Kopiera ca 100 000 filer, 500gb, på smidigt sätt från en hårddisk till en annan. Hur?

Permalänk
Medlem

Kopiera ca 100 000 filer, 500gb, på smidigt sätt från en hårddisk till en annan. Hur?

Hej.

Jag vill kopiera alla filer jag har på en hårddisk till en annan hårddisk. Att göra det hela med den vanliga kopieringsfunktionen i windows är inget som fungerar på ett tillförlitligt sätt.

Hur skall man gå till väga?

Notera att jag INTE vill göra en "image" eller liknande av disken utan jag vill bara kopiera filerna rakt av, gärna med någon form av verifiering att allt blivit rätt efter att kopieringen är utförd.
Det handlar om närmare 100 000 filer och ett antal hundra gigabyte. Kopieringen skall givetvis sköta sig själv efter start och inte kräva att man övervakar förloppet, när det är klart skall det rapportera resultatet.

P.S. Inga systemfiler eller liknande skall kopieras. D.S.

/Hegge

Visa signatur

"Därför, om man rakar håret av mig, viker min styrka ifrån mig, så att jag bliver svag och är såsom alla andra människor" -Domarboken kap. 16
http://www.iskall.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hegge_
Hej.

Jag vill kopiera alla filer jag har på en hårddisk till en annan hårddisk. Att göra det hela med den vanliga kopieringsfunktionen i windows är inget som fungerar på ett tillförlitligt sätt.

Hur skall man gå till väga?

Notera att jag INTE vill göra en "image" eller liknande av disken utan jag vill bara kopiera filerna rakt av, gärna med någon form av verifiering att allt blivit rätt efter att kopieringen är utförd.
Det handlar om närmare 100 000 filer och ett antal hundra gigabyte. Kopieringen skall givetvis sköta sig själv efter start och inte kräva att man övervakar förloppet, när det är klart skall det rapportera resultatet.

P.S. Inga systemfiler eller liknande skall kopieras. D.S.

/Hegge

Varför inte en imagefil? Eller RAR? Smidigt tycker jag!

Permalänk
Medlem

Därför att då måste jag ha utrymme nog att förvara raren/imagen, vilket jag inte har. Filerna skall gå att använda som vanligt på båda diskarna, dvs jag kan inte lagra imagen på den disken jag vill kopiera filerna till!

Visa signatur

"Därför, om man rakar håret av mig, viker min styrka ifrån mig, så att jag bliver svag och är såsom alla andra människor" -Domarboken kap. 16
http://www.iskall.net

Permalänk
Medlem

Du borde kolla på Robocopy, som följer med i diverse resource kit.
Mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Robocopy

Visa signatur

Spela på datan: http://www.ssg-clan.se

Permalänk
Avstängd

googla lite efter program eller nåt, annars säger jag bara stackars dig, det tar typ en dag att kopiera 70gb och du ska kopiera flera hundra.

Visa signatur

datordelar for sale: www.marknaden.webs.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reeperbahn
googla lite efter program eller nåt, annars säger jag bara stackars dig, det tar typ en dag att kopiera 70gb och du ska kopiera flera hundra.

Nej, så lång tid tar det ju inte. Ju fler filer, desto längre tid, eftersom du behöver göra mer än att bara flytta ren data då. Men huvudproblemet var ju övervakning och verifiering, då borde du kunna scripta lite med robocopy.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

det tar ju bara 4 timmar att kopiera 320 gig till en annan 320gig disk och det finns en simpel lösning på din paranoia om att filerna har blivit modiferade under överföringen KOPIERA sen när det är klart verifera filerna innan du tar bort dom ifrån ursprungsdisken

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

Re: Kopiera ca 100 000 filer, 500gb, på smidigt sätt från en hårddisk till en annan. Hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hegge_
Jag vill kopiera alla filer jag har på en hårddisk till en annan hårddisk. Att göra det hela med den vanliga kopieringsfunktionen i windows är inget som fungerar på ett tillförlitligt sätt.

Kan någon förklara varför windows kopieringsfunktion inte är tillförlitlig vid kopiering mellan olika hårddiskar. Hade ingen aning om detta.

Permalänk
Avstängd

Microsoft Synctoy 2.0 är vad du letar efter! Angående tiden det skulle ta, man gör ungefär fyra gb per minut (jag gör åtminstone) så gissningsvis tar det max 90 minuter men antagligen ned mot 80 minuter.

Permalänk

symantec ghost funkar utmärks för cloning av diskar. disken kommer få samma beteckning och allt.

Med EDI anslutning tar det väl 1 timma per 100gb med SATA är det dubbelt så snabbt.

Krav: programvaran (finns la på piratebay om inte annat)
kunnskap om vilken disk som är vilken då programmet bara visar det nödvändigaste. (storlek osv) om du inte gör rätt så skriver du över disken med filerna (och då har du 2 tomma diskar kvar
tid...

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Du hade kunnat använda något program som skapar checksummor och sedan kopiera över det med windows egna. Kör checksums programmet igen och se så den inte hittar något fel.

Permalänk
Medlem

xcopy source destination /E /V /C /Q

Hjälp?? xcopy /?

Permalänk
Medlem

kör md5 summor på att filer innan du kopierar över dem med Windows till den nya disken. Kontrollera summorna igen när kopieringen är klar.
Annars kör True Image diskkloning, eller Ghost eller Backup Exec System Recovery.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

Fast han vill ju inte göra en avbild eftersom han inte har utrymme för original, avbild och kopia samtidigt. Nej, jag hävdar fortfarande att gratisprogrammet Microsoft Synctoy är det bästa (det fungerar dessutom bra)

Permalänk
Medlem

Total Commander är bra för flytt av filer. Dock vet jag inte om man kan verifiera. Aldrig fördjupat mig i programmet.

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem

öppna kör, skriv cmd, i command skriv
xcopy enhetsbokstav:\*.* /s/e/f enhetsbokstav:\
om du vill kopiera allt från till exempel E:\Dokument till G:\ skriver du
xcopy E:\Dokument\*.* /s/e/f G:\
brukar alltid fungera när windows standard tycker det är för tungt

Permalänk
Medlem

Tera Copy is your friend

Mitt tips är att använda dig utav Teracopy.

Det programmet har dom egenskaper du sökte efter så som verifiering med mera.
Du kan även "Pausa" ett kopierings förlopp och även starta det igen osv.

Ta en titt:
http://www.codesector.com/teracopy.php

Har använt det själv med framgång.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Microsoft Synctoy 2.0 är vad du letar efter!

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Jag kan också rekommendera TeraCopy. Har kört det 2-3v och det är precis vad doktorn ordinerade. Riktigt bra.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Fast han vill ju inte göra en avbild eftersom han inte har utrymme för original, avbild och kopia samtidigt. Nej, jag hävdar fortfarande att gratisprogrammet Microsoft Synctoy är det bästa (det fungerar dessutom bra)

att klona en disk gör inga "avbilder" den gör precis som det står, klonar en disk så den ser precis likadan ut som en annan

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Hade ingen aning om att explorers kopieringfunktion inte ansågs tillförlitlig vid kopiering och flytt av filer innan jag läste denna tråden. Och eftersom jag precis köpt en extern hårddisk och skall göra backup på ca 600GB inom kort vill jag givetvis göra det utan att riskera att data blir korrupt.

Har iofs aldrig märkt att kopieringar gått illa förrut, men för att vara på den säkra sidan tänkte jag, precis som vissa föreslagit här, köra något checksum-program och kontrollera efteråt.

Någon som kan tipsa om nåt bra?

Och om någon kan förklara vad det är som gör att explorers kopieringfunktion inte anses tillförlitlig, så skulle jag uppskatta det:-)

//TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderGoblin

...

Någon som kan tipsa om nåt bra?

...

//TG

Det har väll redan tipsats en hel del

Visa signatur

Intel 3570k @ 4,4GHz | ASUS P8Z77-V | G.Skill 8GB 1600Mhz | Gigabyte GTX970 | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair HX650 | Antec P280

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hgerner
Det har väll redan tipsats en hel del

Jo, det har det väl. Kopieringsprogram etc. Men jag frågade om ett program som gör checksummor.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad att köra en checksum mot att göra en verify/file compare? Kan inte tänkta mig att det skulle vara snabbare att göra checksums. Checksum är något att använda när man inte har båda källorna tillgängliga på snabbt media, eller t.o.m. inte har orginalkällan tillgänglig utan tar media från annan ställe.

Permalänk
Medlem

Att explorers kopieringsfunktion inte är tillförlitlig är bara BS.

Det gör det den ska; kopierar en fil från X till Y; inget mer och inget mindre.

Men sedan om det finns något defekt (t.ex. diskkontrollern eller hårddisken) alternativt att bittar flippar p.g.a. kosmisk strålning så är det en helt annan femma, ty en vanlig kopiering av en fil verifierar aldrig datat den skriver (vilket annars skulle göra kopieringar ungefär hälften så snabb).

För FreeBSD så skulle jag ha tipsat om kommandot mtree men för Windows så är jag inte lika säker (sökte faktiskt själv efter ett sådant program häromdagen). Kanske Wikipedia kan hjälpa dig?

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_verification_...

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Vad är det för skillnad att köra en checksum mot att göra en verify/file compare? Kan inte tänkta mig att det skulle vara snabbare att göra checksums. Checksum är något att använda när man inte har båda källorna tillgängliga på snabbt media, eller t.o.m. inte har orginalkällan tillgänglig utan tar media från annan ställe.

Teoretiskt sett: Ingen vidare skillnad (förutom att rent matematiskt så finns det alltid en viss risk för false-negatives för checksummor).

Pratiskt: Beroende på hur programmet är skrivet (asynkron läsning från båda källorna?) så kan byte-för-byte verifering ta dubbelt så lång tid som att köra båda checksum-instanserna var för sig samtidigt.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Låter vettigt. Jag har inte haft något behov av det för personligt bruk. Någon gång har jag väl använt verify vid DVD bränning dock. Om man bara gör manuell backup genom file copy så kan det säkert vara något att tänka på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Att explorers kopieringsfunktion inte är tillförlitlig är bara BS.

Det gör det den ska; kopierar en fil från X till Y; inget mer och inget mindre.

Men sedan om det finns något defekt (t.ex. diskkontrollern eller hårddisken) alternativt att bittar flippar p.g.a. kosmisk strålning så är det en helt annan femma, ty en vanlig kopiering av en fil verifierar aldrig datat den skriver (vilket annars skulle göra kopieringar ungefär hälften så snabb).

För FreeBSD så skulle jag ha tipsat om kommandot mtree men för Windows så är jag inte lika säker (sökte faktiskt själv efter ett sådant program häromdagen). Kanske Wikipedia kan hjälpa dig?

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_verification_...

Tack för svaret (och länken). Surfade dock runt lite och hittade detta, där det står att WE alltid kopierar med verify ON. Lite förvånande efter att ha läst inläggen i denna tråden. Skulle man kunna kontrollera på något sätt om det stämmer?

http://www.ss64.com/nt/verify.html

Eftersom jag enbart kommer göra backups manuellt så känns det i så fall ganska överflödigt att installera andra program.

Permalänk
Avstängd

Utforskarens kopieringsfunktion fungerar i teorin till det mesta men den är i praktiken inte tillförlitlig. Den är i grunden tänkt att användas "omgående", kan vi väl kalla det för. Alltså att man flyttar en fil, eller gör "mindre" saker. Man bör inte planera större flyttningar med det helt enkelt för att det saknar funktioner och är lite dumt.

Exempel du ska flytta en terabyte data innehållande hundratals olika filformat och en del av det du kopierar finns redan som slutmål men ska uppdateras. Du måste då sitta och övervaka för att kunna svara på frågor så som "denna fil finns redan, vill du ersätta". Medan en sådan fråga pendlar så händer inget annat och om du fortsätter efter några timmar är det inte helt omöjligt att du får ett meddelande om att aktiviteten avbröts eller "ett okänt fel har uppstått".

Vid sådana här storlekar bör det vara ett program som kan jobba i bakgrunden eller ha en pausfunktion osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Vid sådana här storlekar bör det vara ett program som kan jobba i bakgrunden eller ha en pausfunktion osv

DOpus

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.