Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Skojar du eller?

Nej? Menar du att det är orealistiskt att jag ska lyckas?
Det vet jag om att det är, men jag har ändå inget att göra med fröna annars då jag inte har någon kemisk mutagen, men jag har tittat lite och insett att kolchicin är mest realistiskt.

Om du menar att det låter onödigt att leka med sådant så har jag en baktanke med experimentet, kanske, kanske skulle denna plantan kunna lämpa sig som gröda om den starkt modifierades då den har stora frön i kapslar som lätt släpper (även om den nuvarande formen av släppande antagligen skulle behöva modifieras) och då den är såpass livskraftig på välbevattnad och välgödd jord.

Visst, det är inte speciellt rimligt att jag skulle lyckas då jag varken besitter färdigheterna eller utrustning för att leka med de stora grabbarna med genomsekvensering, transgena teknologier etc. Men det känns roligare än att bara ha vanliga växter och tar knappast någon tid för mig.

Permalänk

era växter! 3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Nej? Menar du att det är orealistiskt att jag ska lyckas?
Det vet jag om att det är, men jag har ändå inget att göra med fröna annars då jag inte har någon kemisk mutagen, men jag har tittat lite och insett att kolchicin är mest realistiskt.

Om du menar att det låter onödigt att leka med sådant så har jag en baktanke med experimentet, kanske, kanske skulle denna plantan kunna lämpa sig som gröda om den starkt modifierades då den har stora frön i kapslar som lätt släpper (även om den nuvarande formen av släppande antagligen skulle behöva modifieras) och då den är såpass livskraftig på välbevattnad och välgödd jord.

Visst, det är inte speciellt rimligt att jag skulle lyckas då jag varken besitter färdigheterna eller utrustning för att leka med de stora grabbarna med genomsekvensering, transgena teknologier etc. Men det känns roligare än att bara ha vanliga växter och tar knappast någon tid för mig.

Ifall du kommer lyckas eller inte vet jag inte vad jag ska tro, men däremot det du nämne om americium, hur i helvete fick du tag på det?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Ifall du kommer lyckas eller inte vet jag inte vad jag ska tro, men däremot det du nämne om americium, hur i helvete fick du tag på det?

Det finns i äldre brandvarnare. Det var därifrån jag tog mitt, från 5 äldre brandvarnare.

Permalänk

Har en sådan hemma, mycket sällskaplig blomma/mördare

Visa signatur

KUMRIF = Kontant Utan Moms Rakt I Fickan www.soderort.com Bilduppladdnings site

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av babel haffo
Har en sådan hemma, mycket sällskaplig blomma/mördare
http://brutalablommor.se/shop/images/burgeting.jpg

Ashäftig

Permalänk
Medlem

Jag hade en sådan när jag var i tonåren, de var ganska tråkiga, jag är ganska övertygad om att du har lagt dit getingen själv;)

Mina kunde knappt döda bananflugor...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Jag hade en sådan när jag var i tonåren, de var ganska tråkiga, jag är ganska övertygad om att du har lagt dit getingen själv;)

Jag är rätt säker på att det inte var han som tog bilden, kolla datumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Är det grönt, rött (opium blommar väl rött?) eller svampigt?

Odla opiumvallmo (papaver somniferum) som innehåller morfin är helt lagligt i Sverige. Självklart får man inte bruka den. Den vallmo du tänker på är sådan som inte ger ett rus då den inte är morfinhaltig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sobraine
Odla opiumvallmo (papaver somniferum) som innehåller morfin är helt lagligt i Sverige. Självklart får man inte bruka den. Den vallmo du tänker på är sådan som inte ger ett rus då den inte är morfinhaltig.

Men opiumvallmo växer väll knappt ens inomhus i Sverige?

Samt, de vallmon jag tänkte på är väl detsamma, som tex odlas i Afghanistan, de blommer i olika färger har jag för mig det stod på Wikipedia.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Men opiumvallmo växer väll knappt ens inomhus i Sverige?

Samt, de vallmon jag tänkte på är väl detsamma, som tex odlas i Afghanistan, de blommer i olika färger har jag för mig det stod på Wikipedia.

"Opiumvallmo" växer och frodas i de svenska trädgårdarna, lyckligtvis oftast endast i prydnadssyfte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
"Opiumvallmo" växer och frodas i de svenska trädgårdarna, lyckligtvis oftast endast i prydnadssyfte.

Haha det hade jag ingen aning om. Det är väl inte ens så svårt att utvinna rå heroin ur den, konstigt att det inte är olagligt

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Haha det hade jag ingen aning om. Det är väl inte ens så svårt att utvinna rå heroin ur den, konstigt att det inte är olagligt

Det är för många som använder den som prydnadsblomma för att de ska förbjuda den.
Dessutom krävs det rätt stor areal för att man ska få ut någon egentlig mängd.

Andra växter som cannabis räcker det ju med en enda planta för att man ska få ut väldigt stora mängder.

Permalänk
Avstängd

Även den vallmo som växer vilt här i Sverige innehåller opiater.
Har man tillräckligt låg tolerans kan man känna av det genom att bara gå runt och tugga frökapslarna som finns kring landsvägarna i södra Sverige.

Det lär inte bli ett speciellt uttalat rus, och man lär få lite taskig mage om man äter för många... så det är inget jag tycker att någon här borde prova. Att det är olagligt kanske man inte ska glömma heller.

Permalänk
Medlem

Problem med ominstallation av Ubuntu. (Kan inte montera cd)

Hej, jag har köpt nya hårddiskar och vill installera Ubuntu på nytt på en ny disk.
Jag stöter dock på problem när jag försöker installera om, jag kan boota från cdn och får tillgång till huvudmenyn med olika alternativ.

Med Ubuntu 8.10 AMD64, Ubuntu 8.10 i386 samt Ubuntu 9.04 AMD64 får jag upp följande ruta efter att ha valt "install Ubuntu":

Har läst i andra trådar och testade att tanka hem Alternate-versionen av 9.04 AMD64, men då får jag upp följande efter att ha fått välja språk och lite annat:

Har även testat Debian, men med samma utgång som ovanstående bild.
I ren frustration testade jag att slänga in en Windows XP-skiva, men inte heller den går att installera ifrån.
Jag har testat att installera både på den nya och den gamla hårddisken, samt plockat ur alla SATA-/IDE-enheter som inte används, och jag har även testat att byta plats (på IDE-kabeln) på CD/DVD-enheten. Datorn i övrigt är oförändrad sedan sist jag installerade Ubuntu, vilket var för kanske tre månader sedan. Väldigt märkligt att det inte längre funkar!
Jag kan för övrigt boota från min gamla installation (som redan ligger på den gamla hårddisken) utan problem.

Någon som en aning om hur jag löser det här, eller förslag på andra felkällor?
Ytterst tacksam för svar!

Mvh H

Permalänk

Om du har en USB-pinne liggande så kan du testa att installera ifrån den.

Förslag:
Testa att återställa BIOS. (Ta ut batteriet osv).
Testa med en annan spelare.
Du behöver inte ha någon hårddisk i datorn för att starta upp Live CDn.
Har CDn några jumprar? (Master, slave, cable selet).

Permalänk
Medlem

Det verkar ju inte som det är de nya diskarna det är problem med utan din CD/DVD-läsare. Min gissning är att du gjort någon förändring i BIOS.

Om du bootar upp din gamla installation och försöker läsa från cd-läsaren, fungerar det?
Kan du boota på äldre Ubuntu installationsskivor?

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem

Tidigare har jag också kommit ut till initframs. Det enda jag behövde göra var att vänta en liten stund och därefter skriva 'exit' så laddar den "normal boot".

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Om du har en USB-pinne liggande så kan du testa att installera ifrån den.

Förslag:
Testa att återställa BIOS. (Ta ut batteriet osv).
Testa med en annan spelare.
Du behöver inte ha någon hårddisk i datorn för att starta upp Live CDn.
Har CDn några jumprar? (Master, slave, cable selet).

Jag försökte boota från en USB-sticka, men fick det aldrig att fungera.
Jag testade sen med en annan cd-enhet och då gick det att installera, dock hittade Ubuntu inte min nya hårddisk, så jag fick installera på min gamla igen, men känns ändå skönt att ha ett fungerande(?) system igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av twan
Det verkar ju inte som det är de nya diskarna det är problem med utan din CD/DVD-läsare. Min gissning är att du gjort någon förändring i BIOS.

Om du bootar upp din gamla installation och försöker läsa från cd-läsaren, fungerar det?
Kan du boota på äldre Ubuntu installationsskivor?

Det skumma var ju att cd-spelaren/brännaren fungerade utmärkt i Ubuntu, men när jag bootade från skivan i enheten kom jag aldrig särskilt långt.
Några förändringar i BIOS hade jag mig veterligen inte heller gjort, men jag testade ändå att återställa allt till standardinställningar, men det verkade inte vara det som var problemet.

Sitter som sagt med en färsk Ubuntu-installation nu, så jag antar att jag ska vara nöjd
Att få igång hårddiskarna får nog bli morgondagens problem, jag har bara tre fungerande SATA-platser, så jag måste swappa en del filer...

Permalänk
Medlem

Här var det dött^^

(OBS MOBILKAMERA)

Mina bonsai träd.

Ett påbörjat bonsai träd.

Köket

Sovalkov

Vardagsrum

Permalänk
Hedersmedlem

Sambon har fixat en jäkla massa grönväxter hemma. Rätt mysigt faktiskt. Våra ballaste är nog Älghornsbräken, står att dem skall vara lättskötta men njae.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Fråga mig inte vad det är för något för det vet jag inte

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hittade dessa får något år sen i på ett hygge när jag som entreprenör körde åt Linköpings kommun. Totalt 4 plantor som något tog hand om. Polisen kom senare på besök, och omhändertog 3 Hehe neh dom tog faktiskt 4 st

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Har x antal växter som gett mig en hel del bra skit.
Vill inte lägga ut här men man blir lite sugen, får se om jag får fram kameran.
Och nej, försöker inte leka cool eller något.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang3r
Hittade dessa får något år sen i på ett hygge när jag som entreprenör körde åt Linköpings kommun. Totalt 4 plantor som något tog hand om. Polisen kom senare på besök, och omhändertog 3 Hehe neh dom tog faktiskt 4 st

http://img139.imageshack.us/img139/3821/dsc02891.th.jpg

Låter föga troligt att du skulle hittat dylika växter på ett hygge då det troligtvis är för mager jord för dylikt där men vad vet jag med tanke på att jag inte hyser något intresse för sånna plantor utan snarare ser dessa som ogräs som bör utrotas.
Jag har ytterst svårt att tro att dylikt skulle klara sig i det svenska klimatet utan problem men som sagt i mina ögon är det ogräs och ogräs har ju som bekant en förmåga att leva lite vart det vill.

Permalänk
Medlem

Bonsai träd, vad är det egentligen? Ser mer ut som en buske.
Skulle piffa upp rummet med lite "trä".
Vart kan man köpa sånna/odla ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
Låter föga troligt att du skulle hittat dylika växter på ett hygge då det troligtvis är för mager jord för dylikt där men vad vet jag med tanke på att jag inte hyser något intresse för sånna plantor utan snarare ser dessa som ogräs som bör utrotas.
Jag har ytterst svårt att tro att dylikt skulle klara sig i det svenska klimatet utan problem men som sagt i mina ögon är det ogräs och ogräs har ju som bekant en förmåga att leva lite vart det vill.

http://www.expressen.se/nyheter/1.1250312/valgodd-cannabis-i-luleas-rabatter

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Har 5 olika kaktusar i olika former. Hade 6st förut men en ruttna av någon anledning (luktade inge gott enligt morsan). Sen har jag någon annan liten sak.

Har en fråga, klarar såna här flugdödarblommor av att döda blomflugor? Har alldeles för många sådana här hemma, vore skönt att få bort några.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Då är ju frågan denna, Hur länge fanns plantan/plantorna som nämns i artikeln på platsen?
Fanns de där under någon/några veckor i nygödslad jord, fanns de där under nån/några månaders tid osv osv.
Det är föga troligt att dylika växter återfinns ute på ett svenskt hygge då jorden allt som oftas är just mager där och inte tänkt att husera växter som kräver god näring.
Sedan är knappast det svenska klimatet optimalt för att dylika växter skall trivas, att de nu uppenbarligen råkat göra det i en plantering gjord av människor med välgödslad jord och under helt andra förhållanden än ute på ett hygge är dock inte konstigt.
Däremot ser jag ingen möjlighet för sådanna växter att överhuvudtaget etablera sig i Sverige utan optimala förhållanden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av access
Bonsai träd, vad är det egentligen? Ser mer ut som en buske.
Skulle piffa upp rummet med lite "trä".
Vart kan man köpa sånna/odla ?

Bonsai träd är ingen speciel växt utom ett sett att odla upp en krukväxt på.
Det kan alltså nästan vara vilken innomhusväx (eller utomhusväxt) som hälst som beskärs och lindas så att det ser ut som ett stort träd fast i miniatyrformat. Sen så finns det ju många växter som säljs som bonsai, om man tycker det är ett riktigt bonsai eller ej finns det delade meningar om.

Men huvudsaken är väll att man tycker det är fint att titta på.

Går att läsa mera på länk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
Låter föga troligt att du skulle hittat dylika växter på ett hygge då det troligtvis är för mager jord för dylikt där men vad vet jag med tanke på att jag inte hyser något intresse för sånna plantor utan snarare ser dessa som ogräs som bör utrotas.
Jag har ytterst svårt att tro att dylikt skulle klara sig i det svenska klimatet utan problem men som sagt i mina ögon är det ogräs och ogräs har ju som bekant en förmåga att leva lite vart det vill.

Dom stod hinkar som var isolerade med flis, troligtvis var det någon som ställt ut dom rätt nyligen. var ungefär 1,5m höga.

Läste något om att det fanns en cannabis odling i vrinneviskogen i Norrköping för något år sen. En väldigt stor en Ska se om jag hittar någon källa!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White