IPRED - Argument för och mot

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Det är inte säkert att det hinner bli några stämmningar. Hittade detta:
http://rickfalkvinge.se/2009/02/17/sensation-eu-kraver-droppa...
Har inte läst allt men verkar i kort som om EU ogillar Sveriges senaste lagar FRA & IPRED. Med tanke på att Sveriges stora partier verkar vara fans av att låta byråkratin i bryssel bestämma kan detta betyda att båda lagarna slopas. Hoppas kan man iallafall [/B]

Det där låter ju väldigt bra, men
"Rapporten verkar fantastisk. Den kräver inte bara att Sverige omedelbart avskaffar FRA-lagen om allmän avlyssning, utan också att Sverige lägger ner alla planer på att genomföra privatpolislagen Ipred."

Så är det en rekommendation/riktlinje eller ett krav (som falkvinge skriver) från EU som kommer ge påföljder om det inte efterföljs?

För är det ett krav kanske vi kan hoppas att det händer något, annars lär alla våra goda politiker skita fullständigt i det.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Wiped. Läste inte tråden helt.

Nåja. Kan dra upp detta ändå;
Är det realistiskt att tro att man kan överbelasta instansen som har hand om godkännandet av att ge ut namn på IP-addresser? Kommer denna instans ignorera "vanligt folk" och enbart tillåta att vissa organisationer ansöker?

Ignorera vanligt folk? Tror inte det går, det ska vara lika inför lagen.
"Lika inför lagen" kan ju dock bli kompromssat som det blev med HMF.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endosavian
Det där låter ju väldigt bra, men
"Rapporten verkar fantastisk. Den kräver inte bara att Sverige omedelbart avskaffar FRA-lagen om allmän avlyssning, utan också att Sverige lägger ner alla planer på att genomföra privatpolislagen Ipred."

Så är det en rekommendation/riktlinje eller ett krav (som falkvinge skriver) från EU som kommer ge påföljder om det inte efterföljs?

För är det ett krav kanske vi kan hoppas att det händer något, annars lär alla våra goda politiker skita fullständigt i det.

Det är ju PP som skrivit det, så man kan ju ta det med en nypa salt. Säkert är iallafall att EU ogillar det skarpt, och det + folkets förakt mot lagarna borde ju spelas in när politikerna röstar om lagarna. Borde...

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Det är ju PP som skrivit det, så man kan ju ta det med en nypa salt. Säkert är iallafall att EU ogillar det skarpt, och det + folkets förakt mot lagarna borde ju spelas in när politikerna röstar om lagarna. Borde...

Jo precis, var just därför jag frågade om någon visste mer

Borde, ja tyvärr kan vi bara säga borde

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endosavian
Jo precis, var just därför jag frågade om någon visste mer

Borde, ja tyvärr kan vi bara säga borde

Mer info finns på länken han har på sidan. Han länkar ju till det officiella EU-dokumentet. Där får du veta det mesta tror jag

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/special/storfragan/visa/0,1937...

hehe folkligt stöd?

Haha snyggt strax 50% tänker börja 1:a april. Måste säga att dom inte kunde valt ett sämre datum. Ibland vet man inte riktigt om politikerna kände sig lite lustiga en dag och ville skojja till det lite.
Men samtidigt lite sorgligt att även om man bara räknar med dom som svarat i just den där pollen har kanske 35 000 svenskar kriminaliserats. Har hört att ca 20% i Sverige ska fildela så egentligen har vi nu 2 000 000 fler kriminella svenskar.

IPRED har inte ens börjat gälla och redan finns det en hel uppsjö av metoder för att skydda sig; till och med försäkringsbolagen försäkrar mot IPRED. När ska politikerna öppna ögonen?

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

är inte helt insatt...
men vad krävs för att man skall få ut ip-nummer?
kan jag genom mitt företag "mattoys records" tex ta reda på vem person var på blocket som lurade mig, genom att ringa till isp:n och säga att personen med ip't har laddat ner upphovsrätts skyddat material?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Haha snyggt strax 50% tänker börja 1:a april. Måste säga att dom inte kunde valt ett sämre datum. Ibland vet man inte riktigt om politikerna kände sig lite lustiga en dag och ville skojja till det lite.
Men samtidigt lite sorgligt att även om man bara räknar med dom som svarat i just den där pollen har kanske 35 000 svenskar kriminaliserats. Har hört att ca 20% i Sverige ska fildela så egentligen har vi nu 2 000 000 fler kriminella svenskar.

IPRED har inte ens börjat gälla och redan finns det en hel uppsjö av metoder för att skydda sig; till och med försäkringsbolagen försäkrar mot IPRED. När ska politikerna öppna ögonen?

Kan du ge något exempel på ett försäkringsbolag som försäkrar mot IPRED? Har inte hört talas om det nämligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Haha snyggt strax 50% tänker börja 1:a april. Måste säga att dom inte kunde valt ett sämre datum. Ibland vet man inte riktigt om politikerna kände sig lite lustiga en dag och ville skojja till det lite.
Men samtidigt lite sorgligt att även om man bara räknar med dom som svarat i just den där pollen har kanske 35 000 svenskar kriminaliserats. Har hört att ca 20% i Sverige ska fildela så egentligen har vi nu 2 000 000 fler kriminella svenskar.

IPRED har inte ens börjat gälla och redan finns det en hel uppsjö av metoder för att skydda sig; till och med försäkringsbolagen försäkrar mot IPRED. När ska politikerna öppna ögonen?

Vi har fler än så kriminella svenskar här i landet. Alla som har körkort har någon gång råkat köra för fort och det finns en mängd andra lagar också, nedskräpning och förargelseväckande beteende (urinera på offentliga platser)

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Fast det är ju en viss skillnad då denna form av brottslighet upprepas i större utsträckning samt att det är den form av brottslighet som detta direktiv skall bekämpa.

Känns ju inte relevant. För att det ska bli någorlunda relevant måste du krysta fram nått scenario anknutet till de andra brottstyperna såsom t ex privata "nedskräpningsvakter" som har större befogenhet än polis. Skadeståndsanspråk för nedskräpning på flera hundra tusen och en lag som tvingar nedskräpare att betala för en annons i en tidning där de skall göras exempel av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Fast det är ju en viss skillnad då denna form av brottslighet upprepas i större utsträckning samt att det är den form av brottslighet som detta direktiv skall bekämpa.

Känns ju inte relevant. För att det ska bli någorlunda relevant måste du krysta fram nått scenario anknutet till de andra brottstyperna såsom t ex privata "nedskräpningsvakter" som har större befogenhet än polis. Skadeståndsanspråk för nedskräpning på flera hundra tusen och en lag som tvingar nedskräpare att betala för en annons i en tidning där de skall göras exempel av.

Finns inga skadeståndsanspråk på hundratusental för fildelare i sverige. Det finns t.ex. fartkameror på flertal sträckor som är ute efter att sätta dit folk som bryter det minsta mot hastighetsbegränsningen. Vidare så är polisen ytterst verksamma med t.ex. fortkörningsböter. Det brottet är deras paradgren och där får du efter den senaste höjningen garanterat tusentals kr i böter. Här används alltså automatiserade kameror, poliskontroller med märkta bilar samt även civilpoliser som konstant är ute efter att sätta dit bilister i så stor utsträckning som möjligt. Finns en hel avdelning för detta brott. Nu har man även på senaste tiden gått över till nolltolerans dvs kör man för fort så ska man böta direkt.

Polisen försöker få en att skriva på en ordningsbot istället för att pröva saken i rätten. De använder i många fall av förarens okunskap om rättsystemet för att få dessa att erkänna och skriva på dryga böter. Osv osv.

Antipiratbyrån har inte större befogenheter än poliser så den liknelsen är felaktig. Det är en liknelse om att miljoner personer kriminaliseras som haltar och är löjlig.

Samma sak med lagar om cykelutrustning där cyklen ska ha ringklocka, reflexer och lysen på natten osv osv där finns det ett flertal till brottslingar. De är minst lika kriminella som de som berörs av ipred. Innan något överhuvudtaget har hänt så är det givetvis löjligt att prata om att lagen gör miljoner kriminella.

Till skillnad från t.ex. fortkörning där man faktiskt kan av misstag ligga lite för högt och bli dömd så kan du inte fildela av misstag. Det är ett aktivt val.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Finns inga skadeståndsanspråk på hundratusental för fildelare i sverige. Det finns t.ex. fartkameror på flertal sträckor som är ute efter att sätta dit folk som bryter det minsta mot hastighetsbegränsningen. Vidare så är polisen ytterst verksamma med t.ex. fortkörningsböter. Det brottet är deras paradgren och där får du efter den senaste höjningen garanterat tusentals kr i böter. Här används alltså automatiserade kameror, poliskontroller med märkta bilar samt även civilpoliser som konstant är ute efter att sätta dit bilister i så stor utsträckning som möjligt. Finns en hel avdelning för detta brott. Nu har man även på senaste tiden gått över till nolltolerans dvs kör man för fort så ska man böta direkt.

Two wrongs make one... good? right? win?
"Hundratusentals kronor" hämtar jag från andra länder med liknande lagstiftning, våran har ju inte ens trätt i kraft. Med större befogenheter menar jag jämfört med dagsläget, eller får polisen ut namnen bakom IP-adresser på lösa grunder?

Du jämför cykelbrott med fildelning. Vilken av dessa två saker jagas efter mest?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattoys
är inte helt insatt...
men vad krävs för att man skall få ut ip-nummer?
kan jag genom mitt företag "mattoys records" tex ta reda på vem person var på blocket som lurade mig, genom att ringa till isp:n och säga att personen med ip't har laddat ner upphovsrätts skyddat material?

Nja, du behöver inte ha ett företag. Det ska gälla upphovsrätt, alltså kan det vara ett word-dokument som du har upphovsrätten på (alltså som du skapat) som han olovligt kopierat. Om du kan visa något bevis så ska du kunna få fram personens IP-nummer. Kanske räcker bara ett förfalskat screenshot, men vi kan inte veta förrens IPRED går i kraft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XyliX
Kan du ge något exempel på ett försäkringsbolag som försäkrar mot IPRED? Har inte hört talas om det nämligen.

Det stod i tidningen. Det är inte en speciellt försäkring utan ingår i vanlig hemförsäkring. Minns inte exakt vilka försäkringsbolag, men kolla på metro.se (eller säkert vilken tidning som helst) och se om du hittar artikeln.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Vi har fler än så kriminella svenskar här i landet. Alla som har körkort har någon gång råkat köra för fort och det finns en mängd andra lagar också, nedskräpning och förargelseväckande beteende (urinera på offentliga platser)

Ja det har du rätt i. Alla är väll kriminella på något sätt.
Dock är dom flesta "kriminella" skyldiga till småbrott som fortköring, nedskräpning eller förargelseväckande betéende som kanske ger böter eller något annat litet straff som är ytterst överkomligt. Pirater ska betala helt otroliga summor när dom laddat ner Britney Spears discografi eller dragit någons 100 gb stora musikbibliotek, trots att detta egentligen inte skadat någon (till skillnad från de 3 exempel du tog upp mycket väl kan göra). Antagligen skulle personerna inte köpa all musik dom tankat.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
...
Till skillnad från t.ex. fortkörning där man faktiskt kan av misstag ligga lite för högt och bli dömd så kan du inte fildela av misstag. Det är ett aktivt val.

Nu är ju inte all fildelning olaglig utan bara en del. Så om man ser till det så kan man råka fildela olagligt av misstag när man tror att man fildelar lagligt. I de flesta fall torde det dock vara ganska klart vad som är lagligt eller ej, men det är ingen generell regel för det kan ju faktiskt vara så att ex upphovsmannen valt att sprida sitt verk via TPB eller liknande. Då är det ju faktiskt lagligt att fildela.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Two wrongs make one... good? right? win?
"Hundratusentals kronor" hämtar jag från andra länder med liknande lagstiftning, våran har ju inte ens trätt i kraft. Med större befogenheter menar jag jämfört med dagsläget, eller får polisen ut namnen bakom IP-adresser på lösa grunder?

Du jämför cykelbrott med fildelning. Vilken av dessa två saker jagas efter mest?

Polismän kan få ut IP-adresser när det handlar om förundersökningar och liknande vid brott redan nu. Det har inget med att någon får högre befogenheter att göra. Man ska ju fortfarande visa upp sitt fall inför en domstol innan man får ut något och den domstolen ska bedöma om det räcker för att få tillstånd.

Finns inget "two wrongs make one" i det här fallet. Det är enbart löjligt att prata om att man kriminaliserar miljoner med människor. Ta till bättre argument i sådant fall. Liknelsen är fånig.

För närvarande är det cykelbrott som har flest fällningar. Fildelning har givit ett fåtal brott. Cykelbrott utförs det razzior emot och kontrolleras av ordningspoliser över hela landet. Så cykelbrott jagas mest.

Du spekulerar hejvilt och anser att det ska tas som något slags argument? Du hämtar hundratusentals kronor från andra länders lagstiftning. Nu är det så att andra länder har inte svensk lagstiftning annars skulle detta vara fall för en internationell domstol. I sverige finns det inga sådana stora skadeståndanspråk eller sveda och värk som i jämförelsevis med danmark eller framför allt USA. Du får mycket mer pengar av en dansk domstol än av en svensk. Rättsystemet skiljer sig enormt åt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag är för IPRED. Anledningen är att jag tycker att brottslingar ska straffas.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Jag är för IPRED. Anledningen är att jag tycker att brottslingar ska straffas.

Äntligen!
Det är första gången jag ser någon som är för IPRED och står för det.
Vad har du då att säga om dom argumenten mot IPRED som tagits upp?

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Polismän kan få ut IP-adresser när det handlar om förundersökningar och liknande vid brott redan nu. Det har inget med att någon får högre befogenheter att göra. Man ska ju fortfarande visa upp sitt fall inför en domstol innan man får ut något och den domstolen ska bedöma om det räcker för att få tillstånd.

Och hur noggrann blir den domstolen tror du? På en skala.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
För närvarande är det cykelbrott som har flest fällningar. Fildelning har givit ett fåtal brott. Cykelbrott utförs det razzior emot och kontrolleras av ordningspoliser över hela landet. Så cykelbrott jagas mest.

Menar självfallet i lagstiftande. Vilket brott utformas specialregler för osv mest? Ursäkta att jag var otydlig. Alltså helt enkelt vilka "brottslingar" som politikerna vill klämma åt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är enbart löjligt att prata om att man kriminaliserar miljoner med människor. Ta till bättre argument i sådant fall.

Argumenten suger men jag är trött och har snackat om allt förr. Antar att du är för lagen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Du hämtar hundratusentals kronor från andra länders lagstiftning. Nu är det så att andra länder har inte svensk lagstiftning annars skulle detta vara fall för en internationell domstol.

Tror inte hundratusentals blir normen. Men med rättegångskostnader (för båda sidor) plus skadestånd så kan det lätt nå sådana belopp. Tror du på annat?

Bleh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Äntligen!
Det är första gången jag ser någon som är för IPRED och står för det.
Vad har du då att säga om dom argumenten mot IPRED som tagits upp?

De flesta argumenten mot som listats hittills (11 st) är ju kvasiargument. Det är bara argument 2 & 5 som jag kan ta på allvar. Alltså om det visar sig av tekniska skäl att det blir svårt att bevisa att en person verkligen laddat ner, och om det i sin tur leder till onödiga dyra rättegångar utan att någon i praktiken fälls, ja då är det ju en onödig lag.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
De flesta argumenten mot som listats hittills (11 st) är ju kvasiargument. Det är bara argument 2 & 5 som jag kan ta på allvar. Alltså om det visar sig av tekniska skäl att det blir svårt att bevisa att en person verkligen laddat ner, och om det i sin tur leder till onödiga dyra rättegångar utan att någon i praktiken fälls, ja då är det ju en onödig lag.

Tycker du inte att det är fel med oproportionaliteten (#1)?
Som djonn nämnde, det strider mot proportionalitetsprincipen. Punkt 5 i IPRED säger ju att summorna man stämms på får vara i avskräckande syften.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Och hur noggrann blir den domstolen tror du? På en skala.

Menar självfallet i lagstiftande. Vilket brott utformas specialregler för osv mest? Ursäkta att jag var otydlig. Alltså helt enkelt vilka "brottslingar" som politikerna vill klämma åt.

Argumenten suger men jag är trött och har snackat om allt förr. Antar att du är för lagen?

Tror inte hundratusentals blir normen. Men med rättegångskostnader (för båda sidor) plus skadestånd så kan det lätt nå sådana belopp. Tror du på annat?

Bleh.

Vaddå tror? Varför hålla på och spekulera och fundera över vad som händer i ett skräckscenario.

Givetvis krävs det lite mer avancerade regler för bekäpmning av upphovsrättsbrott än bekämpning av cykelregler.

Jag är för en begränsning av att folk ska ha tillgång till material som de inte betalat för. IPRED behöver inte vara rätt väg att gå men det är mycket "worst case scenario"-målande från båda sidorna så jag vet inte riktigt vilka som är värst för närvarande. Båda sidor har ju miljoner att tjäna på utgången.

Nej jag tror inte att IPRED kommer att omdana hela svenska rättsystemet till att bli mer skadeståndsbaserat än vad den är. Vad är det som pekar på att skadeståndsregleringen ska förändras, jag har inte sett ett dugg om att någon sådan reform håller på att ske. Det påverkar ju hela rättsystemet och inte bara det som faller in under IPRED så då borde det finnas en diskussion om det också.

Hela Antipiratbyråns argumentation och tillvägagångssätt bygger på att skräckpropaganda och rädsla inför den nya lagen ska stävja piratkopiering. De kommer inte kunna sätta dit hundratusentals utan de kommer på sin höjd göra några nedslag för att få folk att av rädsla sluta nedladda helt enkelt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Tycker du inte att det är fel med oproportionaliteten (#1)?
Som djonn nämnde, det strider mot proportionalitetsprincipen. Punkt 5 i IPRED säger ju att summorna man stämms på får vara i avskräckande syften.

Det finns väl redan straff som strider mot proportionalitetsprincipen? Typ långa fängelsestraff för grova ekonomiska brott. Hur som helst tycker jag det är helt rätt med ett fett straff som avskräckande exempel. Men det spelar ingen roll ändå eftersom det ju inte kommer bli några 200,000kr i skadeståndsanspråk mot småpojkar som slangat ett gäng spel och filmer.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Det finns väl redan straff som strider mot proportionalitetsprincipen? Typ långa fängelsestraff för grova ekonomiska brott. Hur som helst tycker jag det är helt rätt med ett fett straff som avskräckande exempel. Men det spelar ingen roll ändå eftersom det ju inte kommer bli några 200,000kr i skadeståndsanspråk mot småpojkar som slangat ett gäng spel och filmer.

Nej, nej. Skadeståndet är inte ett straff. Däremot är det ett punitivt skadestånd, det vill säga att vid bestämmandet av skadeståndets storlek, skall skadeståndets allmänpreventiva syfte beaktas. Eftersom skadestånd är civilrätt och straff är straffrätt, urholkar vi skiljelinjen dem emellan. Det är inte bra. Som exempel på varför det inte är bra kan nämnas bevisbördereglerna. För att döma någon till böter eller fängelse, krävs det att saken är bevisad bortom allt rimligt tvivel. Det är ett väldigt högt beviskrav. För att döma någon till skadestånd, krävs det att saken är styrkt. Det är inte ett alltför högt beviskrav.

I Sverige har vi traditionellt bara haft reparativa skadestånd, det vill säga skadestånd som återställer de förhållanden som tidigare gällt för personen som lidit skada.

(Det går säkerligen att argumentera att skadestånd för sveda och värk har någon sorts punitiv verkan, men det är i varje fall inte deras syfte. Det sätter i stället en prislapp på andras lidande.)

Permalänk

Det är komiskt med ipred, för nu kommer minst halva svenska folket betala låt säga 50 kr i månaden för VPN å säkert fildela mer än förr för att jävlas. Hade dom varit smart så hade dom där pengarna kunna gått till något vettigare.

Visa signatur

i5 3570K 3,4GHz | Noctua NH-C12P SE14 | Cooler Master HAF XB EVO | Asus MAXIMUS V GENE | G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws X | FD Newton R2, 800W 80+ Modulär | MSI Radeon R9 280X 3GB | Samsung SSD 830 256 GB | www.muforce.se - Quake Live clan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Vaddå tror? Varför hålla på och spekulera och fundera över vad som händer i ett skräckscenario.

De kommer inte kunna sätta dit hundratusentals utan de kommer på sin höjd göra några nedslag för att få folk att av rädsla sluta nedladda helt enkelt.

Hoppas jag inte missförstår nu, men hela tråden och debatten bygger väl på spekulationer? Du spekulerar ju själv i slutet, eller?

Risken är som SvartVarg säger att lagen får precis motsatt effekt och skapa en större vi mot dom känsla.

Är en av de som röstar "nej" då jag inte som en lösning på problemet (som det ju är) utan snarare ytterliggare bevis på bolagens totala ovilja att ens försöka förändras med tiden. Systemet lyssnar ju mer på sina kunder och de har ju monopol.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Jag är för IPRED. Anledningen är att jag tycker att brottslingar ska straffas.

Va? Stoppa pressarna! Vilken genial idé, att straffa brottslingar!

Jag tycker själv att vi har för korta och låga straff för många brott, jag tycker polisen ska ha mer resurser, jag tycker att polisens IT-resurser och kompetens ska öka och jag tycker att det är viktigt att skattepengar går till rättsväsendet. Det är en av huvudanledningarna till skatt över huvud taget.

Jag är emot IPRED. Hur förklarar du det? Jag tror inte du förstår att "alla brottslingar ska straffas" inte på något sätt implicerar "IPRED". Självklart ska buset in, inklusive piratkopierare om det befinns vara olagligt, men det är ett mycket dåligt och ogenomtänkt argument för just IPRED (eller FRA eller mot anonymitet eller något annat).

Dessa tre saker har mycket litet med varandra att göra faktiskt:
* Brott och straff
* IPRED
* Frågan om [illegal] fildelning är/inte är, bör/inte bör, vara olaglig

IPRED är mer rättsväsendets kapitulation än en förbättring eller förstärkning av den. Tycker man att brottslingar ska straffas är det logiskt att vara mot IPRED. Speciellt om man är för marknaden då IPRED är ett antikapitalistiskt monopolverktyg för att göra frånvaro av konkurrenskraft till laglig fördel.

Det är en tjusig halmgubbe att insinuera att de som är mot IPRED skulle vilja låta brottslingar gå fria, ty så är det inte.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag röstar FÖR!
Jag köper min media som kostar, precis på samma sätt som jag betalar för allt annat jag nyttjar.

El, vatten, boende, mat, transportmedel och nöjen osv.

Tattare och snattare ska straffas

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Jag röstar FÖR!
Jag köper min media som kostar, precis på samma sätt som jag betalar för allt annat jag nyttjar.

El, vatten, boende, mat, transportmedel och nöjen osv.

Tattare och snattare ska straffas

Återigen, vad har det universella faktum att snattare ska straffas med IPRED att göra? Inte ett dyft faktiskt. Det där om tattare är väl inte ens värt att kommentera, jag antar att det var en groda av dig...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Återigen, vad har det universella faktum att snattare ska straffas med IPRED att göra? Inte ett dyft faktiskt. Det där om tattare är väl inte ens värt att kommentera, jag antar att det var en groda av dig...

Nu vet jag inte om du är seg efter lunchen eller vad det beror på.

Folk tar saker som inte är deras = Inte OK - Är vi överens om det?
Ingen tvingar dig att ladda ner. Du bryter alltså mot lagen på eget bevåg och får ta konsekvensen.
Klart det är överdrivet om "böterna" skulle hamna på miljonbelopp. Men som sagt, ingen tvingar dig att ladda ner.

Folk verkar tro att det är en rättighet att ha tillgång till all musik och film, vilket det inte är.
Så då måste dom sätta "galna regler" för att få folk att förstå.

Visa signatur

REFUSED