Permalänk
Medlem

Super snabba råd till ny bärbar!

Hej, jag ska köpa en ny dator till syrran i present.
Pris runt 5 tusen kronor.

Datorn ska användas som antecknings block vid lektioner, den ska vara lätt att bära med sig och ha bra batteritid samt vara väldigt tyst.

Den ska även användas till vanlig surfning, film, musik mm.. och KANSKE spela spel som sims 2 mm....

Kan nån seriös som vet vad som är mest prisvärt länka någon, då det var länge sedan jag var uppdaterad på marknaden...

Snabba svar uppskattas.

Mvh

Permalänk
Medlem

batteritid och pc går väl inte riktigt hand i hand och en mac kostar väl 9lök iaf.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
batteritid och pc går väl inte riktigt hand i hand

De här lät intressant, du har inte lust att utveckla det en aning!

Permalänk
Medlem

9k är tok för mycket, men så dålig batteritid har väll inte dagens pc?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
batteritid och pc går väl inte riktigt hand i hand och en mac kostar väl 9lök iaf.

Nja, beror väl på vad man menar med batteritid. Sitter själv på en gammal HP NC6000 med en Pentium M 725, har endå 4 timmars batteritid med originalbatteriet. Bara man tar sig lite tid och undervoltar processorn så kan man sparka ur 1 - 1½ timme extra. Väldigt tyst blir den på köpet.

Ont så skulle väl det mesta göra sig bra. Klickade runt på komplett lite bara nu så det går säkert att hitta billigare.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=444090

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=407366

Acern vet jag inte riktigt om jag vågar rekommendera dig, har själv suttit en den på en billigare Acer och det var ingen rolig upplevelse. Plastigt och i allmänhet dålig kvalité, trådlösa nätverket var inte ens en vetenskap utan det var ren tur som gällde för att få det att fungera.

Hp:n är ju dessutom billigare. Gissar att det inte är en netbook du är ute efter?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Tackar. acern har 3 gb minne. men 2 gb bör räcka mer än gott.
Processorn är väll också snäppet bättre?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raczo
Tackar. acern har 3 gb minne. men 2 gb bör räcka mer än gott.
Processorn är väll också snäppet bättre?

Jo, 1 gig extra minne och processorn går 340 mhz snabbare. Även om det var en celeron i Hpn så var det samma fsb och cache-minne så.

Tror inte det blir nån märkbar skillnad i prestanda såvida programmen inte slukar minne.

Hpn hade ju dessutom blåtand och vista business istället för home premium.

Kan ju inte svära på det men jag skulle gissa att hpn känns som mer dator för pengarna.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=447887

denna då? amd prolle. är det fortfarande intel som gäller?

mvh

Permalänk
Avstängd

Intel Dual före Sempron 8 dagar i veckan.

Permalänk

Det är väl i princip samma dator fast med en (mycket) långsammare processor. Långsammare klock för klock och bara en kärna.

Dessutom en snikigare version av vista.

Gör kanske inte så stor skillnad om man bara ska ha den som skoldator, men jag hade inte tvekat att lägga ut 800 kr för intelversionen.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

okej jag vill inte spara 800kr för mycket sämre prestanda.. men räcker 3 timmar batteri tid? hur ränkar dom det där? när datorn belastas hårt eller när den bara idlar?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raczo
okej jag vill inte spara 800kr för mycket sämre prestanda.. men räcker 3 timmar batteri tid? hur ränkar dom det där? när datorn belastas hårt eller när den bara idlar?

Minimal belastning, lägsta ljusstyrkan på skärmen, inget wlan igång, räkna med att du får 60-70% av vad dom uppger från tillverkaren om du har halvljus skärm och wifi igång.

Permalänk

Nej, det lär nog vara under idle. Öppet lock utan skärmsläckare? Är inte helt säker på hur dom räknar, men under belastning lär det inte vara.

Laddar man det som man ska från början och är villig att ge sig på en undervoltning så kan man vinna mycket. Är inte svårare än överklockning så. Behöver ju inte göras på en gång heller.

Min går på standard 1 - 1.34 volt, numera är det 0.71 - 1.02. Det är mycket batteritid och oväsen vunnen.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Min laptop i sign. håller typ 5h~ vid minimal belastning och 9cells batteri. Att tänka på är att den inte är någon strömsnål sak så 6cells batteri get bra batteritid på en snål dator.

PC har inte sämre batteritid än en MAC, det är ju samma delar i dem.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

okej, men undervolta är inget alternativ då hon bor 16 mil bort, och jag har ingen möjlighet att åka dit och fixa om det skulle börja krångla.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tack för förslaget tysonayt, men netbook är ej intressant.
Ingen Acer heller, har hört från många källor nu att dem ska bara plastiga.

Nån som har något mer förslag?

Mvh