Permalänk

Värt att datsa på dyr laptop?

Hej,

Har tröttnat på den uråldriga stationära datorn som finns i hemmet och har bestämt mig för att köpa en ny, kraftfull laptop som bör klara av nyare spel.
Har kollat igenom datorerna på marknaden och kommit fram till vad jag vill ha, men jag vet inte riktigt om det är värt att köpa.
Jag skulle gärna ha en laptop med bra prestanda som klarar av de nyare spelen, har en stor skärm, är behaglig att använda, går att se på film med, går att ta med till sommarstugan och till kompisar, och inte blir "gammalmodig" inom de närmsta åren.
Har kollat igenom marknadens utbud och fastnat lite för HP HDX18-1000eo. Kraftfull processor och stor 18,4" FullHD skärm. Sedan tog jag en titt på priset, vilket ligger på ~13.000 sek.
Jag funderade efter och tänkte på att det finns ju billigare laptopar, dock med lite sämre prestanda. Är det värt att köpa en lite dyrare laptop nu för att ha i åtminstone 3-4 år framåt, eller borde jag köpa en lite billigare (sämre) och sedan köpa ny igen efter 2 år?
Enligt mig själv skulle det vara mera lönsamt att satsa lite mera på en kraftfull dator som går att använda lite längre, som också tål de nyare spelen, istället för en medelbra som inte tål de kommande spelen, och som snabbt blir lite gammalmodig o.s.v.
Vad tycker ni?

//Nybörjarn

Permalänk
Medlem
Permalänk

Dubbel prestanda / pris om du köper stationär.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Dubbel prestanda / pris om du köper stationär.

Jo jag vet, men har bestämt för att jag vill ha en bärbar.

Permalänk
Medlem

Det finns bara bärbart i mitt tankesätt.

Permalänk
Medlem

Laptops med bra grafikkort:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s38377520&o=produkt_pri...

"Välj och vraka"

4650 är bättre än 9600M GT DDR3
Och 4650 är mycket bättre än 9600M GT DDR2

Permalänk

När jag köpte min bärbar... var dock 2005.. men då kostade den 24'000kr
Jag är supernöjd, det var värt att lägga en bra summa. Har aldrig krånglat. Använder den även idag som min primära dator.

Så i min åsikt så är det värt att lägga ett gäng slantar för att få bättre bärbar.
Men som förgående talar dubbel prestanda på stationär.

Visa signatur

Mvh Emil

Permalänk
Medlem

17" och uppåt är inte bärbart.

För 13000kr kan du ju få en bra stationär dator att spela på OCH en billig laptop.

Med en 18" skärm tappar du ju nästan alla fördelar med att ha en laptop och med prestanda kommer även mer värme, mer oväsen och kortare batteritider.

Personligen skulle jag budgetera 4000kr för en laptop med 15.4" skärm, 2GB minne och en lite nyare Celeron/motsvarande. Då har du 9000kr över att spendera på en stationär spelburk som jag nog törs lova kommer hålla bra mycket längre än vad en 13000kr laptop skulle göra. Dessutom kommer du ha en laptop som du kan ha i soffan, i sängen, på toaletten? och som du kan ta med dig till jobbet eller skolan utan att ådra dig rygg och axelskador.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
4650 är bättre än 9600M GT DDR3
Och 4650 är mycket bättre än 9600M GT DDR2

...och 4870 1GB GDDR5 krossar allt vad 4650 och 9600 GT heter.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
För 13000kr kan du ju få en bra stationär dator att spela på OCH en billig laptop.

Exakt min tanke...

Uppgradera din dator med en summa och lägg en sisådär 5k på en riktig laptop, tex en netbook. Du får då det bästa ur två världar.

En laptop med monsterprestanda kommer även producera monstervärme och du komme rskapa dig en ny tråd om en sisådär sex veckor efer att du fått dig din laptop och dels klaga och dels fråga om det är normalt att din laptop ska bli så varm och då kommer jag precis som jag alltid gjort svara på din fråga och säga ja.

Typ.