Permalänk

Hej folket, jag är ingen van användare av detta forum, men ni verkar hjälpsamma

Jag har själv spanat in en ION 330. Men mitt problem är att jag har ett 5.1 ljud system hemma (vänster/höger fram och bak, center och sub... om det nu kallas för ett 5.1 system? ) och jag vet om ION 330 är något för mig?

Det jag inte blir klok på är att ION 330 ska ha 5.1 kanals ljud. Dock ser jag bara tre audio portar , två ut och en in? I min stationära dator har jag 6st (eller sju, orkar inte böja mig ner ). Där pluggar jag in tre kablar för mitt ljudsystem...Är det så att man måste ha ett 7.1 ljudkort för att hantera ett 5.1 surround sound system?

Bah, som ni hör är jag en aningen förvirrad. Om någon kunde komma med några hjälpsamma tankar vore jag väldigt tacksam.

Permalänk
Hedersmedlem

På rätt många moderna moderkort kan ljudkontakterna konfigureras om till in/ut-gångar efter behov. Skulle gissa att det gäller även för den här mackapären.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Tycker ni personligen inte att allt detta med att datorer ska va tysta börjar gå till överdrift? Ja menar, "Ohh nej, om rummet är tyst och man står på en meters avstånd kan man höra den!!" Jaha? Sätt datorn i tv-bänken då där den hör hemma och sätt dej i soffan= problemet löst.

Håller med. Lite småfjolligt..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalmind

Jag har själv spanat in en ION 330. Men mitt problem är att jag har ett 5.1 ljud system hemma (vänster/höger fram och bak, center och sub... om det nu kallas för ett 5.1 system? ) och jag vet om ION 330 är något för mig?
Det jag inte blir klok på är att ION 330 ska ha 5.1 kanals ljud. Dock ser jag bara tre audio portar , två ut och en in? I min stationära dator har jag 6st (eller sju, orkar inte böja mig ner ). Där pluggar jag in tre kablar för mitt ljudsystem...Är det så att man måste ha ett 7.1 ljudkort för att hantera ett 5.1 surround sound system?

Har 5-1 ljud antingen via HDMI eller optisk signal så det intressanta är vilka signaler kan ditt 5-1 system ta emot..

Permalänk

Hmm, har tittat runt lite mer. Tydligen finns det en SPDIF port, där man kan koppla in sub/center eller hur nu man vill konfigurera den porten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalmind
Hmm, har tittat runt lite mer. Tydligen finns det en SPDIF port, där man kan koppla in sub/center eller hur nu man vill konfigurera den porten.

Vad har du för högtalarsystem/förstärkare?

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara en mycket trevlig liten burk till överkomligt pris!

Dock så saknar jag en USB-port eller två i fronten. Hur pass bra är signalen från t.ex. ett Logitech Dinovo Mini eller liknande, skulle det fungera smärtfritt att ha receivern på baksidan? Eller är en USB-förlängningskabel ett måste?

Ps. Någon som vet vilka som har denna på lager inom en snar framtid?

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr4ntz
Ps. Någon som vet vilka som har denna på lager inom en snar framtid?

Alla jag har hört med säger preliminärt i mitten på nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frdrkl
Alla jag har hört med säger preliminärt i mitten på nästa vecka.

Ah okej se där. Vilka har du hört med?

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr4ntz
Ah okej se där. Vilka har du hört med?

datorbutiken och alina.. haha, var inte så många. inet hade ju 5 aug som datum på sin sida tidigare i veckan, men nu verkar dom ha tagit bort det ;\

Permalänk
Medlem

Hur är det med HDMI-utgången ?
Får man ut Bild och Ljud via den utgången på datorn.
Eller är det bara bild?

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aGGe!
Hur är det med HDMI-utgången ?
Får man ut Bild och Ljud via den utgången på datorn.
Eller är det bara bild?

Ljudet kommer att fungera via HDMI.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

webhallen har ett par vita och 10 svarta i lager enl. hemsidan.

Permalänk
Medlem

Är DVDn av standard "slim" modell, dvs utbytbar?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelector
Är DVDn av standard "slim" modell, dvs utbytbar?

Enligt de recensioner jag läst så, ja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frdrkl
webhallen har ett par vita och 10 svarta i lager enl. hemsidan.

Kickass!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Kickass!

Drog iväg en beställning på en svart när dom hade 13st i lager i nätbutiken, hoppas det verkligen stämde också. Nu är dom slut :/

Permalänk
Medlem

Webhallen har i skrivande stund 2 vita i lager. Hade min ekonomi tillåtit ett köp nu hade jag slagit till på den ena, men den lyckan får någon uppleva. Må det bli en swecare!

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
Medlem

Jag tänker absolut köpa denna, bara den kommer in i lager igen. Har dock lite frågor.

1. Har sett att vissa överklockar den till 2.1Ghz. Finns det några risker med det? Blir den märkbart snabbare?

2. Såg att det fanns en BIOS-uppdatering på ASRocks hemsida. Rekommenderas det att man uppdaterar den? På deras hemsida står det "We don't recommend users to update BIOS while the system is running well" vilket oroar mig lite. Menar dem att man inte ska uppdatera såvoda man inte har problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paer86
Jag tänker absolut köpa denna, bara den kommer in i lager igen. Har dock lite frågor.

1. Har sett att vissa överklockar den till 2.1Ghz. Finns det några risker med det? Blir den märkbart snabbare?

2. Såg att det fanns en BIOS-uppdatering på ASRocks hemsida. Rekommenderas det att man uppdaterar den? På deras hemsida står det "We don't recommend users to update BIOS while the system is running well" vilket oroar mig lite. Menar dem att man inte ska uppdatera såvoda man inte har problem?

1. "Risker" finns det väl alltid med överklockning men vad jag har förstått har många kunnat överklocka sin till 2.1Ghz utan några problem. I BIOS finns det ett antal olika fläktlägen så det är möjligt att du får ha den ställt lite högre om du vill ha upp den till 2.1 Ghz. Detta medför naturligtvis en något högre ljudnivå. Man får helt enkelt själv avgöra huruvida man behöver/tycker det är värt det.

På frågan om hur mycket det gör för snabbheten är lite svårt att ge ett exakt svar på men kollar man procentuellt sett så det en ganska kraftig överklockning

2. Ja, även med att uppdatera BIOS finns det väl "risker". Fungerar ditt system helt tillfredsställande så är det väl kanske ingen vits att uppdatera men vad jag har förstått har vissa Asrock Nettop 330-innehavare löst en del problem med att uppdatera BIOS. (Minns inte riktigt vilka bara). Personligen så skulle jag nog uppdatera BIOS ganska omgående efter ett inköp oavsett, men det är jag det

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
Medlem

Kommer absolut köpa en så fort det finns i lager

Någon som kollat med inet när dom får in dom? Dom hade ett datum som nu inte är kvar utan står obekräftat bara hmm.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClowneN
Kommer absolut köpa en så fort det finns i lager

Någon som kollat med inet när dom får in dom? Dom hade ett datum som nu inte är kvar utan står obekräftat bara hmm.

Tidigare hade de ju 5 augusti som nästa leveransdatum. Jag gissar att de har fått fler beställningar än vad som levereras, så de tog bort datumet. De enda som påstår sig ha den i lager är Net2World, men dem känner jag inte till alls.

Verkar vara en väldig torka på dem. Det kan inte vara så att det redan är en ny version på gång?

Permalänk
Medlem

Kom ju en ny med Bluray läsare men var samma specs i övrigt.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem

Står att den har 2GB RAM. Är det 2x1Gb eller 1x2GB?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paer86
Står att den har 2GB RAM. Är det 2x1Gb eller 1x2GB?

2x1GB Dual Channel

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frdrkl
Drog iväg en beställning på en svart när dom hade 13st i lager i nätbutiken, hoppas det verkligen stämde också. Nu är dom slut :/

Sitter med min på bordet nu och installerar OS, så det stämde utmärkt.
Liten, svart, tyst och otroligt sexig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Sitter med min på bordet nu och installerar OS, så det stämde utmärkt.
Liten, svart, tyst och otroligt sexig.

Härliga tider! Antar att du var dit och hämtade din på lagret då? Får hoppas min skickas imorrn

Permalänk
Medlem

Läängtar tills jag får tag i en

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk

Om man tänker köpa den här lilla godbiten, och tänker köra Ubuntu med XBMC, vad skulle ni rekomendera för fjärrkontroll? Finns det någon bra ute på marknaden?

Helst av allt skulle jag inte vilja ha varken tangentbord eller mus inkopplat efter att burken är färdigkonfad.

Permalänk
Medlem

Jag har lekt runt med min svarta ION 330 nu ett tag och jag kan säga att jag är verkligen nöjd.
Kör XBMC Live som bygger på Linux och det fungerar klockrent, spelar allt och lite till.
Nu skulle man bara ha haft en bra receiver som hade lite mer ingångar, en SPDIF är lite lite då min tv inte stöder 5.1 pass-through från HDMI till SPDIF...

Permalänk
Medlem

gnn, webhallen har fortfarande inte skickat min. blir ju lite lätt sur om jag inte fick nån utav dom som var i lager bara för att jag bokade via webben eller nånting.

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni föreslå för OS om man planerar att ha den som surfdator, samt att kolla på film och tv med? Jag funderar på att testa Fedora 11 med KDE. Tror ni det flyter på bra?