The Pirate Bay-rättegången kan tas om

Permalänk
Medlem

Jag är så arg att jag kan inte beskriva det.

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

Det klassiska "kliar jag dig på ryggen så kliar du mig på ryggen"... förvånande? knappast!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag är lite upprörd över hur fan dom inte kollade upp sånt innan. Rättegången var ju ganska stor. Igentligen inte så konstigt, är kanske som skruvis säger "Kliar jag dig på ryggen, så kliar du mig på ryggen"

Hoppas iaf att dom blir fria om den tas om

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk

fy fan vad det osar svavel om denna rättegången.

länktips till de som fått nog...

http://www.riaaradar.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laurinkalle
Varför hamnar jag alltid i såna här diskussioner? (kanske för att jag använde 'smaklöst'. Ber om ursäkt för det.)

Att fängsla mördare har en viktig poäng i att de kan bedömas vara farliga för allmänheten och på så sätt inte längre utgör något hot längre. Det är en poäng som inte har något med själva straffet att göra. Om det är så att tingsrätten konstaterat att de har tjänat pengar på verksamheten så är det ju löjligt om de inte dömer skadestånd därefter. Det ena ger liksom det andra, i den världen lever jag i alla fall. Felet i målet är den fällande domen, inte skadeståndet eller fängelset. Att det sen är löjliga summor vi talar om är en annan sak, även om jag håller med dig om att det är fullständigt fel. Man har tydligen helt och hållet gått på åklagarsidans sätt att räkna, dvs varje nedladdning är ett förlorat köp, vilket är absurt, även om man korrigerat ned det marginellt.

/Kalle

Ok, skall vara tydlig nu så vi kan hålla oss ontopic i fortsättningen.

Jag drog parallellen mellan de olika brotten och straffskalan + skadeståndsnivån därför att jag finner utveckligen ytterst smaklös och samhällsfarlig. Vi värderar egendom högre än personer redan idag, det är ett faktum.

Att utländska förtag kan buffla sig in i det svenska rättsväsendet och via hantlangare lyckas processa fram en sådan här dom är ingen bra utveckling.

Att mördare skall ha fängelsestraff, hårda sådana är vi alla överrens om. Att familjer och efterlevande skall ha skadestånd är vi överrens om, hur mycket eller lite det är har jag ingen åsikt om.
Dock kan jag säga att det är en snedvriden rättvisebild när man dömmer ut 30 miljoner i skadestånd till/mot någon som har blivit dömd för 'medhjälp till fildelning", när familjer och efterlevande till våldsoffer inte får en piss i havet.

Det om något är smaklöst, och det var det jag vill poängtera med jämnförelsen.

Hoppas du förstod min poäng lite tydligare nu, och om inte så är inte det hela världen.

Permalänk
Medlem

undrar hur mkt det 4 åtalade dömdes att betala till brottsoffer jouren?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isengrim
Ingen som funderat på att göra dokusåpa av detta?
Finns ju alla inslag som behövs: de oskyldiga, några idioter, några fler idioter, ännu fler idioter och en jävig domare.
Om man nu skulle kunna få med en frisör med okänd sexualitet, en tjej med dyrt utseende och en människa som står mycket stadigt, så vore allt fullbordat. (No disrespect intended)

ta me en delfin eller en border collie så kan dom göra om flipper eller lassie
Hade domaren varit medlem i PP så hade nyheten varit på alla framsidor +mittuppslag +sparken med omedelbar verkan +bett svenska folket om fårlåtelse (i ett nytt mittuppslag) månaden efter hade Beatrice Ask+Göran Lambert försäkrat att detta kan inte upprepas tack vare nya rutiner.
Behöver jag nämna tv faderullan som hade blåst igång ,Debatt,Agenda,Josefsonn,Kalla fakta,uppdrag granskning mm mm mm
Nu ska vi va glada om det finns en lite notis att rättegången inte tas om

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem

Rättegångsbalk

4 Kap. Om domare

13 § Domare är jävig att handlägga mål:

1. Om han själv är part eller eljest har del i saken eller av dess
utgång kan vänta synnerlig nytta eller skada;

2. om han med part är eller varit gift eller är i rätt upp- eller
nedstigande släktskap eller svågerlag eller är syskon eller är i det
svågerlag, att den ene är eller varit gift med den andres syskon, eller
om han på liknande sätt är part närstående;

4. om han eller någon honom närstående, som avses i 2, är
förmyndare, god man eller förvaltare för part eller eljest parts
ställföreträdare eller är ledamot av styrelsen för bolag, förening
eller annat samfund, stiftelse eller annan sådan inrättning, som är
part, eller, då kommun eller annan sådan menighet är part, är
ledamot av nämnd eller styrelse, som handhar förvaltningen av den
angelägenhet målet rör;

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
undrar hur mkt det 4 åtalade dömdes att betala till brottsoffer jouren?

500 :- vardera..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Nej det må så vara och man kan ställa frågan men just att bara säga det rakt ut som om det vore en sanning utan något resonemang eller bevis är i men mening fel.

Det är sant och därför har jag heller inte tagit bort inläggen utan för mig visar det bara på att de som säger sådan är minst lika dåliga som domaren och det vore en katastrof om sådana fick någon som helst makt.

Fatta bara att inget är gratis i världen speciellt inte en dom mot oskyldiga på 30 mille och ett år på tukthuset. Sen kan nog ingen bevisa att han fick en fin villa i spanien eller i thailand med båt + pengar, men dom gjorde av med mkt pengar bara på att göra razzian när usa krävde det av sin lilla knä hund sverige

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk

Är jag förvånad? Inte för fem öre, som jag redan skrivit innan så har bevisningen varit bristfällig, ja rent av skrattretande. Kan mycket väl ligga till på det här sättet, det är det enda som förklarar hur de kunnat bli fällda på den mycket vaga bevisning som lagts fram.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Inaktiv

Moget...

Permalänk
Avstängd

varför i helvete håller dom på så här. tror dom inte själva på att piratebay går att döma så därför skickar dom dit partiska dommare som struntar i försvaret.

Jag tror personligen att i en helt laglig rättegång skulle de 3 grundarna bli dömda till att betala skadestånd och snubben med webbhotellet skulle gå fri.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
undrar hur mkt det 4 åtalade dömdes att betala till brottsoffer jouren?

Brottsoffer fonden och det är alltid 500kr per skalle

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk

Så dumt! Är det inte förvånande att 97% av SweC tycker att domen bör tas om? Det visar ju på att det inte är samhället som styr, utan dommarna..

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk

Djävla lustigt att just den dommaren lottades till det målet
luktar ddr 1968 om hela skiten.

Permalänk
Medlem

ja så funkar saker och ting i dagens samhälle.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nallswe
Eller hur! Det är ju uppgjort från början.
Snart uppmärksammas det väll att riksdagsledmöter mutats för att rösta igenom "Anti pirat lagen", FRA och IPRED också.

En sån tabbe att ingen kolla detta innan. Kostnaderna för denhär rättegången är ju bara att kasta pengarna i sjön om den måste göras om. Ska vi ha rättegångar måste vi ha någon som granskar dem innan de börjar och inte i efterhand.

Det har redan visat sig att de som kom med förslaget till IPRED (det vill säga frankrike, är ni förvånade?) också har haft egenintresse i att den blev av då de sitter i olika styrelser som har med media branschen att göra. Jag är inte för fem satans öre förvånad över att så är fallet, det jag är förvånad över är alla de som köper deras skitsnack.

Håller helt med om att granskning av rättegången innan, inte efter, är att föredra.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Ingen förvåning här heller, och det kommer nog inte hjälpa att folk protesterar. Det hjälpte iallafall inte när det gällde alla lagbrott i samband med razzian mot prq, och då gällde det ändå brott mot grundlagen...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Otroligt klantigt skött.
Nu tror jag faktiskt inte att domaren fått betalt från intresseorganisationerna, men han har ju uppenbarligen ett eget intresse i domen.

Han borde ju inse att detta är en sån sak som kommer ut förr eller senare. Även om han inte tyckte sig vara jävig så skulle han lämnat ifrån sig fallet från start. Nu har han bara lyckats saboterat folks syn på rättssystemet.

Håller med. Även om han inte hade eget intresse i domen så ser det verkligen inte snyggt ut i allmänhetens ögon.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Så dumt! Är det inte förvånande att 97% av SweC tycker att domen bör tas om? Det visar ju på att det inte är samhället som styr, utan dommarna..

Du menar PENGarna...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är pengar som talar i ett samhälle som vårt.

EDIT: Lustigt sammanträffande ovan Så blir det om man bestämemr sig för att läsa allt innan man postar.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3498... källa till Bahnhof-inblandningen om nån är intresserad.

den där nyheten är gammal o de var väldigt mkt debatt när detta hända också.

Permalänk
Medlem

Vad är det för idioter som inte tycker att rättegången ska tas om? Är domaren korrupt så ska han inte få döma. Nu har man tappat ännu mer förtroende för Sverige som land. Trots det lilla man hade kvar innan. Korrupta skitsverige!

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Vart kan jag läsa domen och de formulerade prejudikaten om vad en tracker är skyldig till?

Visst bör det göras om, om inte annat för förtroendeskäl. Förr eller senare så kommer det TPB ägnat sig åt att bli mer rigoröst att handskas med, men det ska vara just rigoröst och gå bra till, så att man inte kompromissar personrätt och demokrati för upphovsrättsfrågorna, och så att vi inte får som resultat godtyckliga sådana fall med än mer godtyckliga bötessummor. Jag tror vi alla kan komma överrens om att de förstnämnda punkterna är viktigare.

Så mycket energi som måste läggas på det här, när det begås så mycket värre saker... .

Vad avser det att de inte kollade upp det tidigare, så ja, man kan undra, men inte förvånandsvärt, finns nog en hel del opportunister, karriärpolitiker och andra med tveksam integritet i dessa kretsar. Eller, så är de bara inkompetenta?

Jag tycker hans situation uppfyller fullt väl åtminstone en av punkterna juridiskt definierande jävighet som någon annan postade.

Permalänk
Medlem

Nu förstår man ju hur domen kunde läcka ut. Hur domen kunde bli som den blev..

Permalänk
Medlem

Frågan är om inte detta inte redan var högintressant innan men sattes som "backup" utifall att TPB blir dömda ^^

Visa signatur
Permalänk

De trodde verkligen att de skulle komma undan med en 'köpt' rättegång.. jisses.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Domaren borde bli avsatt, j#v#a skam att man kan få göra något sådant.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen har vi för få domare i Sverige, eftersom flertalet tvingas sitta på så många stolar.

Nä, men detta ser inte bra ut, alltså, om det stämmer.

I så fall, gör om, gör rätt!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|