Permalänk

Internet lägger av var 10:e minut

Hej allihopa!

Internetproblem verkar vara återkommande för mig, jag får dem nämligen hela tiden.

Jag är uppkopplad genom ett trådlöst nätverk till en belkin-router, som i sin tur sitter ihop med en telia(thompson)-gateway.
Med jämna intervall (ungefär 10 min.) så lägger internet av, och det tar kanske en halv minut för det att komma igång igen. Tillräckligt för att spel, skypesamtal, msn, etc. ska tappa anslutningen. Mycket störande!!

Support har nämnt nåt om att gatewayen och routern stör varandra, båda har aktiverade trådlösa nätverk.

Jag har också hört nåt om att mitt problem kan har att göra med förnyelse av ip.

Väldigt tacksam för råd! Har haft liknande problem förut, då med mera kortvariga anslutningsproblem, men trodde att de var lösta tills för någon vecka sen då detta problem dök upp.
Har prövat att starta om routern, men inte så mycket mer.

MVH

Tobbe

Visa signatur

Q6600 | 4GB | 9600GT

Permalänk

Uteslut det trådlösa och din egen router först, koppla in med kabel direkt i thomsonmodemet och se om det funkar. Koppla också bort eventuella förlängningskablar eller annat mellan modem och telejack.

Det är ganska vanligt på ADSL att det är själva modemet som tappar länk med stationen, det kommer då försöka upprätta en ny sync vilket tar ungefär 20-30 sekunder (om modemet lyckas på första försöket). Om det fortfarande är problem efter att du testat det här är det dags för ett nytt samtal till supporten

Permalänk
Vila i frid

Kolla i routerns logg, får din dator en ny IP-adress var tionde minut men inte ADSL-modemet från ISP'n lär du säga åt Wireless Zero Configuration att inte koppla upp mot vad som helst. Dvs lägg till din AP manuellt i Windows.

Permalänk

Har haft samma problem flera gånger. Gör först som djumamman sa. Om inte det går så är det förmodligen din router eller ADSL modem som är sönder. Det funkade för mig att bara byta ut ADSL moodemet en gång.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Hett tips:
Byt kabeln som går mellan splittern och modemet till en cat5/6 kabel.
Sedan jag gjorde detta har mitt nät varit otroligt stabilt. Förstår inte själv att en sån enkel sak kan göra såna underverk.
Observera att du måste byta kontakterna på kabeln till rj11 och den bör inte vara onödigt lång!

Permalänk
Medlem

Telia

Min polare har exakt samma problem och jag röstar starkt för att det är telia. Gjorde en snabb research när han fick det problemet och hittade att folk startat liknande diskussioner om problem med Telia ADSL Disconnects. Min kompis har haft Telia nu i några år och haft ca 2-3 tekniker där samt provat att byta router etc men inget funkar. Dock är han för envis för att byta men själv tycker jag nog att du bör prova något annat. Har inte jämfört dagens prisbild men som vanligt är väl Telia dyrast av alternativen.
Lycka till

Exempel: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8041...

Edit: Min kompis har precis som nämnt ovan mest tydliga symptom vid belastning på nätverket. När han endast har en dator inkopplad sker detta inte så ofta men när jag LANar med honom är det DC rätt ofta, vilket utesluter långa Dota matcher etc

Visa signatur

Q9550 @ 2.83ghz|Antec twelve hundred|Corsair 750W|Asus Hd4850|Coolermaster Hyper 212|Corsair 4x1gb @ 800mhz|Samsung spinpoint F1 750gb|Windows Vista home premium 64-bit|Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

Testa och installera WPA2 Hot Fix http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=s...
funkade för morsans trådlösa iaf. På winXP

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit