Permalänk
Medlem

Billigare Macar!

Det ryktades om det... inte länge sen det rapporterades på appleinsider och här på sweclockers eller om det var idg? redan i vår sas det och det var bara någon månad sen. Sen dess har man inte hört någonting alls? Någon som hört nåt nytt? Själv tycker jag att apples senaste modeller är en bit över gränsen till för dyra om man jämför med modellerna innan, och dom skiljer sig inte mycket i prestanda heller. Dom blev i stort sett bara dyrare. Och inte lite dyrare heller. Så en eventuell prissänking skulle nog bli en rätt kraftig prissänkning med tanke på att dollarn sjunkit i förhållande till kronan nu, om man jämför med när de nya modellerna släpptes och dollarn låg på omkring 9 kr. Just nu går man mest och väntar på att införskaffa ny mac. Frågan är hur länge man ska behöva vänta eller om man ska be någon som ska till usa och köpa med sig en mini hem?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Here we go again.

Tror ryktena är ganska lösa, förvänta dig ingenting.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Media Markt säljer den vita macbooken för 8500kr i butik! Var ute på Forum Nacka för 3 dagar sedan. Alubooken kostade som vanligt.

Visa signatur

Älska din nästa - Dela med dig av ditt wlan!

Permalänk
Medlem

Visst skulle en prissänkning sitta fint.. men som sagt, man ska nog inte förvänta sig en allt för stor sådan inom en snar framtid heller.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uncle buck
Media Markt säljer den vita macbooken för 8500kr i butik! Var ute på Forum Nacka för 3 dagar sedan. Alubooken kostade som vanligt.

Dubbelkolla specen på datorn, så det inte är en gammal modell med intelgrafik

Permalänk

Om Apple följer sitt gamla mönster kommer de att göra en översättning utav dollarpriset till svenska kronor med den dollarkurs som gäller den dag den nya produkten lanseras (plus moms så klart).

Sen har det ju även ryktats om att en mindre ala netbook och då billigare jämfört med andra Mac:ar. Men den kommer ju självklart ändå vara dyrare än vad dagens normala PC netbooks kostar. Så:
MacBook > Apple Netbook > Netbook.

Dessutom ryktas det ju att MacBook kommer att integreras i MacBook Pro segmentet, eller ja alla alu-MacBookar. Hurvida detta är sant eller ej vet jag inte. Men bara ur aspekten att få plats med alla olika val på en sida på Apple Store tycker jag känns problematisk. Så jag ställer mig nog lite reserverande till det ryktet.

Kan för övrigt tillägga att jag verkligen inte förstår netbook hysterin som råder. Maken till värdelösa datorer har jag sällan varit med om. Vad är meningen med en dator om jag inte kan se någon information längre än ett stycke på skärmen och dessutom inte kan ge den någon inmatning (tgb, mus osv.)? Kan nämna att vi har flera stycken på jobbet och det är nästan värt det att släpa med sig en gammal ordentligt (o)gedigen (plastig, fult, hemsk) Dell istället när man går ut utanför kontoret. Visstja, glömde en sak Dellen är tung också!

Senaste ryktena är ju dock bara ett par dagar gamla:
http://www.macrumors.com/2009/05/21/apple-tablet-coming-in-20...
http://www.macrumors.com/2009/05/22/lcd-panel-supplier-for-ap...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja antingen sänker dom priserna med tusenlappar, eller så avstannar marknadserövringen.
6895:- för appels billigaste dator? Laptop+ws hemma hos mig gick väl på några hundralappar mindre..

Permalänk
Hedersmedlem

Nu håller vi oss till ämnet...

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Sure, det är bra om Mac blir billigare.
Men dom har en lång bit kvar tills dom blir prisvärda.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44

Hur tänker du?
Förra mac mini modellen t.ex. kostade i sverige ca 5000 kr. Då fick man med apple remote. Bygg ihop en hyfsad mini-itx burk själv så kommer du landa däromkring. Såvitt jag vet (rätta mig om jag har fel) finns inga moderkort på marknaden idag med formfaktorn mini-itx med inbyggd grafik kraftfullare än gf9300. Nya minin har gf9400 och är därmed en bit före övriga tillverkare.
Instegsmodellen kostar i usa ca 4500... släng på svensk moms 4500x1,25 och vi landar på 5600. Skulle dom sänka priserna nu till direktöversatt dollarkurs skulle den vara minst sagt prisvärd.. framförallt i förhållande till andra tillverkares mini pcs som många ggr är både dyrare och har sämre prestanda.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på en uppdatering av de stationära Macarna "snart" enbart för att priset ska justeras ordentligt till dollarn. Sättet som Apple sätter priser på ger dem en väldig nackdel just nu.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
Hur tänker du?
Förra mac mini modellen t.ex. kostade i sverige ca 5000 kr. Då fick man med apple remote. Bygg ihop en hyfsad mini-itx burk själv så kommer du landa däromkring. Såvitt jag vet (rätta mig om jag har fel) finns inga moderkort på marknaden idag med formfaktorn mini-itx med inbyggd grafik kraftfullare än gf9300. Nya minin har gf9400 och är därmed en bit före övriga tillverkare.
Instegsmodellen kostar i usa ca 4500... släng på svensk moms 4500x1,25 och vi landar på 5600. Skulle dom sänka priserna nu till direktöversatt dollarkurs skulle den vara minst sagt prisvärd.. framförallt i förhållande till andra tillverkares mini pcs som många ggr är både dyrare och har sämre prestanda.

Vad babblar du om? Billigaste modellen med 9400 grafik (mobilprestanda för övrigt) kostar 7000 kr. Då får du med HELA 120 GB!!

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Vad babblar du om? Billigaste modellen med 9400 grafik (mobilprestanda för övrigt) kostar 7000 kr. Då får du med HELA 120 GB!!

Eftersom du uppenbarligen hakar upp dig på alla som gillar appleprodukter (sista jag läste ett inlägg från dig kallade du trådpostaren för mactard osv) föreslår jag att du helt enkelt låter bli att gå in i den delen av forumet. Du bidrar med nada konstruktivt förutom påhopp och spydiga svar.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44

Det beror såklart helt på vad man är ute efter. Ingen PC är prisvärd för mig eftersom jag vill ha en snygg dator som fungerar bra med OS X, jag kommer alltså bli missnöjd med varenda PC som existerar. Du måste inse att prestanda inte är allt, att påstå att en mac inte är prisvärd är som att påstå att en trimmad Skoda är mer prisvärd än en BMW.

Permalänk
Medlem

Måste bara få flika in där...
Min PC tror jag inte du hade blivit missnöjd med. Den kör Mac OS X 10.5.7 galant!
Allting funkar, Apple-tangentbordets alla funktioner, FireWire, viloläge etc.
Känns som vilken Mac som helst.

Tycker inte att Apple tillverkar datorer som inte är prisvärda (även om den senaste prishöjningen på Mac mini, iMac och Mac Pro sved rejält), men de borde verkligen ha lite fler datormodeller i sitt sortiment (typ Mac midi).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia