Partitionera hdd i vista

Permalänk
Medlem

Partitionera hdd i vista

Hejsan!
Jag undrar vad man kan använda för program för att partitionera hårddisken när man kör vista. Partition magic 8 fungerade visst inte.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Diskhanteraren är min favorit.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Diskhanteraren är min favorit.

Kan du förklara lite mer är du snäll.

Permalänk
Medlem

Det inbyggda partioneringsprogrammet i windows. Kan nås på många sätt. Tex i sökrutan, skriv in

diskmgmt.msc

Tryck enter

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag hittar inte vart någonstans man kan göra partioner där. Kan du/någon förklara?

Permalänk
Medlem

har du prövat andra partitions program?

Visa signatur

innocence proves nothing

Permalänk
Medlem

Jag fick hem någon test version av ett program som heter " Paragon Partition Manager v9.0 professional " som stod skulle fungera med vista.
Någon som provat?

Permalänk
Medlem

HögerKlicka på dator välj hantera och starta sen Diskhanteraren
Finns väl ingen andledning att installera och köra nått 3 parts program om man bara vill partionera och formatera en HD.

Sen är ju diskhanteraren yterst enkel att använda, dom mer avancerade programen är ju mer komplicerade, så om Diskhanteraren känns "svår" för en person så blir dom mer avancerade programen helt omöjliga att använda antagligen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack ggustavsson för svar.
Jag kom in i Diskhanteraren men jag förstod inte hur man gjorde för att partionera när man bara har C:. Ska inte formatera.
Skulle vilja ha förutom C: nu då, D: E: och F:. Tacksam för förklaring

Permalänk
Medlem

Om hela din HD är en partion (C) så behöver du först krympa den partionen
högerklicka på just den hårdisken så får du en meny, där kan du välja krymp volym, tror jag det heter i svenska Vista.
Du kan inte krympa hur mycket som helst och du måste lämna viss ledigt kvar på C:
När den är krympt kan du skapa nya partioner.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack så mkt !

Permalänk
Medlem

Ändra Patitioner i vista

Jag har två partitioner och vill ändra storlekarna på dom. Kan man göra det i Diskhanteraren? Hur gör man då? Har försökt att krympa den ena, men får inte öka den andra. Vad ska man göra???

Permalänk
Medlem

mitmol:
Ta bort den andra och sedan återskapa den i önskad storlek. Se till att du inte har några grejer på den partitionen bara.

Permalänk
Medlem

Panpo 98. Det finns ett problem med att ta bort den!? Jag har alltså en patition C: där jag har OS installerat plus program typ Nero osv. Den andra partitionen D: har jag alla spel och den vill jag inte ta bort. Jag vill bara minska D: och öka C: men verkar lögn i he***e att lyckas. Snälla ge mig förslag.

Permalänk
Medlem

Jag körde med Vistas diskhanterare, enkel att använda osv.
Jag har en 160Gb C: 125Gb efter Vista installationen.

Sen körde jag Vista diskhanterare och krympte C:, den krympte den till 90Gb och resten blev en ny partion.

Synd att den inte krympte den ännu mer så att den nya partionen blev större.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

Tack!

Väldigt enkelt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
HögerKlicka på dator välj hantera och starta sen Diskhanteraren
Finns väl ingen andledning att installera och köra nått 3 parts program om man bara vill partionera och formatera en HD.

Sen är ju diskhanteraren yterst enkel att använda, dom mer avancerade programen är ju mer komplicerade, så om Diskhanteraren känns "svår" för en person så blir dom mer avancerade programen helt omöjliga att använda antagligen.