Dell 2209WA (IPS-panel) Köpvärd ? Ge mig råd.

Permalänk
Medlem

Dell 2209WA (IPS-panel) Köpvärd ? Ge mig råd.

Varit på jakt efter en 22-24 tums skärm, helst utan TN panel. Hittade nu denna

Dell 2209WA hos DUSTIN

för under 2500:- , som iallafall enligt specifikationerna ser rätt lovande ut. Med bla betraktningsvinklar på 178 grader.

Funderar verkligen på att beställa skärmen.

Jag kommer att använda skärmen till en hel del spel som tex Call of Duty, Battlefield, Operation Flashpoint mm. Och även en hel del bild och video redigering.

Jag skulle uppskatta om någon som redan har skärmen eller detaljerad info om den kan kommentera hur den fungerar.

Vad är bra, dåligt mm.
Hur fungerar den att spela snabba fps spel med ? Det är det jag mest orolig för.
Finns det några andra prisvärda skärmar som är bra till både spel och bildbehandling ?

Hade helst köpt en 24 tummare men tycker inte det mer än dubbla priset för tex

Philips 240PW9ES

känns okej.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8... handlar till stor del om denna skärmen. Sitter själv med fingret på beställaknappen, men är rädd att den kommer att uppfattas som liten när man går från en 20" CRT med 1600x1200 som upplösning....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8... handlar till stor del om denna skärmen. Sitter själv med fingret på beställaknappen, men är rädd att den kommer att uppfattas som liten när man går från en 20" CRT med 1600x1200 som upplösning....

Ang funderingar över storleken titta på sidan.

TV-Calculator

Permalänk
Medlem

Finns även en hyfsad tråd på bland annat hardforum, men det ligger tyvärr nere just nu, så kan inte länka till den.

Verkar som en riktigt trevlig skärm!

Vore jag ute efter en 22 tummare, skulle den definitivt vara den första jag skulle granska närmre.

...

Jag tror inte den kommer kännas liten mot en 20 tums CRT..
Såvitt man kan se från Lepus länk, så lär ju höjden kanske bli lite lägre, men 22tummaren är ju mycket bredare. Brukar inte dessutom CRT:er ha mindre synlig skärmyta än vad storleken indikerar? (pga att panelen i praktiken går in en bit under ramen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Är inte den fysiska storleken jag tror är för liten, det är upplösningen.
Förlorar 150 pixlar i höjd... Men kan det kanske vara värt för att få en bra skärm till bra pris

Permalänk
Medlem

Det verkar inte vara något större intresse att diskutera skärmen Dell 2209WA idetta forum. Googlade runt och hittade den här stora tråden om bildskärmen för den som är intresserad.

http://forums.slickdeals.net/showthread.php?t=1181717

Permalänk
Medlem

Fick min själv för två dagar sen och tycker den är alldeles underbar. Hade en Acer 19" innan (med PVA panel) och denna är snäppet bättre. Tyvärr så är den ju bara 22", men hellre 22" med e-IPS än 24"/26" och TN. Spelar inte så mycket, och definitivt inte några FPS-spel, så det kan jag inte uttala mig om. Dock har jag inte upplevt några eftersläppningar i andra spel eller filmer. Kan möjligtvis urskilja lite ojämn bakgrundsbelysning mot en helvit yta, men det kan också vara relaterat till betraktningsvinkeln.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk

Ligger på 2395 nu, frågan är om man ska slå till eller vänta och se om den går ner lite till.

Visa signatur

Athlon xp2600(barton 12,166), 512ddr 333mhz , Leadtek 6800le(12,6 391/891 1,3v ) 128mb, nf7-s v2.0 3dmark 05-4003

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [vEX]
Fick min själv för två dagar sen och tycker den är alldeles underbar. Hade en Acer 19" innan (med PVA panel) och denna är snäppet bättre. Tyvärr så är den ju bara 22", men hellre 22" med e-IPS än 24"/26" och TN. Spelar inte så mycket, och definitivt inte några FPS-spel, så det kan jag inte uttala mig om. Dock har jag inte upplevt några eftersläppningar i andra spel eller filmer. Kan möjligtvis urskilja lite ojämn bakgrundsbelysning mot en helvit yta, men det kan också vara relaterat till betraktningsvinkeln.

Läste en review där de kritiserar ngt i stil med att det kan komma in damm och fukt mellan skyddsplasten och själva bildytan pga av 1mm glapp. Eftersom det är en google trans från Tyska till Engelska så blir väl inte översättningen riktigt 100. Titta nästan längst ner på sidan 3 i testet och på sista sidan i slutsatsen

Stämmer det som de skriver ? Hur ser det ut på din skärm ? Är det bara om man trycker på skyddsplasten som glappet uppstår. Är det annars tätt ? Man får väl isåfall vara försiktig vid rengöring.

Det skriver också att uppvärmningstiden till ljusstyrka och färgtemperatur stabiliserats tar ca 50-60 min.

I övrigt fick ju skärmen mycket bra betyg

Permalänk
Medlem

Om man trycker mot skärmen så flexar skyddsplasten en aning, provade precis själv. Dock så rengör jag min skärmar bara med en torr microfiberduk, vilket inte borde ge några problem.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk

Köpte två sådana här tidigare i veckan, tyvärr beställde jag dem förra helgen så mitt pris blev 2695:- MEN, även till det priset så är det helt klart värt det !!

Detta är den aboslut bästa skärmen jag har testat.

Enda nackdelen är att mina två inte är helt identiska, och det stör mig lite.
Det märks främst när man har helt vita fönster uppe på båda samtidigt, ljussättningen skiljer sig en aning.

Rekommenderar denna starkt! (Speciellt till det priset som den har nu.

Permalänk
Medlem

Kanonskärm för pengarna tycker jag, inte perfekt men för en icke TN under 3000kr i denna klass...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [vEX]
Om man trycker mot skärmen så flexar skyddsplasten en aning, provade precis själv. Dock så rengör jag min skärmar bara med en torr microfiberduk, vilket inte borde ge några problem.

Är det bara om man trycker mot skyddsplasten det glappar mot ramen. Är det annars hel tätt ? Känner mig lite nojig över det jag läste i testet att det kan komma in damm mellan skyddsplast och själva bildytan på skärmen. Detta skulle isåfall störa mig otroligt mycket att ha damm i blickfånget hela tiden som inte dessutom går att få bort

Har i nog övrigt bestämmt mig för att beställa skärmen.

Permalänk
Medlem

Såvitt jag kan avgöra så är det enbart när man trycker på skyddsplasten (och hur ofta gör man det?). Innan du tog upp det hade jag inte ens märkt det.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lepus
Det verkar inte vara något större intresse att diskutera skärmen Dell 2209WA idetta forum. Googlade runt och hittade den här stora tråden om bildskärmen för den som är intresserad.

Well, det är bara en 22" med 1050 i höjd, inte ens fullHD. Sen är den buttugly med standard Dell design - klart inte många hoppar på det.

Att Dell inte lanserar flera varianter i olika storlekar med IPS paneller och att ens den modellen är ganska svårhittad på deras hemsida, well det hjälper inte saken.

Söker själv efter en bra icke-TN skärm helst med LED, men det finns inga. Känns inte meningsfullt att handla en skärm som är nästan ok "för det priset".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J_Alxanderson
Köpte två sådana här tidigare i veckan, tyvärr beställde jag dem förra helgen så mitt pris blev 2695:- MEN, även till det priset så är det helt klart värt det !!

Detta är den aboslut bästa skärmen jag har testat.

Enda nackdelen är att mina två inte är helt identiska, och det stör mig lite.
Det märks främst när man har helt vita fönster uppe på båda samtidigt, ljussättningen skiljer sig en aning.

Rekommenderar denna starkt! (Speciellt till det priset som den har nu.

Använder du motsvarande kablar till dem?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Använder du motsvarande kablar till dem?

Jag kör likadan DVI-kablar på båda, har testat att byta ut kablarna till helt nya men det är fortfarande en liten skillnad i bilden.

Hade jag bara köpt en så hade jag naturligtvis inte märkt av det, men eftersom jag har något att jämföra med nu så blir situationen lite annorlunda.

Men men, inget jag kommer reklamera någon av dem för... så allvarligt är det inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastochka
Well, det är bara en 22" med 1050 i höjd, inte ens fullHD. Sen är den buttugly med standard Dell design - klart inte många hoppar på det.

Söker själv efter en bra icke-TN skärm helst med LED, men det finns inga. Känns inte meningsfullt att handla en skärm som är nästan ok "för det priset".

22" 1680x1050 är inte optimalt sett i arbetsyta men priset är bra och skärmen går att driva runt i spel utan snordyr hårdvara. Smaken är som baken med designen, jag tycker den är enkel och nära på perfekt för vad den gör, dessutom bra ergonomi. Priset för Dellskärmen är väldigt lågt för vad du får i mitt tyckte, ligger under en hel del TN-skärmar i samma storlek.

Har du råd finns ju t ex Eizos HD2441W och HD2442W att kika på.

Någon som vet vad den kostar med studentrabatt hos dustin, Dell'en dvs.

PS. Apple Cinema använder LED och är icke TN, men istället är de inte direkt anpassade för vanliga PCs och saknar matt bildyta som det ser ut.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J_Alxanderson
Jag kör likadan DVI-kablar på båda, har testat att byta ut kablarna till helt nya men det är fortfarande en liten skillnad i bilden.

Hade jag bara köpt en så hade jag naturligtvis inte märkt av det, men eftersom jag har något att jämföra med nu så blir situationen lite annorlunda.

Men men, inget jag kommer reklamera någon av dem för... så allvarligt är det inte.

Vad trist! Personligen hade jag retat ihjäl mig på det men hade säkert inte brytt mig om att reklamera heller

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Priset för Dellskärmen är väldigt lågt för vad du får i mitt tyckte, ligger under en hel del TN-skärmar i samma storlek.

Har du råd finns ju t ex Eizos HD2441W och HD2442W att kika på.

PS. Apple Cinema använder LED och är icke TN, men istället är de inte direkt anpassade för vanliga PCs och saknar matt bildyta som det ser ut.

Missförstå mig inte, tycker det är fantastiskt att Dell kommer ut med en "mainstream" IPS skärm. Säkert ett bra köp. Men det ser ut som om dom bara testar marknaden ist.f. göra en riktig satsning. Antingen blir den slutsåld och försvinner eller så kommer det ut flera modeller senare. I vilket fall, tror det är bättre att vänta.

Själv har jag letat efter en bra skärm och tittat på olika märken. Apple LED Cinema som du nämner är helt klart favorit med tekniska egenskaper och design som tilltalar (föredrar glossy). Hade köpt utan o tveka, men den kraver displayport kontakt som ingen verkar göra adapters för. Eizo & co är för klumpiga med sin "industrial design".

Undrar varför marknaden är så seg när det gäller både IPS och LED. Har ju pratats om teknikerna länge. LG t.ex. gör IPS paneller som sitter i Apples produkter. Varför lanserar inte dom egna produkter, dom har ju bevisligen kompetensen från LCD-TV marknaden.

BTW: wikipedia beskriver e-IPS som "Enhanced IPS, 2009, A low-cost AS-IPS (Advanced Super-IPS) display by lowering the aperture ratio to increased transmittance which result some glowing at the angle, lower color gamut and contrast ratio." Low-cost är bra, men syns det att man kompromissar med egenskaperna?

Permalänk

Jag är kanon nöjd med min skärm i alla fall, klart behaglig o titta på
böt upp mig från dell 19 o blev STOR SKILLNAD behagliga färger osv

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastochka
Missförstå mig inte, tycker det är fantastiskt att Dell kommer ut med en "mainstream" IPS skärm. Säkert ett bra köp. Men det ser ut som om dom bara testar marknaden ist.f. göra en riktig satsning. Antingen blir den slutsåld och försvinner eller så kommer det ut flera modeller senare. I vilket fall, tror det är bättre att vänta.

Själv har jag letat efter en bra skärm och tittat på olika märken. Apple LED Cinema som du nämner är helt klart favorit med tekniska egenskaper och design som tilltalar (föredrar glossy). Hade köpt utan o tveka, men den kraver displayport kontakt som ingen verkar göra adapters för. Eizo & co är för klumpiga med sin "industrial design".

Undrar varför marknaden är så seg när det gäller både IPS och LED. Har ju pratats om teknikerna länge. LG t.ex. gör IPS paneller som sitter i Apples produkter. Varför lanserar inte dom egna produkter, dom har ju bevisligen kompetensen från LCD-TV marknaden.

BTW: wikipedia beskriver e-IPS som "Enhanced IPS, 2009, A low-cost AS-IPS (Advanced Super-IPS) display by lowering the aperture ratio to increased transmittance which result some glowing at the angle, lower color gamut and contrast ratio." Low-cost är bra, men syns det att man kompromissar med egenskaperna?

Jag tror anledningen (åtminstone en) är finanskrisen vilket gör gör många företag mindre investeringsbenägna. De tycker lysdioderna är för dyra fortfarande och väntar på att andra ska börja beställa mera och att priserna ska gå ner.
Sen säljer LG massa skärmar under eget namn, men du kanske menar med LED-backlight? Det visste jag inte att de hade någon sådan tv, men oavsett så anses det väl för dyrt.

Enligt alla recensioner och omdömen jag läst hittills så verkar det negativa du hittat på wikipedia ganska ogrundat. De fick ju riktigt bra kontrast efter kalibrering på Prad.de och lägre gamut är ju inget som är negativt för de flesta. Den har ändå 82% täckning av NTSC-färggrymden, vilket är 10% mer än de flesta andra skärmar. Samtidigt så verkade färgerna bra från fabrik och det lilla extra i färgrymd gick att få kontroll över så att säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastochka
............
"Well, det är bara en 22" med 1050 i höjd, inte ens fullHD. Sen är den buttugly med standard Dell design - klart inte många hoppar på det."

Mitt svar på det är att den har porträttläge, till skillnad från de tn-skärmar som har det så är det dessutom fullt användbart här.
Sen på tal om full HD (16:9) så är det ett bildförhållande som inte har att göra på datorskärmar i min mening, det är ett förhållande som nya tv-serier och ett fåtal filmer har. De som har såna enorma problem med svarta kanter får väl helt enkelt ha 3-4 olika bildvisare hemma... eller projektor då.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastochka
Missförstå mig inte, tycker det är fantastiskt att Dell kommer ut med en "mainstream" IPS skärm. Säkert ett bra köp. Men det ser ut som om dom bara testar marknaden ist.f. göra en riktig satsning. Antingen blir den slutsåld och försvinner eller så kommer det ut flera modeller senare. I vilket fall, tror det är bättre att vänta.

Undrar varför marknaden är så seg när det gäller både IPS och LED. Har ju pratats om teknikerna länge. LG t.ex. gör IPS paneller som sitter i Apples produkter. Varför lanserar inte dom egna produkter, dom har ju bevisligen kompetensen från LCD-TV marknaden.

BTW: wikipedia beskriver e-IPS som "Enhanced IPS, 2009, A low-cost AS-IPS (Advanced Super-IPS) display by lowering the aperture ratio to increased transmittance which result some glowing at the angle, lower color gamut and contrast ratio." Low-cost är bra, men syns det att man kompromissar med egenskaperna?

Dell har redan haft en maintream IPS ute en gång, den blev väldigt poppis. 2007WFP talar jag om såklart, detta är ju dess nya storebror. Tror inte det kommer fler följande modeller mer än en ny revision kanske på ett tag.

e-IPS är en lågkostnads IPS ja, fortfarande fördelar över TN-paneler och i vissa fall även S-PVA till ett väldigt tilltalande pris. Men självklart långt från perfekt, självklart syns det lite att man kompromissar. Men det finns sämre IPS-skärmar för mer pengar på marknaden samtidigt. Hoppas du hittar vad du letar efter.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Har nu äntligen kommit till beslut och beställt en Dell 2209WA från Dustin.

Visst är det kanske så att 22 tum 1050*1650 inte är optimalt som arbetsyta. Men ska man gå upp till 24 tum och 1200*1920 så kräver det ju vid spel en hel del mer av grafikkortet. Det känns därför inte värt att betala mer än dubbelt upp för en 24 tums skärm och dessutom rn uppgradering av grafikkortet (om man nu inte kan nöja sig med en TN skärm förstås).

Borde ju knappast bli sämre än min nuvarande CRT Samsung 957MB som är drygt 5 år och inte skarp över hela bildytan och dessutom ändrar färgnyanserna så fort man stöter till skrivbordet.

Permalänk
Medlem

På några olika forum är det några som klagar på att text är lite "suddigt" är det något Ni upplevt som har skärmen...?

Permalänk
Medlem

Finns det någon som har erfarenhet av denna skärmen och snabba spel t.ex. quake, counter-strike? Hur står den sig gentemot de snabbaste TN-panelerna?

Permalänk
Medlem

Finns ett till test här:
http://www.digitalversus.com/article-358-4862-88.html
De kollar bland annat eftersläpning jämfört med CRT, ligger på genomsnitt 9ms.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Finns ett till test här:
http://www.digitalversus.com/article-358-4862-88.html
De kollar bland annat eftersläpning jämfört med CRT, ligger på genomsnitt 9ms.

Här är länk till Konsumentguiden med ytterligare några tester förutom Digitalversus

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lite små tjuriga att jag inte hann med och köpa den när den var som billigast runt 2000kr jämt... Hade varit bättre det är att behöva skicka tillbaka en 24" med TN-panel... men men.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd