Permalänk

Konstigt ljud från processor?!

Hej. När jag startar min dator hörs ett skrapande, lätt ljud (tror det kommer från processorfläkten) som slutar efter några sekunder. När den sen är igång och får vara varm då funkar allt perfekt!

Någon som kan ha en aning om vad det är för fel? är det något jag borde vara orolig för?

Tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd

jag hade ett x800 någon som skrapade lite hejvilt jag fick helt enkelt trycka fläkten på rätt plats varje gång jag starta datorn och så höll den sig i rätt position pga Centrifugalkraften.

Felet tror jag ligger i fjädern så om du orkar kan du ju montera ner fläkten och försöka byta den men lättast vore att skaffa en ny fläkt lr ny processorkylare.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Om processorfläkten skrapar och sedan stannar så skulle jag nog råda dig att stänga av datorn...om du inte har kontroll på tempen såklart..

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk

Nej alltså fläkten stannar inte. Det är ljudet som försvinner. Det är bara vid uppstarten som det låter som om en pappersbit låg emot fläkten ungefär. Sedan slutar det och fläkten låter som den ska!

Permalänk

Tror att jag har något liknande, hör ett skrapande ljud två gånger och sen försvinner det helt. Jag har inte orkat bry men det skulle ju kunna vara något litet som att fläktsladden ligger lite emot och sedan "puttas" bort när fläkten dras igång.

Permalänk
Antielefant

Ett annat alternativ är att lagret borjar bli lite slitet. Vissa fläktar går att smörja upp med en droppe symaskinsolja i hålet under klisterlappen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync