Permalänk
Medlem

Amilo xi2428 [minirecension+bilder]

Tjenare sweclockers! Har nyligen införskaffat en Fujitsu Simens Amilo xi2428 och tänkte bjuda på en liten mini-recension och lite bilder för de intresserade ^^

Först och främst måste jag påpeka att jag gick emot mina principer både en och två gånger under detta bärbara köp. Skulle aldrig röra i en Fujitsu ens med tång, plus att jag köpte den på Siba Varför kan man undra, men prestandan och de komponenter som ingick till det priset gick inte att motstå, det blev en Fujitsu helt enkelt

Specifikationer:
Windows Vista Home

15.4" WXGA, 1280x800
IntelCore2Duo T8100 2,1GHz
2GB DDR2 PC2-5300
NVIDIA GeForce 8600M GS 256MB (+767MB delat)
250GB 5400RPM

Intel 802.11n(draft)
Gigabit LAN
Minneskortsläsare
3x USB
Bluetooth
eSATA
HDMI
VGA+S-Video
FireWire
DVD-brännare

+ en 1,3MPixel webcam

Pris: 5990 kr

Lite bilder:

Ser ju fint ut, hur är det med prestandan då? Det första jag gjorde efter att ha bootat windows (medföljande windows vista med alla dessa förinstallerade program etc) var att pilla lite på grafikkortsinställningarna och sedan köra en 3Dmark-06 runda.

3DMark 06

3DMark score: 2852
SM 2.0 score: 1139
SM 3.0 score: 991
CPU score: 1907

edit;
3DMark 06 (efter en nyformatering+byte till Vista Ultimate)
3DMark Score: 2874 3DMarks
SM 2.0 Score: 1150
SM 3.0 Score: 998
CPU Score: 1912

Får väl ses som klart godkänt, kan ju jämföra lite med http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.... samt http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...

Processorn:

Minnena:

Hårddisken:

Skärmen:
1280x800 upplösning som sagt. Skön ljusstyrka och väldigt behagligt ljus, kör på näst högsta snäppet i ljusstyrka och jag tycker det blir skönast ljus då Inga trötta ögon efter mycket läsande Kan inte uttrycka mig så mycket mer om skärmen direkt då jag knappast är någon expert, den verkar helt okej. Funkar fint i HD(x264 .mkv 720p) etc.

Tangentbordet:
Tangetbordet är väldigt skönt, knapparna sitter ordentligt och man får ett bra flyt när man skriver. Känns både robust och lite plastigt på samma gång, klart godkänt i alla fall. Det är gamla vanliga laptop-layouten och det enda jag kan störa mig på att placeringen av DEL knappen som sitter precis till vänster om vänster pil-tanget Ett plus att att "FN"-knappen sitter till höger om R-Ctrl, varit med om laptops med omvänd placering

En annan fin funktion är en liten "touchscreen" som sitter över själva tangeterna. Mute, Music, Back, Play/Pause, Next, Stop, "Fläkt" och volymkontroll. "Fläkt"-knappen är helt enkelt en "silent-mode" knapp. Underklockar både grafik och cpu samt stänger av/sänker fläktarna rejält.

Tempratur och Ljudnivå:
Temperaturerna har jag ingen direkt koll på, men det ska ju förhoppningsvis inte vara något problem då det är en märkesdator och den ska ju klara av det så att säga Kommer inte bry mig alls om hur varm prollen eller graffet blir, det funkar ju ^^

Ljudnivån däremot, VÄLDIGT imponerad! har en westerndigital Elements extern hårddisk bredvid och den överröstar datorn helt klart, hör knappt datorn när den externa är på. Har iofs inte spelat så mycket än, men under 3d mark testet så blev det knappt någon skillnad än innan när jag bara lekte runt i windows. 5/5 på ljudnivån.

Design och layout:
Det som gjorde att jag verkligen sket i mina principer och körde på denna Fujitsu var att layouten verkligen passade mig utmärkt. Själva designen kanske inte är den snyggaste, den får väl godkänt på utsidan (stängd) och lite minus när den är öppen. Inte direkt stilren utan lite grå och tråkig bara, vilket jag personligen iofs skiter blankt i

Batteritid:
Batteritiden är inte testad ännu, men vet att den ligger runt 2 timmar idle och lite mer än 1 timme med spelande etc. Ganska kasst men det är väl godkänt med tanke på komponenterna

Framsidan: Inga uttag alls på framsidan, endast en liten switch för att aktivera/avaktivera det trådlösa nätverkskortet vilket jag tycker är hur underbart som helst att slippa alla sladdar på framsidan
Högersidan: Ett USB uttag samt minneskortläsaren.
Väsntersidan: DVD-brännaren, Ljud och mic.
Baksidan: Resten ^^ HDMI, FireWire, VGA, S-Video, USB, Nätverk(+modem), strömförsörjning etc.

Slutsats:
Helt GALET mycket dator för pengarna (även om det är en Fujitsu Simens ). Har dock inte suttit så länge med den utan bara ett fåtal timmar, men första intrycket imponerar i alla fall

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Rätt fin recension du

Synd det är F-S, vet att det är usla stationära datorer men deras bärbara vet jag tyvär inte mycket om.

Keep it up

Permalänk
Medlem

Bra recension

Deras laptopar e ännu mer skit och pajas inom ett halv år

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Bra recension

Deras laptopar e ännu mer skit och pajas inom ett halv år

Nja, Kan nog inte hålla med där tyvärr, Körde min Amilo 1425 i 3år utan Problem, gav den till min dotter & den har bara gått kalas, inget som gått sönder. (den har hon haft 1år) tot 4år utan problemas.

FS kör med andra laptop tillverkare som blir rebranded till FS Amilo mm. gjorde det då, vet inte hur det är idag

Min Amilo 1425 Var en Mitac, man hittar en del på nätet på div laptop forum.

Har bra erfarenhet av Fujitsu Siemens, även en del polare som Kör dem med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Rätt fin recension du

Synd det är F-S, vet att det är usla stationära datorer men deras bärbara vet jag tyvär inte mycket om.

Keep it up

Tackar!

Har använt den ett tag nu och än så länge funkar den bara bra

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Jag har en exakt likadan laptop fast med en T7500 processor.
Tänkte sälja den så vad tror ni man kan få för den på t.ex. blocket eller tradera?

Ursäkta att jag lånade tråden men för att tillägga nåt vettigt så tycker jag också kvalitén på datorn är riktigt bra

Permalänk
Medlem

Funkar felfritt

Kör själv på en Xi2428 .. köpte den våren 08 med en telia trådlöst bredband för att kunna spela world of warcraft när jag låg borta och jobbade, och det finns bara en ond grej att säga om den och det är som med många bärbara, det är ingen bra pixelgaranti, hade en röd pixel när jag fick den och man måste ha flera.

Vart inga problem dock den försvann av sig själv. bara att gnugga lite på skärmen.

Jag sitter och spelar wow på ganska bra inställningar, i dalaran med 35fps och massa folk, det är riktigt bra. spelar även lite left 4 dead.. behöver inte dra inställningarna i botten där heller.. det är snabba laddtider på den bra och tyst hårddisk.

Väl att tillägga att förinstallationen är ju hemsk och dålig support med nya drivrutiner. Ladda ner en kopierad windows vista och kör med regnummret som står bakpå datorn så blir du av med både media marks och FS egna skitprylar som är spridda över hela systemet.

SKa testa lägga in windows XP nu finns dock inga drivrutiner på FS hemsida så jag lär väl leta runt lite.

PS. Datorn funkar fortfarande klockrent den används varje dag flera timmar haft den i ett år snart ..

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E7300 2.66GHz@3.0Ghz, Gigabyte GA-EP35-DS3L, Crucial DDR2 BallistiX PC6400@800mhz 2048, XFX GeForce 9800GTX+, Scythe Infinity. Pure Addiction

Permalänk
Medlem

Spel då, Vad klarar den?
Vanliga LAN klassiker som WoW, starcraft, cs ellerde nyare t.ex empire:total war, Starcraft 2, eller crysis.

Permalänk
Medlem

Blev förresten jävligt sugen på att köpa den. Ska framförallt spela på min, så jag undrar vad den klarar.

Permalänk
Medlem

Jag har en Acer 5630g med c2d på 2.0ghz 2gb ram och hd 3650 med upp till 1,7gb minne. Med den kan jag köra spel som css och wow på gangska höga inställningar.

Permalänk
Medlem

Härligt köp! Precis en likadan har jag, fast jag köpte min i Juli i fjol för knappt 9000kr. Och det kanske låter väldigt dyrt, men faktum är att det inte direkt fanns någon laptop som var i närheten av samma prisvärdhet/prestanda då.

Det jag ville ha var en laptop som jag kunde spela med utan större problem. Spel som Crysis hade jag ju räknat bort redan från början, men Warcraft 3, Half-Life 2, Call of Duty 4 och Bioshock kanske?

Och faktum är att datorn klarar alla nya spel(även idag), och man behöver inte dra ner precis allting på lägsta grafiken heller. Stadigt med hårddisk utrymme, lagom RAM(går ju att uppgr. också), och processorn är snabbare än AMD:s 5000+ till exempel, och det är ju inte fy skam för en bärbar. Vad gäller grafikkortet, så har ju även det drabbats av det kända nvidia tabben från förra året, med överhettning efter en tids användande. Jag har själv inte drabbats av detta än, men Fujitsu har lovat alla användare som har kortet i sin laptop att få byta ut det, och då får man ett likvärdigt eller bättre. Så pluspoäng till Fujitsu där!

Annars det jag kan klaga på är faktiskt skärmen, den har riktigt urusel betraktningsvinkel, men det är ingenting man märker av förutom vid uppstart

Annars är jag otroligt nöjd!

Visa signatur

Core i7 920 ~4.1ghz | 6gb Corsair XMS3 1600mhz | ASUS P6T SE | Corsair 650W | Powercolor Radeon 5870 1024mb | HDD1: 250 32mb WD Blue Edition, HDD2: 640gb WD 16mb | Antec Twelvehundred | Logitech Illuminated | Logitech G5 |

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag inkräktar på din tråd men alla här verkar så upplysta på det här med bärbar.
Jag letar efter en bärbar med så hög prestanda som möjligt för runt 6,5k. var inne på en amilo li3710 ett tag men plötsligt var den borta. tipsa gärna om ni vet något prisvärt.

Permalänk
Medlem