Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Alla är inte lika fästa vid sitt namn som du verkar vara. Jag själv (som har ett namn som är bland de ~1000 vanligaste i Sverige) hade verkligen inte haft något problem med att byta mitt namn (om jag hade en anledning att göra det), detsamma verkar gälla trådskaparen.

Men har du inte förstått någonting? Jag har inget principiellt emot att byta namn. Det jag vänder mig emot - som torde vara självklart - är att byta namn av den enda anledningen att rasister inte gillar ditt namn, eller har märkliga fantasier om vem du är på grund av vad du heter. Det är rasisten som har ett problem. Inte personen som har ett utländsk namn. Därför borde den självklara reaktionen vara att göra sig av med rasismen, inte det egna namnet. Dock verkar trådskaparen vara ovillig med att göra sig av med rasismen, eftersom han delar rasistens värdegrund.

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intifadaman
Om jag var du skulle jag be den som diskriminerar mig pga mitt namn fara åt helvete.

Hur ska man veta om man blir diskriminerad p.g.a. sitt namn eller inte? Tror du att all diskriminering sker genom att arbetsgivaren säger "vi vill inte ha några jävla mohammed här"?
Om han skickar in en jobbansökan och inte blir kallad på intervju, ska han då anta att det är p.g.a. namnet, och be dem fara åt helvetet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att byta efternamn, inget illa om det men Spanska Jehovas knackade på för ett tag sen och frågade om jag hade Spanska som andraspråk haha, så kan det gå om man har ett namn som ligger nära spanskan...
vi bytte namn för många år sen så egentligen skulle jag hetat Svensson ^^

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Hur ska man veta om man blir diskriminerad p.g.a. sitt namn eller inte? Tror du att all diskriminering sker genom att arbetsgivaren säger "vi vill inte ha några jävla mohammed här"?
Om han skickar in en jobbansökan och inte blir kallad på intervju, ska han då anta att det är p.g.a. namnet, och be dem fara åt helvetet?

Självklart kan man inte veta ifall man blivit diskrimenrad eller ej när man bara skickar in en ansökan och inte får svar. Och nej, man ska inte anta saker och be folk dra åt helvete till höger och vänster. Det är inte det som den här diskussionen handlar om.

Jag har argumenterat för att jag tycker att det är en dålig anledning att försöka låtsas vara någon annan än den man är, bara för att tillfredställa rasister som har märkliga fantasier om att man skulle vara på ett eller annat sätt just på grund av vad man heter eller var man kommer ifrån.

Vad är det som är så svårt att förstå?

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intifadaman
Vad är det som är så svårt att förstå?

Din poäng.

Han kommer att öka sina chanser att få jobb om han byter namn, det har vi redan konstaterat. Vad är ditt budskap? Att han hellre ska sitta hemma arbetslös (eller ha kvar sitt tråkiga jobb) än att få chans till det roliga jobbet? Att hans namn/identitet är viktigare än att han får det jobb han söker?

Det spelar ingen roll vad du tycker är viktigast, det avgör han.

Precis som han säger lever en utbredd främlingsfientlighet gentemot invandrare i Sverige. En slags misstänksamhet som bygger på personlig statistik av det man ser och hör. Och tyvärr, det man ser och hör är de invandrare som vandaliserar, våldtar, misshandlar och på annat sätt "märks". Men det man inte ser eller hör är de invandrare som är schyssta, är med i samhället genom att utbilda sig och jobba, för dessa märks inte lika mycket. Så den personliga statistik de flesta svenskar bär med sig är oftast, om inte alltid, ganska krass; invandrare för i regel inte med sig något gott. Vilket naturligtvis inte stämmer så bra som vi tror.

En annan slags tveksamhet vi svenska känner är att vi ogillar att snacka med någon som inte kan uttrycka sig väl. Det gäller såväl personer som är socialt inkompetenta, som bryter kraftigt, som inte använder perfekt svenska, eller som missbrukar orden "typ", "ba", "liksom", "såhär", "asså" och/eller "ööö". Så det är ett tips till TS och alla er andra på arbetsintervjun

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matti4s
Lance Hardwood

Haha, bra förslag. Philip blir nog kul. Då kommer du få smeknamn som fille (i bästa fall). Troligen urartar det till fillefjong.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

He, minns en bekant..
Nej w8, jag minns tre bekanta som bytte namn, för allmän acceptans, eller nått sånt.
Ivf, inget fel med svenska namn, men man ska nog inte fråga andra om vilket namn som bör vara passande, speciellt inte om dem man frågar råkar ha twisted humor.

"Jag funderar på att byta namn, vilket namn ska man byta till?"
"Bruno är ett fint namn! Bruno skulle passa dig."
"Jaha.. Ja, nu när du nämner det så.."

Killen är inte brun, han är svart.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Och för att så många andra gör det så är det okej att helt enkelt utsätta dessa människor för sådant förtryck?
Varför inte växa upp lite och se borton folks namn, relgion whatever och bara se individen så kanske du slutar att vara en sån skitstövel.
Ironin i det hela är att du själv är från mellanöstern och du förknippar dig själv med terrorattacker, kvinnoförtryck och whatnot. Sjukt om du frågar mig.

Ja, på ett visst sätt är det okej ju fler som gör det, tyvärr. Ifall alla skulle bryta mot trafikreglerna och köra som de vill, så hade det vart okej i slutändan, för det hade blivit så normalt. Fast än folk vet att det är fel.

Vad ska jag göra då? Det är ju samhället, media och mina erfarenheter som gjort att jag har dessa fördomar. Det är enklare att byta namn än att övertyga varje arbetsgivare att jag är lika bra anställd som en svensk.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Jag har egentligen ingen erfarenhet ifrån såna här situationer tidigare, men jag gissar på att du har utlänska föräldrar, men är uppvuxen i sverige, vet hur sverige fungerar lika bra som någon annan och pratar svenska lika bra som någon annan, men känner att ditt namn är ett problem för att komma till en arbetsintervju.

Egentligen tycker jag att det är dumt att försöka ändra namnet bara för att få ett jobb. Jag tror att ett välskrivet CV är en bättre väg att gå - den allmäna försiktighet med utlänska namn som har gällt förut håller på att dö ut. Folk är ganska vana vid ulänska namn och om du bara visar dig ambitiös och (misstolka mig inte!) svensk, så kommer det kunna gå bra ändå.

Men om du känner att du ändå måste byta namn och alla andra råd inte spelar någon roll för dig, så ta gärna ett internationellt förnamn och behåll ditt efternamn. Jag tror det ger ett världsvant intryck och en eventuell arbetsgivare kommer förmodligen föreställa sig att en av dina föräldrar är svensk. Samtidigt blir det inte den här överraskningen när när en Erik Andersson som inte alls ser ut att ha varit svensk i tretton generationer kommer på anställningsintervju. Då tror jag snarare man blir misstänksam som arbetsgivare och börjar undra hur det ligger till. Om han frågar - vad ska man säga då? Att man är adopterad och därmed ljuga honom rakt i ansiktet? Eller ska man säga som det är och därmed ge ett intryck av dålig självkänsla? Rätta mig om jag har fel, för jag har som sagt ingen egentlig erfarenhet av detta.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Jag har egentligen ingen erfarenhet ifrån såna här situationer tidigare, men jag gissar på att du har utlänska föräldrar, men är uppvuxen i sverige, vet hur sverige fungerar lika bra som någon annan och pratar svenska lika bra som någon annan, men känner att ditt namn är ett problem för att komma till en arbetsintervju.

Egentligen tycker jag att det är dumt att försöka ändra namnet bara för att få ett jobb. Jag tror att ett välskrivet CV är en bättre väg att gå - den allmäna försiktighet med utlänska namn som har gällt förut håller på att dö ut. Folk är ganska vana vid ulänska namn och om du bara visar dig ambitiös och (misstolka mig inte!) svensk, så kommer det kunna gå bra ändå.

Men om du känner att du ändå måste byta namn och alla andra råd inte spelar någon roll för dig, så ta gärna ett internationellt förnamn och behåll ditt efternamn. Jag tror det ger ett världsvant intryck och en eventuell arbetsgivare kommer förmodligen föreställa sig att en av dina föräldrar är svensk. Samtidigt blir det inte den här överraskningen när när en Erik Andersson som inte alls ser ut att ha varit svensk i tretton generationer kommer på anställningsintervju. Då tror jag snarare man blir misstänksam som arbetsgivare och börjar undra hur det ligger till. Om han frågar - vad ska man säga då? Att man är adopterad och därmed ljuga honom rakt i ansiktet? Eller ska man säga som det är och därmed ge ett intryck av dålig självkänsla? Rätta mig om jag har fel, för jag har som sagt ingen egentlig erfarenhet av detta.

Tror knappast folk skulle titta på en av misstänksamhet, jag har ett väldigt svenskt namn men har aldrig upplevt att folk tror jag ljuger trots att jag ser utländsk ut.

Permalänk
Medlem

En annan heter ju redan Kraft i efternamn ;D

mvh

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem

Maxim Ahl

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
vilken värld lever du i?

+1
EDIT: Något uråldersnamn, Tyke Mörbult

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Om jag skulle bytt endast efternamn hade det blivit typ Ninja.

"Hej, jag heter Karl Ninja"

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk

Ruben Philpson
hur är det när man byter namn måste inte efternamnet vara unikt ?

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4

Permalänk
Hedersmedlem

Helt underbart med unikt efternamn Hur många kan ha förnamn@efternamn som epostadress?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Din poäng.

Han kommer att öka sina chanser att få jobb om han byter namn, det har vi redan konstaterat. Vad är ditt budskap? Att han hellre ska sitta hemma arbetslös (eller ha kvar sitt tråkiga jobb) än att få chans till det roliga jobbet? Att hans namn/identitet är viktigare än att han får det jobb han söker?

Det spelar ingen roll vad du tycker är viktigast, det avgör han.

Precis som han säger lever en utbredd främlingsfientlighet gentemot invandrare i Sverige. En slags misstänksamhet som bygger på personlig statistik av det man ser och hör. Och tyvärr, det man ser och hör är de invandrare som vandaliserar, våldtar, misshandlar och på annat sätt "märks". Men det man inte ser eller hör är de invandrare som är schyssta, är med i samhället genom att utbilda sig och jobba, för dessa märks inte lika mycket. Så den personliga statistik de flesta svenskar bär med sig är oftast, om inte alltid, ganska krass; invandrare för i regel inte med sig något gott. Vilket naturligtvis inte stämmer så bra som vi tror.

En annan slags tveksamhet vi svenska känner är att vi ogillar att snacka med någon som inte kan uttrycka sig väl. Det gäller såväl personer som är socialt inkompetenta, som bryter kraftigt, som inte använder perfekt svenska, eller som missbrukar orden "typ", "ba", "liksom", "såhär", "asså" och/eller "ööö". Så det är ett tips till TS och alla er andra på arbetsintervjun

Ville bara citera dig om det att det är de dåliga som märks.
Så har det varit på de ställen som jag har jobbat på.
De testar att ta in invandrare och antingen så är det överambitiösa på det sättet att de har två andra jobb vid sidan av så alla jobb blir lidande.
Eller så sätter de sig på tvären med saker som att de inte vill jobba där det finns mygg eller inte vill ta kvinnor i hand och när de väl jobbar så jobbar de sämre och gör hafsjobb. Ännu värre är när de inte förstår svenska och därmed inte kan ta instruktioner.

En dålig invandrare kan göra att ett företag inte prövar att ta in fler med utländska namn.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Helt underbart med unikt efternamn Hur många kan ha förnamn@efternamn som epostadress?

Ganska många antar jag? Iaf om man är villig att betala en summa för det, förrut var det ju gratis med nameplanet.com, nu kostar det väl $25 eller nåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intifadaman
Men har du inte förstått någonting? Jag har inget principiellt emot att byta namn. Det jag vänder mig emot - som torde vara självklart - är att byta namn av den enda anledningen att rasister inte gillar ditt namn, eller har märkliga fantasier om vem du är på grund av vad du heter. Det är rasisten som har ett problem. Inte personen som har ett utländsk namn. Därför borde den självklara reaktionen vara att göra sig av med rasismen, inte det egna namnet. Dock verkar trådskaparen vara ovillig med att göra sig av med rasismen, eftersom han delar rasistens värdegrund.

Eftersom det är TS som söker jobb så kan han inte ställa kraven, mer än att välja ett annat företag.

Nu jag skulle inte tro det handlar om "rasism"

Jag tänker mig ett svenskt namn är lättare att uttala, och därmed inte så laddat.
När jag säger laddat menar jag gemene svensk är seg och vill inte ändra rutiner och det är pinsamt att göra bort sig, att då lära sig ett krångligt namn :/

Om jag skall nämna ett exempel bak i skolåren, när närvarolistan skulle ropas upp och klasskamrater som hade utländska namn alltid fick höra klassföreståndaren staka fram eh uh uh ok är det rätt uttalat?
Ja
och läraren drar en lättnadens suck.

Där är en laddad situation.
En annan är när maten på en restaurang är dåligt kryddad och man äter den ändå för att det är pinsamt att skicka tillbaka den till kocken.

Det är inte rasism det är den svenska mentaliteten som det isåfall är fel på, det är nog svårt att ändra bara sådär.

Sen tror jag att utländska namn på papper/mail sorteras bort pgr fördomar mot språksvårigheter, men ringer du in så borde de få de fördomarna avskrivna meddetsamma.

Hur skall vi få bort dessa fördomar?
Ja då får du ju rätt i din synpunkt om alla "Muhamed" med dåliga svenska språkkunskaper försvinner och plötsligt heter "Svensson"
Då kanske det bara är Muhameds som har dåliga svenska språkkunskaper.

Fördomarna borde ju rimligt finnas där pgr av att de nån gång besannats?
Dessa fördomar måste de då motbevisas gång på gång genom att alla Muhameds fortsätter att kämpa och motbevisa fördomarna, men det är här namnbytet kommer in som en genväg/senväg?

Annars räcker det väl med att byta/lägga till tilltalsnamnet som en tidigare post nämnde.
Men jag skulle då välja ett som är snarlikt sitt riktiga namn om det nu måste ändras.
För man måste känna sig som en hemlig agent om man byter det till nått helt olikt.

Tänker på Arnold Schwarzenegger i filmen Collateral Damage när han glömmer passet.

Jag har tex 2 förnamn varav det andra ibland ropas upp i väntrum hos läkaren. Jag sitter där och reagerar inte, men det kanske är en vaneprocess som tar tid.

Annars ett häftigt namn
Göte...Borg

Tänk vilka möjligheter
heter brossan din Kålle?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kal

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Men om en arbetsgivare nu diskriminerar vissa "namn" Vad är det då som talar fär att Mahmoud aka Karl andersson får jobbet när han kommer på arbetsintervju? nada. Diskriminerar arbetsgivaren redan så tror jag inte han anställer en Mahmoud när han ser denne.

Sen som många säger, vill man jobba på ett sådant företag där arbetsgivaren gör på detta viset.

Och hur tror du att arbetsgivaren reagerar När han förväntar sig en Karl men istället kommer Mahmoud?

Ann Ahl är annars ett fint namn om du är tjej :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX

Ann Ahl är annars ett fint namn om du är tjej :). [/B]

Eller varför inte? Jenny Ahl

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Hjälpsam

Ta ett namn som är poppis både här och i mellanöstern, tex Adam.
Då kan du också säga att det är ditt andranamn om någon kommer på dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Philip låter bra, kör på det.

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Ta ett namn som är poppis både här och i mellanöstern, tex Adam.
Då kan du också säga att det är ditt andranamn om någon kommer på dig.

Vadå kommer på honom? Han kan väl säga att han ville ha ett svenskt namn. Han skulle ju även kunna vara adopterad och ha ett svenskt namn. Sen när han väl är på arbetsintervjun så kan han ju visa där hur bra han är och inte har de dåliga kvaliteterna som arbetsgivaren inte vill ha med de invandrarna som han inte kallar. Språk och så vidare.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Vadå kommer på honom? Han kan väl säga att han ville ha ett svenskt namn. Han skulle ju även kunna vara adopterad och ha ett svenskt namn. Sen när han väl är på arbetsintervjun så kan han ju visa där hur bra han är och inte har de dåliga kvaliteterna som arbetsgivaren inte vill ha med de invandrarna som han inte kallar. Språk och så vidare.

Jag uppfattade det som så att han skulle uppge ett annat namn än sitt riktiga i jobbansökan.
Skall han byta namn är det en helt annan femma.
Men mitt råd att ta ett namn som går hem på båda ställena kvarstår.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Chuck Norris

"There is no 'ctrl' button on Chuck Norris's computer. Chuck Norris is always in control."

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk

Jag tycker du gör rätt i att byta namn om du känner att du blir utsorterad pga just ditt namn. Att "sätta ned foten" är lätt för andra att skriva, det viktigaste för dig är just ditt liv och att du får ett bra arbete som du trivs med.

Och med det sagt så är ju knappast namnet det enda som kan vara diskriminerande på en arbetsansökan. Folk ljuger ju som blådårar i sina CV. Vem skulle skriva att man t.ex är svårstartad på morgonen? Är inte det också en form av diskriminering? Morgontrötta individer som inte får arbete?

Din ansökan är bara ett papper. Byt namn fall du vill. Du kan alltid byta tillbaks senare. Hade jag varit arbetsgivare så hade jag nog också varit skeptisk till folk med efternamn förknippade med vissa etniska grupper. Inte för att de kommer från en viss plats på jorden, utan mer för att många av dem har bristande språkkunskaper. Det kan bli lite knapert för en arbetsgivare att kalla ett hundratal arbetsansökande till ett arbete för att kolla fall de har tillräckligt bra kunskaper inom det svenska talet/skriften oavsett hur bra CV de skickat in. Dessutom är jag ganska säker på att företagen kan bli stämda om de skulle neka en person ett arbete pga bristande språkkunskap, även fall arbetet kräver flytande tal/skrift. Att slänga ansökan i soptunnan är nog tyvärr det enklaste sättet för företaget såvida de inte är redo att tampas med JO varje gång de ska anställa folk.

Själv har jag en polare som är extremt duktig inom sitt yrke, men som aldrig någonsin får ett arbete oavsett hur många intervjuer han skickar in. Han är fet som en julgris, företagen sågar honom vid fotknölarna varenda gång för att det är en allmän jargong att feta människor är lata. Nu har han äntligen börjat ta tag i detta och gym:ar regelbundet. Förhoppningsvis får han väl ett arbete när han tappat 30 kilo eller nåt. Vad jag vill säga med detta är att du bör göra vad du känner att du måste göra för att få ett jobb, det är trots allt din framtid det handlar om.

För att svara mer konkret på din fråga: Ta ett tysk-klingande efternamn, möjligtvis holländskt. Gott om tyskar och holländare som vandrade in här på 1600-talet och det sticker ut litegrann från mängden av svenssons och anderssons.

Permalänk
Medlem

Satsa på någonting stort, omtalande, som får motparten att höja ögonbrynet.

Kör på Mohammed Ali.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Satsa på någonting stort, omtalande, som får motparten att höja ögonbrynet.

Kör på Mohammed Ali.

osama bin laden är mer aktuellt

Permalänk
Medlem

4 namn förslag jag kom på.

Torvald Innocent
Jörgen Ealdræd
Stanislas Halvar
Acke Figaro

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb