Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang3r
Dom stod hinkar som var isolerade med flis, troligtvis var det någon som ställt ut dom rätt nyligen. var ungefär 1,5m höga.

Läste något om att det fanns en cannabis odling i vrinneviskogen i Norrköping för något år sen. En väldigt stor en Ska se om jag hittar någon källa!

Det var alltså inget som verkat ha etablerat sig mer permanent utan någon försökte dölja sin odling, det är en helt annan sak för dessa växter kan som jag ser det inte etablera sig permanent på en plats i Sverige utan otroligt goda förhållanden.
Den höjd du beskriver på plantorna låter som att dessa drivits upp i växthus eller dylikt, nu är jag som sagt ingen som har intresse av dylika växter utan jag har ett brinnande intresse för odling och växter i stort därav gissningarna kring det hela.

Den odling du läst om i Norrköping låter som något som skulle finnas i en/ett öde hus/stuga eftersom jag betvivlar att dessa växter klarar den svenska vintern överhuvudtaget utan behöver betydligt varmare klimat för att inte frysa sönder i rotsystemet.
Sedan så lär ju den/de som odlar dylikt vilja ha skörd även vintertid så odlingen lär finnas inomhus även om det är möjligt att plantorna ställs ut om dagarna sommartid då detta förmodligen skulle minska lite på omkostnader för skötsel osv.
Kan tänka mig att det är oerhört krävande växter vad gäller miljö, klimat, temperatur, näring osv osv.

Men min åsikt är ändå att dylika växter är ogräs och ogräs brukar ryckas upp med rötterna och kasseras/utrotas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av access
Bonsai träd, vad är det egentligen? Ser mer ut som en buske.
Skulle piffa upp rummet med lite "trä".
Vart kan man köpa sånna/odla ?

Fanns på Ikea i malmö iaf

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Korsordsguru

Någon här som har sysslat med hydroponic/aeroponic-odlingar? Vore rätt häftigt att ha något litet växthus inne och odla cocktailtomater eller något annat simpelt men praktiskt (ätbart). Lär bli en hel del mekande och byggande för att få igång ett fungerande system så roligt från en teknisk aspekt också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sorry att jag väcker en månad gammal tråd, men jag antar att det är bättre än att starta en helt ny..

Är det någon som skulle kunna identifiera denna växten åt mig?

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem

Fredslilja?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
Fredslilja?

Det kan det nog vara, tack så mycket

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Hedersmedlem

Ok! Nu behöver jag hjälp. Först behöver jag er hjälp med att identifiera följande växt:

Sen, behöver jag tips på hur jag skall rädda vår Oliander! Går det ens att rädda den? Så här ser stackarn ut:

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

att plantera frön kan vara roligt i början när man ser att de börjar växa upp små gulliga plantor. efter ett tag när jorden har tappat sin näring och alla bananflugor börjar komma, så slänger man dom. Alltid.
jag å mitt ex odlade hela lägenheten full med alla tänkbara frön från frukter. planterade tillochmed en kokosnöt i en guldfiskskål med gladpack över. nej den grodde aldrig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjuntorparn
att plantera frön kan vara roligt i början när man ser att de börjar växa upp små gulliga plantor. efter ett tag när jorden har tappat sin näring och alla bananflugor börjar komma, så slänger man dom. Alltid.
jag å mitt ex odlade hela lägenheten full med alla tänkbara frön från frukter. planterade tillochmed en kokosnöt i en guldfiskskål med gladpack över. nej den grodde aldrig.

Vill man gro lite svårgrodda frön så bör man införskaffa gibberlinsyra.

Fungerar ofta suveränt och är billigt och lätt att införskaffa.

Permalänk
Medlem

En kaktus

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
http://pici.se/pictures/HEBwYvxkG.jpg
En kaktus

Häftig.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

efter jullovet dog min växt nästan, den är hängig och en hel del blad är söndertorkade
----------------------
äre ingen som rollar med meskalinkaktus? ^^

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Hedersmedlem

Måste bli bättre på att vattna stackarn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE

Måste bli bättre på att vattna stackarn.

Den där behöver minsann inte mycket vatten så det vore otroligt om du vattnade den för lite.

Permalänk
Hedersmedlem

era växter! 4

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Den där behöver minsann inte mycket vatten så det vore otroligt om du vattnade den för lite.

Men den har blivit helt brun nertill.

Dock ny-vattnad på bilden.

Permalänk
Proffsmoddare

Efter att ha dödat varenda planta som jag någonsin haft så har jag valt ett plantlöst liv Det känns som att det är bäst för både mig och plantorna

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Ok! Nu behöver jag hjälp. Först behöver jag er hjälp med att identifiera följande växt:

http://www.lolz.se/uploader/pics/vaxt.jpg

Ser ut som ett apelsinträd av att döma på bladen.
Sådde ett sånt när jag var liten och det ser precis likadant ut

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk

Såhär har det gått sen jag flyttade till egen lya:

Fick med 2 växter, båda döda (ena fick jag av syrran när jag föddes tror jag, så det var lite trist) sen fick jag fem växter av morsan och hennes väninna mot att jag körde lite taxi åt dem ena sorten (tre växter) är helt döda nu, men de andra två som är av annan sort verkar vara mer fighters och lever fortfarande.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
TEXT

Din avatar står för för typ "Biohazard" eller liknande? Kanske därför?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har aldrig köpt en växt i hela mitt liv, däremot fått av föräldrar m.m.

Den här har hängt med flera år. Kanske beror på att jag bestrålar den med min trådlösa router varje dag?

Den här blev inte så långlivad utan dog i höstas. Jäkla mes-växt som inte tål lite minusgrader.

Denna har jag också lyckats hålla vid liv ett bra tag men den har inte växt det minsta. Flyttade den nyligt till köket dels för att komma ihåg att vattna den, dels för att den skulle få lite ljus.

Ingen aning vilken sort nån av dem är Men dom är gröna och har nån sorts blad.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Din avatar står för för typ "Biohazard" eller liknande? Kanske därför?

Haha, jo, eller så fick jag min avatar för att inget annat liv kunde överleva en längre period hos mig och inte tvärt om

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
http://pici.se/pictures/small/JpXqSBzpu.jpg
Måste bli bättre på att vattna stackarn.

Den där stackars kaktusen behöver du inte vattna hur ofta som hellst, räcker med en eller ett par gånger i månaden och då inte mer än vad som ryms på fatet den står på. Jag skulle rekomendera att du vattnar den en gång i månaden ungefär men inte mer än vad som ryms på fatet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Haha, jo, eller så fick jag min avatar för att inget annat liv kunde överleva en längre period hos mig och inte tvärt om

gas?