Permalänk
Medlem

Netbook eller en vanlig?

Tja

Ska börja studera nu i höst på ett universitet, vad skulle ni ha köpt av en vanlig bärbar dator eller en netbook .
Ska bara ha datorn för studierna. Tack på förhand.

Ni får gärna ge tips på datorer runt 5-7k kr.

Visa signatur

Jaget

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att upplösningen på netbookarna fortrarande är för låg. 1024x768 borde vara ett absolut minimum. Men har för mig att det ska komma dom som klarar högre inom kort?
Dock tror jag ändå inte att du ska köpa en netbook, åtminstonde inte ifall du inte har en stationär dator att skriva uppsatser och liknande på.

Den är helt enkelt för liten för att man ska kunna använda den som arbetsstation.

Smaken är ju dock som baken, delad. Detta är som sagt mina personliga åsikter.

Hälsningar
MiiKe

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk
Medlem

Jag är *mycket* nöjd med min netbook, en Asus EeePC 1000He.

Vad man måste göra klart för sig är att en netbook har en massa kompromisser. Kan man leva med dessa och tycker dess fördelar överväger kommer man inte bli besviken (annat än om det är kass kvalitet etc - men det är ju inte specifikt netbooks). De flesta som är missnöjda med sina netbooks har nog haft för höga förväntningar på bl.a. prestanda.

Netbooks har:

* små skärmar och låg upplösning. De flesta idag har upplösningen 1024 x 600. Testa en upplösning i den storleksklassen och känn efter.
* svag processor. Atom eller motsvarande. Man gör inga tyngre saker med den (3D-spel kanske går men är nog ingen vacker och smidig upplevelse)
* Begränsad minneskapacitet. Skeppas vanligtvis med 1 Gb och har maxgräns på 2 Gb
* Mindre tangentbord

I gengäld får du en dator som:
* Går ned överallt, om inte i bakfickan så åtminstone i småfack.
* Väger lite
* Har fet batteritid (om du väljer rätt modell).
* inte kostar en förmögenhet

Så länge du inte studerar grafisk design eller behöver ha massor med text uppe i flera fönster samtidigt skulle jag lätt kört på en netbook. Då kan du släpa med den var du än går utan att ens behöva tänka på det (annat än att den kan bli stulen - eller kanske största risken - att du glömmer att den är i väskan och så sätter du dig på den eller nåt).

Det börjar komma netbooks som är en aning större och har lite bättre skärm. Skulle jag köpa en idag skulle jag direkt kolla på Asus ASUS Eee PC 1101HA. Den ryms i din budget, är snygg (tycker jag iaf). OCH den har lite större skärm/högre upplösning än tidigare Eee PC's. Och bra batteritid. Den kom precis så du kanske vill vänta på lite fler reviews - och självklart jämföra med andra datorer. På papperet ser ASUS Eee PC 1101HA riktigt bra ut tycker jag:

* 11.6" TFT
* 1366 x 768 upplösning
* 1.35 kg (högsta laget men godkänt imho)
* 9.5 timmar batteri

Bästa tipset är att våldgästa närmsta datorhandlare och klämma och känna på de modeller du är nyfiken på. Bara då kan du verkligen få uppfattning om skärm, känsla på tangentbord etc. Sådant är en smaksak i många fall så tips i all ära, det är du som skall vara nöjd i slutändan.

Lycka till!

Visa signatur

Crap.

Permalänk

jag skulle lätt köpa en netbook istället för en bärbar dator.

Visst är skärmen liten, men det finns alltid möjlighet att koppla in en extern skärm om man ska sitta och jobba flera timmar.

Upplösningen på den lilla skärmen är begränsad, men jag sitter här hemma och jobbar med min netbook på min 22" stationära skärm.. funkar kanon.

Permalänk
Medlem

Exakt. Jag köpte till en matchande bluetoothmus för hemarbete. Och med en ordentlig skärm så har du din arbetstation. Lägg till ett trådlöst tangentbord och du har det komplett. Enda mecket är att du måste skicka in skärmsladden varje gång men "that's about it".

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

Okok tack så mycket för svaren, Blir nog att köpa sig en netbook då. Har en 24" så ni tror att det skulle funka bra med en netbook då? Som med tex med Asus ASUS Eee PC 1101HA datorn.

Visa signatur

Jaget