Permalänk

Hittade en P3 866Mhz och lite mer sdram 133Mhz till min server.
Drog upp processorn lite snabbt till 910Mhz
så nu är min server uppgraderad från:
P3 800Mhz = 910Mhz
384MB ram = 512MB

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

2st unisys burkar (gigantiska chassin på säkert 40kg styck)
7st poweredge 4300 1-2x1ghz några gb minne
10st poweredge 2400-2450 2x2ghz några gb minne
20st optiplex gx 150-240
5st poweredge 6000
2st primergy 500
är vad jag har att leka med just nu

dock så har 8st 2400'or blivit skrotade/omhändertagna. gött o jobba i en it verkstad som renoverar/tar hand om elektronikskrot när kommunen bestämmer sig för o tömma några rackskåp och bäst av allt är att man har första tjing på allt som kommer in!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajsman
2st unisys burkar (gigantiska chassin på säkert 40kg styck)
7st poweredge 4300 1-2x1ghz några gb minne
10st poweredge 2400-2450 2x2ghz några gb minne
20st optiplex gx 150-240
5st poweredge 6000
2st primergy 500
är vad jag har att leka med just nu

dock så har 8st 2400'or blivit skrotade/omhändertagna. gött o jobba i en it verkstad som renoverar/tar hand om elektronikskrot när kommunen bestämmer sig för o tömma några rackskåp och bäst av allt är att man har första tjing på allt som kommer in!

Nu blir jag bra avundsjuk, en massa poweredgesaker låter inte helt fel..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajsman
2st unisys burkar (gigantiska chassin på säkert 40kg styck)
7st poweredge 4300 1-2x1ghz några gb minne
10st poweredge 2400-2450 2x2ghz några gb minne
20st optiplex gx 150-240
5st poweredge 6000
2st primergy 500
är vad jag har att leka med just nu

dock så har 8st 2400'or blivit skrotade/omhändertagna. gött o jobba i en it verkstad som renoverar/tar hand om elektronikskrot när kommunen bestämmer sig för o tömma några rackskåp och bäst av allt är att man har första tjing på allt som kommer in!

Berätta mer om Unisysburkarna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Berätta mer om Unisysburkarna!

det jag kommer ihåg på rakarm när jag kollade hårdvaran lite snabbt på samtliga burkar var att de hade antingen 4 lr 5 cpu's på något löjligt låga värden (var alltså instickskort stora som ett halvt atx mobo för varje cpu) och ett instickskort för alla minnen, den som jag testade och blev mest förundrad över hade 4gb minne, ram checken tog säkert 5min att slutföra. gjorde lite dokumentation med mobilkameran men eftersom den vägrar fungera med någon dator så måste jag skaffa en mini sd läsare innan jag kan få tillgång till de bilderna. ska se till att dokumentera med lite fler bilder på de äldre burkarna innan de strippas och skrotas.

Permalänk
Medlem

Okej, låter som lite för ny för min smak. Men om du har modellnamnet i huvudet så får du gärna meddela.

Permalänk
Medlem

2st IPTelefoner varav ca 1000kr styck.

1st Nätverkskabel ca 4m lång.

2st Förstärkare Pioneer A-351R, Technics SU-810.

1st Modem Zyxel 660h-d1.

Och allt fungerar klockrent! Fattar inte att folk slänger saker som fungerar felfritt.

Permalänk
Medlem

Fick nyss tag på en UPS. Men har inte kollat närmare på den, så jag vet inte ens vad det är för sort!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Får ni ta med er saker från eran tipp? Här är det strängt förbjudet om att man inte får ta saker från tippen.

Permalänk

hmm, morsan hitta ett gammalt moderkort med processor och minnen i, på en tipp runt götet.. minns inte vart.. eller det kanske var ett soprum.. minns inte nu.. men ska testa den om ett tag ifall den sätter igång

någon gammal amd är det iaf

Permalänk

naikon: Det är synnerligen förbjudet här med Dom har tillochmed satt upp kameror på tippen (riktade just mot elektronikdelen...)

Tror att de flesta här hittar sina grejor i soprummet i huset de bor eller i jobbets skrotrum...

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naikon
Får ni ta med er saker från eran tipp? Här är det strängt förbjudet om att man inte får ta saker från tippen.

Som sagt ska det vara olagligt att föra ut material från tippen i hela Sverige. dock om man frågar personen som slänger så är det fullt lagligt för isf är det en 'gåva' och gåvor är gratis i Sverige så
Sen att man nallat med sig lite prylar på jobbet skrotcontainer eller tagit någon småsak på tippen är en annan sak.

Somd et diskutterats tidigare så är det hela för att pengar ska gå runt i samhället och gammalt skrot ska komma tillåtervinning och sen tror jag sällan man vill se saker från ett dödsbo i secondhandaffären dagen efter.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Som sagt ska det vara olagligt att föra ut material från tippen i hela Sverige. dock om man frågar personen som slänger så är det fullt lagligt för isf är det en 'gåva' och gåvor är gratis i Sverige så
Sen att man nallat med sig lite prylar på jobbet skrotcontainer eller tagit någon småsak på tippen är en annan sak.

Somd et diskutterats tidigare så är det hela för att pengar ska gå runt i samhället och gammalt skrot ska komma tillåtervinning och sen tror jag sällan man vill se saker från ett dödsbo i secondhandaffären dagen efter.

Såklart att jag vet varför det är olagligt, men ändå tycker man att det inte borde göra något om man stoppar ner en liten 92-mm chassifläkt i fickan

Permalänk
Medlem

Mina är från donken. Gammal skit som stod på vinden.

* 17" crt
* 15" tft (lampan sönder tyvärr)
* två gamla datorer. Hittade inga modellbeteckningar. En gammal med nästan bara ISA-kortsplatser och prossesor på 0,5
Den andra hade 350w i nätagg, processor vet jag ej eftersom minnena var snodda i den så har inte fått igång den... 2 x 80gb i hdd blir nog ett fint hemmamodd av lite annat

Permalänk
Medlem

anledningen att det som standard blivit förbjudet att ta med sig elektronikskrot är att folk har svinat ner och inte plockat i ordning efter sig.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd

fick en dator av en polare en P4 1,7ghz 478 med 256kb i l2 cashe 256mb i sdram 60giggs hårdisk (som han sa va paj men visa sig att pinnarna va brutna så jag satt i 25 min o rikta dom efter detta starta datorn direkt
så tack säger man till sin lata kompis vet dock inte va jga ska göra med den om jag ska sälja bort den för nån 250-500ing. Jag har även fått en p4 2ghz med 256mb i rim minnen samt 20gb hårdisk och den funkar felfritt dock lite klent med 256mb i ram minne

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Hittade en Fujitsu Siemens Ergopro X365.
Har flashat till senaste bios...slängt ut PII processorn och med hjälp av ett adapterkort (Powerleap) kör jag nu en PIII Tualatin i maskinen. Måste dock byta hårddisken till en lite större (endast en 4,3 gig original i nu - har dock en 20 gig i skrivbordlådan). Har hela 384 mb minne i den
Förslag på operativsystem...Kanske man skulle testa W7 på den!?
Den klappar väl ihop då

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Testa W7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
fick en dator av en polare en P4 1,7ghz 478 med 256kb i l2 cashe 256mb i sdram 60giggs hårdisk (som han sa va paj men visa sig att pinnarna va brutna så jag satt i 25 min o rikta dom efter detta starta datorn direkt
så tack säger man till sin lata kompis vet dock inte va jga ska göra med den om jag ska sälja bort den för nån 250-500ing. Jag har även fått en p4 2ghz med 256mb i rim minnen samt 20gb hårdisk och den funkar felfritt dock lite klent med 256mb i ram minne

Gav bort 2 sådana med 512mb ram, Dom andra hamnade nog på tippen efter isärtagning.
Räddade 2-3 st P3 Tullatin 1333mhz.Dom andra 33 står i ett förråd.
Det är ett företags datorer så dom ges inte bort.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alelale
Testa W7

Läste på nätet att vid installation...så varnar W7 om man har mindre än 512 mb minne...men har man minst 384 mb så avbryts inte installationen.
Så vad jag förstår så borde det fungera

Edit: Laddade ned 32 bit versionen...kanske fungerar...var inte tillräckligt modig för att testa 64 bit...enligt spec skall jag inte ha en chans vid installation;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Var förbi i helgen och hittade två st 478 moderkort, ett 9600 pro agp, ett 6600 gt pci-e och ett soundblaster audigy
och allt fungerade perfekt! blev lite förvånad faktist,, fattar inte vad folk tänker när de slänger sånt...

Visa signatur

Antec P193 | Asus Deluxe V2 | i7 930 @ 4,15Ghz | D14 | Asus 5870 | CM 700W | 6Gb Corsair @ 1600Mhz | DvD | Intel ssd 80gb, Samsung 160gb, WD 500gb + 1,75tb(extern) | Totalt 12 fläktar som styrs av en kaze o en zalman| Logitech Z-5500 | MX 518 | X6 | 2032W |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oliver93
Var förbi i helgen och hittade två st 478 moderkort, ett 9600 pro agp, ett 6600 gt pci-e och ett soundblaster audigy
och allt fungerade perfekt! blev lite förvånad faktist,, fattar inte vad folk tänker när de slänger sånt...

lycky baster hehe

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
lycky baster hehe

japp haha

Visa signatur

Antec P193 | Asus Deluxe V2 | i7 930 @ 4,15Ghz | D14 | Asus 5870 | CM 700W | 6Gb Corsair @ 1600Mhz | DvD | Intel ssd 80gb, Samsung 160gb, WD 500gb + 1,75tb(extern) | Totalt 12 fläktar som styrs av en kaze o en zalman| Logitech Z-5500 | MX 518 | X6 | 2032W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Som sagt ska det vara olagligt att föra ut material från tippen i hela Sverige. dock om man frågar personen som slänger så är det fullt lagligt för isf är det en 'gåva' och gåvor är gratis i Sverige så
Sen att man nallat med sig lite prylar på jobbet skrotcontainer eller tagit någon småsak på tippen är en annan sak.

Somd et diskutterats tidigare så är det hela för att pengar ska gå runt i samhället och gammalt skrot ska komma tillåtervinning och sen tror jag sällan man vill se saker från ett dödsbo i secondhandaffären dagen efter.

Eh, bara så du vet så är det olagligt för de som jobbar där att ta saker också;)

Permalänk
Medlem

Fick en "ny" och fin server från pappas jobb igår, den hade tydligen stått oanvänd i 3år. De hade försökt att sälja den begangnat, utan att någon viljat ha den så att jag fick den billigt.

2x 1,33Ghz G4
1,5GB RAM
3x180GB + 1x 250GB hotswap.

Permalänk
Medlem

har hittat ett

ati radeon 1600pro

en 40 gigs hårddisk

fläktar med mera

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 8800gt (7970inc) - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ HP Probook 6450

Permalänk
Medlem

Jag förstår faktiskt inte vad folk ska med all gammal skit till?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drotz2000
Jag förstår faktiskt inte vad folk ska med all gammal skit till?

och jag förstår inte varför det skall komma så förbannat mycket uppgraderingar (innom datorhårdvara) så folk ska bli tvungen att uppgradera . och sen slänga sina gamla grejor eftersom dom nu inte har någon använing av dom.

resten kan du ju gissa o lista ut skälv. om mann uhittar saker kan man faktist sälja som billigt altid hittar man någon som är intreserad och är det nu så så känar man som en liten extra slant som man ej räknat ut

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Vet att det är otroligt offtopic, men gick nyss igenom hela tråden och dreglade över era fynd så jag passar på att posta här ändå.

Håller på med ett projekt hemma, en gammal optiplex står i fokus, och det enda som fattas nu efter en del slit är en IDE hårddisk. Har såklart några hemma, men de var alla defekta utom en enligt min far, och den innehöll Fasters Semesterfoton från typ 95 så den var det inte tal om att formatera..

I alla fall så undrar jag om någon har en IDE hårddisk över efter alla tippfynd? Drygt 20GB är minimum ^^

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX