Speldator, vissa delar, max budget 6000

Permalänk
Medlem

Speldator, vissa delar, max budget 6000

Många sådana här trådar men tycker varenda en får enorm feedback här på SweClockers så jag testar och slänger ut mig lite tankar jag med.

Ska köpa:
1. Processor
2. Grafikkort
3. Moderkort
4. Chassi + nätagg
5. Minnen

Budgeten är 6k (mer eller mindre).

Processor tänkte jag mig väl kanske AMD Phenom II, den 3-kärniga eller den 4-kärniga alternativt gamla Intels 8400.

Grafikkort kan jag tänka mig HD4770 upp till GTX 260 (250 GTS, HD4850, HD4870).

När det gäller chassit och nätagget har ja fått för mig at Antec Sonata II verkar bra, men här spelar det mindre roll.

Kommer antagligen inte överklocka något förrän det börjar gå segt och vill gärna ha ett tyst system.

Shoot, pls..

Permalänk
Medlem

Min tråd nån sida bak kanske kan vara utav intresse.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Antielefant

*rotar bland gamla inköpslistor*

Ah-ha!

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Hmmm, det där chassit har jag hört är riktigt dåligt.

Någon som vet vad som är bäst? Att ta en Phenom II X4 istället för en Phenom II X3 720 eller att ta en HD4870/GTX 260 istället för HD4850/GS 250? Dvs, bättre processor eller graffekort?

När jag tänkte köpa för ett halvår sedan var det mycket diskussion om HD4850:s temperaturer. Det betyder väl att den låter mycket?

Permalänk
Antielefant

Nej, det är inget särskilt jättebra chassi, men tro inte att Sonata är det heller. Trångt och jävligt, och inte särskilt tyst heller
Däremot prioriterar jag alltid under alla omständigheter bättre innehåll än chassi, så länge innehållet inte kräver bättre, och för det jag plockade ihop räcker ett Ace rätt långt.

Vad gäller 720/940 och GTS250/GTX260 är det förstås bättre att satsa på en lite svagare processor och istället ta ett kraftigare grafikkort. X3 720 + GTX 260 är inte alls fel. Skillnaden mellan 250/260 (och 4850/4870 1GB) är dryga 30%. Skillnaden mellan X4 940 och X3 720 är relativt liten om du klockar 720'an. Idag, det vill säga.

Prisskillnaden är däremot inte direkt enorm, bara ungefär 400:-.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Jo, men å andra sidan är chassit den komponent man kan ha bäst framtidstänk med eftersom den är bland det lättaste att spara tills nästa dator. Och samtidigt kanske den jobbigaste komponenten att uppgradera (tillsammans med moderkort då man måste skruva loss det i båda fallen).

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Antielefant

Så är det, men ska du ha ett bra chassi med ett bra nätagg ramlar priset iväg rätt duktigt, till ~1500 för bara de två.
Och som sagt, Sonata är inte ett "bra" chassi.

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/nexus-clodiu...
https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/650w-corsai...

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Antielefant

Visst, funkar det.

Men den är långt ifrån lika snabb som paketet jag plockade ihop. 35-40% långsammare, best guess.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, förstår att prestandan är sämre och jag hade delarna i ditt paket + lagt 1 tusing till på ett bättre chassi om jag visste att jag skulle behöva det.

Det enda jag vet är att jag kommer lira WoW och Starcraft II när det kommer ut, sedan tänkte jag "försäkra" mig men sket i det och köpte vad jag egentligen behövde.

Men tack för förslagen.