Macbook eller Macbook Pro?

Permalänk
Medlem

Macbook eller Macbook Pro?

Jag har de senaste månaderna letat efter en bärbar dator som jag oftast kommer använda till musik, filmer, skolarbeten, photoshop och lite spel. Hittills har jag bara haft PC men har nu blivit riktigt sugen på en mac och osx.

Det står mellan:

2.0GHz Macbook 13" Unibody med
4 GB DDR3 Minne
250GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm
för 13.051,25kr med studentrabatt.

och en

2.4GHz Macbook Pro 15" med
4 GB DDR3 Minne
för 18.008,75kr med studentrabatt.

Anledningen till att jag behöver en bärbar dator nu är framförallt för att jag åker till USA för att plugga på college i minst ett år. Vilket är det bästa alternativet? Spelandet är inte så viktigt, skulle vara kul och gå in och spela lite CoD eller WoW med någon polare då och då men vad jag förstått så går det att köra WoW på Macbooken. Jag kan inte bestämma mig om Macbooken är för liten för det jag behöver den för. Speciellt då jag inte kommer ha någon tv-skärm eller annat för att se filmer på så känns det som jag borde ha Pro'n.

Är det onödigt att köpa en Pro för det jag behöver den till? Och är det osmidigt att ta med en Pro från och till colleget/universitetet?

EDIT: Kom på en annan fråga, har sett personer här på forumet snacka om apples så kallade "Back to school" kampanjer under sommaren. Vad går det ut på? Är det värt att vänta på? Är endå inte i så stort behov av en bärbar just nu.

Tack,
Liraren

Permalänk
Medlem

Back to School brukar vara att om man köper en laptop så får man en iPod Nano på köpet.

Permalänk

Köp datorn i standard utförande så billigt du kan och uppgradera minne och hårddisk själv. Det påverkar inte garantin och du sparar nån tusenlapp.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

WESTERN DIGITAL SCORPIO BLACK 320GB 7200RPM SATA/300 16MB - 855 kr
CORSAIR VS 4GB DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ MACBOOK PRO (2X2GB) 1450kr
MacBook Unibody 2.0Ghz i grundutförande utan studentrabatt - 11995kr

Totalt 14300kr.

Trådskaparens exempelconfig (MB 2.0 +250gig +4GB) utan studentrabatt: 13885kr.

Det blev faktiskt (lite oväntat) dyrare att uppgradera själv, men notera att disken jag valt är större och snabbare.

Permalänk
Medlem

Ska du syssla mycket med film och photoshop så är den lite större skärmen och högre upplösningen rätt så mycket värd anser jag.

I ren portabilitet så är det klart lite skillnad, dock är Macbook Pro en väldigt slimmad och smidig dator om man jämför med andra 15,4-tummare.

Här minnen som du kan uppgradera med själv, 322:- för 2GB SO-DIMM DDR3, två sådana och du är hemma. http://www.dustinhome.se/pd_5010207247.aspx?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
WESTERN DIGITAL SCORPIO BLACK 320GB 7200RPM SATA/300 16MB - 855 kr
CORSAIR VS 4GB DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ MACBOOK PRO (2X2GB) 1450kr
MacBook Unibody 2.0Ghz i grundutförande utan studentrabatt - 11995kr

Totalt 14300kr.

Trådskaparens exempelconfig (MB 2.0 +250gig +4GB) utan studentrabatt: 13885kr.

Det blev faktiskt (lite oväntat) dyrare att uppgradera själv, men notera att disken jag valt är större och snabbare.

Med studentrabatt kostar den i standardutförande 10795kr
KINGSTON 4GB DDR3-1066 KIT - KTA-MB1066K2/4G 856 kr (dustinhome student)
WESTERN DIGITAL SCORPIO BLUE 250GB SATA/150 5400RPM 621kr (som ovan)

Totalt: 12272kr vilket är ca 700 billigare än från applestore, inte dyrare Dessutom kan man sälja de ersatta komponenterna för ca 500kr på tradera

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Jag skulle själv ha valt kingstonkittet (har ett sånt i min macbook) men det dök inte upp när jag gjorde en snabb sökning.

Jag valde 7200-varvsdisken för att min kommer att komma i posten på måndag. Det känns som man lika bra kan satsa på nåt snabbare när man ändå ska byta disk i den för 5400rpm är inte särskilt hett. 320GB av Scorpio Black var samma pris som 250.

Disken kan man säkert sälja, men finns det faktiskt nån marknad för 1GB DDR3-moduler? Det känns som att alla som har maskiner som tar DDR3 SODIMM redan har minst 2x1GB.

Permalänk

Jag tittade på avslutade auktioner på tradera för att beräkna andrahandsvärdet och 2x1GB DDR3 säljs för 100kr Beträffande 7200 vs 5400rpm så är det inte alls så stor skillnad som man kan tro. Det finns en tråd om detta på 99.se bland annat. Min 5400rpm Hitachi 320GB levererar 60MB/s läs/skriv vilket är bra värden även jämfört med 7200rpm. Varför jag valde 5400rpm i mitt exempel är för att trådskaparen hade valt 5400rpm i sitt.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Jag tittade på avslutade auktioner på tradera för att beräkna andrahandsvärdet och 2x1GB DDR3 säljs för 100kr Beträffande 7200 vs 5400rpm så är det inte alls så stor skillnad som man kan tro. Det finns en tråd om detta på 99.se bland annat. Min 5400rpm Hitachi 320GB levererar 60MB/s läs/skriv vilket är bra värden även jämfört med 7200rpm. Varför jag valde 5400rpm i mitt exempel är för att trådskaparen hade valt 5400rpm i sitt.

Överöfringshastigheten skiljer säkerligen inte så mycket, däremot söktiden och det är denna jag finner intressant. Har du någon jämförelse mellan söktiderna? Det är ju framförallt därför man sätter in snabbare diskar i datorer.

Mitt val skulle vara Macbook om portabilitet är nummer 1, och det viktigaste. Kommer du använda PS någorlunda frekvent och inte har möjlighet till extern skärm så är Macbook Pro mitt val. 13,3" är förlitet för något annat än akutredigering i PS IMO.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

CoD5 är lite svårt för macbooken och CoD4 flyter inte riktigt så bra heller, men WoW funkar felfritt

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Lutar mot en Pro atm, framförallt för att jag inte kommer ha tillgång till annan skärm, men kommer nog att vänta en månad eller två så jag kan dra nytta av "Back to school" promon. Gällande minnena så har jag inte bestämt mig om det blir apples eller egna..
Hur är det med hårddisken, låter 5400 rpm mer än 7200 rpm? Och påverkar det hur varm datorn blir?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orka_krull
CoD5 är lite svårt för macbooken och CoD4 flyter inte riktigt så bra heller, men WoW funkar felfritt

Spelar du själv WoW på din? Är du nöjd med din Macbook eller vad är det nåt du saknar som Macbook Pro har?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur är det med hårddisken, låter 5400 rpm mer än 7200 rpm? Och påverkar det hur varm datorn blir?

Jag skruvade i min 320GB WD Scorpio Black i måndags och visst märks det skillnad. Datorn var tidigare helt knäpptyst om man inte satte örat mot chassit i det hörn där hårddisken är. Nu hörs ett svagt sus när jag sitter i ett tyst vardagsrum. Dessutom känns det faktiskt lite i handlederna. Inget man dör av, men det märks definitivt att det sitter en snabbare disk i.

Jag har inga monitorprogram som mäter temp och det kan ju hända att den stigit nån grad, men det är inget som märks i praktiken. Den är lika sval (småljummen) som den alltid har varit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Jag skruvade i min 320GB WD Scorpio Black i måndags och visst märks det skillnad. Datorn var tidigare helt knäpptyst om man inte satte örat mot chassit i det hörn där hårddisken är. Nu hörs ett svagt sus när jag sitter i ett tyst vardagsrum. Dessutom känns det faktiskt lite i handlederna. Inget man dör av, men det märks definitivt att det sitter en snabbare disk i.

Jag har inga monitorprogram som mäter temp och det kan ju hända att den stigit nån grad, men det är inget som märks i praktiken. Den är lika sval (småljummen) som den alltid har varit.

En liten fråga ang. din nya disk. Blev det en "wow vad snabb datorn blev upplevelse" iom den snabbare disken? Eller blev det "okej lite snabbare kanske"?

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Köp datorn i USA istället då om du ska dit?

Visa signatur

MacMini 1,25 GHz | 1 GB RAM | 40 GB HD + 200 GB extern |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mustafva
Köp datorn i USA istället då om du ska dit?

Precis vad jag tänkte. Om man bara pallar att vara utan åäö så är det lätt det mest prisvärda. 999 dollar för en macbook med sämsta konfiguration = 8 110,18 kr enligt forex.se . Du får dock köpa en laddare som funkar i sverige då med, vet inte om man bara kan köpa kontakten eller om man måste köpa en komplett laddare, men oavsett vad så kommer man att tjäna jävligt mkt på det.

Permalänk
Medlem

Tänk på att du får leva med fel tangentbordslayout sen. Är det faktiskt värt mellanskillnaden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Jag skruvade i min 320GB WD Scorpio Black i måndags och visst märks det skillnad. Datorn var tidigare helt knäpptyst om man inte satte örat mot chassit i det hörn där hårddisken är. Nu hörs ett svagt sus när jag sitter i ett tyst vardagsrum. Dessutom känns det faktiskt lite i handlederna. Inget man dör av, men det märks definitivt att det sitter en snabbare disk i.

Har bestämt mig för att köra den snabbare varianten (7200).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mustafva
Köp datorn i USA istället då om du ska dit?

Tänkte på det ett tag, men känner att jag hellre har en dator med svenskt tangentbord.

Tack för all hjälp. Det blir en Macbook Pro 2,4Ghz 15" 4GB RAM och en 250GB 7200 rpm hårddisk.
Kan knappt vänta! Har aldrig haft en mac förut så hoppas att jag blir nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liraren
Har bestämt mig för att köra den snabbare varianten (7200).

Tänkte på det ett tag, men känner att jag hellre har en dator med svenskt tangentbord.

Tack för all hjälp. Det blir en Macbook Pro 2,4Ghz 15" 4GB RAM och en 250GB 7200 rpm hårddisk.
Kan knappt vänta! Har aldrig haft en mac förut så hoppas att jag blir nöjd.

Grattis och lycka till!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
En liten fråga ang. din nya disk. Blev det en "wow vad snabb datorn blev upplevelse" iom den snabbare disken? Eller blev det "okej lite snabbare kanske"?

Programstarter osv blev lite snabbare och det segar inte alls ner lika mycket när time machine går osv... sånt som normalt segar ner en laptopdisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liraren
kommer nog att vänta en månad eller två så jag kan dra nytta av "Back to school" promon.

Beroende på när du skulle iväg till USA så tänk på att deras kampanj för back to school i sverige brukar dra igång efter att högskolor/universitet börjat, dvs någon gång runt september/oktober. Brukar innebära en skrivare eller en iPod nano tror jag det är.

Bra är att garantin på de bärbara gäller över hela världen, bara att sticka in till närmaste apple-återförsäljare.
Dock bör du innan det första året gått ut komplettera med Apple Care för att förlänga garantin och supporen ytterligare två år. Passa på att skaffa den när du är i USA då det lär bli lite billigare där plus att du tar studentrabatt på det också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cool Runnings
Passa på att skaffa den när du är i USA då det lär bli lite billigare där plus att du tar studentrabatt på det också.

Det går väl inte att få studentrabatt i USA? Det låter för bra för att vara sant.

Permalänk

har själv en Macbook, har köpt extern skärm då 13,3" är alldeles för litet för att sitta vid hela tiden. Om du klarar dig med Macbookens hårdvara så fundera över om det inte är bättre att köpa en extern skärm, mus, tangentbord till den när du väl sitter still.

Sen är 13,3" Macbook riktigt lätt och smidig att bära runt på om du ofta vill ha med dig datorn lite överallt. Men vilket som så tycker jag att du ska vänta ett litet tag med ditt köp om du inte absolut behöver den nu.

Det har gått 7 månader sen de uppdaterades sist och jag tror att de kan komma att uppdateras på WWDC eller strax innan/efter. Och då förväntar jag mig bl.a att Macbook Pro 15,4" åtminstone kommer att få det nya inbyggda batteriet för mycket bättre batteritid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liraren
Hur är det med hårddisken, låter 5400 rpm mer än 7200 rpm? Och påverkar det hur varm datorn blir?

Du menar tvärtom? 7200 rpm låter mer och blir varmare än 5400 rpm.

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
har själv en Macbook, har köpt extern skärm då 13,3" är alldeles för litet för att sitta vid hela tiden. Om du klarar dig med Macbookens hårdvara så fundera över om det inte är bättre att köpa en extern skärm, mus, tangentbord till den när du väl sitter still.

Problemet med det är ju att jag ska ha datorn första året i USA och blir bara jobbigt om jag ska ha med skärm dit.

Citat:

Det har gått 7 månader sen de uppdaterades sist och jag tror att de kan komma att uppdateras på WWDC eller strax innan/efter. Och då förväntar jag mig bl.a att Macbook Pro 15,4" åtminstone kommer att få det nya inbyggda batteriet för mycket bättre batteritid.

Men vad jag förstått, så är WWDC i juni? Och sen tar det någon månad tills Apple börjar sälja de "uppdaterade" datorerna.

Citat:

Du menar tvärtom? 7200 rpm låter mer och blir varmare än 5400 rpm.

Menade tvärtom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cool Runnings
Beroende på när du skulle iväg till USA så tänk på att deras kampanj för back to school i sverige brukar dra igång efter att högskolor/universitet börjat, dvs någon gång runt september/oktober. Brukar innebära en skrivare eller en iPod nano tror jag det är.

Bra är att garantin på de bärbara gäller över hela världen, bara att sticka in till närmaste apple-återförsäljare.
Dock bör du innan det första året gått ut komplettera med Apple Care för att förlänga garantin och supporen ytterligare två år. Passa på att skaffa den när du är i USA då det lär bli lite billigare där plus att du tar studentrabatt på det också.

Tack för tipset! Men jag läste någonstans att back to school drar igång runt juni, om det nu är i september/oktober så finns det ingen direkt anledning till varför jag inte ska köpa datorn nu. Kan endå inte vänta så länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liraren
Problemet med det är ju att jag ska ha datorn första året i USA och blir bara jobbigt om jag ska ha med skärm dit.

Köp en skärm i usa och sälj den sen när du ska hem?

Permalänk
Medlem

jag äger en av de lite äldre macbook:en den vita. den är perfekt i storlek när det gäller transport, helt perfekt även för film, skärmstorleken vänjer man sig vid. jag gör även lite photoshop arbeten och lirar css.

eftersom den nya aluminium macen har ett uppgraderat grafikkort tycker jag definitivt att en macbook räcker gott och väl för ditt ändamål.

Visa signatur

Macbook, OSX Leopard, 4Gb, 120+500Gb, Intel C2D 2.2, 256mb dedikerad grafik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liraren
Men vad jag förstått, så är WWDC i juni? Och sen tar det någon månad tills Apple börjar sälja de "uppdaterade" datorerna.

Är väl tvärtom, de börjar säljas så fort de berättat att de har uppdateringar.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Apple har vell slutat att annonsera saker på wwdc?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att vi kommer få se några nya datorer på WWDC. Det närmsta är en ny iPhone. Fokus kommer förmodligen ligga på iPhone OS 3.0 och Snow Leopard (med tanke på det är en "developer conference").

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)