Sämre 3Dmark resultat efter överklockning!

Permalänk
Medlem

Sämre 3Dmark resultat efter överklockning!

Jag gjorde ett test med min rigg före överklocking då fick jag 14500 poäng eller om det var mer med 3Dmark Vantage. men efter överklocking få är det bara 12658 poäng, vad är fel, kan det vara så att jag har överklockat fel så den läser fel eller något sådant?

Svårt att veta vad allt ska stå på i bios. det står då att den är klockad till 3.2ghz så det borde ju vara rätt.

Hoppas någon vet vad som är fel, det ska ju bli mer poäng inte minder, i alla fall vad jag vet

Visa signatur

Asus P6T DELUXE V2, INTEL CORE I7 920, CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 1333mhz, CORSAIR TX 750W NÄTDEL, BENQ FP241W 24#, Thermalright Ultra-120 Extreme, Thermalright tillbehörLGA 1366 bracket Corei7, LG GGC-H20L, Asus Radeon EAH4870X2

Permalänk
Medlem

Kanske inte är helt 100% stabil.
När dom tävlar om högsta poäng så brukar dom ibland klocka ner cpu lite för bättre stabilitet och högre poäng.

Min gissning bara

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Kanske inte är helt 100% stabil.
När dom tävlar om högsta poäng så brukar dom ibland klocka ner cpu lite för bättre stabilitet och högre poäng.

Min gissning bara

ok, jo jag tror själv att det måste vara någon fel inställning i bios, för jag tycker den är slöare efter överklockningen

Visa signatur

Asus P6T DELUXE V2, INTEL CORE I7 920, CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 1333mhz, CORSAIR TX 750W NÄTDEL, BENQ FP241W 24#, Thermalright Ultra-120 Extreme, Thermalright tillbehörLGA 1366 bracket Corei7, LG GGC-H20L, Asus Radeon EAH4870X2

Permalänk
Medlem

Vad sitter du på för burk?
Den i sign eller? antar inte.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Vad sitter du på för burk?
Den i sign eller? antar inte.

jo den jag har i sign, så man är lite brydd över varför den presterar sämre.

jag andvänder windows vista ultimate

Visa signatur

Asus P6T DELUXE V2, INTEL CORE I7 920, CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 1333mhz, CORSAIR TX 750W NÄTDEL, BENQ FP241W 24#, Thermalright Ultra-120 Extreme, Thermalright tillbehörLGA 1366 bracket Corei7, LG GGC-H20L, Asus Radeon EAH4870X2

Permalänk
Medlem

bios settings!

Visa signatur

Asus P6T DELUXE V2, INTEL CORE I7 920, CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 1333mhz, CORSAIR TX 750W NÄTDEL, BENQ FP241W 24#, Thermalright Ultra-120 Extreme, Thermalright tillbehörLGA 1366 bracket Corei7, LG GGC-H20L, Asus Radeon EAH4870X2

Permalänk
Medlem

ok gick vist inte lägga till bilder

Visa signatur

Asus P6T DELUXE V2, INTEL CORE I7 920, CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 1333mhz, CORSAIR TX 750W NÄTDEL, BENQ FP241W 24#, Thermalright Ultra-120 Extreme, Thermalright tillbehörLGA 1366 bracket Corei7, LG GGC-H20L, Asus Radeon EAH4870X2

Permalänk
Medlem

... vad sägs om http://www.imageshack.us ?

F: fungerar inte så bra för mig XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus P6T DELUXE V2, INTEL CORE I7 920, CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 1333mhz, CORSAIR TX 750W NÄTDEL, BENQ FP241W 24#, Thermalright Ultra-120 Extreme, Thermalright tillbehörLGA 1366 bracket Corei7, LG GGC-H20L, Asus Radeon EAH4870X2

Permalänk
Medlem

Har du testat öka vcore lite?
Nu är jag ingen djäkel på i7 men 1.2 är väl deafult?
testa öka sakta och kör några stresstest i kanske en timme och se om det är stabilt och om inte så testar du höja liiiite till.

Hänvisar till i7 clockguid på framsidan för SweC

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Har du testat öka vcore lite?
Nu är jag ingen djäkel på i7 men 1.2 är väl deafult?
testa öka sakta och kör några stresstest i kanske en timme och se om det är stabilt och om inte så testar du höja liiiite till.

Hänvisar till i7 clockguid på framsidan för SweC

ok tack, jo jag har tagit lite från den, det är dock synd att dom inte visar hur dom har ställt in i bios (alla inställningar). Men jag kan testa öka den och se, kan ju ändras till det bättre.

Visa signatur

Asus P6T DELUXE V2, INTEL CORE I7 920, CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 1333mhz, CORSAIR TX 750W NÄTDEL, BENQ FP241W 24#, Thermalright Ultra-120 Extreme, Thermalright tillbehörLGA 1366 bracket Corei7, LG GGC-H20L, Asus Radeon EAH4870X2

Permalänk
Medlem

gör så men var väldigt försiktig och uppmärksam på temps. Vet inte den max rekomenderade på en i7 så det lämnar jag till google eller annan SweC-medlem.

Dom kan inte ha alla inställningar med då dessa ser olika ut får mobo till mobo (märken då).

Lycka till

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
gör så men var väldigt försiktig och uppmärksam på temps. Vet inte den max rekomenderade på en i7 så det lämnar jag till google eller annan SweC-medlem.

Dom kan inte ha alla inställningar med då dessa ser olika ut får mobo till mobo (märken då).

Lycka till

''

jo jag kör occt och nu är tempen på mellan 64-68 i 3.2ghz, har gått i en halv timma, jag kör bara luft kylning och har bara 1 fläkt på processor kylaren.

Visa signatur

Asus P6T DELUXE V2, INTEL CORE I7 920, CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 1333mhz, CORSAIR TX 750W NÄTDEL, BENQ FP241W 24#, Thermalright Ultra-120 Extreme, Thermalright tillbehörLGA 1366 bracket Corei7, LG GGC-H20L, Asus Radeon EAH4870X2

Permalänk
Medlem

jag väntar med överklockning tills det kommer en bättre guide där det visar rent i bios vilka inställningar för olika ökningar. Inte lätt när man aldrig har överklockat förut. samt så har man inte 1600mhz minnen utan 1333mhz så man kan inte gå efter dom guider som finns.

Visa signatur

Asus P6T DELUXE V2, INTEL CORE I7 920, CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 1333mhz, CORSAIR TX 750W NÄTDEL, BENQ FP241W 24#, Thermalright Ultra-120 Extreme, Thermalright tillbehörLGA 1366 bracket Corei7, LG GGC-H20L, Asus Radeon EAH4870X2

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att en guide till överklockning enbart är för att lära sig hur man överklockar vad som gör vad, helt enkelt ger dig en förståelse som du måste använda dig av för att "känna" dig fram om vad som fungerar och inte fungerar.

Om du är nybörjare så föreslår jag att du är mycket försiktig och läser den stora klockguiden i forumet.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Läs den, läs den och läs den igen tills du vet vad som händer (grunderna då)

Sen får du inte vänta dig att det kommer komma en guide som är helt samma som din setup och på grund av detta så passar SweC's guide mycket bra då den är väldigt generell vad gäller inställningarna (visst man gråter väl inte av lycka men den fungerar dock kanske den inte vänder sig till nybörjare)

Googla div inställningar om du känner dig osäker på vad dom gör.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer då jag inte klockat en intel sedan PIII

Lycka till

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Kom ihåg att en guide till överklockning enbart är för att lära sig hur man överklockar vad som gör vad, helt enkelt ger dig en förståelse som du måste använda dig av för att "känna" dig fram om vad som fungerar och inte fungerar.

Om du är nybörjare så föreslår jag att du är mycket försiktig och läser den stora klockguiden i forumet.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Läs den, läs den och läs den igen tills du vet vad som händer (grunderna då)

Sen får du inte vänta dig att det kommer komma en guide som är helt samma som din setup och på grund av detta så passar SweC's guide mycket bra då den är väldigt generell vad gäller inställningarna (visst man gråter väl inte av lycka men den fungerar dock kanske den inte vänder sig till nybörjare)

Googla div inställningar om du känner dig osäker på vad dom gör.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer då jag inte klockat en intel sedan PIII

Lycka till

tack, jo det är nog så man får göra, jag tycker denna skit dator som kostar ca 20000:- bara har inneburit besvär, den är alldeles för slö för att vara en 4 kärnig. Jag hade datorn avstängd inatt så den fick vila, nu på morgonen så startade jag den och körde 3Dmark testet igen, nu vart det bara 9137 poäng, asssssssså något måste vara trasigt, jag blir tokig

Jag ställde t.o.m om biosen till default.

Visa signatur

Asus P6T DELUXE V2, INTEL CORE I7 920, CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 1333mhz, CORSAIR TX 750W NÄTDEL, BENQ FP241W 24#, Thermalright Ultra-120 Extreme, Thermalright tillbehörLGA 1366 bracket Corei7, LG GGC-H20L, Asus Radeon EAH4870X2

Permalänk
Medlem

Jag tror jag måste testa instalera om grafikkortets drivrutiner, kan ju vara dom som spökar (också).

Visa signatur

Asus P6T DELUXE V2, INTEL CORE I7 920, CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 1333mhz, CORSAIR TX 750W NÄTDEL, BENQ FP241W 24#, Thermalright Ultra-120 Extreme, Thermalright tillbehörLGA 1366 bracket Corei7, LG GGC-H20L, Asus Radeon EAH4870X2

Permalänk
Inaktiv

Re: Sämre 3Dmark resultat efter överklockning!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robotach
men efter överklocking få är det bara 12658 poäng, vad är fel

Finns ju viss chans att CPUn throttlar, dvs om den når en viss (obraigt hög) temperatur klockas den ner som en skyddsåtgärd. Detta skulle isåfall leda till en prestandaminskning.

Så undersök hur varmt det blir. Själv har jag litet för mycket kylgegg på min i7a just nu vilket får intelburn att ge väldigt höga temperaturer (84C är max jag låtit den nå, sen öppnade jag chassit..), har dock inte sett att den throttlat ner ens vid så hög temp.

Permalänk
Medlem

Du har disablat HT, därför presterar din dator sämre i Vantage.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Du har disablat HT, därför presterar din dator sämre i Vantage.

vars her man på HT i så fall? Det är så konstigt att den är GPU som ger lite poäng i 3Dmark programet, i alla fall mäst, nog gör CPU lite också men GPU ligger väldigt lågt.

Visa signatur

Asus P6T DELUXE V2, INTEL CORE I7 920, CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 1333mhz, CORSAIR TX 750W NÄTDEL, BENQ FP241W 24#, Thermalright Ultra-120 Extreme, Thermalright tillbehörLGA 1366 bracket Corei7, LG GGC-H20L, Asus Radeon EAH4870X2

Permalänk
Medlem

såg att HT var enableat, så det måste vara något annat, jag får försöka instalera om windows igen då, fan vad denna skit har bara inneburit besvär, 20000:- rakt ner i sjön

Visa signatur

Asus P6T DELUXE V2, INTEL CORE I7 920, CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 1333mhz, CORSAIR TX 750W NÄTDEL, BENQ FP241W 24#, Thermalright Ultra-120 Extreme, Thermalright tillbehörLGA 1366 bracket Corei7, LG GGC-H20L, Asus Radeon EAH4870X2

Permalänk

Det lär ju knappast göra nån skillnad i fall problemet ligger i BIOS, testa ställ tillbaka allt på Default så borde det ju fixa sig.

Permalänk

genom att sänka processorn 50mhz fick jag 1500 mer poäng eftersom den blev 100% stabil istället för 90%

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Nu la datorn av helt, men jag tror att jag hittat felet, det kan sitta i hårdisken, för den vart bara slöare och slöare, och jag har fått error på den en gång föut, sedan igår fick jag bluescreen så nu blir det att köpa en ny hdd jag ska skaffa en sådan där HD640GB WD SATA2 32MBCaviar, Black, 7200RPM som skickar mer mb så den går ju fortare.

En raptor är för överkurs, jag hoppas att alla problem är över med den.

Visa signatur

Asus P6T DELUXE V2, INTEL CORE I7 920, CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 1333mhz, CORSAIR TX 750W NÄTDEL, BENQ FP241W 24#, Thermalright Ultra-120 Extreme, Thermalright tillbehörLGA 1366 bracket Corei7, LG GGC-H20L, Asus Radeon EAH4870X2

Permalänk
Inaktiv

Varför inte testa en OCZ Vertex SSD istället? En sån är nästa punkt på min inköpslista... Konventionella SATA-diskar är så fruktansvärt sega i jämförelse, det spelar ingen roll om den "skickar mer mb så den går ju fortare", en sån disk har en reell accesstid på runt 12-14ms och pallar kanske en eller ett par hundra IOPS max. En Vertex SSD ligger på 0.1-0.2ms och ett par tusen IOPS. Viss skillnad.

Annars, hoppas ny disk löser ditt datorstrul. Det är aldrig kul när grejer inte vill funka - har själv erfarenhet av det... 0_o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Varför inte testa en OCZ Vertex SSD istället? En sån är nästa punkt på min inköpslista... Konventionella SATA-diskar är så fruktansvärt sega i jämförelse, det spelar ingen roll om den "skickar mer mb så den går ju fortare", en sån disk har en reell accesstid på runt 12-14ms och pallar kanske en eller ett par hundra IOPS max. En Vertex SSD ligger på 0.1-0.2ms och ett par tusen IOPS. Viss skillnad.

Annars, hoppas ny disk löser ditt datorstrul. Det är aldrig kul när grejer inte vill funka - har själv erfarenhet av det... 0_o

Jo men det är väll som raptor, VÄLDIGT DYRA? visserligen så går dom ju fort men man har tyvär inte pengar i överflöd

Visa signatur

Asus P6T DELUXE V2, INTEL CORE I7 920, CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 1333mhz, CORSAIR TX 750W NÄTDEL, BENQ FP241W 24#, Thermalright Ultra-120 Extreme, Thermalright tillbehörLGA 1366 bracket Corei7, LG GGC-H20L, Asus Radeon EAH4870X2