Har jag gjort bort mig totalt? *sliter hår från huvudet*

Permalänk
Medlem

Har jag gjort bort mig totalt? *sliter hår från huvudet*

Hej!

Tänkte höja frekvensen på datorns minnen från 800 till 1000 mHz (vilket de ska klara), men tror nu i efterhand att jag av misstag ställde in dem på 1333 mHz (4 x 333 sitter kvar på näthinnan, en ren klantmiss).

Datorn hamnar i nån sorts reboot-loop. Jag kommer aldrig in i BIOS och skärmen kvicknar inte till liv innan datorn rebootar av sig själv igen. Har försökt resetta CMOS, men det ger inget. Vad kan ha skadats? Trodde i min enfald att moderkort/BIOS självmant skulle starta i ett underklockat nöd-läge om man överskridit vad grejerna klarar (så var det med ett system som jag satte ihop för 5-6 år sedan).

Spec:

GIGABYTE GA-P35-DS3R P35
CORE 2 DUO E6550 2.33GHZ
Corsair XMS2 DDR2 5-5-5-15

Har testat med både en och två minnesstickor, testat olika minnes-slottar, och även testat Kingston-minnen som ska klara 1000 MhZ. Har inte lyckats pilla ur batteriet för att nollställa BIOS den vägen.

Tacksam för alla tankar, teorier och svar. Har bara haft datorn i 2 dagar

Permalänk

Låter som det är ganska kört verkar det som.

På den ljusa sidan är DDR2 minnen ganska billiga. Såvitt jag kan se får du nog öppna plånboken litegrann och köpa ett par nya. Varför inte dessa?
Dom kanbske finns att få billigare någon annanstans dock.

http://www.dustinhome.se/pd_5010113717.aspx

Permalänk
Medlem

Tog du verkligen ut batteriet när du resettade?

Permalänk

Om det inte fungerar med andra minnen (de kingston du testat), så känns det lite trist

Dubbelkolla så att du verkligen flyttat rätt bygel när du försökt rensa CMOS.

Visa signatur

Ghetto-mod <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Har inte lyckats pilla ur batteriet för att nollställa BIOS den vägen.

Pilla lite mer med batteriet, det kan det väl vara värt. En liten flat skruvmejsel brukar hjälpa.

Edit: dra givetvis ur strömen innan

Permalänk
Medlem

Re: Har jag gjort bort mig totalt? *sliter hår från huvudet*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OllO
Hej!

Tänkte höja frekvensen på datorns minnen från 800 till 1000 mHz (vilket de ska klara), men tror nu i efterhand att jag av misstag ställde in dem på 1333 mHz (4 x 333 sitter kvar på näthinnan, en ren klantmiss).

Datorn hamnar i nån sorts reboot-loop. Jag kommer aldrig in i BIOS och skärmen kvicknar inte till liv innan datorn rebootar av sig själv igen. Har försökt resetta CMOS, men det ger inget. Vad kan ha skadats? Trodde i min enfald att moderkort/BIOS självmant skulle starta i ett underklockat nöd-läge om man överskridit vad grejerna klarar (så var det med ett system som jag satte ihop för 5-6 år sedan).

Spec:

GIGABYTE GA-P35-DS3R P35
CORE 2 DUO E6550 2.33GHZ
Corsair XMS2 DDR2 5-5-5-15

Har testat med både en och två minnesstickor, testat olika minnes-slottar, och även testat Kingston-minnen som ska klara 1000 MhZ. Har inte lyckats pilla ur batteriet för att nollställa BIOS den vägen.

Tacksam för alla tankar, teorier och svar. Har bara haft datorn i 2 dagar

Testa att dra ur strömsladden till psu... + ha reset cmos byggel i lägget ett stund. och sen flytta tillbaka den och sen i med sladden till psu igen.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Du får nog ta ut batteriet och nollställa igen, verkar som om BIOS aldrig blev nollställt.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack alla

Har nu haft batteriet ute i över 30 min (sladden ur givetvis) och haft en bygel på CMOS resett under tiden. Fortfarande samma fel: fläktar spinner upp, diskarna vaknar till liv, sen dör allt och datorn rebootar. Inget tut i högtalaren. Har hittat lite info på http://forums.pcper.com och det verkar finnas ett gäng olika saker som kan vara fel (bl.a. att back-up bioset är korrupt och man är fast med sina felaktiga inställningar - jag visste inte ens att det fanns ett back-up BIOS...).

Här är en intressant tråd om nån vill läsa om eländet: http://forums.pcper.com/showthread.php?t=462653

Apa! Att man inte kan låta ett stabilt system vara i fred!

Permalänk
Inaktiv

Det komiska är att det är inte värst mycket en del försöker klocka heller och redan bra system blir lika häftiga som en symaskin.

Grattis.

Permalänk

"Apa! Att man inte kan låta ett stabilt system vara i fred!"
jag känner igen det där! hehe vet inte hur många ggr jag har lekt med grejjorna tills blåskärmarna sprutar åt alla håll och vägrar försvinna!

så e det. nu vill jag inte klocka på ett tag!

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Medlem

Den här sidan kanske kan ha lite tips om Gigabyte's BIOS, och om hur man kan rädda dessa vid total krasch.

Permalänk
Medlem

Tack för länken, Parez!

Jag sätter nu mitt hopp till att det är backup-biosen som är gammal och saknar stöd för min processor. Ska försöka ragga upp en gammal Celeron eller liknande och se om den bootar upp med en sån (den måste stödja f1-versionen av biosen, men inte mer än så. Gigabyte har en fin lista: http://tw.giga-byte.com/Support/Motherboard/CPUSupport_Model.... ).

Nån som kan hyra ut/skänka bort en gammal processor? Har även lite gammal hårdvara att byta med (SB Live-kort, DDR1-minnen, nätagg, slot-A moderkort+cpu (med "golden finger"-överklockningsmackapär!) SDRAM, nån gammal hårddisk m.m.).

Permalänk
Medlem

När jag byggde burk med gigabytebräda så blev det rebootloop ända från första försöket... Det som funkade då var pytsa runt ramstickorna, men nu minns jag inte på rak arm vad som funkade. (kan ha varit slot 2+4?)

Fast ditt problem är nog annorlunda, med tanke på att det funkade från början...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag stötte på liknande problem, det var en udda lösning dock, jag kopplade i 4 pin istället för 8 pin till moderkortet (den kontakten som sitter brevid processorn) så gick skiten igång... antagligen inte samma problem som du har, men har du alla 8 i där så kan det vara värt att testa köra med bara 4 pin där och se om det gör nått

Men tidigare nämna problem att nått e illa med backup-biosen låter dock mest troligt, tänkte bara jag skulle nämna det endå, var ju nästan samma moderkort (jag har p35-ds4) så vem vet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk

Helt klart så att minnena behöver mer spänning, du höjde hastigheten för att få rätt men antagligen glömde du höja spänningen till korrekt. Som standard är spänningen 1.8v du kanske ska ha 2-2,2v. Ett väldigt bra minne kanske kan boota, annars får du jobba vidare med att resetta biosen.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Tack för de nya uppslagen - det ger hopp och stärker moralen!

Roger:
Har testat olika minnesslottar, men ska göra ett nytt försök och gå igenom alla kombinationer. Verkar vara lägst odds att köra med en sticka, och då i slotten närmast processorn enligt vad jag lyckats läsa mig till i ovan nämnda forum.

Raidsoft:
Moderkortet verkar tyvärr bara ha 4 pin-urtag.

Just nu håller jag på att testa "Long Bios Clear" enligt http://forums.pcper.com/showthread.php?t=454487#post4248740

Får se i natt om det funkar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Helt klart så att minnena behöver mer spänning, du höjde hastigheten för att få rätt men antagligen glömde du höja spänningen till korrekt. Som standard är spänningen 1.8v du kanske ska ha 2-2,2v. Ett väldigt bra minne kanske kan boota, annars får du jobba vidare med att resetta biosen.

Du har säkert rätt!

Hela den brutala höjningen till 1333 var ett misstag. Finns det minnen som klarar den hastigheten ny för tiden? Kanske kan testa ett i så fall!

Permalänk

Man ska alltid öka stegvis lär vi oss av denna tråden.
Jag har kört minnen stabilt i 1200mhz med timings på 4-4-4-8, dock matade jag på med 2,5v och kylde med en delta. Allt handlar om att ta det lugnt.

När jag benchar blir jag mest glad om jag passerar post efter en höjning av något, då kan jag i alla fall ändra det om datorn dör vid OSet.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

lol, ett ram minne går ej sönder om man höjjer frekvensen för mycke, jämmför med en cpu tex, sätter du 2000fsb istället för 1333 så hänger sig maskinen, bara å resetta cmos, men ditt cmos verkar inte vilja resetta sig :S

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Det som stör mig mest är att jag inte ens försökte överklocka - jag ville bara köra mina 1066-minnen i 1066, men fyllde i 333 x 4 i stället för vad det nu ska vara för 1066.

Grrr!

Permalänk
Medlem

Kan man inte starta bios utan ram-minnen?

Permalänk
Medlem

Starta med bara en Minnesblock det kan funka,om igen att hamna i Biosen.Mvh.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Hedersmedlem

från manualen.. säker på du gjort rätt??

• Always turn off your computer and unplug the power cord from the power outlet before
clearing the CMOS values.
• After clearing the CMOS values and before turning on your computer, be sure to remove
the jumper cap from the jumper. Failure to do so may cause damage to the motherboard.
• After system restart, go to BIOS Setup to load factory defaults (select Load Optimized
Defaults) or manually configure the BIOS settings (refer to Chapter 2, "BIOS Setup," for
BIOS configurations).

Use this jumper to clear the CMOS values (e.g. date information and BIOS configurations) and
reset the CMOS values to factory defaults. To clear the CMOS values, place a jumper cap on the
two pins to temporarily short the two pins or use a metal object like a screwdriver to touch the two
pins for a few seconds.

http://europe.giga-byte.com/FileList/Manual/motherboard_manua...(d)s3r_e.pdf
sid 30.

aja.. synd iaf att de blivit sådär för dig... :/

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Allt kändes verkligen totalt hopplöst, men tack vare era svar håller jag modet uppe - tack för det!

Vanadin:
Vad jag minns får man bara varnings-tut i högtalaren, men kommer inte åt bios utan minnen. Kan ha fel - ska kolla sen när datorn funkar (om jag törs efter detta...).

klaus:
Har testat med bara ett minne i, funkade inte. Ska testa alla minnesslottar när jag kommer hem i kväll.

CrAcKman:
Ja, det var just de instruktionerna jag följde. Har efter det även testat att ta bort batteriet + sätta bygel på jumpern. Gav inget. Nu håller jag på att testa med en superlång reset (ca 40 timmar): datorn är utan batteri och bygeln är på, allt enligt receptet i länken ovan.

Om inte det funkar blir nästa steg att testa med en gammal CPU som stöds av den absolut första versionen av bios (version f1), då det förmodligen är den biosen som finns lagrad som backup och som nu ställer till det.

Om inte det går... Nytt moderkort antar jag

PS
Ursäkta om jag rör ihop cmos och bios

Permalänk
Medlem

Ok, lång reset funkade inte. Ska försöka testa en annan processor. En snäll sweclockare har PM:at så förhoppningsvis kanske det löser sig

Permalänk
Medlem

Har nu testat 2 st tidiga socket 775-processorer som stöds av moderkortets ursprungs-bios, (tack H!). Funkade dock tyvärr INTE!

Blir till att se om garantin fortfarande gäller.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lustigt, jag har just en sida med det kortet upp på komplett

Jämför med http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=369875

Nån som har nån synpunkt?

Permalänk
Medlem

testat att göra gamla goda cmos reseten:)

Dra ur sladden, ta ur batteriet kortslut batteriets anslutnings punkter med en mejsel.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter