Permalänk
Medlem

Re: Minnesproblem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VictoryKid
Hallå hallå!

Jag har ett litet problem, har precis installerat Windows7 64-bit på min burk som innehåller:

Asus P6T modekort
Intel I7 920 proccessor
6 gb DDR3 Corsair internminne 1600
gammal grafikort från radeon.
Nätaggregat på 550w

Nu till mitt problem, datorn hittar bara 4gb minne. Jag valde 64-bits just för att den skulle kunna utnyttja mer än 4. Modekortet i sig ska klara upp till 24 gb.

Den har startat om sig vid några tillfällen, vet inte varför. Skulle det hjälpa att installera senaste bios? Har iallafall försökt det men det står att mitt OS inte stöds.

Vore mycket tacksam för hjälp.

//Fabbe

var säger den i bios, hittar den bara 4gb där också? Kör även minnestest, räcker att skriva memory i startmenyn för att dra igång W7's inbyggda minnestest tror jag.

Permalänk

Den säger bara 4gb i BIOS också. Sen stänger den av sig också, kan det vara att nätagget är för svagt nu? Försökte ladda ner någon form av UTILITY till modekortet men det gick inte att packa upp sen. Jag hade samma problem förut men då var det fläkten som satt lös på poccessorn, den verkar sitta fast nu, kan jag ha satt processorn fel? men då skulle väl inget hoppa igång. Ska jag flytta om minena? Tacksam för all hjälp jag kan få.

//Fabbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av porja25
WINDOWS 7 är buggig med och utan SSD hd....

Buggigt? Jag tycker Windows 7 RC 1 fungerar ypperligt bra, har inte haft en enda krascha sedans RC 1 kom ut och datorn har gått 24/7.

Dator konfig syns i min sig.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Windows 7 RC har nu släppt svenskt language pack.. installeras nu

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av porja25
WINDOWS 7 är buggig med och utan SSD hd....

Härliga kommentarer får härliga svar

Med SSD vet jag inte, har inte SSD själv, men utan SSD förstår jag att det är buggigt... Var ska liksom annars Win7an läggas, om man inte har något lagringsmedia menar jag...
...

Permalänk

Kan förstå om dom första buildsen va buggiga , men kör build 7127 och upplever inte alls någe bugg. Har kört med W7 sen den första alphan/betan kom och jag är mer än nöjd. E väl din hårdvara kanske ^^

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

Det löste sig, jag hade satt minnena efter varandra. Domskulle sitta varannan när man bara hade tre "stickor"
Kan det ha gjort att den slog av sig också?
Det visar väl sig.

//Fabbe

Permalänk
Medlem

varför fryses Windows 7 efter att man pluggat in en usb enhet?? Detta sker ibland...

ibland fryses det till..............kommer nog med mer info. framöver....

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk

någon annan som har problemet med att windows 7 RC bara dör ibland?..

Permalänk

Jag har fått några blåskärmar utan att jag ens varit i närheten av datorn...dock så e den ju överklockad o det var ett tag jag dammsög den så vet inte om det kan ha nåt med saken att göra...

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

Står något i Loggboken (Event Viewer)?
Högerklicka på Datorn, välj Hantera.
Loggboken -> Windows-loggar -> Windows/System.

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Windows 7 RC har nu släppt svenskt language pack.. installeras nu

var hittar man detta pack?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
var hittar man detta pack?

Windows update sedan några veckor tillbaka.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasseska
Windows update sedan några veckor tillbaka.

AhMahGad! Palla OS på svenska, det känns inte naturligt tycker jag!

Fifan vad jag älskar Windows 7!!
Med min crappiga dator funkar det perfeeeekt - laddningstider, uppstartstider, prestanda i spel (jo för fasen, jag har typ +5fps i det mesta ) har förbättrats, heja Microsoft!

Och nej, det är inte bara det att det är en fräsch installation; innan jag fixade RC:n hade jag en ny installation av XP.

Sen är designen rätt snygg också, även om jag inte hunnit vänja mig vid vissa saker pga XP som jag hade innan.

Om det finns nån snygg tjej på utvecklingsavdelningen bakom W7 ska jag lätt gifta mig med henne!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aadam1337
om jag drar ner betan och väljer att updatera mitt nuvarande os, försvinner det helt då? eller kan jag ta tillbaka till xp?

Om du väljer det får du dina gamla Windowsfiler i en mapp döpt till "windows.old" eller något sånt, jag kommer inte ihåg de exakta orden.

Det fick iaf jag, och jag hade XP PRO 32-bit innan.

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerad av updates för win7

Hittade drivrutinen för min samsung 22 skärm

Permalänk
Medlem

Har nu beställt ny dator !!!

Tänkt köra med Win 7 RC och sen köpa OEM när det kommer.

Är det lätt att bränna ut och installera RC?
Är det 64-bit som gäller för mig?

-------------------

- Gigabyte GeForce GTX 260+ 896MB
- 640GB Western Digital Caviar Black SATA II
- Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 8500C5
- Asus M4N72-E, sAM3
- AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition
- Optiarc AD-7200S DVD±RW Svart SATA, OEM
- 650W Corsair CMPSU-650TXEU
- Antec Three Hundred, Utan nätagg

----------------------

Visa signatur

MB: Asus M4N72-E CPU: AMD Phenom2 X4 940 OC 3,4Ghz GPU: Gigabyte GTX560 Ti OC RAM: Corsair 8gb DDR2 800MHz PSU: Corsair TX 650w Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

kört windows 7 build 7100 64bits. tycker den är smått buggig. gillar dock w7 skarpt och längtar till när den kommer ut. men man kanske ska vänta till service pack 1 på w7? vilket fall som helst, får fryslagg ibland/bsod samt att två spel som jag har inte fungerar som det ska.. Men kul att se hur det kommer bli sen när man övergår

Visa signatur

EP45-DS3P | Quad 6600 @ 3.0 GHz | 4gb DDR2 | HD4850 512mb | Thermalright Ultra-120 Extreme | 1,5TB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 16:9
kört windows 7 build 7100 64bits. tycker den är smått buggig. gillar dock w7 skarpt och längtar till när den kommer ut. men man kanske ska vänta till service pack 1 på w7? vilket fall som helst, får fryslagg ibland/bsod samt att två spel som jag har inte fungerar som det ska.. Men kul att se hur det kommer bli sen när man övergår

Vad är det som buggar då?

Fungerar klockrent för mig, aldrig haft några problem. "peppar peppar"

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Men är det 64bits jag ska köra på? Jag har bara 4gb ram och kommer väl inte uppgradera på ett tag. Har hört att om man har 4gb ram är det bättre med windwos 7 32bits?

Visa signatur

MB: Asus M4N72-E CPU: AMD Phenom2 X4 940 OC 3,4Ghz GPU: Gigabyte GTX560 Ti OC RAM: Corsair 8gb DDR2 800MHz PSU: Corsair TX 650w Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk
Avstängd

Tjo är det nån som hört om evenbalance.com har fått ordning på punkbuster i windows 7 X64 i call of duty 4 modern warfare än??
MvH albanen...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Har precis installerat windows 7 på min Macbook Pro via boot camp. Nu behöver jag hitta drivrutiner för grafikkortet, men hittar inte nånstans.
Någon som vet var jag kan hitta det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimpS
Men är det 64bits jag ska köra på? Jag har bara 4gb ram och kommer väl inte uppgradera på ett tag. Har hört att om man har 4gb ram är det bättre med windwos 7 32bits?

Nja, har man mindre än 4gb ram är det bättre med 32bit eftersom det bara kan utnyttja ca 3gb. Har du 4gb så kör 64bit, lika bra.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Medlem

märkte en sak idag.

efter att ha gjort 4st filmer som skulle upp på YouTube, så sket det sig.
fick upp 1mb, sen stannade det totalt.

testade samma på bärbara med Fista och FireFox, så funkade det klockrent.
vad tror ni, något i IE8 som gör att det inte funkar?

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Riktigt imponerad av updates för win7

Hittade drivrutinen för min samsung 22 skärm

Jag håller med, detta är det första windows där jag inte behövde installera en enda drivrutin

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Tja!!

Tänkte kolla om det är någon som har koll på om det finns något slags hack som för vista och xp för att kunna ha flera connections eftersom windows bara tillåter en viss mängd.

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

Ni som provat det lite, hur skulle Windows 7 lira på min Compaq EVO med följande spec:

P4 2,4 GHz
1 GB ram
Radeon X800
X-Fi Xtreme audio
40 GB C:

Ska uppgradera minnet till 2GB, vilket är max... Me ni som provat... Kommer det gå segt som sirap eller kommer det funka?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lason
Ni som provat det lite, hur skulle Windows 7 lira på min Compaq EVO med följande spec:

P4 2,4 GHz
1 GB ram
Radeon X800
X-Fi Xtreme audio
40 GB C:

Ska uppgradera minnet till 2GB, vilket är max... Me ni som provat... Kommer det gå segt som sirap eller kommer det funka?

Borde inte gå så förbannat segt:), tror inte det kommer vara segt som sirap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lason
Ni som provat det lite, hur skulle Windows 7 lira på min Compaq EVO med följande spec:

P4 2,4 GHz
1 GB ram
Radeon X800
X-Fi Xtreme audio
40 GB C:

Ska uppgradera minnet till 2GB, vilket är max... Me ni som provat... Kommer det gå segt som sirap eller kommer det funka?

Det är inte alls omöjligt att det kommer att fungera. Jag kör Win7 på min Asus netbook EEE 1000H. Den har dessa spec:

* Intel Atom N270 1,6 GHz
* 1 GB RAM
* Intel GMA 950, 128 MB delat grafikminne, 8 MB dedikerat
* Någe inbyggt ljud, vem vet vad?
* Kör själv en 40 GB partition som systemdisk

Seg som sirap kan man absolut inte säga, men man får ju stänga av vissa grafiska element. Jag kör dock på Aero-tema utan problem. Det tar lite längre tid än XP att starta upp, men flyter minst lika bra!

Jag tror det kommer fungera fint, lycka till!

/joar.

EDIT: Glöm dock inte att ditt grafikkort måste ha minst 128MB _delat_ grafikminne för att kunna köra Aero!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Det är inte alls omöjligt att det kommer att fungera. Jag kör Win7 på min Asus netbook EEE 1000H. Den har dessa spec:

* Intel Atom N270 1,6 GHz
* 1 GB RAM
* Intel GMA 950, 128 MB delat grafikminne, 8 MB dedikerat
* Någe inbyggt ljud, vem vet vad?
* Kör själv en 40 GB partition som systemdisk

Seg som sirap kan man absolut inte säga, men man får ju stänga av vissa grafiska element. Jag kör dock på Aero-tema utan problem. Det tar lite längre tid än XP att starta upp, men flyter minst lika bra!

Jag tror det kommer fungera fint, lycka till!

/joar.

EDIT: Glöm dock inte att ditt grafikkort måste ha minst 128MB _delat_ grafikminne för att kunna köra Aero!

Tackar för mycket bra svar.

Men hur vet man om grafikkortet delar minne? Det har ju 256 mb minne i det externa som sitter i... Är inte haj på sånt...
Går det inte välja att bara grafikkortet ska sköta alla effekter så CPU slipper bekymra sig? Kanske bara är i Ubuntu som det går?