Permalänk
Medlem

Vista installationen slutförs ej

Hej.

Nybyggd HTPC med 1TB Sata HDD och LG Blurayläsare. Bootar upp skivan uatn problem, partionerar och installerar. Fungerar ända till installationen ska slutföras. Där blir datorn ståendes... Händer inte ett piss. Ngn som har en aning?

När jag startade datorn första gången kom där upp en fråga, något i stil med att om jag ville ändra från IDE-läge till ett annat (minns ej vad det stod), och jag tryckte Y och godkände. Misstänker att det ligger bakom?

Har testat två olika Vista-skivor och de stannar på samma ställe. Vid omstarter kommer det upp en svart skärm där det står att två nya enheter lagts till. Det är då hårddisken och blurayläsaren.

Permalänk
Medlem

Vad har du för MothetBoard? Testa att återställa bios och se om det fungerar då.

Permalänk
Medlem

Hur mycket minne har du?
Prova installera med 2 GB och lägg in resten efteråt.

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-MA78GM-UD2H.

2x2GB ram. Jasså skulle det hjälpa? Är vista 32bitars..

Det har alltså inget med och göra att bios är inställd på SATA/RAID-läge? Har en st 1TB hårddisk. Ska kanske ändra och köra i IDE läge?

Permalänk
Medlem

Om du bara har en disk och alltså inte kör raid ska du ställa in läget "Använd SATA som IDE.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sp1k3n
Om du bara har en disk och alltså inte kör raid ska du ställa in läget "Använd SATA som IDE.

Varför ska han det?...
Det är ju en satadisk och inte pata?, men visst TS kan pröva och se om det kanske är satadrivrutinerna som krånglar.

2x2 = 4GB och då skall 64Bit os användas, om du har 4GB eller mer.

64Bit krånglar tydligen för vissa vid installation om man har 4GB installerat vid installation, så ta ut iaf en sticka och pröva.

Hur ser det ut med bluray läsaren? prövat en vanligt dvdläsare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sp1k3n
Om du bara har en disk och alltså inte kör raid ska du ställa in läget "Använd SATA som IDE.

Tänkte till de. Tack.

Blurayläsaren har jag ej testat att byta. Den bootar ju fint från den så det verkar inte vara några problem..

Jaha, 64 bitars. Rekommenderas det? Fungerar det med alla program som finns eller?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x3mdream
Tänkte till de. Tack.

Blurayläsaren har jag ej testat att byta. Den bootar ju fint från den så det verkar inte vara några problem..

Jaha, 64 bitars. Rekommenderas det? Fungerar det med alla program som finns eller?

Jodå det rekommenderas av många, speciellt om man som du, har 4 GB ram minne eller mer.. Nu har ajg inte testa x64 själv men sägs att alla program funkar finfint till det :).

Permalänk
Medlem

ok, tack. fick iaf 32bitars att fungera nu näa jag avaktiverade sata/raid läget!