Permalänk

En trolig konsekvens av överklockning?

Hej alla datanördar som rubriken lyder har jag överklockat min dator och kanske till och med fått den att gå sämre. Jag fick i 3dmark06 12045 p med lite överklockning det var då datorn gick utan problem, sen började burken att tjura lite och gå lite instabilt och när jag körde 3dmark06 fick jag 6000 p alltså hälften, så jag formaterade om datorn och körde ner CPU, RAM, GPU till orginal men det hjälpte tydligen ingenting. Måste tillägga att jag får inte någon betydlig FPS drop i 3dmark men det laggar endå när jag kör testet, ligger runt 25-60, förut droppade den inte mindre än till 30 FPS. Så min fråga är varför får datorn sämre prestanda om jag har dragit tillbaks allting till orginal? Vad kan ha gått fel?

Jag är inte den mest datakunniga personen har precis börjat leka lite med datorn prestanda

Permalänk
Vila i frid

Mät CPU-prestandan snabbt med Super-PI (1MB decimaler) för jämförelser vid cpu-klock.

Mät GPU-prestandan lite snabbt mha RTHDRIBL (fps-rate) vid gpu-klock.

Mät CPU-temp med RealTemp. Mät GPU-temp med GPUZ.

Permalänk

Super-PI 1M 19 sec
FPS för grafikkortet låg på 60 i fullscreen
CPU-temp var osynkroniserat och låg på 26 C och 30 C gick mellan 3-15 och GPU 46 C

Permalänk
Medlem

Omöjligt att göra något utav den informationen när du inte skrivit ett ord om vad det är för grejjer du har i datorn.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Ahh okej jag ber om ursäkt skulle ha gjort det xD

GTX 260 896 mb GDDR3
ga-p35-ds3
e4500 2.2ghz
4gb RAM 667 mhz

Lade märke till en sak när jag körde RTHDRIBL i fullscreen så gick det bra men när jag körde i windowed mode sträckt enda till kanten så fick jag cirka 5 FPS

Permalänk
Vila i frid

Det låter nästan som att din PCI-E plats går i x1 istället för x16. Kika lite i BIOS.

Permalänk

Okej ska ta mig en titt, hittade inte hur jag ändrar pci-e grejset

Men om det inte går att fixa så köper jag ett nytt moderkort isfåll vilket ska jag köpa har en budget mellan 700-1500 och tänkte bygga på det senare.

Permalänk
Vila i frid

Vad säger GPUZ om din PCI-E hastighet? Kika på "Bus interface".

http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=522

Dvs, prova att sätta PCI-E till 111 MHz, men INTE över 115 MHz.

Permalänk

Du har rätt den står på PCI-E x16@x1 hur ändrar jag det?

höjde till 113 det funkade inte

Alla svar vore awesome!

Permalänk
Vila i frid

Om du redan har senaste BIOS, F14 från 2009-06-19 installerat föreslår jag att du provar med PCI-E 90 MHz och/eller googlar vidare på: ga-p35-ds3 + pci-e + x16

Permalänk

tankat nyaste bios nu, men vad ska jag göra med filerna? öppnar filen FLASHSPI, men det startar inte och det står "NTVDM.EXE has stopped working.

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perrish91
tankat nyaste bios nu, men vad ska jag göra med filerna? öppnar filen FLASHSPI, men det startar inte och det står "NTVDM.EXE has stopped working.

Om du inte vet var du ska göra med filerna för en BIOS update borde du kanske låta någon annan göra det. Eller verkligen läsa på hur man ska göra och inte.

Sabbar du en BIOS flashning är det mindre roligt. Men du kanske har ett backup BIOS iofs

Permalänk

Ja jag förstod att det var lite klurigt att uppdatera bios, men det kan väl inte vara allt för svårt om nöter in manualen ?
Men finns det inget sätt att höja PCI-E från x1 till x16?

Tackar somfan för all hjälp, alla på sweclockers är verkligen elite