Permalänk

MacBook - Några frågor.

Hej.

Jag har planer på att köpa en MacBook, men innan jag pungar ut med 10 495 kronor (hujeda mig) som de faktiskt kostar, så har jag en del frågetecken att reda ut.

Först och främst vill jag påpeka att den bärbara datorn jag är ute efter (oavsett om det nu blir en Mac eller en PC när vi är klara i denna tråd) kommer enbart att användas för att hålla kontakten med bekanta, surfa, underlätta studier och för att redigera bilder och filmer.

Vad jag vill ha svar på är följande (utgå att jag redan har läst på apple.com/se/, men att jag frågar ändå);

  • Varför köper många(?) en MacBook och inte en annan valfri dator som har lika kraftfull prestanda, men som kostar mycket mindre? (Förutom att de är så satans snygga)

  • Finns det några nackdelar jag bör känna till? (Batterier som ofta krånglar, problem med krasher etc)

  • Jag gillar verkligen utseendet på den vita MacBooken, men tjänar jag på att lägga till några tusen extra för att ha råd med en MacBook Pro? Vad är de stora skillnaderna? (Kom ihåg vad jag skrev att datorn kommer att användas till)

  • Om du har en MacBook och gillar den; Övertala mig att köpa en.

  • Om du inte har en MacBook och inte gillar dem; Övertala mig att inte köpa en.

Och så har vi kommit till Apple Financial Services. Jag har inte hunnit ringa(vågar inte) och höra efter vad de har att erbjuda, men om någon här har köpt en MacBook på avbetalning så berätta gärna lite hur det går till och vad för månadskostnad du lyckats komma överens om.

Tack på förhand.

Permalänk
Inaktiv

varför många köper en macbook det tror iaf jag är för att operatisystemet bygger på unix i grunden och därför slipper man jäklas med virusprogram osv.

Permalänk
Medlem

Det kan kanske vara värt att lägga på det lilla upp till den enklaste MacBook Pro. De är lite stabilare.

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjarte
Det kan kanske vara värt att lägga på det lilla upp till den enklaste MacBook Pro. De är lite stabilare.

Vad exakt menar du? =/

Permalänk
Medlem

De är lite rejälare byggen helt enkelt. Aluminium istället för plast osv.

Men det beror ju lite på, det behöver inte vara så stor skillnad.

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk

Jag lägger till en fråga;

  • Får man ont i ögonen av att stirra på den lilla skärmen eller vänjer man sig efter ett tag? (13,3-tum)

Permalänk
Medlem

Allt beror ju hur du vill jämföra. Att stirra blint på siffror är ingen bra idé.

Jämför vad du verkligen får för pengarna. Ofta pratar man om Sony Vaio som en jämförbar laptop med macbook gällande prestanda och byggkvalitet. Men då jämför vi också två datorer i samma prisklass.
Jämför också vad du får för programvara för pengarna. OS X har inga begränsningar som XP eller Vista har mellan alla deras versioner som finns. Sen har du iLife-paketet som följer med som har bra program för bildhantering och lättare bildredigering, filmredigering, skapande och inspelning av musik, skapande av hemsidor och DVD.
http://store.apple.com/se/product/MB966S/A/iLife-09?mco=NDc2O...

Ej heller att förglömma är att i OS X så är integrationen med PDF helt otrolig. Allt kan sparas som PDF som hemsidor, dokument mm...

Fördel med den nya MBP Unibody jämfört den vita i plast är den nya styrplattan och en mycket bättre skärm och chassi. Sen tar den mer minne och har bättre batteri också bland annat.

Tycker verkligen du ska uppsöka en butik och själv jämföra modellerna både MB och MBP och mot andra märken. Du bor i Gävle?
http://apple.viamichelin.com/b2b2c/swe/dyn/controller/DLAmbig...

Kan bara för egen del säga att efter man har använt trackpadden på MB eller på MBP så vill man aldrig sitta vid en vanlig trackpad på andra bärbara datorer. Har alltid hatat att använda trackpad förut, men nu är det ett rent nöje. Bara att man kan scrolla upput, neråt och i sidled med två fingrar är underbart....

Kolla in informationen och filmerna som finns här
http://www.apple.com/se/getamac/

Permalänk
Medlem

Plastmaskinen är inte ens att tänka på då den egentligen är en gammal maskin med lite hetare speccs bara.
Man skulle kunna säga att den är en gammal dator som man har proppat i det värsta som den pallar. Med andra ord så ser MBn på speccen bra ut men ingat att jämföra med en 13" MBP eftersom det är en mordern maskin.

Sen saknar ju plastisen allt det fina med MBP serien som aluchassi, glastouch multitouch, FW, bra batt, fin skärm, belyst tgb osv.

Sen ja varför folk väljer MBPna jämfört med PCs är helt enkelt som med allt apple, man byter för att prova och sedan stannar men för evigt. Mest för att skiten bara fungerar underbart, sällan krånglar så man behöver helt enkelt inte tänka på det utan bara använda maskinerna.

Ungefär som alla som gnäller på sin telefon eller de som vill byta telefon stup i kvarten men sedan provar en iPhone. Då blir det helt plötsligt lungt

Samma sak med Mac vs Pc, ok Pc för spel det kan jag förstå, men Mac för ALLT annat tack.

Speldatorn med windows får gärna krångla om den vill, men laptopen som man har hela sitt liv i med kontakter, kalender, dokument och annat man behöver för att leva den datorn ska FAN inte krångla över skitsaker som en pc gör.

Jag menar en pc gör sällan storhaveri men det är dom där jäkla småsatans sakerna som man blir knäckt på. Ni vet, adware som smyger in på något jäkla sätt, någon jäkla drivrutinsbugg som hänger burken stup i kvarten, alla jäkla program som ska köras i bakgrunden till ingen nytta som gärna krashar burken ibland osv.

Sånna problem existerar inte på Mac. När man kör Mac behöver man inte ens tänka på sånt, man glömer nästan att det finns öht.

OS X har väldigt låg "Learning curve" alltså allting är ganska smart orginal, alltså det är mer logiskt än windows. Det är ganska svårt att förklara men man behöver inte "leta" så innihelvete när man letar något på macen jämfört med en winburk. Man kan säga att saker är mer där de borde vara än vad de är på en winburk.

Ett exempel är program, själva "ikonen" är programmet flyttar du på ikonen flyttar du på programmet. Så om du slänger ikonen i papperskorgen så har du slängt hela programet, end of story. Inga filer som ligger skräpar eller lång avistalltionsguider och en massa joll utan nör du tar bort det så är det borta.
Finns naturligtvis undantag med men i allmännhetförstås

Så du ska fan ta och skaffa dig en mac och du kommer inte bli besviken, har faktisk inte hört någon någonsin som är besviken på sin Alu mac när dom vant sig med OS X. Vissa klagar i början men när de hittat allt de behöver så älskar de sin dator.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Varför lägga 10495 på den där när du får metall-macbooken för 9990?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=354945

Permalänk

Tack ska ni ha för alla svar. Ni skulle alltså råda mig till att köpa en MacBook Pro istället?

Jag blev förvirrad när jag klickade på den länk som mrc postade. Den verkar se ut som en MacBook Pro, men är det verkligen en sådan? Hos apple skriver man att de kostar från 12 495 kronor.

Någon som skulle kunna förklara det för mig?

Permalänk
Medlem

finns egentligen bara två saker som är dåligt överlag med apples datorer. 1 Slöa grafikkort apples ligger alltid minst 2 generationer efter pc världen på grafikkorten men spelar man inte dom senaste spelen så är detta ändå inget problem. 2 uppgraderingar som ram minne hårdisk om man vill göra detta och köper av apple så tar dom hutlösa priser med motiveringen att grejerna verkligen ska funka perfekt ihop med din hårdvara. Så man tex slipper bekymmer som problemen för oss som har P45 chipset moderkort ihop med Intel q9450 c1 cpu även ram minnen som står att dom ska stödjas av moderkort som i verkligheten inte funkar ihop så bra är nått man slipper med apple. Sen att man sedan apple bytte till intel hårdvara även kunna köra windows på sina macar ger bara fler fördelar. Osx är ett riktigt trevligt os lätthanterat men det finns störiga saker därmed precis som i windows men dom inträffar inte så ofta

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Avstängd

det är en macbook alu, inte macbook pro som den nyligen blev döpt till istället.

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fYNN
det är en macbook alu, inte macbook pro som den nyligen blev döpt till istället.

Men MacBook Pro är fortfarande att föredra istället för både MacBook och MacBook Alu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saftochkakor
Men MacBook Pro är fortfarande att föredra istället för både MacBook och MacBook Alu?

Alltså, Apple har döpt om 13-tums Macbook Aluminium till Macbook Pro på de nya.

Det enda som skiljer på den jag länkade till och de nya Macbook Pro 13" är typ batteriet och någon port.

Permalänk
Medlem

Jo, nu finns det väl bara macbook pro. Jag skulle iallafall aldrig välja den vita över en Macbook pro. Vita ser plastig ut, vilket den också är, och allmänt sämre.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saftochkakor
Men MacBook Pro är fortfarande att föredra istället för både MacBook och MacBook Alu?

Jag råder dig att gå in på Office där vid rådhustorget och be att få känna på de olika macarna.

Permalänk
Medlem

Det här kan bli förvirrande så länge som förra generationens 13" Unibody finns kvar.

Det är såhär, förra generationen MacBookPro 13" finns inte utan då kallades de för MacBook 13" Unibody. Man kan säga att de var en jättelight MBP 15" med 13" skärm. Men sen uppgraderade Apple MacBook Unibody med mer saker för att kunna kalla det för "Pro".

De saker som MBP 13" har men inte MBu 13" har är firewire, ny skärm, belyst tgb, bättre batt, SD läsare. Peronligen så tycker jag att belyst tgb är det viktigaste som finns men det kanske bara är jag

Finns ju inget värre än att surfa i helt mörker och helt plötsligt så hittar man inte en tangent. Det kanske inte spelar så stor roll i det stora hela men fan vad det är guld värt när man behöver det

Sen ska det byta batteriet vara sjukt bra, bästa laptop batteriet hittils vad jag förstår.

Kom ihåg att du kan dra av 10% på en MBP i Apple store om du har studentkort, då får du även 1500kr rabbat på värsta touchen eller så får du en nanao för någon hundring. Att fixa studentrabbat även om man inte har studentkort är inga probs för typ 99% av alla med kort har outnytjad rabbat som de aldrig kommer använda.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Nya MBP:n har väl 7 timmars batteritid också, beroende på vad man gör på den.

Funderar ju på att gå och köpa mig en 13" sen när dom släpper OSX Snowlepard i September.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk

Tack igen för alla svar.

Finns det något sätt att köpa en Mac på avbetalning utan att ha varit anställd i minst 6 månader eller studerande? Jag ska ju börja studera och det är därför jag vill ha datorn, men att först börja på en ny skola för att sedan börja krångla med ett köp skulle jag helst vilja slippa.

Jag tänkte att man skulle kunna lägga några tusen i handpenning eller något...

Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saftochkakor
Tack igen för alla svar.

Finns det något sätt att köpa en Mac på avbetalning utan att ha varit anställd i minst 6 månader eller studerande? Jag ska ju börja studera och det är därför jag vill ha datorn, men att först börja på en ny skola för att sedan börja krångla med ett köp skulle jag helst vilja slippa.

Jag tänkte att man skulle kunna lägga några tusen i handpenning eller något...

Någon som vet?

Du har ingen förälder som kan ta avbetalningen då?

Om du är ny som student skulle inte jag rekommendera att ta något på avbetalning, för det är inte för alla som studielånet räcker till som det är. Och att då betala på en dator och inte ha pengar så det räcker kan vara surt. Att betala kontant är inte så dumt...

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjarte
Du har ingen förälder som kan ta avbetalningen då?

Om du är ny som student skulle inte jag rekommendera att ta något på avbetalning, för det är inte för alla som studielånet räcker till som det är. Och att då betala på en dator och inte ha pengar så det räcker kan vara surt. Att betala kontant är inte så dumt...

Det skulle kunna vara en lösning. Att jag inte tänkte på det. =/

Men tror du att en MacBook Pro är framtidssäker för ett par år? Jag menar, om jag skulle köpa en på avbetalning så är det 24 eller 36 månader som gäller, men skulle det kännas surt att fortfarande behöva betala av den om ett år?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saftochkakor
Det skulle kunna vara en lösning. Att jag inte tänkte på det. =/

Men tror du att en MacBook Pro är framtidssäker för ett par år? Jag menar, om jag skulle köpa en på avbetalning så är det 24 eller 36 månader som gäller, men skulle det kännas surt att fortfarande behöva betala av den om ett år?

Jag sitter på en iBook som jag köpte i oktober 2005 när jag precis hade börjat plugga. Ger det dig svar på din fråga?

Dessutom verkar det vara svårt att hitta en vettig ersättare inom min budget, så jag vet inte om jag kommer att ersätta den än på ett tag.

Men för mig skulle det alltid kännas surt att betala på en avbetalning, det är ju ett JÄVLIGT dyrt sätt att köpa prylar. Kan man inte betala kontant är det lika bra och vänta är min filosofi. Fördelen är att man hinner ofta tänka om många gånger medan man väntar och kanske avstår köp eller köper en vettigare produkt.

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
finns egentligen bara två saker som är dåligt överlag med apples datorer. 1 Slöa grafikkort apples ligger alltid minst 2 generationer efter pc världen på grafikkorten men spelar man inte dom senaste spelen så är detta ändå inget problem. 2 uppgraderingar som ram minne hårdisk om man vill göra detta och köper av apple så tar dom hutlösa priser med motiveringen att grejerna verkligen ska funka perfekt ihop med din hårdvara. Så man tex slipper bekymmer som problemen för oss som har P45 chipset moderkort ihop med Intel q9450 c1 cpu även ram minnen som står att dom ska stödjas av moderkort som i verkligheten inte funkar ihop så bra är nått man slipper med apple. Sen att man sedan apple bytte till intel hårdvara även kunna köra windows på sina macar ger bara fler fördelar. Osx är ett riktigt trevligt os lätthanterat men det finns störiga saker därmed precis som i windows men dom inträffar inte så ofta

Att det är dyrt att uppgradera datorn ifrån standardkonfiguration är inget som apple är ensam om som många ofta vill göra gällande i debatten mellan Apple och andra tillverkare.

Noterbart är att när apple började med DDR3 så var de billigare än fristående aktörer. Sen att de inte följer med neråt i pris i samma takt är en annan femma.

Grafikkorten... ja.. de byter inte grafikkort i sina datorer lika ofta som man byter kalsonger direkt. Men de du måste fortfarande upp i det dyrare segmentet av bärbara datorer innan man får prestandakort i datorn.
Sen har de aldrig riktat sig till gamers med sina datorer och kommer aldrig att göra.
Finns ju ett fåtal bärbara som är riktigt bra på spel, men då är de i storlek och vikt inte bärbara och knappast heller i batteritid då batteriet inte håller mer än max en timme vid spel. Så vad ska man då med en bärbar dator till om man inte kan vara utan en strömkontakt i närheten? Visst, enkel att ta med till lan, men med tanke på att man då inte kan byta grafikkort så hur länge är den då en prestandamaskin i spelvärlden? Sen är de datorerna oftast inte speciellt tysta heller med tanke på all värme som måste evakueras...