Permalänk
Medlem

Dator, AMD, 7000kr

Detta är vad jag tänkt mig. Bör jag ändra på något eller är det bara köra?
Tänkt börja med 1 HD4770 för att sedan framöver sätta dit ett till.

Sitter redan på ett Antec P182 chassi och Corsair 620w nätagg + hårddiskar så det räcker och blir över.

Permalänk
Medlem

Fint, men ett 4770 kommer inte ge dig någon superprestanda. Kanske dumpa Zalman-kylningen och lägga mer på grafikkortet?

Från inet.se, kanske något sånt?

Permalänk
Antielefant

Han skulle ju iofs köra två 4770, inte ett. Jag tror det blir snabbare, om än kanske lite krångligare.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Hej. Tack för svaret.

Tanken med att börja med 4770 var att jag skulle få råd med moderkortet som har AM2+/AM3 och stöd för CF i 16x på båda korten.
Min tanke med det var att ett sådant bra moderkort ger bättre utrymme för framtida uppgraderingar och överklockningar än vad ett billigare gör.

Så, om jag istället köper mitt paket, fast dumpar zalman kylningen för tillfället (tills jag verkligen behöver den, t.ex. när det kommer mer krävande spel och jag köper kraftfullare grafikkort att köra i CF)-- låter det vettigt eller är jag fortfarande ute och cyklar?

Permalänk
Antielefant

Visst, jag kan däremot varmt rekommendera just den kylaren. Jag har den själv, och den är väldigt tyst och sval. Men det är absolut inget krav att köpa ett kopparmonster innan du ska börja klocka på ordentligt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tack Zcenicx. Jag kör nog på det då.

Permalänk
Medlem

900kr för den kylaren tycker jag är läskigt dyrt. Visst, den är inte dålig, men inte direkt lysande heller. Man kan ju få vattenkylning för några hundralappar till.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

En polare tipsade mig nyss om denna kylare, någon som har efarenhet av den?
Läste en tråd som jämförde Zalman kylaren med den och folk verkade gilla denna mer:
Thermalright ULTRA-120 Extreme AM2-RT AM2/AM2+

Permalänk
Medlem

I min mening så är Thermalright-kylaren mycket bättre.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Avstängd

Ska du klocka då? Annars kan du köpa Arctic Cooling t.ex. för typ 300 kr, tyst och kyler bra

Tycker fan inte du ska köra CF, ta ett 4980 och ev. CF på det om ett år, blir bättre!!

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Jag kommer klocka i framtiden, inte direkt på stört när jag får hem den.

Så jag kommer nog köra på originalkylaren i början och eventuellt köpa en tystare på någon butik här i stan om jag tycker att den lever om för mycket.

Hur jag gör med CF får vi se, jag bestämmer inte det inatt. (fast jag lutar fortf. åt 4770, nu har ju Asus kommit ut om att de släpper ett klockat kort också)

Men om jag nu hypotetiskt skulle köpa 1 enda kort istället, vilket vore då bäst?
Tsunami, du säger 4890.... tips på något specifikt märke/modell av det isåfall?

Tack igen för alla svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffaro

Men om jag nu hypotetiskt skulle köpa 1 enda kort istället, vilket vore då bäst?
Tsunami, du säger 4890.... tips på något specifikt märke/modell av det isåfall?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=444850

Ett 4890 för 2400kr.

Personligen hade jag köpt ett https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-geforce-gtx-260plus-oc-896mb/5408279/ och uppgraderat det om ett år eller så.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffaro
Jag kommer klocka i framtiden, inte direkt på stört när jag får hem den.

Så jag kommer nog köra på originalkylaren i början och eventuellt köpa en tystare på någon butik här i stan om jag tycker att den lever om för mycket.

Hur jag gör med CF får vi se, jag bestämmer inte det inatt. (fast jag lutar fortf. åt 4770, nu har ju Asus kommit ut om att de släpper ett klockat kort också)

Men om jag nu hypotetiskt skulle köpa 1 enda kort istället, vilket vore då bäst?
Tsunami, du säger 4890.... tips på något specifikt märke/modell av det isåfall?

Tack igen för alla svar.

Nej absolut inte något tips Jag förespråkar bara att ett kraftigt kort ofta är roligare än två billiga kort hehe. Visst stöder en del spel SLI men ATI och 2 kort är väl att chansa ... Tycker egentligen du borde ta det här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=445906 men du verkar inne på ATI så då kan du ju ta XFX 4890

Powercolor PCS 4890 vore ju shysst men det är nog rätt dyrt, har som sagt ingen större koll på ATI

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ Tycker egentligen du borde ta det här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=445906 men du verkar inne på ATI så då kan du ju ta XFX 4890
[/B]

Ironiskt nog har jag nyss fått reda på att ett lite äldre spel som fortfarande moddas väldigt mycket till och som jag kommer spela en hel del är lite buggat med ATI kort.

Så vi får se om jag kommer göra några ändringar pga. det, för ATI verkar inte vilja göra något åt det.

Plus att jag läst på mig lite mer om hur CF/SLI fungerar och jag kanske börjar med ett kort ändå trots allt.