Problem med kylning av E8400, ej överklockad.

Permalänk
Medlem

Problem med kylning av E8400, ej överklockad.

Hallå allihop!

Jag skulle behöva lite tips för att förbättra kylningen av min E8400 processor.

Mina planer låg i att överklocka den, men jag har fått lägga dessa planer på is då processorn verkar bli för varm redan innan jag börjat.

Utrustning:

Antek P180 chassi.

Noctua NH-U12P with NF-P12

Min temperatur, med alla fläktar i chassit på max, ger mig 50 och 55C beroende på load. Men det kanske är normalt? Fast det låter lite väl högt.

Kan även nämna att luftströmmen i datorn troligen är kass. Öppnar jag chassit så kan jag sänka temperaturen till 45-50C.

Grafikkortet har sina fläktar pekande neråt, men då PSUn sitter nederst i datorn så är det där virrvarret med sladdar finns.

Är detta en normal temperatur? Finns det något sätt att försöka minska den?

Permalänk
Avstängd

Du kan ha monterat den taskigt. För mycket kylpasta tillsammans med att den trycker för löst t.ex.

Ang. kylaren så har den ju en schysst tyst fläkt, fast jag läste att den kanske inte är bäst lämpad för heatsinks då den flyttar för lite luft. Men det ska inte påverka så mycket, jag tror det är taskig montering. Kolla så att vcoren av misstag inte är för hög också.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Är fläktarna monterade rätt i chassiet? Framme suger in och bak blåser ut?

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Har provat att montera om kylflänsen en gång redan, då med mindre pasta. Fick Exakt samma temperaturer som innan.
Den kan dock trycka för löst, men då är det ett tillverkningsfel då skruvarna sitter så fast som de kan göra.

Tofupunk:

De Bör vara rätt, men det finns en hel del fläktar i chassit att kontrollera :). Får tre nya Noctua fläktar som ska monteras in nu i veckan, ska byta ut standardfläktarna. Så får se om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Min CPU (E8400) ligger på 50C idle och 57 C load. Har en arctic cooler "freezer" och har monterat om pastan 5 gånger. Blev ingen skillnad. Har även 3 chassifläktar. Så jag tror det är normal temperatur.

Jag kör iof sig fläktarna på lågt varv för att hålla datorn tyst. Men det skiljer max 2 grader om jag skruvar upp till max. Dock blev processorn bara 1 grad varmare i idle när jag överklockade till 3,6ghz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falafel
Min CPU (E8400) ligger på 50C idle och 57 C load. Har en arctic cooler "freezer" och har monterat om pastan 5 gånger. Blev ingen skillnad. Har även 3 chassifläktar. Så jag tror det är normal temperatur.

Jag kör iof sig fläktarna på lågt varv för att hålla datorn tyst. Men det skiljer max 2 grader om jag skruvar upp till max. Dock blev processorn bara 1 grad varmare i idle när jag överklockade till 3,6ghz.

Ah det låter lovande! Vore bra om någon annan kunde säga hur högt den ligger för dem med så att man fick lite koll på den.

Permalänk
Medlem

Min E8400 + NH-U12P + MX-2 kylpasta ligger på 38-39°C i idle och 49°C i full load.

Permalänk
Medlem

Min E8400 (ej överklockad) + Arctic Freezer 7 Pro (lågt varv) + Arctic Silver pasta ligger på 33-34 idle och 48 i full load.

Tre chassifläktar. En fram (Fractal 80mm, inblås 1400rpm). En på sidan (Fractal 80mm, utblås 1000rpm) och en bak (Fractal 120mm, utblås 1000rpm). Vet att detta säkert inte är optimalt, men jag tycker temperaturerna är ok.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem

Tack Micke och Fi!

Det där låter som ungefär de temperaturerna jag hade förväntat mig. Hmm, jag lär väll inte få en lösning på varför min blir så mycket varmare, så jag får nog leva med det :).

Permalänk
Medlem

Kollat botten på din kylare så den inte är konvex ?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Hur har du monterat din kylare? Om fläkten på kylaren är på baksidan så vill ju både chassifläkten och CPU-fläkten ha samma luft, så då blir det inte så bra kylning.

Försök att fixa lite bättre kabeldragning så att det är fria luftvägar, det kan hjälpa en hel del faktiskt (med tanke på att det går ner 5 grader om du öppnar chassit).

Annars så är ju alla processorer olika och du kan ha fått ett "varmt" exemplar, men det får du nog leva med då. Du kan ju alltid testa att överklocka lite och se hur mycket tempen stiger. Som Falafel säger så höjdes hans idle temp bara med en grad när han klockade till 3,6GHz.

Lycka till!

EDIT: Kanske dum fråga, men better safe than sorry. Har du kontrollerat så att CPU-fläkten blåser åt rätt håll, dvs mot flänsen? Om inte så får du ta och flippa runt den!

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Medlem

Har exakt samma fläkt men en E8500 (standard klock)

Den ligger på:

CPU: 36*C
Core1: 51*C
Core2: 51*C

Core tempen har inte rört sej ur fläcken no matter what Hur som haver, så här ser de ut under huven: http://img.photobucket.com/albums/v673/petta/datamaskinen.jpg

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Citruz
Hur har du monterat din kylare? Om fläkten på kylaren är på baksidan så vill ju både chassifläkten och CPU-fläkten ha samma luft, så då blir det inte så bra kylning.

Försök att fixa lite bättre kabeldragning så att det är fria luftvägar, det kan hjälpa en hel del faktiskt (med tanke på att det går ner 5 grader om du öppnar chassit).

Annars så är ju alla processorer olika och du kan ha fått ett "varmt" exemplar, men det får du nog leva med då. Du kan ju alltid testa att överklocka lite och se hur mycket tempen stiger. Som Falafel säger så höjdes hans idle temp bara med en grad när han klockade till 3,6GHz.

Lycka till!

EDIT: Kanske dum fråga, men better safe than sorry. Har du kontrollerat så att CPU-fläkten blåser åt rätt håll, dvs mot flänsen? Om inte så får du ta och flippa runt den!

Då ska vi se om jag inte kan svara lite här!

Jag tror att chassi fläktarna är välplacerade då de var färdigmonterade i chassit när jag fick dem. Men jag ska byta ut dem nu i veckan så då kommer jag att dubbelkolla detta oavsett.

Det lär tyvärr inte gå att dra sladdarna bättre. Det finns en stor mängd av dem, och de är tjocka. Har ett 750W corsair nätaggregat och det har sladdar i mängder. Tyvärr inte borttagbara, så jag får leva med dem :).

Och jepp, fläkten blåser mot flänsen. Det var jag väldigt noga med!

Dr_Spackel: Vad jag kunde se så var kylaren så slät som den kunde vara.

Permalänk
Medlem

E8500 med U12P och fläkten och kylpastan som kom med. Fläkten körs med "ultra low noise adaptern". Allting i ett Lian Li PC7, monterat som i bilden snozan skickade.

Everest rapporterar:
CPU 39 grader
Core 1 45 grader
Core 2 45 grader
i idle.

CPU 44 grader
Core 1 50 grader
Core 2 50 grader
i load.

Frågan är dock om everest visar korrekta värden, var det inte ngt om att intel inte släppt ngnting för att kolla temperaturna för ett tag sen? Mitt everest är ganska gammalt. Vilket program bör jag använda istället?

Permalänk
Medlem

Angående Everest och korrekta värden. Jag får samma temps i Everest, Coretemp, Speedfan och Intel Desktop Utilities. Så.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swinter
Då ska vi se om jag inte kan svara lite här!

Jag tror att chassi fläktarna är välplacerade då de var färdigmonterade i chassit när jag fick dem. Men jag ska byta ut dem nu i veckan så då kommer jag att dubbelkolla detta oavsett.

Det lär tyvärr inte gå att dra sladdarna bättre. Det finns en stor mängd av dem, och de är tjocka. Har ett 750W corsair nätaggregat och det har sladdar i mängder. Tyvärr inte borttagbara, så jag får leva med dem :).

Och jepp, fläkten blåser mot flänsen. Det var jag väldigt noga med!

Dr_Spackel: Vad jag kunde se så var kylaren så slät som den kunde vara.

Allt verkar vara i sin ordning då, men du svarade inte på hur du hade monterat kylaren!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Citruz
Hur har du monterat din kylare? Om fläkten på kylaren är på baksidan så vill ju både chassifläkten och CPU-fläkten ha samma luft, så då blir det inte så bra kylning.

Checka det där och berätta hur du har den monterad

Annars så kan jag bara lugna dig med att dina temperaturer inte direkt är farliga. Jag har själv en E8400 som jag kör stabilt i 4,2GHz i ~37C i idle. I Orthos' torture test toppade prollen 66C, och det var så högt den gick. Båda tempsen mätta med CoreTemp.

Och det där med kabeldragningen - det går alltid att förbättra! Kolla om du har några hemliga hål i ditt chassi som du kan trycka några sladdar igenom, det brukar det alltid finnas!

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk

jag har ungefär samma problem, fast jag har en e8500 freezer pro 7, idle 40grader load 60-63...

Visa signatur

Moderkort: GA-EP45-DS3 Processor: E8500 Grafikkort: Sapphire Radeon HD4870 Minne: Corsair Dominator 4x1024MB 1066MHz CL5 Nätaggregat: CM 620W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p1ngvinen
jag har ungefär samma problem, fast jag har en e8500 freezer pro 7, idle 40grader load 60-63...

Det är väl inget riktigt problem?
CPU stänger av sig om den blir för varm, och temperaturen du kommer upp i med "stressprogrammen" kommer du aldrig i närheten av vid normalt användande.

Temeraturparanoian är stärkt utbrett på SWEC

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Kan ju dela med mig jag också!

Har en E8400@3,6Ghz med stock fläkt. Idle=30 och load kan gå upp mot ca 60-70 under extrema förhållanden som Intel burn test och Orthos. Vcore=1,25

Permalänk
Medlem

Sitter även på en e8400 oklockad med en thermalright ultima 90 och klämt på en 80mm nexus fläkt på den som rullar på 5v. Absolut tyst och ligger på:

CPU 29c
Core 1 31c
Core 2 32c

Riktigt nöjd då min orginalare låg upp mot 45-50. Idle snackar vi i alla lägen

Visa signatur

Jag gillar inte sär skrivning och försöker att und vika det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
Temeraturparanoian är stärkt utbrett på SWEC

+1, helt sjukt vad nojjiga folk är när det gäller temperaturer.
Kommer säkert 10 trådar om dan i stil med "Hjälp, min cpu är 50 grader".

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D