Permalänk
Medlem

Thinkpad x60 uppgradering?

Tjena grabbar
jag undrar vad som finns för alternativ om man vill uppgradera sin thinkpad x60 .... ska nog tillägga att jag inte hör hemma på thinkpads och inte bärbara överhuvudtaget, men har sålt min stationära idag och går nu officiellt över till bärbara datorer.

det jag vill ha info om är för det mesta processor och grafikkort. ramminne tror jag nog att jag kan klara själv att hitta ngt men hjälp tas emot tacksamt

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Inaktiv

Varken graffekort eller proppen kan du byta tyvärr, då måste du byta ut hela moderkortet :(.

Minne och disk däremot är mycket enkelt att byta ut själv. Jag kan rekommendera en bra SSD-disk de kommer du att uppleva som en bättre investering än proppen om du inte kör cpu-intensiva program som tex rendering. Vid surf/office etc så blir det en sjuk prestandaökning om du byter ut mekaniska hårddisken mot en SSD förslagsvis Intel X25-M (80 GB ~4000 kr idag men prissäkning väntas) eller en OCZ Vertex (60 GB ~2400 kr)

Permalänk
Medlem

jaha okej, men jag är ute mest efter spelprestanda. nu ska jag inte överdriva jag förväntar mig inte att den ska klara crysis direkt men i vilket fall som helst jag vill kunna öka prestanda lite för att kunna spela lite äldre spel.

jag spelar redan wc3, nfs underground2, starcraft, age of empires 2
vad tror ni skulle det hjälpa om jag skaffar lite mer minne.. tex en gigabyte?

det är ju inte lönt att uppgradera disken eftersom jag hellre lägger pengar på en ny laptop istället

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Finns det någon egentlig nackdel förutom priset idag med SSD? Hur långt har utvecklingen kommit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chugusa
Finns det någon egentlig nackdel förutom priset idag med SSD? Hur långt har utvecklingen kommit?

det du.. om jag säger det såhär.. ssd hårddsik är nog värd varenda krona som den kostar och utvecklingen är lååångt framme. så det e inte ngn tvekan om att de e snabba o bra.

men man kanske borde notera att snart kommer det en ny version av sata diskar som e dubbelt så snabba som dagens diskar.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis

men man kanske borde notera att snart kommer det en ny version av sata diskar som e dubbelt så snabba som dagens diskar.

Vad heter dom och när kommer dom?

Permalänk
Medlem

Uppgradera thinkpad 60 för spel, troll........

Om du ska spela på en bärbar så bör du nog skaffa en laptop som är mer spelanpassad. Thinkpad x60 är bra datorer, men verkligen inte anpassade för spel!

Ända igentliga skilnaden man märker av en SSD är boot-tiden. Efter datorn igång märker man ingen större skilnad. Skaffa mer minne kommer nog inte förbättra spelprestandan då grafikkortet knäar ganska omgående.

Har själv underklockat min x61 just för att den blir bara varm i onödan. Det går inte spela spel på den, och i vanlig användning märker jag inte av att den är underklockad. Så den blir bara varm i onödan utav att köra datorn på orginalklock.

http://www.acid-play.com/
Sånna spel går däremot bra att spela.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chugusa
Finns det någon egentlig nackdel förutom priset idag med SSD? Hur långt har utvecklingen kommit?

Jag såg på huvudsidan att Intel snart ska droppa priset en aning på sina SSD:er och tillsammans med fw-uppdateringen som kom för nån vecka sedan bör man få en ganska trevlig upplevelse med SSD. Förutom halverad boot/inloggningstid startar ju appar snabbare och datorn upplevs mer responsiv. Jag ska beställa en X25-M till min x200t och prova, för mig har cpu/gpu underordnad betydelse framför disken så de ska bli spännande att se hur jag upplever den efter uppgraderingen.

Permalänk

Om man redan har en helt ok laptop och inte ämnar använda den till någon form av rendering så skulle jag vilja påstå att byta till en bra SSD är den bästa uppgraderingen man kan göra på en laptop hands down. Jag bytte från en 7200 varvs mekanisk till en Intel X25-M SSD och blev själv förvånad vilken skillnad det blev.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Impact
Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz
EVGA GeForce GTX 1080 SC Gaming ACX 3.0
Kingston HyperX Predator DDR4 PC26600/3333MHz CL16 2x8GB
Intel 730 Series 2.5" SSD 480GB

Permalänk
Inaktiv

Glömde säga att tyvärr är SATA interfacet på alla paddor utom den senaste generationen (x200/t400/t500/w500 osv) begränsad till 1,5gbit och det gör att SSD av bra modell inte kan prestera max, man får ut ca 130 megabyte/sekunden på en äldre modell jämfört med en bra bit över 230 megabyte/sekunden på dom nyare med samma disk. Därmed inte sagt det är en dålig uppgradering, man drygt fördubblar ju ändå diskprestandan men vill man maxa ur den måste man ha en ganska ny padda.

chrisotto jag gissar att du petat in en x25m i din x200s, det är exakt vad jag tänkte göra också (men i min x200 tablet). Har du några benchmarkvärden att dela med dig av, vad får du ut med tex hd tune?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas

http://www.acid-play.com/
Sånna spel går däremot bra att spela.

du kanske har missat att jag skrev vad jag spelar för spel på den redan...
warcraft 3
age of empires 2
startcraft
counter strike
need for speed underground 2

inga superspel men jag tycker om dem, riktiga klassiker

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Ända igentliga skilnaden man märker av en SSD är boot-tiden. Efter datorn igång märker man ingen större skilnad.

Vad har du testat för ssd egentligen? Det är ju en sjuk ökning på inte bara boottiden utan även hur snabbt program startas. Du kan öppna en enorm pdf på nolltid och starta krävande program på en bråkdel av tiden. Kort och gott så känns hela operativsystemet otroligt mycket snabbare. Flaskhalsen hos laptops nu för tiden är ju framförallt 5400rpms diskarna.

Permalänk
Inaktiv

Dessutom är SSD strömsnålare och avger mindre värme förutom att dom är helt okänslig för stötar också. Jag ser bara fördelar med SSD förutom priset, som jag förstått de är livslängden inte längre ett problem på modernare diskar med wear-leveling. En 80 giggare räcker för operativet och lite data, behöver jag mer finns ju alltid externa 2,5-tummare för media-lagring.

Permalänk
Medlem

Spela CS tycker jag inte fungerar något bra, och då är väl x61 lite kraftigare än x60n. Man ligger på 99fps ibland, men såfort en granat smäller är man nere på 20fps.

Angående prestanda vinst med SSD disk så kanske jag är lite bortskämd då jag har kört på SSD i över ett år. Kanske inte minns hur mkt längre tid saker tog förr.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

OCZ Vertex 120GB

Hej!

Någon som kan ge mig råd i hur bytet ska genomföras rent praktiskt?

Har en OCZ Vertex 120GB som jag vill använda. Har försökt med Drive Image XML men den tar inte med de gömda delarna på original hårddisken.

Hur ska jag klona original hårddisken, som är på 80GB, och inte förlora 40GB?

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crose
Hej!

Någon som kan ge mig råd i hur bytet ska genomföras rent praktiskt?

Har en OCZ Vertex 120GB som jag vill använda. Har försökt med Drive Image XML men den tar inte med de gömda delarna på original hårddisken.

Hur ska jag klona original hårddisken, som är på 80GB, och inte förlora 40GB?

Jag har kört både true image 11 och ghost 11 och fått med recoverypartitionen så de ska funka men spontant så är det väl bättre du behåller den mekaniska disken med recovery partionen jag menar det kostar ju ganska mycket per GB för en SSD och du kanske kan ha utrymmet till nåt vettigare. Du kan ju lägga in den i ett externt usb kabinett och boota från den vid behov?

Har du tillgång till en USB-DVDRW så kan du ju också bränna ut recovery-skivorna, installera SSD och köra en recovery?

Men det absolout bästa om du frågar mig är att köra en clean install av Vista/XP och sedan bara lägga på de program du vill ha, även om Lenovo är bättre än dom flesta tillverkare så kommer det med en hel del bloatware som du slipper med en clean install....

Permalänk
Medlem

Och all programvara & drivrutiner kan lätt laddas hem via lenovos hemsida

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

[i] Men det absolout bästa om du frågar mig är att köra en clean install av Vista/XP och sedan bara lägga på de program du vill ha, även om Lenovo är bättre än dom flesta tillverkare så kommer det med en hel del bloatware som du slipper med en clean install.... [/B]

Jag är mycket intresserad detta och skulle uppskatta din åsikt om vilka Lenovoprogram du tycker man skall ha i prioritetsodning.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokeidel
Jag är mycket intresserad detta och skulle uppskatta din åsikt om vilka Lenovoprogram du tycker man skall ha i prioritetsodning.

Börja med att lägga på senaste BIOS och alla drivrutiner för din X60 speciellt viktigt är system interface drivaren (annars kan tex hotkey och lite annat strula). Sen brukar jag lägga in:

power managern för att få bättre batterilivslängd än Windows inbyggda
Hotkey (för att se på skärmen tex volymen)
Active protection system (för att skydda disken)
Fingerprint programmet

Då har du en bra basplattform.

Sen beroende på vad du behöver så är följande program bra:

Access connection : om du sitter på många olika wifi-nät, tex kompisar,skolan,hemma,föräldrarna,jobbet osv

Presentation director : För att styra skärmupplönsning kan vara bra om du ofta kör med dubbla skärmar, i dockningsstation osv

easy eject : om du har några usb-enheter som du enkelt vill koppla från med fn+f9

Client security program för TPM, tex koppla andra lösenord till fingeravtryckscannern osv

De program jag inte installerar är

pc doctor
ultranav wizard
TrackPoint Accessibility Features
InterVideo WinDVD Creator
Access Help online User's Guide
ThinkVantage Maintenance Manager
ThinkVantage Productivity Center
Configuration utility
Mobility Center Customization
Keyboard Customizer
rescue and recovery
+ registry patcharna (som jag inte sett nåt behov av då de funkar bra för mig ändå)

Permalänk
Medlem

Tack för utmärkt svar som jag klippte in i ett word dokument och sparar;)

Permalänk
Medlem

Satt och lanade CS 1.6 mot en polare på min x61, den höll totalt på att dö! Blev så varm att CPUn började att throttla så man fick 20-35fps.

Men då kom jag på att det går att underklocka & undervolta! Sänkte klockfrekvensen från 2Ghz till 1,4Ghz och volten från det något smått monsterösa 1,32V till 0,963V. Och vips så hade jag 50fps konstant(fps_max 50)!

Så vill du ha mer kräm ur laptoppen kanske du ska kolla om den börjar throttla eller inte. Undervoltningen gjorde jag med RMclock.

http://cpu.rightmark.org/download/rmclock_235_bin.exe

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT