Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

hjalp med okomplicerat bash-script

Permalänk

hjalp med okomplicerat bash-script

Hejsan. Har inte anvant bash tidigare, och har inge lust att grava sa djupt just nu. Men maste fa ett enkelt skrip att fungera for att skapa symlankar i en homekatalog till alla konfigurationsfiler i en annan.

#!/bin/bash for dotfile in $(ls -d $1/.* | xargs -n1 basename) do if ["$dotfile" != "."] && ["$dotfile" != ".."]; then ln -s $1/$dotfile $2/$dotfile fi done

Men funkar ej sa bra:

/ .. / ./symlinks.sh: line 4: [.xine: command not found ./symlinks.sh: line 4: [.xinitrc: command not found ./symlinks.sh: line 4: [.xmobarrc: command not found / .. /

Grymt om nagon kunde hjalpa mig med detta.

/Mvh

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

cd ~targetuser ln -s ~sourceuser/.* .

fungerar då för mig

Permalänk

Gött! Kom precis att tänka på att det borde gå att göra på så vis. Dum man känner sig. Tack så mycket!

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Hedersmedlem

Svaret på frågan är för övrigt att [ är ett kommando, /bin/[, och att det måste vara mellanslag runt. Alltså "if [ "$dotfile" != "." ] && [ "$dotfile" != ".." ]; then"
(eller, tror jag, "if [[ "$dotfile" != "." && "$dotfile" != ".." ]]; then" - lägg märke till dubbla hakparenteser!)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Ok, tackar sa hjartligt for den upplysningen! Hade lika garna kunnat vara slutet pa min bash-karriar, men nu ar man back on track igen.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org