I7 + P6T Deluxe v2, känns slö, Crashar i SLI.. Hjälp !?

Permalänk
Medlem

I7 + P6T Deluxe v2, känns slö, Crashar i SLI.. Hjälp !?

Tja
Köpte precis nytt moderkort, minnen och processor. har instalerat allt men känns inte som om det funkar som det ska.

Moderkort: Asus P6t Deluxe V2
Processot: Intel Core i7 920
Minne: Corsair 6gb DDR3 1333MHz
Grafikkort: 2st 8800gt
Hårddisk:2st 4år gammla WD 250Gb
Nätaggregat: Corsair 750w
OS: Vista 64bit

Jag hade först en gammal P4 @ 3,6Ghz och nu uppgraderade jag till i7,
när jag var färdig med installationen av vista så körde jag igång med att spela och köra 3Dmark. Men det kändes inte om det var nån stor skillnad mellan i7 och P4, vilket det borde vara. Tar lång tid till att starta och allt annat känns segt. Alla drivrutiner är installerade.
I början körde jag med bara ett 8800gt och då gick det att spela, men nu när jag installerat 2st så crashar systemet och jag får bluescreen när ett spel startas, klarar 3Dmark06 utan problem, får ca 16500 poäng med 2 gpu.
Och ska multiplier för processorn ändras hela tiden, eller ska den vara densamma? min pendlar mellan x 12 till x21

Jag undrar vad det är som jag har gjort för fel, ska jag byta HDD? eller är det fel på produkterna?

Tack för hjälpen
/Dc331

Visa signatur

Asus P6t Deluxe V2, i7 920, Corsair 3x2gb DDR3 1333MHz, 2st 8800gt,30Gb VertexSSD, WD black 500Gb, Corsair 750w. (Win7 64bit)

Permalänk
Medlem

Om du har en i7 920 så ska din core speed inte vara 1.6 Ghz iaf. Du måste ställa om BCLK så att du får rätt hastighet på din processor. Multiplern ska vara 20 el 21, lite osäker. Men ta och titta lite på sweclockers guide hur man överklockar en i7 på första sidan. Kolla in steg 1 och läs så ska du få rätt inställningar ganska så snart. En jätte lätt guide. Som du har nu flaskhalsar din processor något enormt och kör på runt 6ghz. När den ska köra på minst 10,68 Ghz totalt, dvs din core speed ska vara 2,67Ghz inte 1,6.

Permalänk
Hedersmedlem

Speedstep aktiverat eller ligger den så i load? Om det är speedstep så ska det inte vara problemet. Kanske uppdatera drivers till allt osv.
Testa köra prime95 och kolla temp/clock samtidigt.

Permalänk
Medlem

För det första. Du ska inte ändra BCLK för att få rätt klockfrekvens. Core i7 920 har en multiplier på 20. med Turbo påslaget så kan dne gå upp till 22 under load. Med Speedstep så kan den sjunka (vet ej hur mycket). Så vill du vara säker på att allt står rätt i Slå av EIST (speedstep) i BIOS. Slå även av Turbo. Låt BCLK vara på 133MHz.

2st 8800GT borde inte fungera i SLI. Då X58 endast ska ha stöd för 9xxx serien eller GTX *** serien.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
.....

2st 8800GT borde inte fungera i SLI. Då X58 endast ska ha stöd för 9xxx serien eller GTX *** serien.

varför ska inte ett 8800gt funka i sli ett 9800gt är ju samma kort förutom att dom bytt namn på kortet.

I övrigt skulle jag vilja ha svar på en fråga , va ligger en i7 920s vcore på i orginal o då den ligger i load altså 2,67ghz gillar inte asus så dom inte har så man ser orginal vcore i bios (jag har kört gigabyte innan å där ser man ursprungs vcoren samtidigt som man ser hur mycket man drar på)

jag kör nu 1,25 men är den lägre från start, borde jga kunna höja utan problem till 3ghz (kör nu 2,9ghz)

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en kass prolle och kan ändå köra den i 3,5ghz på 1,25v... (men högre clock än så så måste jag drämma på rejält med vcore)

Permalänk
Medlem

Vista roar sig med att strukturera om hår disken ett tag efter ny installation, systemet blir snabbare med tiden. Start tiden beror nästan bara på hård disken som i ditt fall antagligen är rejält mycket segare än resten av systemet.

CPU multiplyerne går upp och ner speedstep för att spara energi när beräknings kraften inte behövs, skulle gissa att det är normalt beteende för en i7:a, borde i och för sig ligga konstant på max vid belastning.

Inte så säkert att skillnaden mellan en i7 och en gammal P4 nödvändigtivs är så jättestor, beror ju mycket på hur bra applikationen är optimerat för flera kärnor med tanke på att du hade högre klocka på P4:an.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Jag har en kass prolle och kan ändå köra den i 3,5ghz på 1,25v... (men högre clock än så så måste jag drämma på rejält med vcore)

det va ju inte så kasst ändå....3,5 är mer en jag kör min q6600 i just nu å 1,25 volt i vcore anser jag skit bra ,jag vet att asus är bra o skulle jag kunna köra min i7 920 i samma vcore som jag kör nu då ska jag jubla
(målet på stock kylaren va 3,2ghz)
kollar man med sweclockers test så ligger dom i 1,5volt i 3,9 eller va det nu va
så va glad hehe

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Min i7 ligger i standby på 1606.6 nu orginal Pressar jag den med ett fett program stiger Core speeden

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
det va ju inte så kasst ändå....3,5 är mer en jag kör min q6600 i just nu å 1,25 volt i vcore anser jag skit bra ,jag vet att asus är bra o skulle jag kunna köra min i7 920 i samma vcore som jag kör nu då ska jag jubla
(målet på stock kylaren va 3,2ghz)
kollar man med sweclockers test så ligger dom i 1,5volt i 3,9 eller va det nu va
så va glad hehe

De hade också ett kasst exemplar. Finns många som kommer upp i 4+ghz med relativt låg vcore (1,35v) medan jag kommer upp i 3.8ghz men då med vcore omkring 1.5v...
Sedan att i7 clockar skitbra ändå är en annan femma.

edit: undvik vissa batches som 3838A (som jag har) så kommer du märka vad sjukt clockvänlig processorn kan vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orsla
Om du har en i7 920 så ska din core speed inte vara 1.6 Ghz iaf. Du måste ställa om BCLK så att du får rätt hastighet på din processor. Multiplern ska vara 20 el 21, lite osäker. Men ta och titta lite på sweclockers guide hur man överklockar en i7 på första sidan. Kolla in steg 1 och läs så ska du få rätt inställningar ganska så snart. En jätte lätt guide. Som du har nu flaskhalsar din processor något enormt och kör på runt 6ghz. När den ska köra på minst 10,68 Ghz totalt, dvs din core speed ska vara 2,67Ghz inte 1,6.

I helgen sov jag på hotell. I mitt rum hade jag bara en 28", så när vi skulle kolla på film gick jag till grannarna som hade fyrbäddars med varsin 15" tv, alltså 60"! Blev riktigt bra biokänsla där!

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arion
I helgen sov jag på hotell. I mitt rum hade jag bara en 28", så när vi skulle kolla på film gick jag till grannarna som hade fyrbäddars med varsin 15" tv, alltså 60"! Blev riktigt bra biokänsla där!

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
De hade också ett kasst exemplar. Finns många som kommer upp i 4+ghz med relativt låg vcore (1,35v) medan jag kommer upp i 3.8ghz men då med vcore omkring 1.5v...
Sedan att i7 clockar skitbra ändå är en annan femma.

edit: undvik vissa batches som 3838A (som jag har) så kommer du märka vad sjukt clockvänlig processorn kan vara.

okej ja jag har inte kollat min bach men jag sänkte vcorein till 1,243 igår o höjde bclkn till 150 samt slog på turbon o vips gick min stabilt i 3,15ghz(3ghz utan turbo) jag orkade inte grilla processorn längre en 3 timmar i prime men det kändes ända rätt stabilt i förhållande till mina övriga processorer som man fått kräma på med mycket vcore

dock grinar jag då jag såg att fan va varm den går på stock kylaren (88grader i topparna) så innan jag fortsätter klockande resan mot 3,8ghz ska jag inhandla en kylare för det ändabruket

Edit: 3838a431 sitter jag på

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Antagligen som många säger, så ligger nog prblemet i "Speed step"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
De hade också ett kasst exemplar. Finns många som kommer upp i 4+ghz med relativt låg vcore (1,35v) medan jag kommer upp i 3.8ghz men då med vcore omkring 1.5v...
Sedan att i7 clockar skitbra ändå är en annan femma.

edit: undvik vissa batches som 3838A (som jag har) så kommer du märka vad sjukt clockvänlig processorn kan vara.

Okej hur hittar man batchnummret?På kartongen eller?

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thewiruz
Okej hur hittar man batchnummret?På kartongen eller?

jo
står FPO/Batch#:3838a431 på lådan (detta stod för mig) säkert annat för dig

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Avstängd

Min är tillverkad i Costa Rica FPO/Batch# : 3836A766

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

min va då inte ens med men vi få la se va den presterar sen jag tar mig inte längre nu pga just värme

edit: ja nu kör man 3,2ghz på orginal vcore känns riktigt stabilt

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen