Firefox 3, den officiella tråden! [Hjälp, teman, tillägg, tips, osv.]

Permalänk
Medlem

Alltså jag har nu skaffat Flashblock för att ta bort flashreklam men när jag trycker på en och väljer ta bort så kommer den tillbaks igen vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem

Ja, äntligen! Jag löste problemet!

Om någon annan någonsin drabbas, testa det här:

  • Öppna regedit

  • Navigera till HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Fonts

  • Sätt nyckeln "Arial (TrueType)" till "Arial.ttf" utan citationstecken

  • Starta om datorn

Citat:

Nu har Firefox åter igen buggat sig. Det gäller texten på flera webbsidor, exempelvis Google, som Firefox gör väldigt jobbig att läsa. Om jag fortsätter med Google som exempel, så är all text på sidan i fet stil vilket gör det väldigt jobbigt att läsa/hitta det man söker efter.

Jag skrev att Firefox "åter igen" gjort det här, och det hände även för några månader sist på min gamla dator som körde XP. Nu, på min nya dator, kör jag Windows 7.

Det roliga är att jag inte ändrat NÅGOT i Firefox. Jag har inte heller laddat hem något addon, och det har inte heller kommit en update till varken något av mina addons (NoScript, Adblock Plus, Text2Link) eller själva Firefox. Jag stängde helt enkelt av Firefox som vanligt, och nästa gång jag startade det så var texten... ja, inte normal åtminstone?

En bild på typsnittsinställningarna i Firefox:

Klicka för bild

När det här hände nu igen så tänkte jag att jag byter webbläsare. Jag testade Opera, som var riktig snabb och hyfsat snygg tyckte jag. Problemet med Opera var att det inte fanns Adblock. Visst, det fanns "Content Blocker" eller vad det hette, men det var inte ens i närheten av Adblock. Man får ju manuellt blocka den reklam man inte vill ha och det är ju riktigt roligt...

Google Chrome "lider" väl av samma problem antar jag. Jag har inte provat, men man får väl lov att göra det om ingen har något förslag på vad som kan ha hänt och hur man fixar det.

Jag kan ju tillägga att jag löste det här problemet när jag hade XP genom att formatera och det vill jag absolut inte göra igen.

Jag hoppas på det bästa!

/Drille

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred
Alltså jag har nu skaffat Flashblock för att ta bort flashreklam men när jag trycker på en och väljer ta bort så kommer den tillbaks igen vad gör jag för fel?

Tyvärr vet jag inte, men kör med no-script istället. Tar bort flash och farliga script.

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Tyvärr vet jag inte, men kör med no-script istället. Tar bort flash och farliga script.

Hur tar man bort flash med no-script? den bara blockerar så att flashen och de inte syns.

Permalänk
Medlem

De tillägg jag har installerat
AeroFx - aeroeffekterna i vista på hela fönstret
Eas DragToGo - dra text(söka),länkar,bilder för att göra en ny flik
Firebug - Ett måste när man gör hemsidor
Hide Menubar - döljer arkiv,redigera osv raden.
IE-tab - låter dig göra med internet explorer.
Adblock Plus - tar bort reklamen på internet
Tab Mix Plus - Öppnar ny flik från favoriter, sökfältet, historik. Öppnar ny flik vid länk som lämnar den aktuella sidan. Klickfunktioner på flikarna

och testar även no-script nu för att se om det är bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred
Hur tar man bort flash med no-script? den bara blockerar så att flashen och de inte syns.

No-script blockerar allt från standard så får man tillåta, ex javascript på youtube för att kunde spela upp klippen. Alltså är det lite pill i början men sen är det perfekt.

Kan ju lista det pluginsen jag kör med:

4chan addon
adblock plus
ai roboform
autopager
betterprivacy
dictionary switcher
downthemall
dragdropupload
menu editor
noscript
personas
plain text links
restore scroll position
skipscreen
smarter fox

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Behöver man verkligen så många tillägg? Det försämrar ju bara prestandan tycker jag. Jag sitter dock på en ganska äldre dator, kanske därför.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superlight
Behöver man verkligen så många tillägg? Det försämrar ju bara prestandan tycker jag. Jag sitter dock på en ganska äldre dator, kanske därför.

http://img42.imageshack.us/img42/5087/screenshot001n.jpg

Hej
Har ingen av dom (utom Adblock)
Fasterfox behöver du inte om du gör dessa 8 tweaks...
http://www.madwahm.com/webmaster-stuff/8-easy-firefox-tweaks-...

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superlight
Behöver man verkligen så många tillägg? Det försämrar ju bara prestandan tycker jag. Jag sitter dock på en ganska äldre dator, kanske därför.

http://img42.imageshack.us/img42/5087/screenshot001n.jpg

Nä, men jag använder dem och det underlättar min vistelse på nätet

Visa signatur

pff

Permalänk

Downthem all är typ det viktigaste addonet till firefox.

Jag använder dessa:

Adblock Plus
Cooliris
Download Statusbar
DownthemAll!
dragdropupload
Extended Statusbar
NoScript
SkipScreen
Spotify Search
Tiny menu

Permalänk
Medlem

Sitter här och är inne i aboutconfig och kikar runt lite. Kollar efter strängen som tar bort stjärnorna i adressfältet, Men hittar dock inte rätt. Nån som vet vad och vart jag ska ändra?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk

Nu har jag bara DownthemAll,TinyMenu och SkipScreen. Då det tog hela 13 sekunder innan firefox startades, och sidorna tog lång tid att ladda när jag hade dom andra tillägen!

Permalänk

Tja

Märkte att min HDD hela tiden läste och bara tystnade ett ögonblick varje gång jag accessade den i t.ex. utforskaren. Detta konstanta knattrande är störande men säkert också inte särsklit bra för HDDn så undersökte problemet och fann att firefox är orsaken. Så fort firefox (3.0.1....) är igång söks det på disken efter något. Prövade att inaktivera cachen i windows (XP) då jag tyckte 2gb skulle räcka ändå men gav ingen skillnad. Tog även bort kryssen från båda "Tell me..."-rutorna under security i firefox options. Problemet kvarstår dock... Finns det någon annan mindre amatörmässigt kodad webbläsare måhända?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Tja

Märkte att min HDD hela tiden läste och bara tystnade ett ögonblick varje gång jag accessade den i t.ex. utforskaren. Detta konstanta knattrande är störande men säkert också inte särsklit bra för HDDn så undersökte problemet och fann att firefox är orsaken. Så fort firefox (3.0.1....) är igång söks det på disken efter något. Prövade att inaktivera cachen i windows (XP) då jag tyckte 2gb skulle räcka ändå men gav ingen skillnad. Tog även bort kryssen från båda "Tell me..."-rutorna under security i firefox options. Problemet kvarstår dock... Finns det någon annan mindre amatörmässigt kodad webbläsare måhända?

Google Chrome?

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för ett mycket konstigt problem med firefox3. När jag går in på blocket så syns alla annonser och bilder som de ska, men när jag klickar på en annons för att läsa den så finns det ingen text. Med IE8 finns texten där. kolla bilden nedan för att förstå vad jag menar.

Jag använder Firefox 3.06 med Adblock plus och noscript. Har testat att stänga av dessa funktioner men det gör ingen skillnad.
Det enda jag kommer på som jag ändrat de senaste dagarna är att jag bytte virusprogram från AVG till Symantec endpoint. Hittar dock ingen funktion i detta som skulle kunna göra så att det blir så här.

Hjälp!

Bild:

http://img28.picoodle.com/img/img28/2/5/25/killawife/f_myskom...

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Hedersmedlem

finns det någon logg i firefox som visar vad som får firefox o krascha minst 10 gånger / dag? behöver bli riktigt störande nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
finns det någon logg i firefox som visar vad som får firefox o krascha minst 10 gånger / dag? behöver bli riktigt störande nu!

Om jag inte mins fel så kommer det fram när firefox kraschar, där man kan välja om man vill skicka in felet eller inte.

Visa signatur

pff

Permalänk
Hedersmedlem

jo men det står ju bara en massa skumma tecken o siffror. inte så mycket till hjälp. kanske finns en plugin som skriver vad som fick firefox o krascha?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
jo men det står ju bara en massa skumma tecken o siffror. inte så mycket till hjälp. kanske finns en plugin som skriver vad som fick firefox o krascha?

Förmodligen något id för problemet som uppstod. Har du testat googlat på det som står eller skickat in rapporten till Mozilla/maila Mozilla?

Visa signatur

pff

Permalänk
Hedersmedlem

japp skickat in rapporten varje gång det händer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
japp skickat in rapporten varje gång det händer

Googlade lite snabbt, hittade detta http://crash-stats.mozilla.com/
Du kan väl skriva ner vad det står när du får tillfälle så kan jag se om jag hittar någon lösning.

Visa signatur

pff

Permalänk
Hedersmedlem

det tog inte så långt tid innan forefox krascha

här e loggen

Add-ons: {34274bf4-1d97-a289-e984-17e546307e4f}:0.5.3.043,filtersetg@updater:0.3.1.3,{d10d0bf8-f5b5-c8b4-a8b2-2b9879e08c5d}:1.0.2,uploader@adblockfilters.mozdev.org:1.7.1,{22119944-ED35-4ab1-910B-E619EA06A115}:6.9.91,autopager@mozilla.org:0.5.1.3,{F17C1572-C9EC-4e5c-A542-D05CBB5C5A08}:8.6.7.0,{4BBDD651-70CF-4821-84F8-2B918CF89CA3}:6.1,feedbar@efinke.com:3.1.6,{1280606b-2510-4fe0-97ef-9b5a22eafe41}:1.0.9,{EF522540-89F5-46b9-B6FE-1829E2B572C6}:3.22,{77b819fa-95ad-4f2c-ac7c-486b356188a9}:1.5.20090525,{CAFEEFAC-0016-0000-0002-ABCDEFFEDCBA}:6.0.02,{CAFEEFAC-0016-0000-0003-ABCDEFFEDCBA}:6.0.03,{CAFEEFAC-0016-0000-0005-ABCDEFFEDCBA}:6.0.05,{20a82645-c095-46ed-80e3-08825760534b}:1.0,moveplayer@movenetworks.com:1.0.0.07076007,{46868735-c3fa-47ce-8ce7-cce51a66aceb}:1.2,bkmrksync@nokia.com:1.0.0.704,{888d99e7-e8b5-46a3-851e-1ec45da1e644}:3.0.0,rightbar@realmtech.net:0.4,{5e594888-3e8e-47da-b2c6-b0b545112f84}:1.2.6,LDSI_plashcor@gmail.com:0.5.1,{d57c9ff1-6389-48fc-b770-f78bd89b6e8a}:1.30,SkipScreen@SkipScreen:0.1.05262009,sv@dictionaries.addons.mozilla.org:1.34,ntortarolo@hotmail.com:2.0.7,en-US@dictionaries.addons.mozilla.org:3.0.3,unplug@compunach:2.003,contact@whos.amung.us:1.74,{972ce4c6-7e08-4474-a285-3208198ce6fd}:3.0.11,{36C13C8F-54F1-412e-8177-2E411719162D}:3.3.7,{5514CFC3-D9A8-4f1a-8DF1-930EBFB59901}:3.2.3.3
BuildID: 2009060215
CrashTime: 1244836365
InstallTime: 1244822845
ProductName: Firefox
SecondsSinceLastCrash: 4505
StartupTime: 1244833775
Theme: qute
URL: https://shop.immmooo.com/affiliates/my_account.php?ac=Reports
Vendor: Mozilla
Version: 3.0.11

Den här rapporten innehåller också teknisk information om programförhållandena vid kraschen.

Permalänk
Medlem

http://support.mozilla.com/en-US/kb/Firefox+crashes

Du har en väldans massa addons, garanterar att det är en konflikt mellan dem. När jag hade 10tal addons kraschade mitt firefox med jämna mellanrum med.

Så se över dina addons och kolla länken.

Visa signatur

pff

Permalänk

Jag använder Opera men saknar några saker som finns i FF med hjälp av plugins. Så jag vill använda FF men då saknar jag några saker från Opera.

  • Byta tab/flik med knapp 1-2

  • Öppna föregående tab/flik när jag stänger nuvarande

  • Byta tab/flik med 'mousedown' och inte 'mouseup' (tumknapparna)

  • Ibland får FF för sig att öppna ett nytt "fönster" helt utan anledning, det skall webbläsaren aldrig någonsin göra. Enbart ny tab/flik!!

Kan detta fixas i FF?

Permalänk

Har problem med Firefox och Live Messenger, när jag ska öppna hotmail via Live Mess. så fungerar det bara ibland. Oftast kommer jag till inloggningen med mitt email inskrivet men utan kod. Det hjälper alltså inte att kryssa i att "Spara min e-postadress och mitt lösenord".

Tidigare så öppnades alltid IE för hotmailen, men tyvärr så fungerar det inte längre.

Någon som vet hur man löser detta problem i Firefox, eller hur man får Live Mess att alltid öppna IE istället?

Visa signatur

AMD X2 7750 BE, Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H, 8GB Corsair XMS2 DDR2 800MHz, Samsung F1 1TB+0,5TB, CoolerMaster Elite 341, CoolerMaster RealPower M520. Win 7 Home Premium

Permalänk
Medlem

FoxTab har släppt en uppdatering med vilken man kan växla mellan tabarna genom att "hålla ner höger musknapp (eller vänster) och sen scrolla"
En uppdatering som är helt underbar! Det står på FoxTabs hemsida att funktionen är "beroendeframmkalande"

Det har även kommit andra nyheter som att man kan ändra bakgrund, ändra 3D vy + lite annat smått o gott.

Vilket tillägg tycker du är bäst att byta/ändra flikar med ?

Jag har provat ett gäng olika men det finns ju så många och jag har fasnat för FoxTab totalt, speciellt nu när det går så snabbt att byta med musen...

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Musikälskare

Tabmix Plus kör jag för flikar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skog1s
FoxTab har släppt en uppdatering med vilken man kan växla mellan tabarna genom att "hålla ner höger musknapp (eller vänster) och sen scrolla"
En uppdatering som är helt underbar! Det står på FoxTabs hemsida att funktionen är "beroendeframmkalande"

Det har även kommit andra nyheter som att man kan ändra bakgrund, ändra 3D vy + lite annat smått o gott.

Vilket tillägg tycker du är bäst att byta/ändra flikar med ?

Jag har provat ett gäng olika men det finns ju så många och jag har fasnat för FoxTab totalt, speciellt nu när det går så snabbt att byta med musen...

Finns det något tillägg för att göra det där med musen enbart, allt det andra var ganska värdelöst tyckte jag

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Den senaste uppdateringen är för Fox Tab är ju helt underbar!

Permalänk
Medlem

Finns det någon plugin som gör navigationsfältet genomskinligt?

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7