Hjälp, körs min CPU på farligt hög volt?

Permalänk
Medlem

Hjälp, körs min CPU på farligt hög volt?

Tjena. Kan väl börja med att säga att jag är inte så bra på klockning.
Har pillat lite i BIOS under åren och få processorerna att gå lite snabbare, men inget mer.

Iaf.
Jag har en dator med ett Asus P5N-E SLI moderkort och en E6750 processor.

Min Core Voltage ligger enligt CPU-Z på 1.504 V.

Kollade på en artikel på Tom's Hardware och dem kör upp i 3.60GHz på 1.4V och nämner tom. att det kan vara farligt att höja på volten mer.

Så jag undrar vafan min går så högt för.
Ser att Vcore är satt på AUTO i BIOS, det kanske den inte ska vara?

Min processor är ju då också klockad.
Fick hem datorn för ett och ett halvt år sen, klockade upp den efter några dagar och den har vart klockad sen dess, och jag måste säga att den går då väldigt stabilt, hänger sig aldrig osv.

Nu är det ju ganska länge sen jag klockade , så jag kommer knappt ihåg hur det gick till.
När jag kollar BIOS settings så ser jag att :

PCIE Freq = 100MHz
Multiplier: 8
FSB Memory clock: unlinked
FSB QDR: 1600MHz
Mem: 800MHz

Så jag kom alltså upp i 3.2GHz, och har kört på sen dess.
Stannade där för att jag kunde inte höja FSB mer utan att hastigheten på RAM-minnet sänktes!?

Men om den nu ändå går på 1.5V så borde jag väl kunna klocka mycket mer, eller kanske mitt moderkort är skit?

Så jag undrar kort och gott. Bör jag sänka volten snarast, och kan jag klocka mer?

Kan väl även nämna att jag har ett Antec 900 chassi, kör lägsta hastigheten på fläktarna. CPU fläkten är original. Tempen ligger på 55 grader.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

ja! du bör sänka volten ha den inte på auto.
är la endast de extrema som krämar på med 1,5v+

och ang dina minnen så borde du kunna ställa in fsb:dram ratio manuellt.
antagligen kördes de i en lägre ratio när du har det inställt på auto. för att minnena inte ska klockas

Permalänk
Medlem

Tempen ligger på 55 grader i idle eller? Kolla load tempen.

1,5v är inget problem om du har bra kylning. Man ska inte köra på så mycket på 45nm cpu:er men din är ju 65nm så det borde gå bra.

Permalänk
Medlem

ok. Tack för svaren.

Sänkte volten till 1.4V i BIOS. dock envisas den med att gå upp i 1.472V.
Men antar att jag kan sänka ännu mer.

Angående minnena så körs dem i 1:1.
hmm. ska se över det hela imorgon.

förresten, kommer det påverka processorns livslängd kraftigt att jag har kört den så hårt?

Permalänk
Medlem

sänk volten så mycket du kan, eller höj frekvensen.

om du höjer frekvensen så kommer du ju få pilla på andra saker så småningom

Permalänk
Medlem

Jag kör med min E6750 @ 3.8ghz med 1.4125 i volt. Har även provat på 1.5v+ ett par gånger när man skulle över 4.1ghz. Alltid kört den i 3.8Ghz utan att den har strulat.

Jag gissar på att du har 800mhz minne (PC6400?) för då ska du kunna komma runt 3.6 om inte mera?

Permalänk
Medlem

Japp. Jag har 800MHz minne.
Det som händer är att om jag går över 3.2GHz så sänks hastigheten på minnet.

Har detta kanske något att göra med att FSBn ligger på 400MHz när jag kör i 3.2GHz och att den då är samma som DRAM Freq.
( kör i 1:1 )

---
Provade även att nolla BIOS, så kör med original settings atm, och jag ser att även nu ligger volten på runt 1.4!

Jag kunde lungt sänka till 1.325 när jag körde i 3.2GHz, så det verkar ju som att original inställningen är onödigt hög. (dåligt moderkort?)

Permalänk
Medlem

Men har du ställt in så att minnen ska synka med fsb? När du har 400 inställt i bios så att minnen är låsta till 800? Eller e de på auto?
Har själv 800mhz minnen så körs synkat med fsb i 475 = 950mhz på org. volt.

Ifall du kan så ta en bild på inställningarna i bios. Lättare att "läsa" så.