Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

HD4670 låter som satan

Ja, fläkten låter som en oljeborr, så jag antar att jag måste byta kylning på fanskapet.

Nån som har nån bra fläkt att rekommendera?

Permalänk
Medlem

Du kan också bara göra ett nytt fläkt schema i tex rivatuner, då kan du stortsett bestämma allt.

Permalänk
Avstängd

Hör ablsolut INGEN skillnad mella n100% och 25% (lägsta)

Edit: Temperaturen ligger stadigt på 40

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathmech
Hör ablsolut INGEN skillnad mella n100% och 25% (lägsta)

Edit: Temperaturen ligger stadigt på 40

Sapphire?

Brorsan har ett i sin dator, låter alldeles för mycket det med, stort sett ingen skillnad mellan 25% o 100. Bråkade med det där nångång, neråt 1 - 2% eller nåt där vart det vettigt, och tempsen skenade ändå inte. Orkade dock aldrig ordna så det blev vettigt med fläktstyrningen för jag spelar bara på den datorn ibland, gör inte så mycket skillnad då.

Verkar som om det är nåt kajko med fläktstyrningen i bios, att ladda in ett nytt sånt kanske skulle kunna lösa problemet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd

Så jag ska testa men att uppgradera Bios?
Jag kör med de som kom med Mobot, och har varit lite feg för att uppgradera då det funkar som det är nu, men om ni tror att det hjälper så ska jag testa.

Har testat dra ur fläkten helt, och den går upp i runt 55 efter 7-8 min med VLC i fullscreen.

Sen stoppade jag i den igen.

Vet inte hur mkt den klarar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathmech
Så jag ska testa men att uppgradera Bios?
Jag kör med de som kom med Mobot, och har varit lite feg för att uppgradera då det funkar som det är nu, men om ni tror att det hjälper så ska jag testa.

Har testat dra ur fläkten helt, och den går upp i runt 55 efter 7-8 min med VLC i fullscreen.

Sen stoppade jag i den igen.

Vet inte hur mkt den klarar.

Nej, jag menade bioset på grafikkortet, är du feg för att flasha moderkortet ska du inte ge dig på grafikkortet.

Det är ett sapphire kort du har?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

sapphires 4670 låter ju inte ett piss standard! om det är en annan version du har så har jag en sapphire kylare att sälja ifall du är intresserad. använd ca 2 veckor, och så tyst att man OMÖJLIGT kan höra den. ligger mkt bra i temp med den kylaren. men jag bytte då jag kör voltmodd+överklockat.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Hm mitt är tyst, Vilket märke är det? Antar att det har något med referens kylaren att göra. För mitt Powercolor HD4670 är tyst.

http://www.powercolor.com/Global/bigpic.asp?p=http://www.powe...

Det ända jag vet mera är att Sapphire har dåliga kylare. Då dom har referens kylare. Jag har ersatt dom mot Zalman eller AC kylare, på mina kort.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
sapphires 4670 låter ju inte ett piss standard! om det är en annan version du har så har jag en sapphire kylare att sälja ifall du är intresserad. använd ca 2 veckor, och så tyst att man OMÖJLIGT kan höra den. ligger mkt bra i temp med den kylaren. men jag bytte då jag kör voltmodd+överklockat.

Tror inte det är kylaren i sig som det är skillnad på, utan snarare kortets styrning av fläkten? Allt över 15% har jag för mig lät mer eller mindre som 100%..

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

men sapphires nya kylare som inte är referens modellen är riktigt bra. den går tyst och fint på 34% standard, och blir aldrig så varm att första tröskelvärdet överskrids. med andra ord den ligger på 34% 24/7. och den GÅR inte att höra på den farten. den är sinnessjukt tyst.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

köp ett sånt här:
http://www.dustinhome.se/pd_5010127085.aspx

sen får vi se om det låter.

Permalänk
Medlem

Eller köp ett kort som är tyst redan från början. Mitt 4670 från Power color är i princip helt tyst så länge man inte belastar det. När man spelar har man ju ljudet på en trevlig volym så det gör inget om den surrar lite extra. Kan dock säga att det inte låter så farligt då heller. Trevligt pris på det dessutom http://www.indomo.se/index.php?mode=item&id=3724&session=5eee...
Köpte mitt för ca 800 och har nu gått ner lite till.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Det är ATI Gigabyte.

Har ju nyss köpt kortfanskapet, så tänker inte köpa nytt igen -.-

Är inte direkt för feg för att Flasha moderkortet, bara det att det funkar så inte sett nån mening.
Är det "svårt" att flasha Grafikkortet?

Finns det några program som man kan testa dra ner till ~10% fan speed, och se vad som händer.

Drar man ur fläkten skenar den iväg till 60 efter ett par minuter, så kan kanppast köra helt utan

Permalänk
Avstängd

Men vilken kylning rekommenderar ni till kortet?

Permalänk

Testa att skruva bort det övre plastlocket på kylningen och sätta dit en 80mm fläkt kanske?

Bör få ner ljudnivån och kyla lika bra om kylflänsen är stor nog.