Permalänk
Medlem

Ny dator, hög temperatur

Har precis fått hem datorn och installerat alla drivrutiner och drog nu igång CCC och speedfan.

Kan ju helt enkelt inte stämma... tog bort ena väggen på chassit och de luktar bränt, testade också att höja fläkt hastigheten men de sank bara med ca 2C förutom på temp2 som åkte upp i 66.

Edit2: Laddade ner gpu-z.

Datorn

E: Kör vista.

Permalänk
Medlem

Ta bort kylaren igen,
Kolla processorn (ta ut)
Sätt fast kylaren ordentligt den här gången.

Permalänk
Medlem

Köpte den monterad....

Men jag löste de genom att ta bort ena väggen och ändra på fläkten bakom chasshit och den ovanpå till att blåsa in. Aktiverade också overdrive och ändrade farten på grafikkortsfläktarna.

Men -128 är fortfarande kvar.

Är detta bra temperaturer?

Permalänk
Medlem

Om grafikkortet går varmt har man för låg fart på fläkten eller för dålig cirkulation i lådan, fattar inte dom som styr fläkten manuelt att om man ställer den på 20-30% så kommer kortet att bli varmt under i alla fall load. Man får välja tyst eller svalt går inte att ha båda i load.

MVH Peter

Permalänk
Medlem

Du bör ha följande fläktsetup
Front: Luftintag
Sida: Luftintag
Tak: Utblås
Baksida: Utblås

Nu blåser du ut i fronten antar jag

1) Ladda ner något annat program än speedfan, tex CoreTemp
2) -128 är bara något fel, inget att bry sig om. Den försöker läsa från en diod som inte går att läsa från förmodligen
3) Uppdatera till senaste Catalyst och se om temparna ändras på grafikkortet
4) Montera om CPU kylarn inklusive rengöring och ny kylpasta om 1 inte visar bättre temperatur
5) Om 3 inte blir bättre (antar att temperaturen är i idle), kontakta säljaren och säg att du vill ha ett nytt kort.

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

Hade helt klart vänt mej till Inet Har dom monterat har dom (ska dom) oxå kolla att allt funkar som de ska

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Lulle: Drar upp de till 40% när jag ska lira nåt spel för att hålla de under 55°C. Innan jag satte igång overdrive och ändrade farten blåste dom ingenting.

Olle: Har just nu bara fläktar där bak och ovanpå, ska köpa 3 nya vid löning och ena väggen är borttagen.

1. Visar 40°C
2. Ok
3. De är senaste
4. Är 37°C dåligt?

Vad är bra temperaturer egentligen?

Permalänk
Medlem

Sätt fläkten på manuell istället. Kär du något krävande spel så kommer datorn säkerligen bli överhettad och hänga sig vid 40% hastighet.

40 grader funkar alldes utmärkt. Speedfan visade 60+ på första bilden.
Såg också efter att jag skapat tråden att du ställt in manuell fläkthastighet, men sätt den på auto som sagt. Pallar du inte med ljudet kan det vara en idé att byta kylning på grafikkortet.

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

angående grafikkortet så är det där helt normala temperatuirer. själv ligger mitt på 78 grader och pendlar mellan 20-23% fläkt

för mig har kortet _aldrig_ gått över 86 grader iaf

Permalänk
Medlem

Phew... nu blev man lugn, men kommer förmodligen ringa inet om sensorn och se vad dom säger om de. Har ju inte direkt lust att skicka in datorn och vänta 1-2 veckor på att få tillbaka den.

Låter ungefär som den gamla datorn så ljudet är inga problem.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Det finns inget att säga om sensorn... ofta visar speedfan en massa onödig information för sånt den tror ska finnas.

Ladda ner något vettigare program så kommer du inte se dessa -128 värden.

Visa signatur

/Bob