ifall så är fallet. finns det en kopia så ersätt den med.
när du sedan loggar in i windows så måste du bara "refresh imagecache" eller vad det heter (windows sparar ikonernas utseende i en cache så att den slipper hämta dessa ur filerna de kommer ifrån hela tiden). jag tror det ska räcka med att deleta "IconCache" i "C:\Documents and Settings\_DITTANVANDARNAMN_\Local Settings\Application Data"

och sedan högerklicka på skrivbordsbakgrunden\egenskaper\inställningar-fliken: färgkvalite ändrar du till en annan än den du har, klickar sedan "apply" och "ja" när den frågar om allt är bra, sedan kan du byta tillbaka till den gamla färgkvalite-inställningen (du gjorde detta för att windows ska skapa om iconcache).

NU BORDE ALLT FUNGERA!!!

om du får problem motsvarande skriv i tråden, tips dock alltid när man pillar med systemfiler så finns det en risk att allt fuckar ur, så du gör det på eget ansvar (själv har det aldrig fuckat ur mer än att jag behöver återställa backup-filen jag gjort)

EDIT:
tips är att user32 bara är en av filerna som innehåller ikoner till windows, själv har jag reshackat dessa med:
BROWSELC.DLL
EXPLORER.EXE
HOTPLUG.DLL
MSGINA.DLL
MSPAINT.EXE
MYDOCS.DLL
NOTEPAD.EXE
SETUPAPI.DLL
SHELL32.DLL
SHIMGVW.DLL
STOBJECT.DLL
SYSDM.CPL
SYSSETUP.DLL
USER32.DLL
WORDPAD.EXE

EDIT 2:
När jag ändå är igång kan jag länka till:
des.virtualplastic.net/
www.virtualplastic.net/
mycket matnyttig info där

Permalänk
Medlem

Jag har gjort allt du sa nu. Tack! Men det verkar inte funka riktigt. Ska detta byta ut "allt". Papperskorgsikonen och mina dokument, för då funkar det inte....:)

Oh, vilka ska man byta ut för att få resten?

Och, vad tror du om att byta user32.dll helt och hållet? Fast det är olika språk? Skulle vara najs att få windows 7's ballon notifieringar.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Tycker inte att du ska byta ut din user32.dll. Detta pga jag betvivlar att systemet blir stabilt och då du faktiskt inte har en aning om vad den gör.

Kommer förklara vilken typ av ikoner som varje fil har i en edit.

EDIT:

Shell32.dll har de flesta ikoner du vill byta ut:

Explorer.exe har också en del ikoner, tex "My Computer"(tror den heter "Den här datorn" i svenska XP)

HOTPLUG.DLL samt STOBJECT.DLL har ikonen för "Safely Remove Hardware", vet inte vad den heter på svenska men det är tray-ikonen du klickar på innan du tar ut usb-minnen mm.

SHIMGVW.DLL har hand om ikonen för "windows picture and fileviewer"(dvs din bildvisare) samt ikonerna för jpg, png, bmp och gif.

user32.dll har hand om ikonerna som används i ballongmedelanden från tray-menyn samt varningsmedelanden (tex när du stänger av notepad(anteckningar) utan att ha sparat.

MYDOCS.DLL har ikonerna för "Mina dokument" samt "mina bilder".

SETUPAPI.DLL har ikoner för hårddisk, cdrom mm

NOTERA att många ikoner finns i flera olika filer samtidigt, du behöver inte byta ut alla för att ändra en ikon, men då det tar en massa tid att hitta rätt så rekommenderar jag att byta ut den ikonen du vill ändra i ALLA filerna (då ökar risken att du ändrar rätt ikon).

Dessa härunder hade inga ikoner som kunde ändras (de var med på listan pga jag har ändrat andra saker i dem så som bmp-bilder, dialoger eller något annat sådant. Du behöver inte bry dig om dessa (tror jag) då du endast verkar vara ute efter att ändra ikoner.

BROWSELC.DLL
MSGINA.DLL
MSPAINT.EXE
NOTEPAD.EXE
SYSDM.CPL
SYSSETUP.DLL
WORDPAD.EXE

Glöm inte att göra backups och att deleta iconcachefilen och ändra färginställningarna (och klicka apply efter att du ändrat, så att det ändras i praktiken) för att se vad som ändras.

EDIT 2: Tips är att läsa till dig lite kunskap i de länkarna jag skickade. Ju mer du vet kring hur man ändrar windows utseende desto enklare blir det för dig att göra de ändringarna just du vill ha. Har du ändå frågor eller behöver förtydliganden så kan jag svara på frågor i tråden.

EDIT 3: Notera att göra på detta sättet är väldigt tidskonsumerande och in windows uppdaterar någon av filerna du ändrat så måste du göra om ditt arbete, om möjligt sök därför efter något "iconchanger"-program (vet inte vad de olika programmen kallas. Det ska finnas länkar till sådana i den andra länken jag skickade men jag vet inte hur gamla de är (vilket kan påverka om de tex klarar av Windows XP SP3)

EDIT4 (gjort långt senare): Tänk också på att windows file protection kanske spökar och återställer filerna du ändrar till orginal, orkar inte skriva hur man stänger av det så får tyvärr hänvisa till google.

Permalänk
Medlem

Tack du hjälpsamma sol

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U