Offline arkivering HDD eller DVD?

Permalänk
Medlem

Offline arkivering HDD eller DVD?

Skall arkivera en mindre mängd data. (20-30GB)

Är det som jag misstänker att en hårddisk är bättre att spara undan på (och ha i garderoben)

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

Lättare att komma åt, kontrollera, städa och använda grejerna när de behövs jämfört med dvd skivor i alla fall. Snabbare att se om allt fortfarande funkar.

Fundera även på om du vill ha båda på olika ställen ifall huset brinner ned etc.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle i alla fall valt en hårddisk. Skivor tenderar att försvinna/gå sönder/slängas alldeles för ofta, i alla fall har det varit så för mig.

Permalänk
Medlem

Tack tack!

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

Jag skulle också valt en HDD.
Ska du ha 20GB arkiverat krävs minst 5 DVD-skivor (om du inte kör dual layer), som du måste hålla reda på.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört båda. Disken hemma. Lagt skivorna hos någon bekant, eller på jobbet, som extra backup om man får inbrott eller brand.

(note: Själv är jag dålig på det, men man kan ju önska att man orkar).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och 10G.

Permalänk
Medlem

HDD alla gånger. Med så 'lite' data får det ju dessutom plats på skydrive (lagring i Windows Live) 25 GB gratis. Känns alltid bra att ha prylar man bryr sig om på annan ort också.

/Tobbe

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av torax
HDD alla gånger. Med så 'lite' data får det ju dessutom plats på skydrive (lagring i Windows Live) 25 GB gratis. Känns alltid bra att ha prylar man bryr sig om på annan ort också.

/Tobbe

Synd på deras töntiga restriktioner vad gäller upload

Max 4 filer i taget och max 50Mbyte stora filer...

Förr kunde jag iaf använda live upload tool för att ladda upp flera filer "samtidigt" men inte nu inte...

Downloadhastigheten är inte mycket å hurra över heller, men å andra sidan är servrarna i USA

Permalänk
Medlem

Så länge som internet lagringen inte är det enda stället så.

Ni vill verkligen inte upptäcka ett meddelande det är X dagar var innan tjänsten upphör och inse att ni omöjligt hinner få ned allt innan de stänger eller något annat händer.

Permalänk
Medlem

Köpte mig en 640GB extern HDD på onoff... 555kr

Nu ska man nog ge sig på kryptering av den också.

Fast det är ju en helt annan tråd

Tack för alla svar!

Visa signatur

Chewbacca <3