Permalänk

Fujitsu Amilo A1630

införskaffade mig en sådan laptop då den verkade vara en vettig "allround" dator.

men, jag får ruskigt dålig signal från det trådlösa nätverskortet.
om jag så sitter 1m eller 20m ifrån routern spelar ingen roll, jag får ca 30-40% signalstyrka och hastigheter ligger runt 30-35kb/s!!

med mina andra datorer o telefoner mm får jag full signal i hela huset och hastighet runt 800kb/s (telia 8mb adsl)

jag kör statiska inställningar mot routern men har även testat dhcp utan skillnad.
operativsystemet har heller ingen betydelse då jag testat både windows XP, windows 7 och ubuntu (som är mitt primära os)

i mitt fall är datorn värdelös om man inte kan använda det trådlösa....
pluggar ja in nätverkskabeln så kommer jag upp i full hastighet.

nån som har nån idé?

Visa signatur

Micke - 27Mhz - Kanal 6FM / 24USB
Locator: JP93US

Permalänk
Medlem

Testat att köra på annan kanal?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk

har provat kanal 2, 11 och 12.
provade precis med en annan router också men ingen skillnad det heller..

Visa signatur

Micke - 27Mhz - Kanal 6FM / 24USB
Locator: JP93US

Permalänk
Medlem

Brukar ju finnas inställningar som jag har för mig att man kommer åt via enhetshanteraren. Där finns en inställning som gör att det trådlösa nätverk inte ger full effekt i default läget för att spara på batteriet.

Undersök detta. Hade det bla på min Acer one men har sett det på flera datorer.

Permalänk

ah, intressant.. skall undersökas... dock så kör jag ubuntu nu...

Visa signatur

Micke - 27Mhz - Kanal 6FM / 24USB
Locator: JP93US

Permalänk

problemet löst! en bugg i ubuntu som begränsar hastigheten..
varför det är liknande problem i windows kanske beror på den där inställningen, men det rör mig inte längre..

dock är signalen fortfarande svag trots att jag nu sitter ett par meter ifrån routern.. aja, är väl inget å göra åt.

Visa signatur

Micke - 27Mhz - Kanal 6FM / 24USB
Locator: JP93US