Permalänk
Medlem

4gb vs 8gb RAM

Är det någon här som gjort bytet? Hur stor skillnad är det egentligen? Jag har hört att det blir snabbare i PS, 3d rendering, video editing med mera. Har även läst att man får jämnare fps i många spel (t.ex. Crysis) med en högre minsta fps osv.

Jag funderar på att uppgradera. just nu har jag 2x2Gb från corsair http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338074

vad skulle i så fall var bäst att bara köpa ett till kit eller köpa ett kit med 8Gb som är lite bättre (tror mitt moderkort klarar 1066Mhz)

dock hittar jag inga 8gb kit med den hastigheten så det kanske inte fungerar? :S

Tacksam för svar

resten av datorn i sig

Visa signatur

...

Permalänk

Photoshop och 3D rendering låter logiskt men Crysis? Det är väl en vanlig 32-bits applikation som precis som de flesta inte använder mer än 2GB ram.
1033mhz?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Photoshop och 3D rendering låter logiskt men Crysis? Det är väl en vanlig 32-bits applikation som precis som de flesta inte använder mer än 2GB ram.
1033mhz?

det finns 64 bits exe till warhead iaf men enligt bit-tech rekomenderar dom 8gb för crysis (originalet antar jag)

men minsta fps från 10 till 15 är ganska markant tycker jag, det är ju dipparna under 30 / 25 som är jobbiga så om jag har nu min fps 25 sen får 30 så låter det utmärkt

http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2008/07/08/is-more-me...

1066 ofc typo

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Du kommer inte få mer fps i Crysis för att du har 8GB minne. Det kan jag nästan säga direkt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Du kommer inte få mer fps i Crysis för att du har 8GB minne. Det kan jag nästan säga direkt.

dock i länken som jag gav fick dom högre minta fps, mycket skönare och dom rekomenderade crysis med 8 gb :/

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Helt off-topic, men det var ett jävla tjat om Crysis överallt >>

Men som de andra säger tror jag inte att det blir någon markant skillnad i FPS med 8gb RAM

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk

Jag har 8gb ram, jag märkte ingen som helst praktisk skillnad i spel med hoppet från 4gb till 8gb.

Dock så märkte jag en jäkla skillnad när jag photoshoppade, hade mina servrar+testmaskiner igång och videoredigerade samtidigt.
Kanske ska nämna att ps är x64 versionen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

VMware och 8 GB RAM blir ljusår ifrån 4 GB.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
VMware och 8 GB RAM blir ljusår ifrån 4 GB.

Det jag menar med mina servrar+testmaskiner fast jag kör virtualbox

Servern använder 1gb
Testmaskin 1 och 2 använder 1gb var.

Så 3gb blir upptaget direkt där.

edit: skrev till hur mkt minne som är dedikerat till varje VM

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandless
Helt off-topic, men det var ett jävla tjat om Crysis överallt >>

Men som de andra säger tror jag inte att det blir någon markant skillnad i FPS med 8gb RAM

det är bara för att om man kan köra crysis kan man i princip köra allt

Därför är det onödigt att först fråga: kan din dator köra crysis? sen när man fått ja till svar fråga om den kan köra warcraft 3

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd

Jag gick från 4GB till 8GB då jag inte tyckte jag hade tillräckligt ledig. Fyllde minnet så jäkla snabbt ibland.
Vet man med sig att man kommer nyttja 8GB, eller om man redan nu gör slut på 4GB så har man ett behov av att uppgradera.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L4gG3r
dock i länken som jag gav fick dom högre minta fps, mycket skönare och dom rekomenderade crysis med 8 gb :/

Om du kollar på de andra spelen så inser du fort att även 4GB ger mer fps än 8GB.

Man kan inte riktigt gå efter sådana tester då varje gång du byter hårdvara och stänger av datorn och startar upp. Så töms ramminnet och laddar in olika filer.

Varje benchmark man gör skiljer sig alltid någon fps från bench till bench med. dom 4.5 fpsen dom fick mer i Crysis kan ha berott på mycket annat.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Mitt bästa tips är ju att ladda ner något program för att övervaka ram-minnet och sen testa att köra igång crysis. Fylls minnet upp till nära 4GBs gränsen så kan det behövas mer minne i annat fall så nej.

Att de optimerat crysis så det känner av hur mycket ram som finns och att det då läser in mer i ram-minnet känns ansträngt.

Precis som Devil May Cry skriver så kan mycket påverkas. Det är därför man måste genomföra varje test flera gånger och sen jämföra resultaten och räkna ut ett medeltal.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Mitt bästa tips är ju att ladda ner något program för att övervaka ram-minnet och sen testa att köra igång crysis. Fylls minnet upp till nära 4GBs gränsen så kan det behövas mer minne i annat fall så nej.

Att de optimerat crysis så det känner av hur mycket ram som finns och att det då läser in mer i ram-minnet känns ansträngt.

Precis som Devil May Cry skriver så kan mycket påverkas. Det är därför man måste genomföra varje test flera gånger och sen jämföra resultaten och räkna ut ett medeltal.

När jag spelar Crysis ligger det på ca: 2GB. Jag har 8, men det är väl få spel man behöver det till.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
VMware och 8 GB RAM blir ljusår ifrån 4 GB.

Eftersom företaget vmware bara finns representerat på detta klot så lär det inte ligga ljusår ifrån varken 4 eller 8 GB minne. Förutsatt att minnet inte ska ut och resa och att det köps in här på jorden.

Vmware är ett företag, inte ett program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L4gG3r
det är bara för att om man kan köra crysis kan man i princip köra allt

Därför är det onödigt att först fråga: kan din dator köra crysis? sen när man fått ja till svar fråga om den kan köra warcraft 3

Ja GrafikMesigt. För Crysis suger kraften ur grafikkortet. Den tar mindre på Processorn. Om man vill testa både grafik och processor. Ska man Köra Supreme Commander och Crysis. Om det klarar av det utan att lagga så klarar det dom flesta spel idag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
När jag spelar Crysis ligger det på ca: 2GB. Jag har 8, men det är väl få spel man behöver det till.

32-bits applikationer använder allra oftast bara 2GB ram oavsett installerad mängd.
Så även två instanser av Crysis.exe skulle inte kunna fylla ut 8GB ram.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Eftersom företaget vmware bara finns representerat på detta klot så lär det inte ligga ljusår ifrån varken 4 eller 8 GB minne. Förutsatt att minnet inte ska ut och resa och att det köps in här på jorden.

Vmware är ett företag, inte ett program.

Ljusår är ett mått på längd och är i sig redan en pluralform. Oavsett hur långt de befinner sig borta ifrån varandra så kan avståndet fortfarande benämnas i antalet ljusår (i detta fall något i storleksordningen 10^-10 ljusår).

VMware är inget företag. VMware, Inc är ett företag (sök t.ex. upp VMW på NYSE). VMware är ett registrerat varumärke och används som ett samlingsnamn på (dem flesta av företagets) produkter.

Eftersom alla företagets "maskin virtualiserings"-produkter, som VMware ESX, VMware ESXi, VMware GSX, VMware Workstation, VMware Player och VMware Server för att nämna några, påverkas mer eller mindre lika av mängden minne man har (läs: om man har tillräckligt eller ej) så anser jag att namnet "VMware" kan användas utan problem som ett exempel i denna diskussion utan att gå in på i detalj vilka av företagets produkter som berörs.

Detta kan liknas med att "Windows" eller "Linux" används i diskussioner utan att man in på detalj går in på vilken version man syftar på, eller vilken distribution som menas (eller i Linux fallet att man ens pratar om ett helt operativsystem och inte bara kärnan). Eller som i ditt fall, att syfta på RAM-minnen och inte bara "minne" i allmänhet (d.v.s. "det du kommer ihåg").

ps. Det var väl lite väl onödigt att påpeka något som alla ändå förstod vad som syftades på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
32-bits applikationer använder allra oftast bara 2GB ram oavsett installerad mängd.
Så även två instanser av Crysis.exe skulle inte kunna fylla ut 8GB ram.

Kan anmärkas att man måste till och med oftast kompilera med extra switchar för att gå över 2 GB. En för att nå 4 GB och en för att använda PAE och nå 64 GB.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Ljusår är ett mått ....

ps. Det var väl lite väl onödigt att påpeka något som alla ändå förstod vad som syftades på?

http://www.vmware.com/products/product_index.html

De gör mer än bara virtualisering. Det är möjligt att Du felaktigt använder "vmware" som ett samlingsnamn på ett för dig intressant urval av deras produkter och tjänster. Jag tyckte personligen inte att det var särskilt underförstått vad det syftades på.

Vad gäller ursprungsfrågan så kan ju trådskaparen titta efter hur mycket minne som han använder just nu och då enkelt se om han behöver mer. Om användningen sällan går över 3 GB så känns det onödigt. Systemcachen blir trevligare, men frågan är om det märks.

Permalänk

kör med 6gb och det ennda som fyller ramet är vm maskiner

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
http://www.vmware.com/products/product_index.html

De gör mer än bara virtualisering. Det är möjligt att Du felaktigt använder "vmware" som ett samlingsnamn på ett för dig intressant urval av deras produkter och tjänster. Jag tyckte personligen inte att det var särskilt underförstått vad det syftades på.

Vad gäller ursprungsfrågan så kan ju trådskaparen titta efter hur mycket minne som han använder just nu och då enkelt se om han behöver mer. Om användningen sällan går över 3 GB så känns det onödigt. Systemcachen blir trevligare, men frågan är om det märks.

man kan ju köra 64-bits versionen av crysis och warhead. Eftersom ngn sa att crysis använder 2Gb och det är ungefär max vad 32-bit program använder, kan det inte vara så att den då börjar använda ens pagefile eller vad de heter så det blir hackigare?

Och där dom fick 5fps mer så har dom ju testat tre gånger och sedan tagit medelvärdet.

Min spacebar på tangentbordet gnisslar

Visa signatur

...

Permalänk

Med 8GB så skulle man teoretiskt kunna placera växlingsfilen på en ram-disk och fåbättre prestanda.
Annars beror ju växlingsfilen helt på var den är placerad. Är den placerad på samma disk som spelet är installerat så blir det hackigare än ifall de är placerade på olika diskar.

8GB är inte dåligt men man ska inte förväna sig att tjäna 5 fps mellan 4GB och 8GB. Däremot ger det mer utrymme för felaktit optimerat operativsystem.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

efter 4gb lär man inte märka skillnad i normal användning.
kör själv med 6gb vilket är överkill med det jag använder datorn till.

fördelen som nämnts är att köra ramdisk med cache för firefox, Ie etc...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Tja, jag är på väg att köpa 4 gb till minne till datorn i sign, och nu fick jag plötsligt för mig att det kanske finns nån maxgräns för minne, finns det det? Kör vista 64 bit premium

Visa signatur

Antec 300, Intel C2D E8500, Asus P5Q Pro,
Corsair 550w, Corsair 6gb XMS2 6400, Club3D HD4850, Seagate barracuda 7200.11 320 gb. Å vista 64bit =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indianajöns
Tja, jag är på väg att köpa 4 gb till minne till datorn i sign, och nu fick jag plötsligt för mig att det kanske finns nån maxgräns för minne, finns det det? Kör vista 64 bit premium

Vad menar du med maxgräns? Finns 2 olika gränser en där 32bits OS inte kan adressera mer än totalt 4GB och sen den gräns som ditt moderkort sätter.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

hur mycket minne man kan ha som max med vista 64 bit pre, vet någon det? det måste ju gå att ha mer än 6 gb men finns det någon gräns?

Visa signatur

Antec 300, Intel C2D E8500, Asus P5Q Pro,
Corsair 550w, Corsair 6gb XMS2 6400, Club3D HD4850, Seagate barracuda 7200.11 320 gb. Å vista 64bit =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indianajöns
hur mycket minne man kan ha som max med vista 64 bit pre, vet någon det? det måste ju gå att ha mer än 6 gb men finns det någon gräns?

http://compreviews.about.com/od/memory/a/Vista4GB.htm

Vista home basic har 8GB och Vista home premium har 16GB.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Kort fråga: Har Corsair 6400 2x1GB minnen nu, alltså 2 GB. Tror timingsen är 4-4-4-12 eller något sådant. Funkar likadana minnen fast med 5-5-5-18 timings tillsammans med dom?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
http://compreviews.about.com/od/memory/a/Vista4GB.htm

Vista home basic har 8GB och Vista home premium har 16GB.

tack, det var det jag var ute efter. det jag var rädd för va att köpa minnen, sätta i dem och upptäcka att vista bara stöder mindre minne än vad jag har

Visa signatur

Antec 300, Intel C2D E8500, Asus P5Q Pro,
Corsair 550w, Corsair 6gb XMS2 6400, Club3D HD4850, Seagate barracuda 7200.11 320 gb. Å vista 64bit =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Kort fråga: Har Corsair 6400 2x1GB minnen nu, alltså 2 GB. Tror timingsen är 4-4-4-12 eller något sådant. Funkar likadana minnen fast med 5-5-5-18 timings tillsammans med dom?

Ja, fast alla minnen kommer gå med långsam timing. Alltså 5-5-5-18

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if