Remote admin som fungerar?

Permalänk
Medlem

Remote admin som fungerar?

Tjenare!

Använder OS X på datorn jag dagligen använder och Vista på servern, vore nice att komma åt servern även när man är i stugan osv, så finns det någon bra lösning som fungerar?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Japp, tightvnc på servern och realvnc på macen.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Windows RDP + Cord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_weird
Windows RDP + Cord

Ett upp på det, RDP är faktiskt bra mycket bättre än VNC i de flesta fallen.

MS:s egna klient kan vara värt att titta på med.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Testa TeamViewer, (full) på Macen och host på servern. http://teamviewer.com/index.aspx

Permalänk

För VNC använder jag JollysFastVNC trevlig klient tycker jag, saknar endast att kunna skriva in adressen till en server (utan att skapa en ny sparad server) och ansluta.

För remote desktop rekommenderar jag Microsofts egna klient (version 2).

Visa signatur

Permalänk

Microsofts egna Remote Desktop Connection för OS X fungerar utmärkt!

http://www.microsoft.com/mac/products/remote-desktop/default....

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren.

Kör tightVNC och JollyFastVNC och det fungerar helt ok, är uppe i stugan nu på någon konstig lina, verkar köra från stora masten i borås hit 4 mil bort och sen en rundstrålande antenn i någon stuga här nere, är ca 100 meter ifrån och det fungerar med full teckning, brukar inte rundstrålande vara kassa?

Iaf, uppdateringsfrekvensen är inte sådär jättegrym, sen har fönster som man stänger en tendens att ligga kvar och försvinner först när man drar muspekaren över det, ibland funkar "visa skrivbordet" funktionen också till detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Microsofts egna Remote Desktop Connection för OS X fungerar utmärkt!

http://www.microsoft.com/mac/products/remote-desktop/default....

Jao jag har haft detta programmet installerat hur långe som helst men har inte fått det att fungera, detta är vad jag vill använda, då detta känns hyffsat nativt på Vista datorn.

Har öppnat portar i både brandvägg (Vistas mjukvaru) och i Routern, men helt omöjligt att få någon kontakt.
Har även lagt till det i Kontrollpanelen - System - Fjärranslutning (eller vad det heter) men inte någon lycka där inte.

Visa signatur

Permalänk

Kör du version 2.0 av Remote Desktop Connection? Har du ett möjligtvis ett geforce-kort i din vista server?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD

Permalänk
Medlem

Vad har du för uppkoppling? 56k?

Visa signatur

ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Kör du version 2.0 av Remote Desktop Connection? Har du ett möjligtvis ett geforce-kort i din vista server?

Nja, version 1.0.3 var det tydligen, har ett geforce i vistadatorn jao

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Vad har du för uppkoppling? 56k?

26/26 på servern, strax över 1 där jag är nu.
Undrar du pga uppdateringssfrekvensen? Är samma via LAN

Visa signatur

Permalänk

Det har varit problem med vissa nvidiadrivare för geforce som gjorde att man inte kunde ansluta mot en maskin som hade drivrutinen installerad. Testa att installera version 2.0 av RDC och uppdatera drivrutinen för ditt grafikkort till senaste versionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, installerade version 2 nu, anslöt till servern, eller jao fick fram användarnamn och lösenordsfönstret men sen kom detta fönstret fram:

Har fixat till allt på Vista datorn ju :S

Edit: Nu stod den och visade en sådan där tankeanimering bredvid "anslutning" knappen ett bra tag men sen kom en annan ruta fram:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
26/26 på servern, strax över 1 där jag är nu.
Undrar du pga uppdateringssfrekvensen? Är samma via LAN

Jag menade i stugan, via telefon linjen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jag menade i stugan, via telefon linjen.

Jaopp, runt 1 mbit, radiolänk

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av x-per
[B]Ok, installerade version 2 nu, anslöt till servern, eller jao fick fram användarnamn och lösenordsfönstret men sen kom detta fönstret fram:

Ta och testa Teamviewer. Är mycket enkel, smidig och säker (RSA/AES). Inget krångel med portar, OS etz. Funkar både för Mac och PC. Använder det på mina datorer och mot föräldrar, polare och annat löst folk:-) Funkar även om man måste boota om. Gratis för privat bruk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Ok, installerade version 2 nu, anslöt till servern, eller jao fick fram användarnamn och lösenordsfönstret men sen kom detta fönstret fram:

http://farm4.static.flickr.com/3608/3497904348_5a0b3b1d4a_o_d...

Har fixat till allt på Vista datorn ju :S

Edit: Nu stod den och visade en sådan där tankeanimering bredvid "anslutning" knappen ett bra tag men sen kom en annan ruta fram:

http://farm4.static.flickr.com/3577/3497110561_feb7077c61_o_d...

Har du installerat senaste versionen av grafikdrivarna på servern? Rapportera ditt problem här:

http://www.officeformac.com/ProductForums/RemoteDesktopConnec...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Crossloop funkar fint, väldigt smidigt och säkert program.

Visa signatur

Derp