Dollarfall kan ge lägre priser på datordelar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Intressant är att kapital går "i fel riktning" dvs fattigare länder investerar i de rika (vilket kanske inte är så konstig om man tar hänsyn till risker osv) men säger kanske något om vår konsumtion/vårat sparande i väst. Förr eller senare så måste man betala kalaset (exportera mer än man importerar), om man inte får för sig att defaulta eller låta sedelpressarna löpa då.

Absolut, det brukar ofta lösas genom att valutan deprecieras och importen går ner och exporten går upp. Men i USA's fall så är det lite knepigare, många söker sig till dollarn i svåra tider och värdet på den går upp när det borde går ner för att gynna deras bytesbalans.

Det finns dock ett gäng västländer som har positiv handelsbalans, Sverige, Norge, Tyskland för att nämna ett par.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Priserna i dollar lär justeras upp när den tappar mot yuanen.

Mig veterligen är yuan knuten mot dollarn...

Edit, det var den inte alls, ändrades tydligen 2005.

Permalänk

Oki, så fort man driver lite med politiken så går folk i taket.
Jag ska hålla tyst hädanefter.

Inlägg raderade...

Permalänk
Avstängd

när man trycker upp en masa penger från ingenting så borde valutan ta stryk, så har det i alla fall varit alla gångerna ett land gjort det i historien.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
när man trycker upp en masa penger från ingenting så borde valutan ta stryk, så har det i alla fall varit alla gångerna ett land gjort det i historien.

Tyskland tidigt 1900-tal?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

märks tydligt på priserna, Sålde mitt Corsair 520w för mer än jag köpte det, tjänade knappt 100kr på det

Permalänk
Avstängd

Nu börjar det märkas att sedel pressarna går varma i usa dollar sjunker i värde! eller?! har kronan stigit i värde?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Gäller det samma för Euro? alltså att man får mera USD / EUR (samma som mera USD / SEK) eller har Euro en annan kurs än kronor?? Nån som vet hur det ligger till?

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av para[Z]ite
Gäller det samma för Euro? alltså att man får mera USD / EUR (samma som mera USD / SEK) eller har Euro en annan kurs än kronor?? Nån som vet hur det ligger till?

Ja just nu gäller samma sak för Euro. Eftersom det är en generell dollarförsvagning så får vi "fler antal dollar" för våra SEK alt Euro.

Men undantag kan givetvis ske där t.ex Euron stärks medan SEK försvagas tillsammans med dollarn. Ett sådant fall inträffade i vintras när marknaden kraftigt sålde SEK eftersom svenska banksektorn konstaterades få omfattande kreditförluster i Baltikum. Dollarn gick både upp och ner, Euron gick upp och SEK gick ner kraftigt.

Tyvärr så är problemen i Baltikum inte lösta och om/när de genomför en devalvering så hamnar svenska ekonomin i ett kristillstånd eftersom Swedbank blir nationaliserad och "eventuellt" riskerar SEB samma öde. Eftersom staten måste gå in med nytt kapital och samtidigt ta på sig bankernas dåliga lån så riskerar vår valuta att få stryk.

Valutachocker brukar ta tid att inträffa eftersom de följer långa makroekonomiska rörelser men när de väl inträffar går de inte att stå emot, tyvärr. De är ungefär som höststormarna på havet, alla vet att de kommer att inträffa och under tiden alla väntar gäller det att vara förberedd så att man kan ta skydd. I valuta termer så finns skydden just nu i Guld, Olja, alt Kinesiska Juan eller Japanska Yen. Euro kanske kortsiktigt men i längden tror jag inte på eländet

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

Hoppas på billigare bensin, så är jag nöjd. Eller E85.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indulgence
Jag hoppas att du driver med oss nu? En av våra viktigaste handelspartner är ju ändå USA. Anledningen till att svenska kronan är svag är ju inte för att dollarn är låg utan därför att våra affärer går trögt där just nu tack vare finanskrisen. Hade vi handlat med EU istället så hade antagligen situationen sett annorlunda ut idag. Läs på lite nästa gång du uttalar dig....

Men för i ...!!!!
Statistik finns postat i tråden. Läs på själv. Euron är ungefär sex gånger så viktig för svensk ekonomi som dollarn (40% vs 6.7%).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Hoppas på billigare bensin, så är jag nöjd. Eller E85.

Ja du! Den bensin historian är förjävligt. Vet inte om all vet detta men, för ett halvår sedan var ett fat olja DUBBELT så dyrt som det är i dag, men fan heller har bensin priserna sjunkit.

Fatta va bensin bolagen drar in cash nu. Förjävligt, ett fat ligger på cirka 50-60 dollar. För ett halvårsedan (cirka) låg det strax över 100 dollar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
Ja just nu gäller samma sak för Euro. Eftersom det är en generell dollarförsvagning så får vi "fler antal dollar" för våra SEK alt Euro.

Men undantag kan givetvis ske där t.ex Euron stärks medan SEK försvagas tillsammans med dollarn. Ett sådant fall inträffade i vintras när marknaden kraftigt sålde SEK eftersom svenska banksektorn konstaterades få omfattande kreditförluster i Baltikum. Dollarn gick både upp och ner, Euron gick upp och SEK gick ner kraftigt.

Tyvärr så är problemen i Baltikum inte lösta och om/när de genomför en devalvering så hamnar svenska ekonomin i ett kristillstånd eftersom Swedbank blir nationaliserad och "eventuellt" riskerar SEB samma öde. Eftersom staten måste gå in med nytt kapital och samtidigt ta på sig bankernas dåliga lån så riskerar vår valuta att få stryk.

Valutachocker brukar ta tid att inträffa eftersom de följer långa makroekonomiska rörelser men när de väl inträffar går de inte att stå emot, tyvärr. De är ungefär som höststormarna på havet, alla vet att de kommer att inträffa och under tiden alla väntar gäller det att vara förberedd så att man kan ta skydd. I valuta termer så finns skydden just nu i Guld, Olja, alt Kinesiska Juan eller Japanska Yen. Euro kanske kortsiktigt men i längden tror jag inte på eländet

Även om det går åt helvete med några/någon svensk bank så har vi ju så starka finanser så oron och värderingen av kronan är som vanligt helt fel (intressant är att kronan om man ser på sikt haft en pro-cyklisk utveckling iaf när jag kolla på det för ett par år sedan och inte alls fungerat som en stabilisator. det kanske inte gäller just nu men det är ju lite speciella saker i görningen så intressant att se om kronan återgår till det mönstret sedan, om vi har kvar kronan då iofs).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Men för i ...!!!!
Statistik finns postat i tråden. Läs på själv. Euron är ungefär sex gånger så viktig för svensk ekonomi som dollarn (40% vs 6.7%).

Statistiken som visas upp handlar om marknader som är viktiga för Sverige. Men fortfarande handlas det i DOLLAR.

Permalänk

Hmm. Kan nån spekulera i vad min E8400 borde kostat i Augusti? Fick den för 1600, borde kostat typ 2500 ? Med tanke på att den kostar 1800 nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvidia_fanb0y<3
Hmm. Kan nån spekulera i vad min E8400 borde kostat i Augusti? Fick den för 1600, borde kostat typ 2500 ? Med tanke på att den kostar 1800 nu

Dollarn var ju som lägst där kring augusti, E8500 gick då att få tag på för under 1500kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=264794

EDIT: Det var visst E8400 du pratade om:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=264795

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvidia_fanb0y<3
Hmm. Kan nån spekulera i vad min E8400 borde kostat i Augusti? Fick den för 1600, borde kostat typ 2500 ? Med tanke på att den kostar 1800 nu

Jag betalade 1475 kronor i butik för 8400 den 16 maj förra året enligt kvittot.

Lite lustigt när det känns som man knappt kunde ge bort ett år gamla datordelar förr.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Jag betalade 1475 kronor i butik för 8400 den 16 maj förra året enligt kvittot.

Lite lustigt när det känns som man knappt kunde ge bort ett år gamla datordelar förr.

I juni köpte jag 2st HD4850 för 1500:- stycket.
Och ett Corsair 750W Nätagg för 861:-. Idag kostar det 1312:- i samma butik.

Permalänk
Medlem

Köpte min systemkamera nån gång kring månadsskiftet juni/juli förra året, från amazon.com. Dollarn låg i 5.96 då. Blev 4k billigare än i sverige, inklusive frakt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Köpte min systemkamera nån gång kring månadsskiftet juni/juli förra året, från amazon.com. Dollarn låg i 5.96 då. Blev 4k billigare än i sverige, inklusive frakt

DET är vad jag kallar en bra affär

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Även om det går åt helvete med några/någon svensk bank så har vi ju så starka finanser så oron och värderingen av kronan är som vanligt helt fel (intressant är att kronan om man ser på sikt haft en pro-cyklisk utveckling iaf när jag kolla på det för ett par år sedan och inte alls fungerat som en stabilisator. det kanske inte gäller just nu men det är ju lite speciella saker i görningen så intressant att se om kronan återgår till det mönstret sedan, om vi har kvar kronan då iofs).

Yey, någon som vet vad han pratar om
Så fort Kineserna (och kanske några andra) slutar köpa Amerikanska statsobligationer (pga att de borde vara i princip värdelösa eftersom den amerikanska ekonomin är ungefär lika rolig som att tvingas se samtliga avsnitt av Sunset Beach 3 gånger) kommer dollarns ras att ge den gode herr Obama mer än en lätt huvudvärk. Om någon dessutom kan övertyga Arabländerna om samma sak och att Euron är en mycket stabilare och tryggare valuta att handla i (titta bara på F1-cirkusen som gick över från just dollar till euro under förra året pga dess instabilitet) så kan vi nog säga tack och hej till allt vad amerikanskt inflytande i världsekonomin heter för ett bra tag framöver. Låt oss bara hoppas att det blir vi Europeer som får ta över rollen och inte våra Asiatiska vänner..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Som en viss Sally sade: Man kan inte bromsa sig uppför en uppförsbacke.

Beror väl helt på hur man kört innan backen. Fantastiskt dålig liknelse.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Köpte min systemkamera nån gång kring månadsskiftet juni/juli förra året, från amazon.com. Dollarn låg i 5.96 då. Blev 4k billigare än i sverige, inklusive frakt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
DET är vad jag kallar en bra affär

Beror ju helt på priset. Gav han 196000 istället för 200000 så spelar det ju ingen roll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
Ja just nu gäller samma sak för Euro. Eftersom det är en generell dollarförsvagning så får vi "fler antal dollar" för våra SEK alt Euro.

Men undantag kan givetvis ske där t.ex Euron stärks medan SEK försvagas tillsammans med dollarn. Ett sådant fall inträffade i vintras när marknaden kraftigt sålde SEK eftersom svenska banksektorn konstaterades få omfattande kreditförluster i Baltikum. Dollarn gick både upp och ner, Euron gick upp och SEK gick ner kraftigt.

Tyvärr så är problemen i Baltikum inte lösta och om/när de genomför en devalvering så hamnar svenska ekonomin i ett kristillstånd eftersom Swedbank blir nationaliserad och "eventuellt" riskerar SEB samma öde. Eftersom staten måste gå in med nytt kapital och samtidigt ta på sig bankernas dåliga lån så riskerar vår valuta att få stryk.

Valutachocker brukar ta tid att inträffa eftersom de följer långa makroekonomiska rörelser men när de väl inträffar går de inte att stå emot, tyvärr. De är ungefär som höststormarna på havet, alla vet att de kommer att inträffa och under tiden alla väntar gäller det att vara förberedd så att man kan ta skydd. I valuta termer så finns skydden just nu i Guld, Olja, alt Kinesiska Juan eller Japanska Yen. Euro kanske kortsiktigt men i längden tror jag inte på eländet

Har inte koll på hur stor denna dollarförsvagningen är, men sedan en månad så har kronan blivit runt 10% mer värd gentemot diverse valutor. Har svårt att tänka mig att dollarn skulle legat över 8.5 kr för en månad sedan. Nyheten är snarare en förstärkning av kronan än en försvagning av dollarn.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Är inte så hajj på ekonomi men lär det här hålla ett tag eller, typ tills nya generationen av grafikkorten kommer ut?

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spefaktiv!
Är inte så hajj på ekonomi men lär det här hålla ett tag eller, typ tills nya generationen av grafikkorten kommer ut?

har läst igår någonstans att nya generationen av grafikkorten ( ATI och Nvidia) kommer början av 2010

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
DET är vad jag kallar en bra affär
Yey, någon som vet vad han pratar om
Så fort Kineserna (och kanske några andra) slutar köpa Amerikanska statsobligationer (pga att de borde vara i princip värdelösa eftersom den amerikanska ekonomin är ungefär lika rolig som att tvingas se samtliga avsnitt av Sunset Beach 3 gånger) kommer dollarns ras att ge den gode herr Obama mer än en lätt huvudvärk. Om någon dessutom kan övertyga Arabländerna om samma sak och att Euron är en mycket stabilare och tryggare valuta att handla i (titta bara på F1-cirkusen som gick över från just dollar till euro under förra året pga dess instabilitet) så kan vi nog säga tack och hej till allt vad amerikanskt inflytande i världsekonomin heter för ett bra tag framöver. Låt oss bara hoppas att det blir vi Europeer som får ta över rollen och inte våra Asiatiska vänner..

Problemet är väl bara att kineserna redan har så väldigt mycket knutet i dollar så dom är näst intill tvungna att köpa mer för att hålla värdet uppe på deras tidigare investeringar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Kommer USD ner till 5:- så ska du se att det händer grejer i världen.

Det är nått jag ser fram emot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Tror det är alldeles för tidigt att tala om en stabil nedgång för dollarn. Många länder har ännu inte sett botten på finanskrisen så jag tycker man ska ta nyheten med en stor nypa salt även om dollarn har sjunkit senaste tiden. Jag är åtminstone inte en av dem som förutsätter att någon återförsäljare kommer justera priserna nedåt just nu.

Det finns ingen finanskris. Det är bara en illusion.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W595
Det finns ingen finanskris. Det är bara en illusion.

Indeed, oxfilén och champagnen flödar fortfarande i Täby ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
I juni köpte jag 2st HD4850 för 1500:- stycket.
Och ett Corsair 750W Nätagg för 861:-. Idag kostar det 1312:- i samma butik.

Köpte mitt HD4870 vid den tiden också, ca: 2000kr kostade det då. Tog ett tag innan de var nere på det priset igen.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth