Spel- & 3d-dator för ~10k, synpunkter?

Permalänk

Spel- & 3d-dator för ~10k, synpunkter?

Jag skall köpa en ny dator här i dagarna, och den skall användas dels till att spela de senaste spelen (min nuvarande är alldeles för klen), men också till en hel del 3d-rendering och modellering (Rhino med VRay, Vue7, etc.). En snabb flerkärnig processor är alltså det viktigaste för mig. Man kan väl säga att det viktigaste för mig är, i fallande ordning:

1. Snabb flerkärnig processor, ju fler kärnor desto bättre.
2. Så mycket minne som möjligt, helst 4GB från start, med möjlighet att stoppa in mer.
3. Bra grafikkort som klarar alla dagens spel och håller ett tag framöver. Jag vill kunna spela Crysis, Far Cry 2, GTA IV och liknande med hyfsade FPS (och med hyfsade så menar jag 40+, inte 100+ som vissa andra ).
4. Möjlighet att överklocka.

Min budget är ca. 10k. Jag behöver inte skärm, mus, tangentbord eller något sådant.

Jag fick hjälp att sätta ihop ett paket från Inet, så här ser det ut: http://img11.imageshack.us/img11/6821/dator3.jpg

Processor: AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz

Moderkort: Gigabyte GA-MA790X-UD4LK

Nätagg: 650W Corsair CMPSU-650TXEU

Minnen: Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 8500C5

Grafikkort: 2 x XFX Radeon HD4770 512MB PCIe (Crossfire)

Hårddisk: 640GB Western Digital Caviar SE SATA II

Låda: Antec Three Hundred

DVD: Samsung SH-S223F 22X DVD+/-RW DL SATA

Jag har inte tänkt att överklocka datorn i första taget, men om jag lär mig mer om överklockning så kan det hända att jag försöker få upp processorn lite närmare 4GHz, jag valde därför ett lite större nätagg än jag egentligen behöver (alltid bättre att ha för mycket än för lite).

Det jag mest undrar över är hur det blir med Crossfire då moderkortet har en PCIe 16x och en 8x?

Och hur blir det egentligen när jag har två stycken 512MB HD4770 i Crossfire, det ger mig väl bara 512MB grafikminne, för det dubblas väl inte i Crossfire, om jag inte har helt fel? 512MB låter lite lågt för mig, särskilt om man ska spela spel med AA och allt sådant på. I och för sig kommer jag i nuläget inte att spela i högre upplösning än 1280x1024, så det kanske inte är något problem?

Det är som ni förstår ett tag sedan jag byggde min senaste dator, det var på den gamla goda tiden då AGP-kort fortfarande var det som satt i var mans burk.

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]

Permalänk

Det där kommer inte funka! Återkommer strax med ett nytt paket!

Permalänk

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-ma...

https://www.inet.se/datorkomponenter/processorer/amd-phenom2-...

https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-4gb...

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-at...

Sen samma nätaggregat, hdd osv...
Sen uppgraderar du med ett till 4890 så får du en j*vla grym spelburk!
Problemet med det paketet du länka var att processorn var sAM3 vilket kräver ett AM3 moderkort och DDR3 minnen. Den processorn jag valde klockar du enkelt upp till 3,5ghz+ (med en ny kylare).
Problemet med 2st 4770 är att du sedan är låst till dom, om du köper ett lite bättre grafikkort nu (och ett till senare när du får råd) är just det, att du kan uppgradera till bättre. Det säger sig självt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter

Problemet med det paketet du länka var att processorn var sAM3 vilket kräver ett AM3 moderkort och DDR3 minnen.

Stämmer det verkligen? Den är väl bakåtkompatibel enligt vad jag läst i alla fall...

EDIT: Men jag gillar verkligen din idé; hastighetsskillnaden när det gäller 3d-rendering lär vara marginell mellan 940 och 955, och jag gillar VERKLIGEN tanken att kunna köra två HD4890...då borde man ju nästan kunna få i alla fall 10fps i Crysis Warhead i 640x480 med allt på Low...

Skämt åsido, det skulle vara skönt med en jävligt grym spelburk, faktiskt. Det var några år sedan jag kunda maxa något nytt spel...

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]

Permalänk

Förresten, om någon vänlig själ kunde tala om för mig vad jag behöver för att kunna koppla min VGA-skärm till de här grafikkorten så vore jag tacksam, jag behöver ju någon slags DVI-VGA-konverterare.

Har inte råd att köpa ny skärm än, så den gamla får hänga med ett tag till.

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]

Permalänk
Medlem

Sluta snacka shiat id_hunter, 955:an funkar visst med AM2+.

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Mod...

Angående VGA så följer det med adapter med grafikkortet.

Permalänk

Okej, jag erkänner. Jag var full!;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Okej, jag erkänner. Jag var full!;)

Det lutar ändå åt att jag följer ditt råd, så här ser det nya paketet ut:

Sen kan jag uppgradera med ett till HD4890 när jag skaffat ny skärm nån gång i framtiden, och även om det inte kommer vara top of the line då direkt, så kommer 2xHD4890 ändå att täcka mina gamingbehov mer än väl i rätt många år framöver, det är jag säker på.

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]

Permalänk
Antielefant

Phenom II 955 är visserligen kompatibel med AM2+, men inte ett bra köp. Du klockar en 940 förbi den med en handvändning.

940 har en multipel stock på 15, men klarar 17 med endast ett steg högre vCore, vilket inte ens känns i temperatur.
955 ligger orginal på 16, och båda klockar exakt lika högt eftersom båda är samma processor i grunden.

I övrigt ett snyggt paket!

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Phenom II 955 är visserligen kompatibel med AM2+, men inte ett bra köp. Du klockar en 940 förbi den med en handvändning.

940 har en multipel stock på 15, men klarar 17 med endast ett steg högre vCore, vilket inte ens känns i temperatur.
955 ligger orginal på 16, och båda klockar exakt lika högt eftersom båda är samma processor i grunden.

I övrigt ett snyggt paket!

Som du ser ovan så blev jag tipsad om att byta processor, och gjorde det.

Tanken är att jag ska köpa ytterligare ett HD4890 1GB när de går ner i pris, och möjligen överklocka processorn också, när jag lärt mig mer om sånt. Men det ligger en bit in i framtiden, just nu är jag MER än nöjd med paketet som det är.

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 156Current
Det lutar ändå åt att jag följer ditt råd, så här ser det nya paketet ut:

http://img376.imageshack.us/img376/2482/dator4.jpg

Sen kan jag uppgradera med ett till HD4890 när jag skaffat ny skärm nån gång i framtiden, och även om det inte kommer vara top of the line då direkt, så kommer 2xHD4890 ändå att täcka mina gamingbehov mer än väl i rätt många år framöver, det är jag säker på.

Okej, ska inte störa er mer nu, vill bara fråga en sista gång om det är något här jag bör ändra på?

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]

Permalänk
Medlem

Jag tycker ditt paket ser bra ut, men jag tänkte att jag kan delge mig av mitt paket ifall du känner att du vill ändra något, även om de är nästintill identiska

Permalänk

Fick pengar på kontot idag och skickade genast iväg beställningen. Jag ändrade grafikkortet till ett HD4890 av annat fabrikat, eftersom det jag först valt var en beställningsvara, och jag är otålig.

Tack för hjälpen, alla hjälpsamma. Nu är det bara det jobbigaste kvar - väntan.

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 156Current
Fick pengar på kontot idag och skickade genast iväg beställningen. Jag ändrade grafikkortet till ett HD4890 av annat fabrikat, eftersom det jag först valt var en beställningsvara, och jag är otålig.

Tack för hjälpen, alla hjälpsamma. Nu är det bara det jobbigaste kvar - väntan.

Väntan är ju det sköna Typ som julafton när man var en liten plutt

Bra paket får jag säga. Nästan som mitt, fast annat grafikkort. Du blir säkert nöjd

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Väntan är ju det sköna Typ som julafton när man var en liten plutt

Bra paket får jag säga. Nästan som mitt, fast annat grafikkort. Du blir säkert nöjd

Med tanke på att jag nu sitter på en AMD 64 3200+ @ 2GHz med ett ATI x1650Pro 256MB grafikkort så kommer jag absolut att bli nöjd. Ännu mer nöjd kommer jag att bli när jag trycker in ett till HD4890 i burken någon gång i framtiden när jag har råd och de är billigare.

Men väntan är inte det minsta skön. Jag bara längtar efter att få installera Oblivion med alla mods och spela det i högsta upplösningen min skärm klarar, och sen använda ATI Catalyst Control Center så jag kan använda 6xAA och högsta AF samtidigt med HDR fast spelet inte har stöd för det.

För att inte tala om de spel jag inte kunnat spela än - GTA IV, Assassin's Creed, Far Cry 2...nej du, datorn kunde inte komma snabbt nog.

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 156Current

För att inte tala om de spel jag inte kunnat spela än - GTA IV, Assassin's Creed, Far Cry 2...nej du, datorn kunde inte komma snabbt nog.

Far Cry 2 ska du nog vänta med iaf. För där kommer du bli besviken gosse! Tråkigaste spelet jag spelat på väldigt länge

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Far Cry 2 ska du nog vänta med iaf. För där kommer du bli besviken gosse! Tråkigaste spelet jag spelat på väldigt länge

Jag lär nog skaffa det ändå, bara för grafikens skull.

Jag är hur som helst än så länge VÄLDIGT nöjd med Inet. Jag skickade beställningen igår runt kl. 10 på förmiddagen, kl. 12 blev ordern bekräftad och jag fick mail om att det såg bra ut. Det skulle ta 5-7 dagar. Kl. 15 var allt packat, och idag kl. 15 var allt dessutom monterat och ivägskickat, och kl. 18.35 idag så var det sorterat på Posten i Göteborg, och paketet kommer alltså högst troligt att komma till mig imorgon.

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 156Current
Jag lär nog skaffa det ändå, bara för grafikens skull.

Jag är hur som helst än så länge VÄLDIGT nöjd med Inet. Jag skickade beställningen igår runt kl. 10 på förmiddagen, kl. 12 blev ordern bekräftad och jag fick mail om att det såg bra ut. Det skulle ta 5-7 dagar. Kl. 15 var allt packat, och idag kl. 15 var allt dessutom monterat och ivägskickat, och kl. 18.35 idag så var det sorterat på Posten i Göteborg, och paketet kommer alltså högst troligt att komma till mig imorgon.

Inet är underbara. Har inte haft serviceärende än dock, men definitivt en butik jag ska fortsätta handla om. 24h leverans är riktigt najs. Och fri frakt tack vare swec. Kan inte bli bättre

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Återigen tack för hjälpen. Datorn kom igår eftermiddag och jag ägnade kvällen/natten åt att installera spel och grejer. Körde GPU-bencmarktestet i Crysis-demot och fick i genomsnitt 50FPS med allt maxat i 1280x1024, och då hade jag en del saker igång i bakgrunden också, lite småprogram. Härligt.

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]

Permalänk

Liten uppdatering: är supernöjd med paketet, datorn är till och med tystare än jag trott. Det enda som gör mig lite irriterad är att moderkortet jag blev tipsad om bara har en PCIe 16x-slot, vilket väl om jag förstått det rätt gör att jag inte får maximal prestanda om jag sätter in ett till HD4890-kort i Crossfire?

Men än så länge är jag helnöjd.

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]

Permalänk
Medlem

Att dom körs x8 x8 i CrossfireX, är det vanligaste för moderkort,
utom på dom allra dyraste.
(som på mitt val t.ex DDR3, Micro Star, MSI 790FX-GD70 = Test Vinnare på sweclckoers)

Som sagt flera ggr tidigare i detta forum och vad jag läst,
två stycken i x16 eller x8 har så liten betydelse att vi kan glömma det!!
Förmodligen i enstaka % klassen.

Roligt att du är nöjd .. få se hur länge det räcker.
Människor har inte stor förmåga.....
att va nöjd med livet som hon lever här.

Man vill ha ..* Mer JUUUL

Mycket vill ha mer .. lite BONUSAR här öch där ska de' va', eller hur

/halojoy
----

*Jag vill ha mer jul
ge mig mer jul

Tusen stjärnor som tindrar
Glitter så långt jag ser
Av juleljus som glimmar vill jag ha mer

Ge mig en svårknäkt nöt,
sötare gröt,
djupare dopp i grytan
Glittrigare glim
och grötigare rim
och mer Arne Weise i rutan

Jag vill ha rymligare säck,
segare knäck,
fetare fläsk från grisen
Krimsigare krams,
längre långdans
och raskare räv på isen

Jag Vill Ha Meeeer!

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halojoy
Att dom körs x8 x8 i CrossfireX, är det vanligaste för moderkort,
utom på dom allra dyraste.
(som på mitt val t.ex DDR3, Micro Star, MSI 790FX-GD70 = Test Vinnare på sweclckoers)

Som sagt flera ggr tidigare i detta forum och vad jag läst,
två stycken i x16 eller x8 har så liten betydelse att vi kan glömma det!!
Förmodligen i enstaka % klassen.

Roligt att du är nöjd .. få se hur länge det räcker.

Jamen då så! Då spelar det ju ingen roll. Och så nöjd som jag är med uppgraderingen så kommer det att räcka i flera år.

Det känns helt underbart att kunna spela spel som jag inte ens kunde drömma om innan. 50 fps i Crysis med allt maxat (1280x1024), 60-120 fps i Race Driver GRID, 25-70 fps i Oblivion med allt tokmaxat långt över vad man kan göra med spelets egna inställningar osv.

Jag är normalt sett ingen grafiknörd, men efter att inte ha haft en helt ny dator på 12(!) år så är det skönt att verkligen kunna dra på rejält. Får se hur långt det räcker med GTA IV dock, det kommer i brevlådan idag...

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]