Permalänk
Medlem

HTPC: Intel vs. AMD

Hej på er!

Jag går i tankarna på en HTPC.

Krävet är att klara av att visa 1080p hackfritt (möjligen förutom "killa-sample") endast med mjukvarukodning (har tänkt att använda XBMC då den klarar av att spela innehåll i .rar-filer strömmande utan att det packas upp först.

Jag har kommit fram till två paket, AMD och Intel, med priser därefter.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=685066...

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=686471...

Jag förespråkar själv AMD-paketet då det är billigast. Har tänkt att boota med usb-minne (därför finns ingen hårddisk med i paketet).

Som sagt, viktigast är att det klarar att spela 1080p endast med mjukvarukodning. Har ni sjyssta tips på chassi (med PSU) samt tyst kylning så uppskattas det med... Gjärna billigt... Bryr mig inte om att det inte vinner skönhetstävlingar, bara att det funkar...

Permalänk
Medlem

Du behöver inte en E8400 för en HTPC
En E7200 eller en lite klockad E5200 fungerar fint.

Ska själv testa idag E5200 för HTPC och se om den presterar OK, annars så blir det en E7x00 till den.

Håller på med mitt nya HTPC bygge just nu, ett mini-ITX system.
På Zotac 9300 ITX kort.

Har just nu en E5200 i den och ska idag testa om den duger till ALLT 1080p.

Edit:

Läste nyss en som testat någon "Planet Earth - Fresh water" klipp som går upp mot 44 mbit och det gick helt problemfritt på en E5200.

Vet inte riktigt vilket klipp du syftar på med "killa-sample"

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Du behöver inte en E8400 för en HTPC
En E7200 eller en lite klockad E5200 fungerar fint.

Ska själv testa idag E5200 för HTPC och se om den presterar OK, annars så blir det en E7x00 till den.

Håller på med mitt nya HTPC bygge just nu, ett mini-ITX system.
På Zotac 9300 ITX kort.

Har just nu en E5200 i den och ska idag testa om den duger till ALLT 1080p.

Edit:

Läste nyss en som testat någon "Planet Earth - Fresh water" klipp som går upp mot 44 mbit och det gick helt problemfritt på en E5200.

Vet inte riktigt vilket klipp du syftar på med "killa-sample"

Killa-sample är ett klipp som har väldigt hög detalj-rikedom och bitrate...

Uppskattas om du testar 1080p med mjukvaru-kodning, tex i XBMC... Zotac-korten verkar kompetenta, synd att de inte går att köpa i sverige. Inte så dyrt med frakt från danmark kanske...

Permalänk
Medlem

Jag kör bara XBMC
Samt jag köpte det från England Zotac kortet altså.

Edit :

Nu förstår jag att Killa-sample har hög bitrate m.m. men vilket klipp är det? är det från Planet earth serien?.

Edit 2 :

Googlat runt lite och det fins visst olika versioner utav "killa-sample" 1080p och 2160p m.m. vilken är du tänker på? den med fåglarna?

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Jag kör bara XBMC
Samt jag köpte det från England Zotac kortet altså.

Edit :

Nu förstår jag att Killa-sample har hög bitrate m.m. men vilket klipp är det? är det från Planet earth serien?.

Edit 2 :

Googlat runt lite och det fins visst olika versioner utav "killa-sample" 1080p och 2160p m.m. vilken är du tänker på? den med fåglarna?

Jag tänkte på den med fåglarna... Fast det jag är ute efter är att kunna spela i princip vilken 1080p som helst, förutom alla "extremexemplen"...

vad tror du istället om http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=307779 (Intel DG45FC)

Permalänk
Medlem

Har läst en del om den men efter som den verkar ha problem edm 1080p24 så gick den bort för mig.

Samt fins ju redan lite versioner utav XBMC som kan ta lite hjälp utav GPU å då är ett 9300 kort helt perfect.

Edit:
Testa dom 2 klippen som kallas för "killa-Sample".

"Planet Earth - Bird's" Gick nästan helt fel fritt, dippade ner till 23,50 fps 1-2 ggr, men märktes välldigt lite, men det vara bara när det gick upp till 40-44 mbits bitrate.

"Planet Earth - Freash water" Detta klipp flöt på HELT utan några hack/lagg överhuvutaget, låg på 24 FPS hela tiden.

Detta var alltså med E5200 men ej på Zotac kortet utan på ett äldre G31 chippet Asus P5K-VM kort samt CPU'n var nervoltad lite.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Har läst en del om den men efter som den verkar ha problem edm 1080p24 så gick den bort för mig.

Samt fins ju redan lite versioner utav XBMC som kan ta lite hjälp utav GPU å då är ett 9300 kort helt perfect.

Edit:
Testa dom 2 klippen som kallas för "killa-Sample".

"Planet Earth - Bird's" Gick nästan helt fel fritt, dippade ner till 23,50 fps 1-2 ggr, men märktes välldigt lite, men det vara bara när det gick upp till 40-44 mbits bitrate.

"Planet Earth - Freash water" Detta klipp flöt på HELT utan några hack/lagg överhuvutaget, låg på 24 FPS hela tiden.

Detta var alltså med E5200 men ej på Zotac kortet utan på ett äldre G31 chippet Asus P5K-VM kort samt CPU'n var nervoltad lite.

Låter onekligen intressant!

Själv känner jag att det vore allra trevligast med ett mITX kort, då man kan få riktigt små mysiga lådor. Har inte ens behov för nån hårddiskplats, då jag vill köra XBMC Live via usb.

Någon rekommendation på ett mITX kort som finns från en normalstor e-handel? Litar inte på de mindre...

Permalänk

Bump!

Hur går det?

Jag är grymt sugen på Zotackortet, några åsikter?

/Henrik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik.Anderson
Bump!

Hur går det?

Jag är grymt sugen på Zotackortet, några åsikter?

/Henrik

Jag har lagt projektet på is till att börja med... Första inköpet blir i alla fall en 40 tummare (troligen denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=288698) och att köra vidare på den gamla x-boxen.

Därefter kommer det nog att luta åt en nVidia ION-plattform (http://www.sweclockers.com/nyhet/8698-nvidia_ion_-_ny_plattfo...). Enklare att få en låda med allt redan samlat...

Permalänk

Gå ut hårdare, 40 är för litet. Jag ångrar att jag köpte så litet som 46"
Nu har min mediaspelare kastat in hatten så jag tänkte HTPC...
Lutar åt Zotec med e8200cpu och 800 minnen...
Lite overkill men det är ju kul med prylar.
/Henrik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik.Anderson
Gå ut hårdare, 40 är för litet. Jag ångrar att jag köpte så litet som 46"
Nu har min mediaspelare kastat in hatten så jag tänkte HTPC...
Lutar åt Zotec med e8200cpu och 800 minnen...
Lite overkill men det är ju kul med prylar.
/Henrik

Visst vill man alltid ha större, men jag kan/vill inte lägga mer än typ 9000 för en tv... Jag har en gammal 28" tjock-tv som jag haft de senaste 6 åren som fungerat ypperligt... så i vilket fall blir det en rejäl boost...