Av så ofta som möjligt eller i perioder?

Permalänk
Medlem

Av så ofta som möjligt eller i perioder?

Har en Samsung 6-serie (LCD-TV) som datorskärm och låter oftast den vara igång från att jag kommer hem tills att jag somnar (tio timmar). Stänger bara av den ifall jag vet att jag kommer att vara borta i mer än en halvtimme, annars får den stå igång. Den står alltså igång ifall jag lagar mat, duschat, tvättar osv.

Frågan är då vad som är bäst för den? Hade gärna haft den i åtminstone ett år till och då kanske man inte ska plåga den i onödan.

Så, ska man stänga av den så fort man inte använder den, eller bör den stå igång tills det att den kommer vara avstängd en längre tid?

Blev en något diffusfrågeställning, men ni förstår säkert.

Visa signatur

"I will DL and have a look!"

Permalänk

När det gäller vanliga lysrör som sitter i lampor så ska man undvika att sätta på och stänga av för mycket då det sliter. Det är i alla fall vad jag har hört.
Skulle inte tro det är någon skillnad när det gäller lysrören i skärmar men ta inte mitt ord för givet.
Jag kör i alla fall som du på att enbart stänga av när man ska vara borta ett par timmar. När jag kommit hem så undviker jag om möjligt datorn ytterligare några timmar för att spara på skärmens livslängd.

Visa signatur

««« »»»