Permalänk
Medlem

Random no signal errors.

Tjena!

Har kört fast helt med mitt mystiska "no signal" problem, hoppas därför att det finns någon här som kan hjälpa till lite

Nämner lite specs här först bara:

OS: XP x64, Vista ultimate x64 och Windows 7 x64 RC1.

Cpu: Intel Core 2 Quad Q6600 2,4GHz med en Zalman CNP S9700 kylare
Moderkort: Gigabyte GA-P35 DS3
Minne: 2x 2GB Corsair Dominator Pc8500
Grafikkort: XFX 8800GTX / Gainward GTX 275
Hårddiskar: 1x 250gb WD Caviar, 3x 500gb WD Caviar
Nätaggregat: Corsair HX 1000W

Skärm: Asus VW222U
Övrigt: Samsung SH-S223 brännare, 3st 140mm noname fläktar

Så till själva problemet då.

Det började när jag körde Xp x64, datorn låser sig och jag får no signal medelande på skärmen.
Caps Lock går inte slå av och på så datorn är helt låst, ljudet försvinner ochså men burken är fortfarande igång.

Det hände nån gång om dan innan, men nu är det flera gånger, kan gå en minut ibland och nån timme ibland utan att jag gör något speciellt ansträngande.

Efter ett par ominstalleringar av Xp som inte hjälpte började jag titta på lite komponenter, grafikkortet, minnena och ett suspekt integrerat nätverkskort.

Nätverkskort:

Det integrerade nätverkskortet har varit lite skumt och gett mig frysningar innan, men det problemet var löst när man körde duplex settings på manual.

Jag hade ändrat TcpAckFrequencyn i registret för att förbättra min ping så jag tog bort det.

Inget resultat.

Grafikkort (8800GTX):

Furmark, kortet går upp till 90C efter ett tag men annars inget fel.
Video memory stress test, kör igenom allt utan problem.

Minnena:

Memtest kört och går igenom felfritt.

Ok inget resultat hitills.

Köpte ett nytt grafikkort (Gainward GTX 275 ) och ett nytt nätverkskort (D-Link DGE-528T gigabit) idag.

Problemen kvarstår i Xp så jag har provat att installera Vista och windows 7.

Vista: Efter många försök och no signal errors gick vista in, sen agerar det som xp, no signal med jämna mellanrum.

Windows 7 har jag gett upp på nu precis efter alldeles för många, ja kan ni gissa? no signal.

Lite andra saker jag provat:

Kopplat ur dvd brännaren och provat installera vista och win7 från usb stickan men samma problem där.

Provat en gammal Samsung Crt skärm, samma problem.

Allting är rent och fint alla filter rengjorda, allt damm bortpenslat.

Cpu tempen ligger på 35C idle och 45-50 vid load.

Nya grafikkortet ligger på 45-65C.

Har verkligen ingen aning om vad jag ska prova härnäst.

Hade varit underbart om någon hade haft nåt tips.

Alla tips uppskattas!

Mvh Calle.

Permalänk
Hedersmedlem

En sak du kan prova är att höja minnesspänningen (Volten) i bios till den av tillverkaren avsedda.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hallå och tack för tipset!

Enligt corsair så ska inte mer än 2.1V behövas och det är vad dem får enligt biosen.

Inget är klockat förresten.

Permalänk
Medlem

Hej!

Eftersom det inte verkar spela någon roll vilket OS du har installerat så kan man ju med säkerhet säga att problemet är hårdvaru relaterat.

Det första jag hade kollat i ett sådant läge är:
1) Minnet - kör memtest under en hel dag för att vara helt säker på att det inte har med just minnet att göra.

2) Hårddisktest - Finns det ingen in bios så kolla om tillverkaren har på sin hemsida. Inte för att jag tror att det är hårddisken men jag har sett en del konstiga fel pga. hårddiskar genom åren.

3) Ta ut alla eventuella instickskort. Kör utan dem och testa sätta i ett i taget för att se om problemet kvarstår. Ja, om du nu har något annat extra kort än grafikkortet vill säga.

4) Testa en annan nätdel. Ibland missar man det faktum att detta är en av de viktigaste komponenterna för att datorn. Nätdelen kanske tappar spänning/ström efter en tids belastning. Kanske till och med borde testa detta innan punkt 3

5) Hmm vet inte... Kört default inställningar för bios etc? Iofs så borde inte bios ha något med detta att göra, eftersom du kan köra datorn ett tag utan problem.
Men det skadar ju aldrig att uppdatera till senaste version.

När jag tänker efter så låter det väldigt mycket som just ett värmeproblem.
Problemet är ju att man oftast inte har dubbel uppsättning av komponenter att testa med. Annars hade jag även testat ny processor & moderkort.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Tjena och tack så mycket för tipsen!

Problemen har blivit värre, nu kan jag inte ens starta en installation innan det kommer no signal så jag lyssnade på ditt råd och körde memtest igen.

Det som händer nu är att burken rebootar vid 47% varje gång med båda minnena i.

En och en funkar båda i vilken som helst av dem 4 slotsen.

Byta minnena eller moderkortet ?

Tack så hemskt mycket igen för hjälpen!

Som du säger, inte så lätt att testa andra delar har inte så mycket liggandes hehe xD

Edit:

Lyckades installera vista nu med 1 sticka, fick dock 2 no signals under installationen nu precis på slutet

Permalänk
Medlem

bootade med laptopens memtest skiva ju, lagom trött xD

Burken klarar memtest galant med båda stickorna i med rätt skiva, ska låta den köra 24h testet osså nu.

Provat en annan hårddisk ja starta memtest också förresten, samma fel.

Alla instickskort utom gfx och det nya nätverkskortet e ute.

Provade att ladda fail safe defaults i biosen också innan det hjälpte inte heller.

Inget som håller direkt hög temp hdds cpu gfx ligger väldigt lågt.

ska försöka hitta nåt extra nätagg imorron o testa, pluggade ur dem andra diskarna och dvd läsaren ida men det hjälpte inte.

tror jag skaffar ett nytt moderkort på måndag o testar, hjälper inte det så får nätagget åka in på service.

men vem vet kanske det står nårra errors imorron när memtest kört ett dygn

tack igen för hjälpen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Turki
Tjena och tack så mycket för tipsen!

Problemen har blivit värre, nu kan jag inte ens starta en installation innan det kommer no signal så jag lyssnade på ditt råd och körde memtest igen.

Det som händer nu är att burken rebootar vid 47% varje gång med båda minnena i.

En och en funkar båda i vilken som helst av dem 4 slotsen.

Byta minnena eller moderkortet ?

Tack så hemskt mycket igen för hjälpen!

Som du säger, inte så lätt att testa andra delar har inte så mycket liggandes hehe xD

Edit:

Lyckades installera vista nu med 1 sticka, fick dock 2 no signals under installationen nu precis på slutet

Har du kört memtest i ett dygn med bara en sticka i och sedan bytt och kört den andra? Om de båda passerar testet så kan du vara 99.9% säker på att det inte har med minnena att göra. Men du måste naturligtvis köra samma test med båda var för sig.

Verkar ju annars ha med modekortet att göra tycker jag det låter som. Iofs bra att du kan testa med nytt nätagg. Fungerar det dåligt så blir ju allt annat lidande också.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.